ApparatenGerard hoort zijn vader weer mopperen: “Ik koop vandaag nog een nieuw scheerapparaat! Dan gooi ik deze weg!”. Gerard vraagt aan zijn vader of hij het oude scheerapparaat mag hebben. “Waarom?”, vraagt zijn vader. “Nou, ik wil wel eens kijken hoe dat scheerapparaat werkt”, antwoord Gerard.

Sofie kijkt een beetje sip vandaag. Haar mp3-speler doet het niet meer. En ze was er zo trots op. “Als hij het toch niet meer doet, dan kan ik hem net zo goed open maken”, zegt Sofie. “Ik wil wel eens zien wat er kapot is”.

Gerard en Sofie zijn allebei benieuwd naar een apparaat. Ze willen weten hoe het eruit ziet van binnen. Welke onderdelen zitten er allemaal in? En hoe heten ze? En hoe werken ze?

Opdracht in het kort

Jij gaat net als Gerard en Sofie een apparaat uit elkaar halen. Je mag zelf je apparaat kiezen. En aan het eind ga je aan je klasgenoten presenteren hoe het apparaat werkt.

Een leuke opdracht. Veel plezier.

Opdracht

Beschikbare tijd: maximaal 8 lesuren
Een uitgebreide versie van een lesbrief met opdracht kun je hier ophalen.Apparaten(28kb)

Groepswerk: 2 personen (1 bord) 3 personen (2 borden)

Je zoekt ruim voor het begin van deze opdracht een een defect apparaat en neemt dit mee. Het apparaat mag niet te groot zijn. Het moet als het uit elkaar is gehaald op een bord van 60 x 40 cm passen. We hebben van sommige apparaten al wat bladwijzers verzameld.

Bladwijzers

De pagina''s achter deze link zijn Engelstalig Afstandsbediening De pagina's achter deze link zijn Nederlandstalig Boormachine
De pagina''s achter deze link zijn Engelstalig Broodrooster De pagina's achter deze link zijn Nederlandstalig Broodrooster
De pagina''s achter deze link zijn Engelstalig Cd-rom De pagina''s achter deze link zijn Engelstalig Cassetterecorder
De pagina''s achter deze link zijn Engelstalig Computerspelletjes De pagina's achter deze link zijn Nederlandstalig Cilinderslot
De pagina''s achter deze link zijn Engelstalig Elektrische schroevendraaier De pagina's achter deze link zijn Nederlandstalig Decoupeerzaag
De pagina''s achter deze link zijn Engelstalig Harde schijf De pagina''s achter deze link zijn Engelstalig Haardroger
De pagina''s achter deze link zijn Engelstalig Koffiezetautomaat De pagina''s achter deze link zijn Engelstalig Klok
De pagina''s achter deze link zijn Engelstalig Mobiele telefoon De pagina''s achter deze link zijn Engelstalig Muis
De pagina's achter deze link zijn Nederlandstalig Telefoon De pagina''s achter deze link zijn Engelstalig Scheerapparaat
De pagina's achter deze link zijn Nederlandstalig Walkman De pagina's achter deze link zijn Nederlandstalig Scheerapparaat
De pagina''s achter deze link zijn Engelstalig Wekker De pagina''s achter deze link zijn Engelstalig Videorecorder

De informatie die je dan krijgt kun je misschien gebruiken. Je kunt natuurlijk ook zelf op het internet of in de bibliotheek zoeken. Ook staat er veel informatie op de cd “Kijk, zo werkt het” en “De techniek interactief” De link “Techniek, zo werkt het” en “Hoe werkt dit ding” zijn vaak ook zeer bruikbaar.

WAARSCHUWING Verwacht niet alles op het Internet te vinden. Bij het zoeken naar informatie zul je veel niet bruikbare informatie tegenkomen. Laat je verrassen door de informatie die in de bibliotheek te vinden is.

Er zijn veel goede naslagwerken. Maak er gebruik van!

Niet geschikt zijn grote apparaten zoals een tv. Ook is een gameboy niet geschikt. In veel apparaten zit een elektromotor. Ook de elektromotor kun je demonteren.

Voorbeelden

Voorbeeldbord Voorbeeldbord Voorbeeldbord Voorbeeldbord
Voorbeeldbord Voorbeeldbord Voorbeeldbord Voorbeeldbord
Klik op de foto’s om deze te vergroten.

Tip

VoorbeeldbordJe kunt het bord of verticaal of horizontaal gebruiken. Alle voorbeeldborden zijn geschilderd maar dat hoeft niet. Schilderen kost veel tijd en een “gewoon” bord kan ook erg mooi zijn.

Eisen waaraan je moet voldoen

  • Het door jou gekozen apparaat bestaat uit tenminste 10 onderdelen!
  • Je gaat dit demonteren. Voordat je begint knip je, indien aanwezig, de stekker van het apparaat af.
  • Het openen van het apparaat: Gebruik geen geweld. De meeste apparaten kunnen vrij gemakkelijk worden geopend. Soms zitten schroefjes verborgen of zitten onderdelen met een kliksysteem vast.
  • Wat haal je uit elkaar? Kijk eerst voorzichtig “onder de deksel” beschrijf hoe het in elkaar zit. Als je dit weet kun je het apparaat uit elkaar halen en volgens de “exploded-vieuw-methode” neer leggen en later op het tentoonstellingsbord bevestigen. Je monteert het op het bord dus in dezelfde volgorde als die waarin je het uit elkaar hebt gehaald.
  • Je gebruikt tenminste 5 verschillende manieren om de onderdelen aan het bord te bevestigen.
  • Plak of schrijf op de voorzijde van het tentoonstellingsbord:
    De naam van het apparaat en de functie.
    Het merk van het apparaat.
    Input – proces – output schema.
    De namen van de onderdelen.Op de achterzijde jullie namen, klas en de datum.
  • Je benoemt tenminste 10 onderdelen. De nummers en de verklaring komen op het bord. Ga hiervoor naar de bibliotheek, gebruik het internet, de naslagwerken op school of vraag het aan een deskundige. (Trefwoorden voor het zoeken op het internet zijn: handleiding, gebruiksaanwijzing, user manual.
  • Van je docent krijg je een werkblad met uitleg over “het kijken naar apparaten” en een oefening. Maak daarna voor jouw apparaat een schema zoals is aangegeven op het werkblad. Input – proces – output voor de materie, energie en informatiestromen.

Vertellen wat je ontdekt hebt.Gebruik alles wat je hebt ontdekt om je presentatie/spreekbeurt voor te bereiden. Je spreekbeurt plan je in overleg met je docent.

Belangrijke onderdelen uit een korte spreekbeurt over je paneel kunnen zijn:

  • De functie van het apparaat.
  • De werking van het apparaat.
  • De werking, uitgelegd aan de hand van je schema.
  • De bevestigingsmethoden in het apparaat.
  • De vormgeving van het apparaat
  • De materiaal keuze van het apparaat.
    Natuurlijk kun je het bord waarop je de onderdelen monteert schilderen. Maar dit kost tijd en verf moet drogen. Houdt hier rekening mee!

Beoordelingscriteria

  1. Apparaatkeuze. Voldoet het apparaat aan de gestelde eisen?
  2. Zijn de onderdelen goed geordend. Kan iemand anders nog zien hoe het apparaat in elkaar gezeten heeft? (Exploded view)
  3. Zijn de onderdelen benoemd en is er een schema INPUT – PROCES – OUTPUT?
  4. De bevestiging op het tentoonstellingsbord.
  5. De vormgeving en afwerking van het tentoonstellingsbord.
  6. Binnen de gestelde tijd ingeleverd!
  7. Beantwoording van de bijbehorende vragen op het werkblad.
  8. Samenwerking
In de klas In de klas In de klas
In de klas In de klas.
Klik op de foto’s om deze te vergroten.
In de klas