Waarom moet ik leren leren? 

Hoe kun je het beste leren onthouden en gebruiken van huiswerk? Allereerst gaan we kijken naar hoe informatie onthouden wordt. Vervolgens kun je een testje maken.  Bij handige websites kun je een link vinden om dit testje te maken. Je leert dan welke manier van leren het beste bij jou past.

Hoe werkt mijn geheugen?

Je hersenen zorgen ervoor dat je leerstof kunt onthouden. Hoe doen die hersenen dat dan precies? De hersenen bestaan uit twee delen; linkerhersenhelft en rechterhersenhelft. De linkerhersenhelft is vooral verantwoordelijk voor taal, rekenen en analyseren. Deze hersenhelft gebruik je vooral op school. Je rechterhersenhelft is meer bezig met beelden, kleuren, grote verbanden, creativiteit en dromen.

Het leren begint bij het waarnemen. Ieder mens neemt anders waar. Je persoonlijke voorkeur is ontstaan door wat je genetisch hebt meegekregen van je ouders, maar ook door waar je de meeste ervaring mee hebt opgedaan. Bijvoorbeeld het leren van noten (waarnemen van geluiden) of danspassen (ruimtelijk inzicht). Door ervaring zijn deze geheugencapaciteiten verder ontwikkeld. Nieuwe dingen leren door middel van geluiden of bewegingen gaan dan veel sneller.

Wanneer je iets hebt waargenomen, komt de informatie eerst in het korte termijn-geheugen. Pas na herhaling of als het veel indruk heeft gemaakt, komt de informatie in het lange termijn-geheugen terecht. Zodra informatie in het lange termijn-geheugen zit, dan gaat het ook niet meer zo snel weg. Tegenwoordig wordt dit meer het werkgeheugen en referentiegeheugen genoemd, omdat nog onbekend is hoe kort een korte termijn en hoe lang een lange termijn nu precies is.

Het referentiegeheugen heeft twee belangrijke onderdelen: het declaratief geheugen en procedureel geheugen. In het declaratief geheugen worden feiten en gebeurtenissen opgeslagen en in het procedureel geheugen wordt onthouden hoe bepaalde handelingen moeten worden verricht.

Naast het werk- en referentiegeheugen, is er ook nog het sensorisch geheugen. Terwijl het werkgeheugen een betrekkelijk kleine 'inhoud' heeft, heeft het sensorisch geheugen een enorme capaciteit om dingen in op te slaan. Het probleem is alleen dat alle informatie die wordt waargenomen via tast, reuk, gehoor en gezicht, daar binnenkomt en heel kort wordt bewaard en uiteindelijk wordt vergeten. Alleen dat deel dat als belangrijk wordt ervaren wordt doorgestuurd naar het werkgeheugen, zodat je het niet vergeet.

Wanneer vergeet je iets?

Je zou je hersenen kunnen vergelijken met de computer, een systeem dat informatie verwerkt. Je geheugen kan alleen een bepaalde hoeveelheid informatie vasthouden. Een hele belangrijke voorwaarde om leerstof goed op te slaan, is “herhalen, herhalen en nog eens herhalen”. Na 24 uur ben je namelijk al ongeveer 80% vergeten van wat je had geleerd.

2 Reacties op “Leren leren”

  1. A-J zegt:

    Hallo,
    Ik ben met mijn afstudeeronderzoek bezig waarvan een onderdeel gaat over het geheugen. Specifiek dit stukje is erg geschikt voor mijn onderzoek. Ik moet alleen de gegevens van het artikel duidelijk vermelden. Dus de auteur, wanneer het is uitgegeven, naam van de uitgeverij en plaats van uitgeverij.
    Is het mogelijk dat u mij dit per mail toestuurd? U zou me hier onwijs mee helpen.
     
    Alvast bedankt!

  2. Bart Smeets zegt:

    Dit is erg herkenbaar, veel scholieren die bij mij bijlessen volgen gaan juist vooruit door het in kleine stappen steeds weer herhalen van de leerstof. Maar volgens mij heeft leren leren ook te maken met een stuk motiveren…
     
    Bart Smeets
    bijleshilversum@hotmail.nl

Reageer


3 − = twee