In 'Stakingsverzadiging & Sacharinewijsheid' schreef ik over de enigszins amerikaanstellerige Angela Maiers en haar uiteenzetting voor hoe een leerkracht zich dient te gedragen in de ogen van zijn of haar leerlingen. Vandaag wil ik daar een stap mee verder gaan en u presenteren hoe míjnzevenentwintig leerlingen (+ 1 Duitse uitwisselingsstudente – die overigens Engels spreekt) een 'Goede Leraar' zien. Iets eenvoudiger gesteld; ik vroeg vandaag aan mijn klas wat zij nou een goede leraar vinden. Ze moesten ieder vijf kenmerken opschrijven. Ik gaf expres geen voorbeelden (als u daadwerkelijk een juf of meester bent weet u waarom) en de jongens en meisjes mochten tijdens de opdracht niet met elkaar praten. De kinderen gingen met concentratie en ernst aan de slag (het was deze opdracht of rekenblok 7, les 5 – procenten). Ik schonk mezelf nog een kopje koffie en de Duitse uitwisselingsstudente einer tasse kaffee in en wachtte de resultaten af. Vijftien minuten later had ik de papiertjes op mijn bureau en ik vond de uitkomsten… ontroerend. Nee heus. Lees maar even mee:

Hier zijn de antwoorden van mijn groep 7/8:

Een goede leraar is iemand die kinderen niet snel laat opgeven.

Een goede leraar helpt je op het moment dat je het nodig hebt.

Een goede leraar doet leuke dingen met de klas (activiteiten, projecten en uitjes).

Een goede leraar moet ook alles goed indelen; het werk, schema voor vandaag en al die andere dingen; gewoon alles netjes enzo.

Een goede leraar moet soms een beetje respect hebben voor kinderen.

Een goede leraar moet evenveel praten met elk kind en niet discrimineren.

Een goede leraar moet luisteren naar de meningen en de reacties van de kinderen.

Een goede leraar moet niet te streng zijn en ook wel eens grapjes maken zodat de sfeer in de klas leuk blijft.

Een goede leraar moet af en toe muziek opzetten in de klas.

Een goede leraar moet ruzies eerlijk en goed oplossen met de kinderen.

Een goede leraar moet veel praten met de klas over alles.

Een goede leraar geeft je leuke complimenten als je iets goed hebt gedaan.

Een goede leraar is gezellig.

En tenslotte:

Het belangrijkste aan een goede leraar is dat het gewoon gezellig blijft in de klas en elk kind zich thuis voelt bij zijn juf of meester.

Kijk. En dáárom zijn we leerkracht, Trouwe Lezer. Omdat ze ons blijven verbazen. De ene dag met prachtige, wel doordachte antwoorden als hierboven, de andere dag als iemand een reep schijt op de wc-bril heeft geposteerd en het niet heeft durven zeggen. Rest mij alleen nog u het volgende te vragen: Wat vindt u het mooiste antwoord?

(Met dank aan meester Eychelaar, die mijn favoriete leraar was op de basisschool tot hij Nancy Staarink over drie tafeltjes de schoolgang in slingerde toen zij zijn gitaarspel onderbrak. Maar ze was ook wel vervelend hoor.)

10 Reacties op “Een Goede Leraar Moet Soms Een Beetje Respect Hebben Voor Kinderen”

  1. Joke zegt:

    Het bewijst maar weer dat Marja niet weet waar ze het over heeft als ze leerkrachten die meer gestudéérd hebben extra geld geeft omdat dat de betere leerkrachten zouden zijn.

    Deze twee vond ik verrassend:
    Een goede leraar is iemand die kinderen niet snel laat opgeven.
    Een goede leraar moet soms een beetje respect hebben voor kinderen.

    En dit moet vanzelfsprekend het begin, het einde en de tijd ertussen zijn:
    … dat het gewoon gezellig blijft in de klas en elk kind zich thuis voelt bij zijn juf of meester.

  2. Frank Jongbloed zegt:

    Bijzondere antwoorden hè, Joke? Vind ik ook.
    Daarom eindig ik ook met die laatste, omdat ik het zo'n mooie (en vanzelfsprekende?) vind.

  3. Kristel zegt:

    Wow wat een te gekke antwoorden! Ik krijg toch de neiging om mijn kinderen deze vraag ook eens voor te leggen! Groep 4, wat denken jullie?? Kan dat of zijn ze te jong?
    Ik vind "Een goede leraar is iemand die kinderen niet snel op laat geven" een hele mooie. Vooral omdat ik dat zelf ook heel belangrijk vind en omdat kinderen dat blijkbaar ook heel belangrijk vinden!
    Streng met af en toe ruimte voor een grapje is er een die ik ook probeer toe te passen in mijn groep! Of mijn kinderen mij alleen net zo humoristisch als streng vinden betwijfel ik!

  4. Fred zegt:

    Juist hier draait het allemaal om en nu allemaal gaan staken.

  5. Jeanet zegt:

    Dit is inderdaad waar het omgaat. De kinderen laten op deze manier precies zien wat ze nodig hebben. Na een bezoek aan de Arena vandaag zijn de uitspraken ; "een goede leraar is iemand die kinderen niet snel op laat geven" en "een leraar is iemand die je helpt op de momenten dat je het nodig hebt" wel heel toepasselijk.
    Vandaag stonden we er met z'n allen voor hen die ons nodig hebben.

  6. Frank Jongbloed zegt:

    Zaten, Jeanet. Niet stonden. Ik heb een foto van je gezien.

  7. Ine zegt:

    Zelf vond ik de opmerking dat een leraar regelmatig een muziekje op moet zetten wel geslaagd. Misschien omdat ik dit regelmatig zelf doe ? Een goede leraar is iemand die zijn gezicht in de plooi kan houden tijdens een kringgesprek waarop een kind aangeeft dat zijn vadereen nieuwe hobby heeft. Weed kweken in een geverfde kas. Ik geef toe het was kantje boord hoor (dat lachen inhouden ). Verder ben ik het van harte met een van je leerlingen eens Frank dat een leraar respect voor zijn leerlingen dient te hebben. Alleen dan is er gezelligheid. Mits de leraar ook niet met rotte tomaten bekogeld.

  8. Frank Jongbloed zegt:

    Wiet kweken? Hahaha.
    Ja, wat wij al niet horen tijdens kringgesprekken, hè?

  9. Kristel zegt:

     
    Ik wil je even bedanken voor je stukje Frank!
    Vandaag heb ik de kinderen DE vraag voorgelegd.
    Helemaal zelfstandig kwamen zij tot allerlei bijzondere kwaliteiten die wij moeten bezitten. Enkele hiervan wil ik toch even delen met je/jullie!
    Een goede leerkracht:
    - is lief, aardig, knap en grappig.
    - kan goed lachen.
    - maakt leuke grapjes.
    - is goed in alles wat wij leren.
    - kan veel aandacht geven aan elk kind.
    - kan goed uitleggen.
    - schrijft netjes op het bord, zodat wij het kunnen lezen.
    - denkt aan de medicijnen voor de jongen met ADHD. (heel belangrijk hè juf?) 
    En de laatste, waar ik erg om heb moeten lachen:
    - mag soms ook wel eens pauze nemen!
     
    En dat allemaal van mijn kids uit groep 4!

  10. Frank Jongbloed zegt:

    Haha, dat zijn leuke reacties, Kristel!
    Eens kijken waar ik aan voldoe. 
    Netjes schrijven, aardig, grappig, goed uitleggen. 
    Bovenstaande heb ik ooit van leerlingen vernomen. 
    Meestal rond rapportentijd. 

Reageer


+ negen = 15