Na maandenlange onderzoeken en subsidievretende enquêtes was het een kwestie van tijd tot wetenschappers en andere geleerden tot de hilarische kredietcrisisconclusie kwamen: het onderwijs is ergens danig tekortgeschoten. Nou, dat hadden we kunnen zien aankomen. Schuif je plastic muntjes en bezoedelde monopolybiljetten maar aan de kant, dat lachwekkende gepruts zet dus geen zoden aan de dijk.

“CentiQ, Wijzer in geldzaken deed onderzoek naar het financieel inzicht van 8-18 jarigen. De uitkomsten zijn helder; jong geleerd is oud gedaan. Behalve voor ouders ligt er een taak voor het onderwijs. Op initiatief van CentiQ, Wijzer in geldzaken lanceert SLO - samen met Sardes en CITO – daarom een leerplankader voor financiële educatie in het onderwijs, geïntegreerd in bestaande vakken.”

Binnenkort ga ik dus het zakgeld van mijn leerlingen innen. Dan doen we het in een kluisje in de klas en krijgen ze er af en toe wat van. Wat zij dan niet weten is dat ik ze ook woekerrentes laat betalen. En speciale bonussen voor mezelf uit het kluisje haal. Net als in het echte leven. Tot dat ene kind na een zoveelste lening voor een Happy Meal berooid en verslagen voor de schooldeur kermend ter aarde zakt. Een ludiek onderwijsplan. Net zoals in Diemen.

Op woensdag 22 april werd het initiatief van basisschool De Ark uit Diemen uitgeroepen tot Microkredietonderneming van het Jaar. Uit alle deelnemende scholen aan de derde Day for Change Klasse!Actie koos de vakkundige jury, bestaande uit Carry Slee, Ben Woldring (Bellen.com), Raymond Spanjar (Hyves), Jos van Tilburg (G-star) en Miriam Stuut (leraar van het jaar) vandaag een winnaar die er van door gaat met de titel en drie digitale schoolborden. In heel Nederland hebben ruim 365 groepen meegedaan aan de Klasse!Actie 2009 van Day for Change.”

*’Basisvisie financiële educatie: taak voor onderwijs,’ SLO, 22/04/09
*’Basisschool De Ark wint titel Microkredietonderneming van het Jaar,’ Onderwijsnieuwsdienst, 22/04/09

Reageer


+ 1 = twee