Het eerste debat over De Onderwijsagenda (initiatief van De Volkskrant, ThiemeMeulenhoff en Kennisnet) vond plaats op 26 januari jl. met als thema ‘Er is op scholen te veel organisatorische rompslomp’. Er zijn na inventarisatie van allerlei problemen zes thema’s gekozen die nader worden besproken. Voor meer informatie kijk op De Onderwijsagenda.

Voor deze eerste bijeenkomst was er gekozen voor Chris Sigaloff als inleider, voor Alex Peltekian en Everard van Kemenade als sprekers en de gespreksleiding was in handen van Farid Tabarki. Een intrigerende combinatie want van geen van deze mensen had ik ooit gehoord en de toelichting maakte ook niet echt veel duidelijk: initiatiefnemer van de Onderwijspioniers, directeur van een scholenkoepel in Hoorn en onderwijsconsultant. Waarom geen docenten in het panel???

Toegegeven, het was koud, ik had nog een stapel schoolonderzoeken die moesten worden nagekeken, de Cito luistertoets had ik net afgenomen en ik was erg benieuwd naar de resultaten, maar ik was er - en met mij negen andere docenten. Verder zaten er vooral persmensen, uitgevers, schoolleiders, onderwijsconsultants, een paar jongeren van een politieke partij en organisatoren (in totaal waren er zo’n 50 mensen aanwezig).

Chris Sigaloff hield een aardig verhaaltje over een Kafkabrigade en vertelde dat er teveel van bovenaf wordt opgelegd, Alex Peltekian vertelde over de rituele verbranding van alle gele mappen (OCW-directieven) met zijn personeel en Everard van Kemenade had het over een drietrapsraket. Daarna mocht de zaal oplossingen aandragen. Voor een video-registratie van de sprekers kijk op de link onderaan dit bericht.

Peltekian (zelf niet uit het onderwijs afkomstig) was vermakelijk en vertelde van de onorthodoxe manier waarop hij op zijn scholen te werk gaat. Zijn adagium: ‘Maak leraren eigenaar van hun resultaten, geef hun vertrouwen, breek de angstcultuur op scholen af, zodat leraren en schoolleiders weer wat durven. Er kan veel meer dan men denkt.’

Maar is het een oplossing om alle regels van het Ministerie aan je laars te lappen? Hoe zit het dan met examens en allerlei andere zaken waar we tegenaan lopen: zorgleerlingen en hun rugzakjes, ouders die eisen stellen, gratis schoolboekregelingen, de Inspectie?? En hoe zit het dan met onze voorbeeldfunctie naar leerlingen zoals een collega opmerkte?

Dat er te veel rompslomp is, daar was iedereen het wel over eens. Anarchie werd er geroepen, docenten moeten als professionals het recht in eigen handen nemen, maar ook: ze zeuren misschien wel erg veel. En in de wandelgangen hoorde je opmerkingen als ‘op de website komen veel reacties maar hier zie je ze niet, die docenten’.

Ik was benieuwd hoeveel docenten de moeite zouden nemen om naar een bijeenkomst als deze te komen: ik verwachtte er niet veel en 10 op de 50 vind ik nog niet eens zo’n slecht resultaat, zeker niet gezien het programma dat een hoog consulentengehalte uitstraalde. Zo ontstond er een vreemde situatie: er werd geconstateerd dat er teveel van bovenaf wordt geregeld en daar werden dan van bovenaf wat oplossingen voor aangedragen.

Dus docenten: hoe zit dat eigenlijk? Zijn wij te braaf? Heerst er een angstcultuur op scholen? Moeten wij het recht in eigen handen nemen? En hoe dan? Lappen wij niet eigenlijk altijd al overbodige regels aan onze laars? En als we het recht in eigen handen nemen, verdwijnt dan de overbodige rompslomp?

PS De oorspronkelijke stelling op de website luidde: ‘Organisatorische rompslomp belemmert steeds vaker het gewone lesgeven’. Hierop kwamen 316 reacties van vooral docenten. De stelling waarover nu het debat ging, was veranderd in ‘Er is te veel rompslomp op scholen’. Hierin ontbreekt de link naar het lesgeven: een zeer subtiel maar essentieel verschil. Dit doet me denken aan Animal Farm… 

Voor Videoregistratie van de inleiders bijeenkomst 26 januari zie leraar24
Zie reacties op de debat bijeenkomst van 26 januari hier

Volgende bijeenkomsten:
16 februari Rotterdam Ouders en school zijn onvoldoende partners in onderwijs en opvoeding
16 maart Nijmegen De arbeidsvoorwaarden voor docenten moeten op de schop
13 april Amsterdam In het onderwijs is te weinig maatwerk om recht te doen aan diversiteit
11 mei Eindhoven Talenten van lerenden worden onvoldoende ontwikkeld
8 juni Zwolle Docenten hebben meer kennis, kunde en vaardigheden nodig

 

 

5 Reacties op “Debat over de Onderwijsagenda”

  1. Toon van der Ven zegt:

    Animal Farm, Kafka, literaire vergelijkingen verrijken het debat in elk geval. Jammer dat er zo weinig docenten waren; ik had een ander overleg. Hoe komt het dat docenten zich niet ‘uitgenodigd’ voelen voor zo’n bijeenkomst terwijl er zoveel gereageerd hebben op de stelling? Misschien zit het deels ook in dat – niet zo subtiele – verschil in formulering. Laten we bij een volgende editie maar extra lawaai maken. Fijn dat jij erbij was Christien!

  2. Docent VO » Blog Archive » Debat over de Onderwijsagenda | Web Mirror zegt:

    [...] Hierop kwamen 316 reacties van vooral docenten. De stelling waarover nu het debat ging, was veranderd in ‘Er is te veel rompslomp op scholen’. Hierin ontbreekt de link naar het lesgeven: een zeer subtiel maar essentieel verschil. … Docent VO » Blog Archive » Debat over de Onderwijsagenda [...]

  3. Hannes Minkema zegt:

    Een mooi en inzicht biedend verslag, Christien, dank je wel! Zelf heb ik de hoop op een vruchtbare Onderwijsagenda van de Volkskrant allang opgegeven.

    Met een Onderwijsraad zonder leraren, een VO-raad zonder leraren, een SBL zonder leraren en een ‘panel van wijzen’ vrijwel zonder leraren, weet ik intussen wel hoe de hazen lopen.

    Leraren moeten worden gemanaged en gepiepeld. Anders heb je er alleen maar last van. Dat is ongeveer de opvatting die wijd en zijd in de kleilaag rond het onderwijs wordt aangehangen (je weet wel de mensen die je kunt herkennen aan het feit dat ze aan een bureau werken in plaats van in de klas).

    Ook gezien de afkosmt van de drie inleiders had ik niet de minste aanvechting om het ‘debat’ te bezoeken. Achteraf meen ik daar verstandig aan gedaan te hebben.

  4. Patrick Ubags zegt:

    Ik was er graag bij geweest Christien, maar ik had andere verplichtingen. Ik heb ook niet zoveel met dit onderwerp omdat ik mijn eigen prioriteiten stel en creatief met regels weet om te gaan. Overigens is er geen leidinggevende te vinden die mijn argumenten op basis van mijn professionele inzicht en werkhouding zal weten te ondergraven. Ben wat dat betreft al strijdbaarder dan sommige zijlijners zouden willen.
    Ik probeer er volgende keer bij te zijn, maar het op de schop nemen van de arbeidsvoorwaarden intrigeert mij nog het meest.
    Vond jouw bijdrage op de getoonde beelden toch echt de beste. De agenda -door mij eerder getypeerd als vermaak- pretendeert oplossingen te bieden, maar feitelijk is er geen garantie op veranderingen bij de eigenaren van de kernproblemen; politiek en bestuur.

  5. Christien van Gool zegt:

    @Patrick
    Nee, dat is het grootste probleem: degenen die de meeste rompslomp veroorzaken, zullen niet vrijwillig afstand doen van hun positie – ooit een manager horen zeggen dat hij zijn functie opheft? Je kunt dan wel je eigen gang gaan als docent, maar je blijft last houden van alles wat voor je wordt beslist.
    En dan heb je nog de VO-raad en dat soort clubs en daarboven denkt de politiek dan regelmatig dat ze het beter weten.
    Vandaar mijn vraag op de bijeenkomst: wie gaat die regels afschaffen?

Reageer


7 + een =