Vragen en antwoorden.

“Wie wil er op een makkelijke en leuke manier zijn huiswerk leren?”, vroeg de docent geschiedenis. Alle leerlingen staken hun vinger op. Dat zagen ze wel zitten. Als je je huiswerk makkelijk kan leren, dan ben je ook eerder klaar. En dan heb je weer meer vrije tijd.

“Maar meneer, dat bestaat toch gewoon niet?”, vroeg Annelies.

“Oh ja, zeker wel. En ik heb hier het bewijs”. De geschiedenis docent liet een spelletje zien.

Het was een elektrospel. Aan de linker- en de rechterkant zaten metalen puntjes. Er waren ook 2 staafjes. Op het spel lag een kaart. Aan de linkerkant stonden de vragen. En aan de rechterkant de antwoorden. Als het antwoord goed is, dan gaat er een lampje branden.

“Als je dit spel maar vaak genoeg speelt, dan ken je vanzelf de theorie”, zegt de docent. “Jullie moeten alleen het spel en de kaarten zelf maken. Maar dat gaan jullie doen bij techniek.”

Opdracht in het kort

Bij deze opdracht bedenk, teken en maak en test jij een eigen elektrospel.

ElectrospelVragen en antwoorden.

Op je elektrokaarten staan links de vragen en rechts de antwoorden. Door met de stekers een vraag met het juiste antwoord te verbinden wordt de stroomkring gesloten en gaat de lamp branden.

Bij deze opdracht bedenk, teken en maak en test jij een eigen elektrospel.

Het elekrospel omvat technische onderwerpen. Een ieder kan dit elektrospel aanpassen aan zijn/haar onderwerpen.

Voor ons elektrospel gebruiken wij kopertape. Van dit zelfklevende band maken wij onze verbindingen. Als je dit netjes doet krijg je mooie verbindingen die wel een beetje op de verbindingen van een echte printplaat lijken.

Zelfklevend kopertapeZelfklevend kopertape PrintplaatVoorbeeld printplaat

Werktekening en verbindingen

Voordat je de verbindingen gaat maken ga je deze eerst op werkelijke grootte tekenen. (Schaal 1:1)

Voorbeeld van een kaart met vragen over Techniek. Voorbeeld van een kaart met vragen over Techniek.
  • De grondplaat waarop je de verbindingen met kopertape gaat maken is 100 x 145 mm.
  • Op de grondplaat komen 10 punaises op 1 lijn voor de vragen en 10 punaises voor de antwoorden.
  • De punaises komen met voldoende tussenruimte op een regelmatige afstand.
  • Er zijn verschillende mogelijkheden om de punaises te plaatsen. (Zie voorbeeld)

Waar plaats jij de punaises en waarom?

Vraag en antwoordkaarten

Voorbeeld van een kaart met vragen over Techniek. Voorbeeld van een kaart met vragen over Boeken. Voorbeeld van een kaart met vragen over Frans.

Je maakt 3 kaarten. 1 met techniek als onderwerp. 1 kaart met een anders schoolvak of leergebied als onderwerp. De derde kaart een onderwerp naar keuze. Enkele voorbeelden:

  • Land – hoofdstad.
  • Speler – vereniging.
  • Uitvinding – uitvinder .
  • Andere oplossingen vind je hieronder bij ” links”.

De gaatjes maak je met een holpijp. De gaatjes moeten exact overeenkomen met de plaats van de punaises.

Je kunt de vragen of plaatjes zelf op de kaartjes schrijven of tekenen, maar ook met hulp van de computer maken.

De kaartjes kun je voorzien van een plastic laag. (Plastificeren) Je kunt dit doen met booklon of je kunt ze lamineren.

Links

Verschillende uitvoeringen van het elektrospel. Goed bruikbaar om ideeën op te doen.

Solderen

Je moet de verbinden nu solderen. Volg de soldeerinstructie die je krijgt goed op.

Bijzondere oplossingen

Hieronder een voorbeeld met adapter met een oplichtend “GOED” venster

Voorbeeld van een spel met adapter. Voorbeeld van een compleet spel. Voorbeeld van een detail.

Materialen en gereedschappen

Elektriciteitsdraad
1 Batterij (4,5V)
ca 1,5 meter Kopertape
1 Lampje (4,5V)
1 Fitting (lampje)
Triplex
2 Metalen paperclip
20 Punaises
Engels karton
Holpijp
Soldeergereedschap

Extra

Misschien mag je in overleg een reuzenuitvoering van het spel maken. Voorbeelden hiervan vind je onder “Links”