Zondagmiddag. Het espressoapparaat draait overuren, er sijpelt wat kerstige jazz uit de luidsprekers en de kerstverlichting waarvan ik dacht dat het chique en stijlvol was, heeft mijn woonkamer getransformeerd tot een ontvangstruimte van een kringloopbordeel. Tenminste, hoe ik vermoed dat zo’n ontvangstruimte eruitziet, he? Laten we daar geen misverstanden over hebben. En het Nederlandse basisonderwijs? Ha! Dat scoort goed. Oh, wacht even. Scoort niet zo goed. Nee, moment. Staat stil. Stijgt. Daalt. Zakt in elkaar. Doet het internationaal lekker. Niet zo lekker. Kat en hond, water en vuur.

Huh? Laten we de nieuwsberichten er even bij halen en ons collectief laten attraperen. Ja, dat leest u goed; attraperen. Dat woord ving ik laatst ergens op en het leek me wel geschikt om ergens in deze tekst te plakken. At-tra-pe-ren. Gooit u het morgen vooral eens over de tafel tijdens de koffiepauze en baadt uzelve in de woordenschattige bewondering van uw mede-leerkrachten. Lees maar even mee:

***

Nederlandse basisschoolleerlingen presteren naar behoren, maar springen er op geen enkele manier positief uit. Dat blijkt uit een groot internationaal onderzoek naar het niveau van leerlingen uit groep 6 van de basisschool op het gebied van lezen, rekenen en natuuronderwijs. De resultaten van de prestaties uit meer dan 45 landen zijn dinsdag bekendgemaakt. Het Nederlandse onderwijs kan zwak presterende leerlingen op basisniveau krijgen, maar talentvolle leerlingen krijgen nauwelijks de kans om te excelleren.

***

Nederlandse basisschoolleerlingen verliezen terrein op het gebied van rekenen en taal ten opzichte van leeftijdgenoten in het buitenland. De achteruitgang in reken- en taalvaardigheid van Nederlandse scholieren is de afgelopen vier jaar tot staan gebracht. Maar Nederland zakt op de ranglijsten omdat leerlingen in het buitenland beter zijn gaan presteren. Dat blijkt uit twee grote internationale onderzoeken die vandaag worden gepubliceerd. In een reactie zegt staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs dat Nederland “niet langer verdrinkt”, maar “aan het watertrappen” is.

***

Na jaren extra aandacht voor de beste en voor hoogbegaafde leerlingen is nog altijd niet duidelijk of zij wat opsteken van de aangepaste lessen die zij krijgen. Onderzoekers tasten in het duister. Uit grootschalig reken- en taalonderzoek in opdracht van wetenschapsfinancier NWO bleek deze week zelfs dat het aandeel leerlingen dat het hoogste niveau rekenen of lezen haalt, in Nederland slinkt.

***

Een moeder brengt drie van haar kinderen om het leven omdat ze bang is dat ze er niet langer voor zal kunnen zorgen. De kinderen blijken hoogbegaafd te zijn. Maar wat is hoogbegaafdheid? En hoe moeilijk is het om kinderen te hebben die hoogbegaafd zijn? Tessa Kieboom van het centrum voor begaafdheidsonderzoek en Dimitri Leue, zelf vader van een hoogbegaafd kind geven uitleg. (Filmfragment Reyers Laat – 13/12/12)

***

Dus als ik het goed begrijp, doen we het niet erg slecht (zelfs iets beter dan voorheen) maar worden we ingehaald door andere landen. En besteden we te weinig aandacht aan onderwijs voor meer- en hoogbegaafde leerlingen. En is het niet helemaal zeker of extra aandacht voor meer- en hoogbegaafde leerlingen wel rendement oplevert.

Na het lezen van bovenstaande teksten en het opzoeken van de originele artikelen én nadat we de conclusie hebben getrokken dat we iets niet helemaal goed doen, rijst bij ons allen natuurlijk de volgende vraag: … Wat gaat u eigenlijk voor leuks doen in de kerstvakantie?

 

Bron 1, bron 2, bron 3, bron 4.

12 Reacties op “It’s Beginning To Look A Lot Like Krakkemikkig Onderwijs”

  1. Kristel zegt:

    Ik ga in de vakantie vooral genieten van de vrije dagen en niet te veel doen aan school. Dat was namelijk mijn goede voornemen aan het begin van dit jaar en ik wil me daar graag aan houden.

  2. Frank Jongbloed zegt:

    Me too! Me too! Al had ik niet hetzelfde voornemen aan het begin van dit jaar. Lekker lezen en films kijken, wandelen en fietsen. 

  3. Christien van Gool zegt:

    Tip voor mooie klassiekers om te lezen: op gutenberg.org zijn 40.000 gratis boeken te vinden (helaas geen NL titels)

  4. Frank Jongbloed zegt:

    40.000 boeken. Hm. Dat moet te doen zijn in die twee weken! Thanks for the advice, Christien. (Dat is Engels, aangezien jij … laat maar). 

  5. Joke de Bruijn zegt:

    Nog even dit als aanvulling bij jouw nieuws. We schijnen er met zijn allen niet uit te halen wat erin zit. We hebben nu als nieuw doel Onderpresterende leerlingen die NIET hoogbegaafd zijn weer op de rails te helpen. 
    Dit is de restgroep dus (na meer- en hoogbegaafd) en de nieuwe doelgroep voor de inspecteurs.

  6. Joke de Bruijn zegt:

    Ik ga in de kerstvakantie doen wat ik het hele jaar doe: relaxen.

  7. Anja zegt:

    Ik laat de waan van de dag achter me. Wil zeker niets doen aan school, al zou dat de eerste keer zijn in een vakantie. Boeken lezen, ja zeker, maar dan wel met een echt boek op schoot. Genieten van de mensen om me heen.

  8. Frank Jongbloed zegt:

    Nog boeken op het verlanglijstje staan? Ik wel. De Twaalf van Justin Cronin (het liefst in het Engels, maar ik woon letterlijk boven een bibliotheek en die heeft het boek in het Nederlands, dus bespaar ik mijzelf €15) én Verlaten van Michael Grant. Spannende boeken dus, want daar zijn mijn vakanties voor. Onder andere.

  9. Anja zegt:

    Donkere kamer van Damocles uit lezen. Dan Tommy Wieringa, Dit zijn de namen. De bundel Hecht en Sterk van Shrinivasi. En dan nog de verhalenbundel van Elodie Heloise: Woestijnzand. De laatste geeft mooie schetsen over Curaçao. Het eiland en diens bewoners.

  10. Frank Jongbloed zegt:

    Shrinivasi, Heloise. 
    http://i.imgur.com/i3ZWA.gif

  11. an zegt:

    Het groepsplan voor de 2de helft van het schooljaar is nog niet af! Het is de eerste keer dat ik die voor de kleuters moet maken….om mij te helpen????
    maar eerst sfeervolle dagen met vrienden en familie……laat die kerstborrel(s) maar komen!!
    proost allemaal…………………

  12. Frank Jongbloed zegt:

    Troost je, An. Ik heb nog nooit een groepsplan voor kleuters moeten maken, dus ik ben er nog slechter in.

Reageer


2 − een =