Ideeën en voorbeelden van Inge Smilde en Christiene Meinster. Uit de methode techniek voor de basisvorming
Thema 10 hoofdstuk 32.” Van snoep word je slim’’

Een kauwgomballenautomaat
Jason loopt samen met zijn zusje Anita in het winkelcentrum. “Ik wil zo’n mega-kauwgumbal”, zegt Anita. “Oh, en ik heb ook nog genoeg geld bij me”. Anita gooit €0,50 in de automaat, ze draait aan de knop en er komt een mega-kaugombal uitrollen. Jason staat er verbaast bij te kijken. “Wat is er?”, vraagt Anita. “Je kijkt zo vreemd”. “Ik ben wel benieuwd hoe zo’n apparaat nou eigenlijk werkt. Het is toch best wel vreemd dat jij er geld ingooit, aan de knop draait en er ook nog iets uit komt”.

Ben jij ook zo nieuwsgierig als Jason? Wil je ook wel eens weten hoe zo’n snoepautomaat werkt? Een echte snoepautomaat zit heel ingewikkeld in elkaar. Er mag namelijk niets misgaan. Als klant wil je dat er inderdaad snoep uitkomt. Als eigenaar wil je dat er geld inkomt. Dat alles bereik je met mechanische en elektrische onderdelen.

Opdracht in het kort

Je leert het best hoe automaten werken door er zelf één te ontwerpen en te maken.
Jij gaat een mechanisch werkende automaat maken.

De mooiste voorbeelden van werkende automaten vind je hier.

voorbeeld1.mpg voorbeeld2.mgp voorbeeld3.mpg voorbeeld 4.mpg
2,2 mb 1,2mb 1,2mb 0,2mb

Opdracht: (Opdrachtenblad Klas 2 vwo – gymnasium)
Ontwerp een snoepautomaat

Ontwerpeisen

Werking:

de automaat levert precies één stuk of twee stukken snoep voor één munt via een schuif, duw of trekbeweging.
Die munt kan dus maar één keer gebruikt worden.

Gebruik:

de munt valt uiteindelijk in een afgesloten opvangbak. De snoep wordt uit de automaat getrokken of valt in een uitneembak.

Constructie:

de automaat heeft uitsluitend mechanische delen. Het werkstuk moet zo klein mogelijk zijn. De voorkant van het werkstuk moet van perspex zijn zodat het mechanisme zichtbaar is.

Materiaal:

Multiplex afmeting 15 x 30 cm
Triplex afmeting 30 x 30 cm
Metaal en perspex

Organisatie:

Deze opdracht is lastig. Je werkt alleen of in tweetal.

Ontwerpopdracht
1 les = 2 uur.

Les1

  • Individueel.
  • Maak 3 schetsen van je eerste ideeën.
  • Werk 1 van de 3 schetsen uit tot een nette ontwerptekening. ( Eventueel thuis afmaken).

Les 2

  • Individueel.
  • Kijk goed op de video welke oplossingen er bedacht zijn voor de problemen, misschien kun je nog iets wijzigen in je eigen ontwerp.
  • Maak van de ontwerptekening een werktekening. (eventueel op computer)
  • Een werktekening bestaat uit 3 aanzichten: boven–, voor– en een zijaanzicht.
  • Teken de werktekening op schaal 1:1 op een A4 blaadje en zet de maten in mm bij de onderdelen.
  • Lever de 3 schetsen met de werktekening in voor een beoordeling.

Les 3 t/m7

  • Individueel of met z’n tweeën.
  • In overleg met je docent kun je kiezen om alleen of samen de automaat te maken, maak daarbij wel duidelijke onderlinge afspraken!
  • Maak de snoepautomaat zoals je hebt ontworpen vanaf je werktekening.

Technische tips

Het is slim om het systeem van de automaat te verdelen in :

  1. Het snoeptransport van het voorraadvak naar de automaat.
  2. Het snoeptransport van de automaat naar buiten.
  3. Het munttransport Het besturingsmechanisme.

Beslis wat je met spierkracht laat doen en wat bijvoorbeeld met zwaartekracht.

  • Een vallende munt kan niet zoveel werk verzetten.

Zoals altijd bij ontwerpen: houd het zo simpel mogelijk

Kom je een probleem tegen? De oorzaak ervan weghalen is vaak beter dan er een oplossing voor bedenken.

Voordat je echt aan de slag gaat, moet je weten wat je allemaal moet doen.

Bedenk dat onderdelen in de praktijk meestal niet zo goed werken als lijkt in de theorie. Probeer daarom, te voorzien wat er allemaal zou kunnen misgaan.

Houd de vaart erin en houd je aan de afgesproken tijd.

Suc6