Nationale volkslied: muziek

 

fworld.gif

Er ontstond een tendens bij sommige landen om te wedijveren met de buurlanden met als resultaat dat de muzikale stijl van het nationale volkslied vaak bepaald werd door zowel de geografische ligging van een land als de datum waarop het was geschreven. Over het algemeen kunnen nationale volksliederen, qua muzikale kenmerken ingedeeld worden in 5 categorieën:

  • Hymnen
    De statige ritmische pas en de vloeiende melodische lijn van God Save the King/Queen, heeft model gestaan voor vele volksliederen, zowel in Europa als in de voormalige Engelse kolonies. Europese volksliederen van dit soort behoren tot de oudste.

  • Marsen
    Samen met de eerste groep, behoren de marsen tot de meerderheid van alle nationale volksliederen.
    De eerste mars die gebruikt werd voor een nationaal volkslied, was de Marcha real van Spanje (1770), maar het was La marseillaise die een bron van inspiratie bood voor volksliederen van dit type. Met name de opening van het Franse volkslied hoor je terug in vele voorbeelden (in toonhoogte, maar vooral ritmisch). Een paar voorbeelden hiervan zijn volksliederen uit: Papua New Guinea, Cameroun, Peru en Mexico.

  • Door Opera beïnvloede volksliederen
    In Zuid- en Midden-Amerika vertonen de volksliederen zeer veel overeenkomsten en lijken daarom vrij veel op elkaar. Als groep zijn ze sterk beïnvloed door de stijl van de 19e eeuwse Italiaanse opera, zeker drie werden door Italianen gecomponeerd.
    Ze behoren tot de langste, ingewikkeldste en meest uitgebreide composities van alle volksliederen.
    De langste, die van El Salvador zou niet uit de toon vallen tussen een van Verdi’s opera’s.

  • Volksliederen gebaseerd op volksmuziek
    Volksliederen die onafhankelijk zijn van Europese invloeden kun je vooral vinden in landen zoals Burma, Japan, Tibet, Swaziland en Shri Lanka. Deze volksliederen leunen sterk op de eigen volksmuziek en maken soms gebruik van inheemse instrumenten.

  • Fanfares
    Een kleine groep volksliederen, voornamelijk die van de olieproducerende landen uit het Midden-Oosten (Bahrain, Qatar, Koeweit en de Verenigde Arabische Emiraten ), bestaan uit fanfareachtig geschal zonder tekst.

In de 20e eeuw zijn er ook volksliederen ontstaan die meer een internationaal karakter hebben gekregen. Een voorbeeld hiervan is de Internationale (het voormalige volkslied van de USSR), die gebruikt werd als een links, revolutionair, partijlied in vele landen. Een ander voorbeeld is het Europese volkslied (1972), dat bestaat uit het hoofdthema van de finale uit Beethoven’s 9e Symfonie.

fworld.gif