Inleiding | Opdracht | Verwerking| Infobronnen | Beoordeling | Afsluiting| Leerkrachten pagina | WebKwestie Digitheek

ONTWERPEN

een webkwestie voor techniek klas 2

Inleiding

Ontwerpen van achtbanen

Tegenwoordig hebben we heel wat meer vrije tijd dan vroeger. Een deel van die tijd brengen we door in pretparken. In veel van deze parken kom je spannende achtbanen tegen.

Een achtbaan moet veilig en uitdagend zijn. Er zijn nog veel meer dingen om rekening mee te houden. Welke dat zijn leer je in deze les.

In deze Webkwestie zul je leren:

  • Aan welke eisen achtbanen moeten voldoen.
  • Wat een constructeur doet en welke opleidng je hier voor moet volgen?

Opdracht

Bij deze opdracht is het de bedoeling dat je, samen met een klasgenoot, de vraag: “Aan welke constructieeisen moet een achtbaan voldoen” beantwoordt.
Om dit te kunnen moet je een aantal dingen onderzoeken. Allereerst moet je inzicht krijgen in de eisen die aan achtbanen worden gesteld.
Samen ben je verantwoordelijk voor de gehele opdracht.

Bewaar je werkblad goed. Sla je MS PowerPointpresentatie op.

Je hebt in totaal drie lesuren voor het maken van deze webkwestie.

Planning:

  • Les 1 – Invullen en inleveren van het werkblad.
  • Les 2 – Voorbereiden presentatie, MS PowerPointpresentatie maken.
  • Les 3 – Presenteren voor de klas.

Verwerking

Gebruik het werkblad om al de informatie die je verzamelt te noteren. Klik op de link werkblad en print het werkblad. Op deze papieren versie van het werkblad noteer je je antwoorden.

Hieronder staan de stappen beschreven waarin je de opdracht uitvoert.

  • Noem minimaal 4 eisen waarmee een constructeur van een achtbaan rekening mee moet houden?
  • Wat is een constructeur?
  • Welke opleiding(en) horen bij dit beroep?
  • Maak zelf een digitale achtbaan. Gebruik hiervoor deze link
  • Maak een afdruk van de beginsituatie en van het eindresultaat. Je krijgt ook een reactie op jou ontwerp. Welke is dat?
  • Natuurlijk ontwerp je uiteindelijk een goede attractie. Zoek naar informatie over de verschillende achtbanen. Bezoek daarvoor rides.nl of een van de onderstaande sites.

N.B.: Ga niet verder met opdracht 2 of 3 voordat je docent je deeltaak heeft goedgekeurd. (De docent geeft aan op je opdracht 2 moet uitvoeren)

OPDRACHT 2

      1. Begin met je eerste wensen te omschrijven en maak daarna een programma van eisen.
      2. Waarmee moet rekening gehouden worden?
      3. Werk je samen met anderen, maak dan eerst een taakverdeling.
      4. Maak een eigen ontwerp. (Uitgewerkte ontwerptekeningen)
      5. Zoek bruikbaar materiaal waarmee je het kunt maken.
      6. Stel je ontwerp bij als blijkt dat een en ander niet volgens je eerste idee gemaakt kan worden.
      7. Bepaal de volgorde waarin je het gaat opbouwen.
      8. Dan maak je het en zorgt ervoor dat het werkt.
      9. Demonstreer het eindresultaat.
      10. Schrijf een evaluatie waarin je ook verbeteringen aangeeft.
  • Nu heb je het een en ander kunnen bekijken. Nog leuker is het als je een eigen achtbaan op schaal kunt bouwen.

    Voer de volgende opdrachten uit.

    Veel plezier.

N.B.: Ga niet verder met opdracht 3 voordat je docent je deeltaak heeft goedgekeurd.

OPDRACHT 3
Maak een presentatie m.b.v. het programma MS PowerPoint en presenteer je bevindingen aan de klas. Beschrijf de stappen die je doorlopen hebt om tot deze conclusie te kunnen komen.

    Infobronnen

    Het cijfer voor deze webquest bestaat uit twee delen:

  • het werkbladJe docent beoordeelt de antwoorden op het werkblad. Hij/Zij zal dan kijken of alle vragen correct beantwoord zijn.
  • de presentatieJe klasgenoten geven je een cijfer voor je presentatie en de docent zal je een cijfer geven. Zij letten tijdens de presentatie op de inhoud van je presentatie, de wijze waarop je tot het antwoord op de vraag “wat is de juiste band voor welke auto” bent gekomen. Verder is het van belang hoe je de presentatie doet. Heb je een goede houding voor de klas, praat je duidelijk, enz.

    Werkblad

    Presentatie

    Afsluiting

    Gefeliciteerd! Door deze webkwestie heb je veel geleerd over achtbanen.

    Je hebt geleerd:

  • waarom en aan welke eisen achtbanen moeten voldoen.
  • wat een constructeur is en doet.
  • welke opleiding je hier voor moet volgen.

Je weet nu dat er veel bij het ontwerpen en maken van een achtbaan komt kijken. Het is niet zo vanzelfsprekend en gewoon.

    Leerkracht

    Deze webkwestie is geschikt voor leerjaar 2 traject 3, 4 en 5. Met meer begeleiding kunt u deze opdracht ook gebruiken voor traject 2De leerlingen leren door het doen van de webkwestie over eisen die aan constructies worden gesteld.Het is aan te raden de webkwestie eerst samen door te nemen op papier.

    Wat extra uitleg omtrent het gebruik van deze werkbladen kan ook geen kwaad.

    Gebruik je deze webkwestie in je lessen, dan hoor ik graag je ervaringen, op/en of aanmerkingen, enz.


    Inleiding | Opdracht | Verwerking| Infobronnen | Beoordeling | Afsluiting| Leerkrachten pagina | WebKwestie Digitheek