De Angelaschool in Boxtel start een proef met nieuwe schooltijden. Van 8:00 uur in de ochtend tot 14:30 uur is er een “educatief programma”, daarna kunnen de kinderen paintballen, lasergamen of bungeejumpen “van een nader te bepalen brug over de Dommel”. Ik zit dit te typen met een glimlach, Trouwe Lezer. “Van een nader te bepalen brug.” Haha. Afijn. Het kan nog erger want ‘s middags is er een siësta. Waarom? “Dit omdat er nogal wat seniordocenten op school zijn.” Ik stel me zo voor dat de kinderen zich even zelfstandig vermaken terwijl juf Gertie weer wat energie in haar ouwe donder snurkt. Really? “Nee, het spijt me. Meester Rob kan nu niet aan de lijn komen. Over een minuutje of tien is hij wakker. Zal ik vragen of hij u terugbelt?” Toch beweegt er iets interessants achter al die malle fratsen die de “Angela Schooltijden Denktank” bij elkaar heeft gesprokkeld. Daar gaan we het zo over hebben, eerst het artikel maar even lezen:

***

Er speelt in Nederland al geruime tijd een discussie of het anno 2013 niet eens tijd wordt om de aloude schooltijden van met name het basisonderwijs aan te passen aan onze moderne tijd. Vaak komt men echter niet veel verder dan het uitwisselen van argumenten door voor- en tegenstanders.

De speciaal voor dit probleem opgerichte Angela Schooltijden Denktank denkt nu een heel aardig concept te hebben bedacht dat wellicht de oplossing is voor bovengenoemd probleem.

De leden van deze ‘denktank’ stellen voor om de school om 8.00 uur te laten starten met een educatief programma dat, natuurlijk voorzien van pauzes, door zal lopen tot 14.30 uur. Na deze inspannende uren is het tijd voor een siësta (powernap) van ongeveer een half uur. Dit omdat er nogal wat seniordocenten op school zijn.

Hierna kunnen de kinderen een keuze maken uit een goud of zilver arrangement. Afhankelijk van deze keuze mogen ze dan verder met:

Goud arrangement: paintball in Sparrenrijk, lasergamen op de schoolzolder, bungeejumpen van een nader te bepalen brug over de Dommel, warm en koud buffet.

Zilverarrangement: zitvoetbal in de gymzaal, knutselen in de aula, cursus sneldammen in eigen klas, eigen meegebrachte maaltijd.

De Angeladag zal dan eindigen rond de klok van 17.00 uur. Hierna kunnen de kinderen zelfstandig naar huis of opgehaald worden door hun ouders.

***

Wat interessant is (maar volgens mij niet goed uitgewerkt – de dag is sowieso veel te lang) is het idee van meer spel tijdens schooltijden. Sluit mooi aan op een artikel van Peter Gray dat ik gisteren las. Lees maar een stukje mee:

***

Nearly all political leaders espouse more forced schooling as the route to a better future.  Philanthropists are working feverishly at making kids start school at ever-younger ages and making them spend more hours per day, days per year, and years of their lifetime there.  The United Nations Declaration of the Rights of the Child–with no acknowledgement of irony–proclaims that every child has the right to a compulsory education.  (If you don’t believe it, look at Item 7 here.)  What a tortuous distortion of the concept of a human “right;” you have the right, which you can’t refuse, to be compelled to spend years in a setting where you must do just what you are told to do. Orwellian doublespeak in spades, but few people recognize it as such.  We are so stuck on the idea that children must be forced to learn that we can’t even imagine that a child might be better off learning without being forced.  (In its defense, I note that the UN Declaration also speaks of the child's right to play.) …

The book’s (Free To Learn) central thesis is that children come into the world exquisitely designed, and strongly motivated, to educate themselves. They don’t need to be forced to learn; in fact, coercion undermines their natural desire to learn.  What they do need is opportunity.  My argument to society at large is that we need to stop thinking about educating children and start thinking about how to provide the conditions that maximize each child’s ability to educate himself or herself.  That is what children are biologically designed to do, but to do it well they need conditions that are very, very different from the coercive, deprived conditions of our standard schools.

***

Volgens mij is ‘de moderne school’ een school met korte schooltijden, effectieve lesschema’s (met stampwerk op het gebied rekenen en spelling) en meer, veel meer, ontwikkelingsgericht spel.

Rest mij u nog te vragen: Wat mag volgens u absoluut niet ontbreken op de moderne school (de school die onze leerlingen voorbereidt op hun toekomst)?

bronnen: MooiBoxtel.nl en Freedom To Learn.
foto: Le mien.

7 Reacties op “Toe, kom, ssst!”

  1. Frank Jongbloed zegt:

     
    Fem Fatale ‏@fatalefem2m
    @leerkrachtpo Was er niet ook een avondmensen-school? Die begint wat later en gaat langer door. Ik weet dat je aan mijn cijfers kon zien welke vakken 's ochtends gegeven werden, dus bioritme-tijden lijken me handig.

  2. Anja zegt:

    Frank, mijn eerste gedachte is: Is het morgen soms 1 april?
    Het Engelse artikel spreekt van het recht om te leren. Gelukkig wel. Maar nog beter het recht om te spelen. Dat zouden we wat meer moeten doen.
    Andere schooltijden die refereren aan het bioritme van kinderen heeft mijn voorkeur. In de tussenliggende uren kan je dan met de kinderen werken aan hun ontwikkelingsgericht spel.

  3. Frank Jongbloed zegt:

    Dat had ik eigenlijk moeten doen, he? Ik had moeten wachten tot morgen en dan een heel vreemd stukje moeten schrijven over een verzonnen regelgeving. Maar ja, men was er waarschijnlijk ingetrapt, aangezien vele actuele regels lijken op grappen. 

  4. Kristel zegt:

    Wat volgens mij nooit mag ontbreken is een goede leerkracht! Wat die tijden betreft denk ik dat een goede afwisseling in je rooster en werkvormen ook al heel veel kan doen voor je onderwijs! 

  5. Frank Jongbloed zegt:

    Echt goede leerkrachten kom je niet zo vaak tegen.

  6. Anja zegt:

    Nee Frank, dat klopt. Die staan namelijk voor de klas of zijn anderszins druk bezig.

  7. Frank Jongbloed zegt:

    Goede leerkrachten staan toch midden in de maatschappij en niet weggemoffeld in een klaslokaal?

Reageer


6 × drie =