Bij TPRStorytelling staat het vertellen ofwel vragen van  verhalen centraal. De te leren woorden en structuren worden immers aangeboden in de context van een verhaal. Als een verhaal aansluit bij de belevingswereld van onze cursisten en de inhoud boeiend is, kunnen wij de nieuwe woorden en structuren vaak genoeg herhalen (cirkelen) om taalverwerving te bewerkstelligen. Het verhaal – de herkenbare situatie, de grappige of interessante details – zorgen er dan voor dat de herhalingen niet gaan vervelen, waardoor de cursisten zouden kunnen afhaken.

Het is gewoon een briljant concept: simpel en efficiënt! Maar waar vind je de inspiratie voor al die verhalen? Elke week opnieuw!

Voor mijn beginnerslessen put ik vaak uit Het hele verhaal van Elizabeth Skelton (Arcos 2010). Daarin staan zo veel originele verhaaltjes met succesgarantie. Een voorbeeld is Verjaardag op blote voeten. Echt een aanrader!

Voor mijn lessen aan gevorderde cursisten ben ik meer op mijn eigen ideeën aangewezen. En die ontbreken wel eens. Maar eigenlijk worden wij omringd door verhalen, wij moeten alleen maar leren deze ook te zien.

Hier een voorbeeld: ik was uitgenodigd voor een jaren 80-feestje en wist niet wat ik aan moest doen. Niet dat ik meteen doorhad dat hier stof voor een verhaal in zat. Maar toen Kirstin, mijn docente Spaans die ook op het feestje was, in haar les over themafeestjes begon, had ik weer ideeën voor meer dan drie lessen. Denk maar aan de mogelijkheden die dit thema biedt! De meeste mensen zijn wel eens op een themafeestje geweest, het sluit dus aan bij hun belevingswereld. Met dit thema kun alle kanten op. Je cursisten kunnen de gekste thema’s bedenken. Details toevoegen is een makkie. Qua woordenschat kun je de hele kledingkast kwijt, van schoenen t/m hoofdbedekkingen. En ook als het gaat om de doelstructuren zijn de mogelijkheden haast onbeperkt. Hier een paar voorbeelden:

hij/zij trok … aan; hij/zij had … aan;
een groene jas; een zwart vest;
hij/zij wilde eruitzien als …; je moet eruitzien als …;
hij/zij was uitgenodigd voor een feestje (door) …;
hij/zij vond … niet leuk; hij/zij had een hekel aan …;
hij/zij had … nodig.

Aan de genoemde structuren kun je meteen zien dat je het thema voor verschillende niveaus kunt gebruiken, afhankelijk van de structuren die je kiest. Uiteraard kies je maar twee tot drie nieuwe structuren per verhaal.
Hier de thema’s die mijn cursisten gekozen hebben:
Je moet eruitzien als iets wat of iemand wiens naam begint met de letter ‘p’!
Je moet eruitzien als een bekende acteur of actrice/als een bekende persoon.

Ook bestaande verhalen zijn leuke inspiratiebronnen voor nieuwe verhalen. Bijvoorbeeld het gedicht Tante Trui en Tante Toosje van Annie M.G. Schmidt (zie Tante Trui en tante Toosje) of het filmpje van Koefnoen over Lady Gaga in Amsterdam. Daarin zie je hoe Lady Gaga naar de slager gaat om vlees te passen voor haar nieuwe outfit. Ten slotte draagt zij … Kijk er zelf maar naar! Koefnoen Lady Gaga

Nadat je een of meerdere verhalen gevraagd hebt waarin je de ideeën, woorden en structuren uit de tekst of film hebt verwerkt, kun je het origineel samen lezen of bekijken. Het filmpje van Koefnoen zou je ook kunnen gebruiken om te checken of de cursisten de doelstructuren verworven hebben. Het is helemaal zonder woorden. Ideaal! Je laat het zien en achteraf door de cursisten mondeling of schriftelijk navertellen.

 

Ik hoop dat ik jullie hiermee op nieuwe ideeën voor verhalen gebracht heb. Zoals ik al schreef, heb ik zelf ook inspiratie nodig. Dus als jullie leuke ideeën hebben, willen jullie die dan hier op dit forum met mij en met elkaar delen? Ik kijk ernaar uit!!!

 

Veel inspiratie!

Groetjes,
Angela

Een reactie op “Inspiratie voor nieuwe verhalen”

  1. Alike Last zegt:

    Hallo Angela,

    Zoals altijd weet je weer heel veel te vertellen op een boeiende manier! Een verhaal op zich ;-)

    Bij mijn groepen en klassen komt de inspiratie voor de verhalen toch meestal uit de cursisten en studenten zelf. Zij komen altijd met dingen, die zo leuk zijn, dat ik er vaak van in de lacht schiet en dat is altijd mijn maatstaf of het in het verhaal komt of niet.

    Laatst heb ik ook meer geëxperimenteerd met de cursisten als hoofdrolspelers, waaruit dan een verhaal voortrolt. Dit was ook bijzonder om te doen en levert altijd onverwachte situaties en bijdragen op. Ik heb erover geschreven op mijn blog “Alike in TPRS Wonderland”

    Met de volwassenen werk ik met de structuren van de “Look I Can Talk” (French) serie van Blaine Ray. Elke les doen we drie structuren (niet in de volgorde van het boek, maar een eigen volgorde) en we zijn nu met de ERK-niveau A1 groep en de beginners met precies dezelfde structuren bezig en het is heel grappig dat daar twee totaal verschillende verhalen uit voortkomen, waarbij ook het niveauverschil aanwezig is.

Reageer


7 × = drieenzestig