Mijn 2havo leerlingen kregen vorige week post.  

Ze hadden kaartjes  en briefjes gestuurd naar mijn achternichtjes in Duitsland.
En mijn leerlingen hadden  antwoord gekregen. 

De brief van Aischa werd het uitgangspunt voor mijn nieuwe TPRS-verhaal.

We zijn nog niet zo lang bezig met TPRS in deze klas en zo konden we met het verhaal van Aischa het vragen en het antwoorden oefenen. De vragen gingen over de hobby’s van Aischa.

Na het oefenen startten we met het TPRS-verhaal. Het  verhaal ging over een fictief persoon: Lucas uit Brazilië. Een PowerPoint met plaatjes van Brazilië en schaatsers in Nederland ondersteunden het verhaal.

Lucas wohnt in Brasilien.

Sein Hobby ist Kanufahren.

Er möchte gerne Schlittschuhlaufen

Aber in Brasilien ist es zu warm.

Er fliegt mit dem Flugzeug in die Niederlande.

Dort kann er Schlittschuhlaufen.

We oefenden bij dit verhaal de vraagwoorden, want de leerlingen vinden het moeilijk om deze woorden te onthouden.

Wer wohnt in Brasilien?

Was ist sein Hobby?

Wo ist es zu warm?

Wohin fliegt Lucas?

Daarna mochten de leerlingen hun eigen verhaal bedenken.  Alle dikgedrukte woorden in het verhaal  mochten ze vervangen met eigen woorden. De woorden konden  ze opzoeken in de woordenlijst of het woordenboek of aan mij vragen.

De leerlingen kwamen met fantastische verhaaltjes met hobby’s als formule 1 rijden, kameel racen, buikdansen en voertuigen als hete luchtballonnen en onderzeeërs. De leerlingen wilden heel graag hun verhaaltjes vertellen en ik had graag elke leerling gehoord en vragen over alle verhaaltjes gesteld, maar dat ging helaas niet qua tijd. Daarnaast zou het ook een grote opgave geweest voor de leerlingen om naar de in totaal 29 verhaaltjes te luisteren.

Hebben jullie ideeën hoe ik toch nog iets kan doen met alle verhaaltjes die bedacht zijn?

Eva de vlaming

4 Reacties op “Post uit Duitsland!”

  1. alikelast zegt:

    Hallo Eva,

    Wat leuk voor de leerlingen om snail mail te ontvangen!

    Als extra activiteit zou je aan de leerlingen kunnen vragen om hun verhaaltjes in te spreken via Google Voice en het dan naar jou te sturen. Dan kun je toch iedereen laten spreken en jij kunt ze horen en je zou het eventueel kunnen gebruiken voor een beoordeling. Kristy Placido is één van Amerikaanse collega’s die het daarvoor gebruikt; op haar blog kan je er volgens mij meer over vinden: http://kplacido.com/.

  2. Syl zegt:

    een groep maken op facebook, daar alle verhaaltjes uploaden en de leukste laten stemmen ;-) of gewoon alle verhalen aan een waslijn en dan een stemming.

  3. Eva de Vlaming zegt:

    Wat een goede ideeën! Alike die website is een grote inspiratiebron. Ik zie zo een aantal links onder het kopje Technology, dat ik wil gaan gebruiken in mijn lessen. En Syl, het idee van de waslijn vind ik super, omdat het zo toegankelijk en tastbaar is. Ik krijg al ideeën voor een volgende keer. Bijvoorbeeld om de leerlingen afbeeldingen te laten zoeken bij hun eigen miniverhaal en dat ze er een kleine poster van maken op gekleurd papier. Het is altijd goed wanneer ze ook in het lokaal kunnen zien wat ze allemaal al gedaan en geleerd hebben en als het er ook nog vrolijk uit ziet, dan is het helemaal mooi. Bedankt voor jullie antwoorden!

  4. Kirstin Plante zegt:

    Voor mijn Spaanse lessen (in eigen beheer) heb ik een apart gedeelte op mijn website waar ik alle verhaaltjes plaats (http://la-flecha.webnode.nl/verhaaltjes-cursisten/). Het lezen van elkaars verhaaltjes -die door mij zijn gecorrigeerd- behoort standaard tot het huiswerk. Aangezien je waarschijnlijk geen website tot je beschikking hebt, voldoet een gesloten facebookpagina voor jouw klas ook heel goed. Ze kunnen dan ook op elkaar verhaaltjes reageren (uiteraard in het Duits en alleen positief, dus iemand moet dit in de gaten houden – leuke taak voor een van de leerlingen?). Je zou op zo’n pagina zelfs een soort interactief vervolgverhaal kunnen maken: iemand begint een verhaal, en in de reacties wordt het verhaal steeds voortgezet.

Reageer


5 + = tien