Kinderen doen het liefst wat ze het leukst vinden. Met die gedachte in het achterhoofd ging sportmarketingbureau 2Basics vorig jaar aan de slag met de opdracht die het kreeg van de Nederlandse Volleybalbond Nevobo: volleybal populairder maken onder jongeren. Al veel scholen hebben inmiddels kennisgemaakt met Smashbal, een spel waarbij de spectaculairste beweging van de sport centraal staat.

Van oudsher heeft volleybal een sterke positie op basis- en middelbare scholen, maar die staat de laatste jaren wel onder druk. Andere sporten zijn in opkomst en het bewegingsonderwijs staat onder druk. Dat constateert ook Joëlle Staps, algemeen directeur van de Nevobo: “Volleybal is een relatief moeilijke sport, voor zowel leerlingen als docenten. In de traditionele zes-tegen-zes vorm komt het zeker niet voor alle leeftijden goed uit de verf.”

Smashbal filmpje

Nieuwe varianten
Het volleybal wil een vaste waarde blijven in de gymzaal. Daarvoor waren nieuwe, toegankelijke varianten nodig. 2Basics, onder andere bekend van het programma Schooljudo kreeg de opdracht daarover na te denken. Inspiratie haalden zij van het schoolplein. Staps: “Ze zijn kinderen zelf gaan vragen wat ze leuk en minder leuk vonden aan de sport. Bijna unaniem kwam de smash naar voren als 'gaaf'.”

Meer lezen/bron > Sportknowhowxl

Meer informatie > www.smashbal.nl

Je mag geen reactie toevoegen.