Als ik zeg ‘WOK’, dan denkt u natuurlijk meteen aan familiefeesten die niet veel mogen kosten, je schamen voor die zwager die zijn bord maar blijft vullen, zoetzure saus versus oestersaus, een kok die vanwege authenticiteit meent te moeten doen alsof hij de ‘r’ niet kan uitspreken en na afloop van de schranspartij drie dagen oponthoud in je darmkanaal. Nou. Dan heeft u dat mooi fout. Want WOK is Werkgroep Onderwijs Kinderopvang. En in hun nieuwsbrief van april hebben ze een mooi en informatief overzicht van de discussie rondom nieuwe schooltijden gezet.

“Het huidige onderwijssysteem met schooltijden van 8:30 tot meestal 15:00 en een uur middagpauze is volgens sommigen ouderwets en achterhaald, helemaal met de enorme opmars van BSO en de verplichting van gediplomeerde leidsters in de TSO per 2011. Vanuit verschillende hoeken ontstaan er initiatieven tot het instellen van nieuwe schooltijden, op sommige scholen is men net gestart met een pilot, maar op andere plekken is men hier al jaren mee bezig.”

Nu blijkt uit onderzoek dat kinderen van 10.00 uur tot 12.00 uur het meest geconcentreerd zijn. Dat komt dan goed uit, want de laatste weken dreig ik vaak ruim vóór tienen in mijn groep dat als ik ‘nog één keer iemand enorm zie gapen, ik een krijtje in dat gapende zwarte gat gooi’. De kinderen mogen blij zijn dat ik nog geen digitaal schoolbord heb, want zo’n afstandsbediening lijkt me veel pijnlijker dan een stofvrij krijtje.

Maar wat vinden we er nu eigenlijk van? Bioritmeschool, vijf-gelijke-dagen-model, sterrenschool-tijden. Eigenlijk vind ik het wel okay zoals het is. Toegegeven, de lunchpauze mag korter en ‘s middags is er vaak een dip. Hmm. Misschien ís de tijd wel rijp voor verandering. Maar wat vindt u er eigenlijk van?

*’Nieuwe schooltijden: drie bewegingen’ VOS/ABB, 09/04/09
*’WOK nieuwsbrief april 2009′ pdf

18 Reacties op “Nieuwe schooltijden”

  1. Susy zegt:

    Met een dochter die over enkele weken voor het eerst op een schoolplein staat, en hopelijk ook de school in zal gaan, stap ik ook in de Wondere Wereld van de Schooltijden.
    Half negen paraat zijn. Ín de stoel.
    Zoals het vriendelijke schoolinfoblaadje me vertelde.
    Tot 12.00 uur. Dan een uur pauze.
    Thuis, maar meestal lekker op school overblijven.
    Niet moeilijker maken dan het is.
    Maar goed, to the point dus.
    Ze krijgt de ‘normale’ schooltijden.
    Ik deed het daar vroeger ook prima op.
    In slaap vallen in de klas deed ik pas op de middelbare school.
    Voor mij mag het dus zo blijven.
    Bioritmeschool?
    Sterrenschool?
    Onzin.
    Doorpezen moeten die kinderen, dipje of niet.
    En met af en toe een krijtje in hun gapende zwarte gat.
    Als ze het geluk hebben zo’n alerte meester te hebben dan.

  2. Gwendolyn zegt:

    Lastig, er zitten voor- en nadelen aan een continue rooster. Als je kijkt naar het aantal leerlingen dat tegenwoordig overblijft, en de moeite die ouders soms moeten ondernemen om op tijd op het werk te verschijnen, ben ik geneigd te zeggen, dat een rooster van 8.00 tot 14.15 uur beter aansluit. Alle kinderen blijven over en hebben drie kwartier pauze tussen de middag. Wel vind ik dat die opvang tussen de middag dan goed geregeld moet zijn, want ook als leerkracht heb je tussen de middag dat rustmoment (ik wel althans) even nodig. Aan de andere kant hebben sommige kinderen het rustmoment tussen de middag thuis ook echt even nodig. Je zou ook kunnen zeggen dat bedrijven (nog) flexibeler moeten worden met hun werktijden, zodat het gemakkelijker wordt je aan te passen aan de schooltijden van je kind. Zie je wel, een eenduidig antwoord: lastig!

  3. Frank Jongbloed zegt:

    Twee interessante reacties, Susy en Gwendolyn. Eentje van een moeder en eentje van een juf én moeder.

    Ik ben wel geneigd om me aan te sluiten bij de opmerking van Susy dat het haar vroeger ook geen kwaad heeft gedaan (het huidige rooster). En wat Gwendolyn betreft; ik vind de middagpauze ook fijn (al mag het iets korter). Zo’n sterrenschool die het hele jaar geopend is lijkt me maar niets.

  4. Berber zegt:

    beste Frank,

    wij hebben sinds september een continue-rooster.
    De lessen beginnen om 08.15 uur, tot 11.45.
    Dan gezamenlijk met de leerkracht eten (tot ca. 12.00 uur) en daarna tot half één naar buiten.
    De leerlingen hebben dan ‘s middags tot 14.30 uur les.

    Nadeel voor de leerkrachten: een vrij korte pauze. Voordeel: je hebt ‘s middags meer tijd voor nakijken en vergaderingen kunnen vroeger beginnen.
    Deze week is er een evaluatie-enquete naar de ouders hierover gegaan, dus ik ben benieuwd wat zij er, na bijna 1 schooljaar, van vinden!

  5. Frank Jongbloed zegt:

    Hallo Berber, dat is wel een korte lunchpauze zeg, vijftien minuten, (of ik eet misschien teveel…).

    Ik ben erg benieuwd naar de enquete. Kom je het hier ook even vertellen wat de uitkomst is? Ja. Dat ga je doen he? Ja. Goed zo.

  6. Rosa zegt:

    Ik werk op een school met het zgn tropenrooster en ik zou niet terug willen naar een rooster waar geen continuiteit in zit. De dag wordt vreselijk onderbroken lijkt mij.
    En veel ouders bij ons in de buurt kiezen er ook bewust voor. Ach ja de pauze is kort maar dat is meer om ff bij te praten. De leerkrachten eten met de kinderen. De kinderen gaan om 14.00 naar huis en dan kunnen wij overleggen,voorbereiden, nakijken enz
    Wij zijn dan ook tot 17.00 uur op school.

  7. Frank Jongbloed zegt:

    Dan moet je wel goede regels hebben binnen het team, Rosa. Ik kan me voorstellen dat niet iedereen altijd zin heeft tot 17.00 uur op school te blijven. Doen alle leerkrachten dit wel?

  8. merel zegt:

    continue rooster; alleen interessant voor ouders en leerkrachten?
    Wat betekent dit voor de kinderen ; spel en samenzijn lijkt me een onderdeel van het naar school gaan.
    Hebben kinderen nog tijd voor elkaar onderling/

  9. Frank Jongbloed zegt:

    Goed punt, Merel. Alleen hebben de meeste scholen tot een kwartier voor schooltijd een schoolpleinverbod voor kinderen ivm verantwoordelijkheid. Dus veel gespeeld (op school) wordt er niet tijdens de middagpauze. Maar je opmerking zet me wel aan het denken. Ik vind speeltijd ook een soort leertijd.

  10. Jet zegt:

    Ik zie heel weinig wat de meerwaarde voor kinderen is als ze zo kort pauze hebben. Ik heb graag mijn kinderen tussen de middag thuis te eten, zij willen dat zelf ook liever. Wordt de pauze nog korter, kunnen ze net naar huis lopen en direkt weer terug.
    Ik heb de indruk dat al die korte pauze’s puur en alleen voor de werkende ouders worden opgezet. Waar blijft de aandacht voor onze eigen kinderen???????????

  11. Frank Jongbloed zegt:

    Ik ben het wel met je laatste twee zinnen eens, Jet.

  12. Saskia zegt:

    Onze kinderen zitten op een school met traditioneel rooster. We hadden ze ook naar een school kunnne laten gaan met continue-roosterf, maar dat hebben we bewust niet gedaan. Sinds we kinderen hebben ben ik bewust thuis (kan financieel gelukkig) en dus komen de kinderen tussen de middag thuis lekker een vers boterhammetje eten. Even uit de drukte lekker bijkomen en opladen.
    Maar… er blijven erg veel kinderen over, de drukte is niet meer goed te overzien en dus moeten we gaan kijken naar oplossingen. Je voelt ‘m al aankomen, dat wordt een continue-rooster. Inderdaad, Jet, vooral voor al die kinderen van ouders die werken en niet voor die mensen die rust brengen!
    Als schoolraadlid moet ik – ondanks mijn aversie tegen dit rooster – nu toch bezig gaan houden met deze schooltijden. Lastig.

  13. jose vanhulst zegt:

    Ik vind dat ouders niet steeds de scholen met het oplossen van hun problemen moeten opzadelen of hun werkgever.
    Kinderen nemen is een bewuste keuze neem ik aan…voor wat hoort wat! Men wil alles, kinderen, liefst zelfs meer dan 1, een goedbetaalde baan maar wél met flexibele werktijden, naschoolse opvang voor als de ouders nog even willen sporten of zo ???? En dan mogen anderen invullen hoe ze dat dan allemaal kunnen regelen???? ja zeg….
    Ouders van nu…verwend stelletje vind ik…sorry!

  14. Mirjam zegt:

    Onze kinderen (8 en 4 jaar oud) zitten op een school met continue-rooster. Zowel ons als onze kinderen bevalt het uitstekend. Vooral voor de oudste geeft het veel duidelijkheid en structuur (school=school en thuis=thuis). Dit is voor haar, i.v.m. ADHD extra belangrijk.
    In het begin heb ik haar (uit “schuldgevoel”) tussen de middag opgehaald. Na een paar keer vroeg ze of ze ook op school mocht eten, net als de andere kinderen! Het is mijn ervaring dat kinderen het gezellig vinden om samen te eten (zowel thuis als op school!)en dat ze na de lunch nog een 1/2 uur met z’n allen (groep 3 t/m 8) buiten spelen lijkt me ook alleen maar goed voor hun ontwikkeling.
    Daarnaast vind ik het een groot voordeel dat de kinderen al om 14.45 uur uit zijn, en dus tijd genoeg hebben om met een vriendje of vriendinnetje af te spreken. Kortom, voor ons is een continue-rooster een prima alternatief en een bewuste keuze, die niks te maken heeft met gemakzucht of werken. Als ik werk zorgt mijn man voor de kinderen (dankzij ouderschapsverlof en weekend) en vice versa.
    Enne… Jose, kinderen NEEM je niet, die krijg je (als je geluk hebt!)
    Ik vind het een goede zaak dat scholen verschillend zijn, zowel wat leermethode als wat lesrooster betreft, zodat we ieder onze eigen keuzes kunnen maken (en het liefst ook nog zonder daarbij een (voor)oordeel over anderen te vellen..)

  15. john van Heertum zegt:

    Wanneer een school de lestijden wil veranderen moet dan het schoolbestuur of de MR de ouders raadplegen

  16. Frank Jongbloed zegt:

    Voor de duidelijkheid; is dat een vraag, John?

  17. Joachim zegt:

    Ik hoor voor en nadelen voor ouders.
    Ik hoor voor en nadelen voor docenten.
    De grootste prioriteit moet echter uitgaan naar de voor en nadelen voor de kinderen. Deze worden nogal eens vergeten. Continue rooster betekend vaak dat er wordt geknibbeld op de uren die docenten effectief les geven. Immers, het eten met de kinderen wordt zo ook als lestijd gezien. Als kinderen nu van 12:00 tot 13:00 vrij zijn en wederom vanaf 15:00 uur, dan kun je dat m.i. niet vervangen door terug tegaan naar 45 minuten middag pauze (incl eten en spelen) en vervolgens om 14:15 of 14:30 stoppen.
    Ten tweede hebben veel kinderen baat bij voldoende middagrust om zo de concentratieboog weer op te laden.
    Ik ben kritisch!

  18. Frank Jongbloed zegt:

    Kritisch is goed, Joachim! Ach en weet je wat het is, ik ben er met mijn 31 jaar ook best ouderwets in. Dan denk ik; het heeft mij als kind ook niet verkeerd gedaan, dat uurtje middagpauze. Ik vond het heerlijk, heen en weer fietsen en stripboeken lezen met een lekker broodje.

Reageer


acht − 8 =