Graag deel ik met jullie mijn ervaringen met TPRS. Ik ben beginnend én zelfstandig docent Spaans en ik geef mijn lessen geheel op basis van TPRS. Ik heb vorig jaar van september tot december stage gelopen bij Kirstin Plante en mocht daar de kunst afkijken én oefenen. Een mogelijkheid waar ik heel dankbaar voor was! Ik heb nu één beginnersgroep, 1 uur Spaans in de week. Ik heb 8 lessen gehad. De laatste les heb ik met mijn leerlingen een verhaal gelezen van bijna 1 A4 lang. Eerlijk gezegd sta ik er zelf verbaasd van dat ze na 8 lessen al zo’n groot verhaal kunnen lezen, en alles begrijpen!Leslokaal

Ik ben nog niet ‘vastgeroest’ in een andere methode, ik kan als zelfstandig docent ook helemaal mijn eigen plan trekken en kan dus zonder bezwaren TPRS gebruiken. Toen ik begon, besloot ik dat ik alle lesstof wel zelf kon bedenken op basis van de basisstructuren en de basiswoordenschat. Dat valt tegen en ik loop er regelmatig op vast. Zo merk ik bijvoorbeeld dat ik te weinig nieuw vocabulaire aanbied; de leerlingen merken dat ook en willen ook graag meer nieuwe woorden. Ik wil graag de verleden tijd gaan aanbieden, maar ik heb geen idee hoe ik daarmee moet beginnen. In je eentje TPRS pionieren, dat valt niet mee! Toch vind ik TPRS een ideale methode, omdat het écht werkt, omdat iedereen er plezier in heeft en omdat het lesgeven terugbrengt naar de basis…eigenlijk heb je alleen maar een bord, een krijtje en mucha imaginación – veel verbeelding nodig!

Daphne Thijsse

5 Reacties op “Startende zzp-er met TPRS”

  1. alikelast zegt:

    Daphne, leuk om te lezen over je ervaringen! 
    Het kan heel handig zin om een frekwentiewoordenboek te gebruiken om te kijken welke vocabulaire je aan wilt bieden. Bij mijn tweets van http://twitter.com/AlikeLast staat op 29 februari (!) een heel rits van frekwentiewoordenboeken, voor Spaans, maar ook voor andere talen en ook waar je die goedkoop aan kunt schaffen.

    Ook is het handig om gebruik te maken van de structuren die worden gebruikt in Look I can talk! van Blaine Ray ; dat doe ik voor mijn lessen Frans. Maar ik gebruik de verhaaltjes daarin bijvoorbeeld niet, die maken we helemaal zelf. Ik heb een overzicht gemaakt van alle structuren van Look I can talk! en daar kies ik dan uit. Handig van die structuren is dat ze weer aansluiten bij de leesboekjes van Blaine. De novels van Blaine, maar ook bv. die van Mira Canion en Carol Gaab gebruik ik ook veel: om ze aan het lezen te krijgen want vooral een middel voor uitgebreidere vocabulaire verwerving.

    Bij Look I can talk! worden de structuren in de verleden tijd aangeboden en er wordt in de tegenwoordige tijd gelezen. Zo biedt je tegelijkertijd beide tijden aan. Wat je ook kan doen, is dat je de ene les het verhaaltje in de tegenwoordige tijd ''vraagt" en de daaropvolgende les ga je het verhaal terugvragen (via cirkelen) en dat doe je dan in de verleden tijd(en).

    Een bord en een krijtje ; ik mag dan toch wel hopen wat kleurenkrijtjes! Ik ben zelf nogal ''van de technische" en ik gebruik altijd een beamer en een laptop. Ik heb van tevoren 3 structuren met hun vertaling in 2 kleuren in Word gezet. Ik typ het verhaal mee terwijl we het maken en later stuur ik het ze via email toe. Ook met cirkelvragen erbij, ingesproken via een digitale koptelefoon met microfoon en opgeslagen op mp3. Al jaren wil ik de lessen filmen en ze daar dan een besloten link van opsturen, maar dat stuit toch op diverse praktische knelpunten; dan zou je eigenlijk beter met 2'en kunnen zijn, volgens mij. Dus als iemand voor mij een lessenserie zou willen komen filmen en meteen daarbij de kunst "afkijken" : van harte welkom! Meld je maar!

  2. alikelast zegt:

    O ja, wat ik ook nog wilde melden: er zijn diverse syllabi/boeken met Storyscripts. Ze zijn Engelstalig, maar toe te passen op alle talen. Zo zijn er twee delen met Story scripts van Ann Matava en van Jim Tripp is er volume 1 van Tripp's scripts. Deze laatste heeft af en toe met thema's gewerkt, wat niet ''des TPRS" is, maar soms wel handig kan zijn.

    Hun TPRS story scripts, met bijbehorende "structuren", laten zien hoe eenvoudig verhaaltjes in feite kunnen zijn; zeker voor beginners (zowel docent als leerling).

  3. Sylvia Clements zegt:

    Gewoon even om te zeggen dat ik het leuk vind jullie belevenissen te lezen. Ik ben me net pas aan het oriënteren in de TPRS. Heb veel aan jullie gesprekken en goed te lezen dat er nagedacht wordt over bepaalde problemen, ik mis dat vaak bij docenten, veel gaan toch over op de automatische piloot heb ik gemerkt. Ik wil best komen filmen ;-) (ben geen pro hoor…)

  4. Daphne Thijsse zegt:

    Wauw, ongelooflijk bedankt voor deze uitgebreide reacties!! Ik ga er eens naar kijken!

  5. Tineke van den Bogaard zegt:

    Van elkaar kunnen we veel leren. Dank jullie wel.

Reageer


6 − = een