Actief leren? Moet dat nou?

De meeste kinderen gebruiken maar één leermethode, waardoor de kans groot is dat zij de leerstof moeilijk kunnen onthouden en navertellen. Hoe neem jij de leerstof door? Waarschijnlijk leer je voornamelijk door te lezen.  Dit is een hele passieve vorm van leren, want het duurt lang voordat je de leerstof echt goed hebt onthouden. Vergelijk het leren maar met het leven van een slak. Een slak is namelijk niet zo actief, maar vooral heel passief. Je denkt de leerstof goed te hebben onthouden, maar 1 dag later weet je al veel minder.  Je hebt eigenlijk alleen geleerd om de leerstof te herkennen, maar er dan iets over vertellen wordt lastiger.

Een voorbeeld om aan te geven dat actief leren heel belangrijk is: als je een goede voetballer wil worden, dan kun je dat niet alleen door naar voetbal te kijken (passief leren), maar je zal ook moeten oefenen (actief leren). Voor school geldt precies hetzelfde! Actief leren houdt in dat je er wel meer voor moet doen en dat is niet altijd even prettig, daarom kiezen de meeste leerlingen om passief te leren.

Het is handig om te weten welke verschillende leermethoden er zijn, zodat je slimme strategieën kunt gebruiken om zoveel mogelijk te leren in een korte tijd. Zo houd je ook tijd over voor andere dingen dan school.

Herhalen, ordenen en elaboreren zijn voorbeelden van handige strategieën. Elaboren houdt in dat je de leerstof verandert (bijvoorbeeld verhaal maken, plaatjes in je hoofd maken, verbinden met dingen die je al kent) en verrijkt (extra informatie aan toevoegen door een mindmap of samenvatting te maken).

Herhalen

Het verschilt per persoon hoe vaak de leerstof moet worden herhaald, maar over het algemeen wordt geadviseerd de stof minimaal 3 keer te leren.  Er zijn verschillende mogelijkheden om door de leerstof heen te gaan. Ik zal een aantal mogelijkheden opsommen:

  1. de leerstof opsplitsen aan de hand van het aantal hoofdstukken en/of paragrafen zonder herhaling per leermoment. Bijvoorbeeld bij 6 paragrafen, worden 6 of 9 leermomenten (verschillende dagen om te leren) inpland. Elke dag wordt een of twee paragrafen geleerd. De laatste 3 dagen worden gebruikt om de leerstof te herhalen.
  2. de leerstof opsplitsen aan de hand van het aantal hoofdstukken en/of paragrafen met herhaling per leermoment. Bijvoorbeeld bij 6 paragrafen, worden 3 0f 6 dagen om te leren inpland. Op elk dag wordt een of twee paragrafen geleerd en herhaald. Het is handig om nog 1 leermoment in te plannen om alles nogmaals te herhalen.
  3. de leerstof opsplitsen aan de hand van een vooraf gekozen tijd per leermoment. Sommige leerlingen kunnen een beperkte tijd goed leren, daarna nemen zij niks meer op. Bijvoorbeeld een half uur per dag.  Mogelijk moeten er dan meerdere leermomenten worden ingepland.

Het herhalen kan je  het beste doen  door de leerstof te elaboreren of jezelf te (laten) overhoren. Hier zal verder op ingegaan worden bij de verschillende leermethoden. In volgende berichten zal ik meer informatie en tips bieden over leermethoden.

Ordenen

Voordat de je begint met leren is het handig om structuur aan te brengen in de leerstof. Door te plannen ben je al bezig met het ordenen van de leerstof. Dit brengt rust en je weet waar je aan toe bent. Je hebt bij het plannen gekozen op welke momenten je gaat leren en wat je gaat leren. Per leermoment heb de je een concreet doel voor ogen, bijvoorbeeld paragraaf 1 van hoofdstuk 2 samenvatten en daarna herhalen door vragen te maken en/of jezelf te (laten) overhoren.

De meeste leerlingen hebben moeite om het overzicht te blijven zien. Ordenen van de leerstof (wat moet ik leren?), materialen (wat heb ik nodig?), tijd (wanneer ga ik leren?) en acties (wat ga ik doen?) helpen je het overzicht te behouden. Noteer wat je gaat leren en wanneer je dat gaat doen in je agenda.

Elaboreren

Er zijn verschillende manieren om actief bezig te zijn met de leerstof. Het maken van huiswerk is een begin. De leerstof is al eens doorgenomen. Om de leerstof nog beter te onthouden en toe te passen, zijn verschillende strategieën inzetbaar. Mijn volgende berichten zullen hier verder op ingaan. Er wordt onderscheid gemaakt tussen leerwerk: teksten, woordjes en formules. Houd dit Vaklokaal dus goed in de gaten!

4 Reacties op “Actief leren?”

  1. Anoniem. zegt:

    Opzich goeie tips, alleen wat nou als je er echt geen tijd voor hebt? Dat heb ik dus, alles wat ik moet leren past niet in de tijd die ik per week over houd. En daarnaast komt dat ik al heel weinig vrije tijd heb.

  2. studiebegeleiding zegt:

    Beste anoniem, bedankt voor je commentaar. Leuk, om te lezen dat je de tips nuttig vindt. Ik kan me voorstellen dat je veel tijd kwijt bent aan school, maar ook aan andere dingen die niks met school te maken hebben. Ik kan je adviseren om een logboek bij te houden van wat je per dag in een week doet. Houd een tijdschema bij. Je weet dan ongeveer hoeveel tijd je daadwerkelijk aan schoolwerk kunt besteden. Daarnaast is het handig om leerwerk te verspreiden over meerdere dagen, zodat je meer tijd kunt besteden aan het vak en de leertips kunt gebruiken. Ik hoop dat je hier iets aan hebt en anders hoor ik het graag! Groetjes, Patricia Hendrikx

  3. A-J zegt:

    Super leuk geschreven. Ik ben bezig met mijn afstudeeronderzoek waar ik het ook over actief en passief leren heb. Dit stukje zou ik graag willen verwerken maar moet dan de auteur gegevens, en de uitgeverij + de plaats daarvan weten. Zou u mij dit toe kunnen sturen via de mail. Alvast ontzettend bedankt!

  4. Geertje. zegt:

    Hallo beste mensen,
    Ik vind deze site heel erg nuttig..ik heb er al heel veel dingen van geleerd.
    Een samenvatting maken is me beter gelukt na dat ik deze site had bekeken.
    Ik toleer dit..meeste site's toleer ik niet want daar staat te veel onzin op.
    Groetjess<<<Geertje.

Reageer


× 8 = vierenzestig