“Ik zie u, al de dagen, tot aan de voleinding van groep 8.” Woorden die iedere leerkracht tegen een kind zou kunnen spreken ten tijde van een inschrijving. Ware het niet dat je Verklaring Omtrent Gedrag waarschijnlijk wordt afgepakt bij zulke nieuwtestamentische bewoordingen. Hoe dan ook, nog een paar weken en dan is het schluss voor groep 8. Dit jaar heb ik een rustig groepje met jongens en meisjes en dat zou een reden kunnen zijn dat de eindejaarskoorts maar langzaam op gang komt. Wat, Frank? De eindejaarskoorts. Het moment dat kinderen verstandelijk een overstap maken naar de brugklas. Plotseling wordt er geprotesteerd bij alledaagse handelingen als het openen van een rekenboek (er moet namelijk alleen nog maar ‘leuks’ gedaan worden) en men debiteert soms iets te scherpe opmerkingen tegen de meester of juf. (Om vervolgens rood te worden en een excuses te stamelen.) Vandaag vroeg ik via een werkblad aan de kinderen enkele vragen met betrekking tot het afsluiten van de basisschoolperiode. Lees maar even mee:

 

Als je denkt aan de middelbare school, waar heb je dan het meest zin in?

“Ik heb het meest zin in gym, want dat is heel anders dan op de basisschool.” “In het maken van nieuwe vrienden.” “Vrienden krijgen en opnieuw beginnen.”

Waar zal je het meest aan moeten wennen?

“Dat iedereen straks misschien wel heel erg op je uiterlijk let.” “De grootheid van de school, er zijn allemaal lokalen waar verschillende kinderen in rondlopen.” “De sfeer die daar hangt.” “Aan de vakken, huiswerk en mijn nieuwe klas.” “Op school zijn we de grootsten en straks de kleinsten.” “Je hebt niet echt meer een juf of meester.”

Wat voor type mens zal jij zijn op de middelbare school?

“Nou, ik denk dat ik niet ga pesten ofzo. Ik denk dat ik een gewone leerling blijf. Nou. Misschien spijbel ik wel een keer.” “Net zoals nu, denk ik.” “Stoer. Maar ik zal niet pesten, dat vind ik echt heel erg. Misschien plagen, maar niet zo erg.” “In het begin wel wat rustiger, maar na een tijdje hetzelfde als op de basisschool.” “Vooral een brugpieper, maar ik denk dat ik wel meer ga veranderen, maar ik weet niet hoe of wat.” “Ik probeer geen pestkop te worden. Ik denk ook niet dat ik heel populair word. Ik denk dat ik een gewone jongen word met veel vrienden.” “Ik denk dat ik iemand word die op de schaal van 1 tot 10 een 8 voor populariteit krijg.”

Wat zal ik het meest missen als jij er niet meer dagelijks bent?

“U gaat het meest aan mij missen dat ik vaak dingen probeer te doen die een beetje anders zijn dan de opdracht.” “Ik denk dat u het gaat missen dat u mij dagelijks kan pesten.” “Dat ik veel vraag.” “Mijn lach en de lolheid.” “Mijn behulpzaamheid.” “Dat is een lastige vraag, maar ik denk dat u mijn gelach zal missen.” “Een vrolijk en creatief kind.”

Wat zal jij missen als ik er niet meer dagelijks ben?

“Weinig huiswerk en veel grapjes.” “De aandacht die u mij gaf.” “Creatieve lessen en leuke uitjes.” “De sfeer en de lol die we met zijn allen hadden.” “Dat ik u mag tegenspreken, dat mag op de middelbare school niet.” “Uw voorleeskunsten.”

Hoeveel van wat jij hebt geleerd op de basisschool ben jij vergeten na de zomervakantie?

“Ik denk dat ik lelijker ga schrijven.” “Ik denk dat ik vooral spelling ga vergeten.” “Dat zien we dan wel, je krijgt er ook nieuwe dingen bij.” “Een beetje van rekenen.” “Ik denk dat ik in taal slechter word.”

In welk vak ga jij uitblinken?

“Ik denk wiskunde, want mijn beste vak is nu rekenen.” “Frans.” “Techniek, denk ik. Maar ik weet het niet.” “Iets met kunst, drama en zingen.” “Engels.” “Aardrijkskunde.” “Muziek, want dat vind ik heel leuk.”

Wat doe jij over tien jaar?

“Studeren.” “Studeren en stage lopen.” “Dan ben ik gymlerares.” “Dan krijg ik hopelijk een leuke baan.” “Hopelijk mijn eigen kapperszaak beginnen en ik vier mijn 23e verjaardag.” (Dit meisje was vandaag jarig.) 
“Ik denk dat ik dan studeer en op mezelf woon.” “Ik studeer dan voor muzikant.”

Tot slot, schrijf de namen van je klasgenoten op en zet bij elke naam een woord dat bij dat kind past. Geen beledigingen natuurlijk en ook geen standaardwoorden.

Een selectie:

“IJdel (goed bedoeld).” “Lenig.” “Begrijpend.” “Portrettist.” “Swag.” “Gul.” “Lef.” “Betrouwbaar.” “Zelfstandig.” “Praatjesmaker.” “Gamer.” “Drumtalig.” “Apart (niet slecht bedoeld).” “Pienter.” “Amicaal.” “Jarig.” “Meelevend.” “Gevoelig.” “Zangtalent.” “X-boxerig.” “Voorzichtig.” “Verlegen.” “Verzorgend.” “Luisterend.”

There you have it. De voleinding van groep 8. Als ik niet al een gevoelig mens was, dan zou ik er eentje worden van deze mooie antwoorden. Rest mij nog dit stukje af te sluiten met deze fijne woorden die ik laatst aan mocht horen:

“Meester, u bent aardig enzo, maar we zijn nu wel klaar hier.”

5 Reacties op “Al De Dagen”

  1. Anja zegt:

    mooie column. Je groep is er klaar voor zo te zien. Ben jij al klaar voor het afscheid?

  2. Frank Jongbloed zegt:

    Yep. Weinig te doen die laatste weken.

    [LEUGENALARM]

  3. Susy zegt:

    Portrettist vind ik dan weer zo mooi gevonden. 
    En die laatste zin… BOEHOE! 

  4. Natasja zegt:

    Tijdens het lezen me steeds afvragend en radend. Oh,dat heeft die gezegd en die dat….

  5. Natasja zegt:

    Aahhhgg! Kon niet redigeren met mijn iPad. Kreeg de cursor niet op de goede plek. En voor ik het wist, was hij al verzonden.

Reageer


+ vijf = 11