Bewegingswetenschapper Esther Hartman presenteerde begin november de uitkomsten van een driejarig onderzoek naar de effecten van bewegen in de klas op de cognitieve ontwikkeling van kinderen in het basisonderwijs.

“In de kleuterperiode hebben kinderen alle ruimte om te bewegen en als ze naar groep 3 gaan, staat er opeens een stoel en moeten de kinderen stilzittend leren. Eigenlijk best vreemd”, constateert Esther Hartman. De bewegingswetenschapper van de Rijksuniversiteit Groningen presenteerde begin november de uitkomsten van een driejarig onderzoek naar de effecten van bewegen in de klas op de cognitieve ontwikkeling van kinderen in het basisonderwijs. Daaruit bleek dat kinderen die met het speciaal ontwikkelde lesprogramma Fit & Vaardig bewegend taal- en rekenonderwijs kregen, spectaculair meer vooruitgang boekten dan leeftijdgenootjes die het reguliere lesprogramma volgden. Staatssecretaris Sander Dekker noemt het onderzoek ‘een aanmoediging voor scholen om daar ook mee aan de slag te gaan.’

XL38SpringenInDeKlas-2

Klik hier om verder te lezen…

Je mag geen reactie toevoegen.