Mobieltjes op school. De meeste leerkrachten gaan er anno 2012 een tikkie krampachtig mee om. Dat we in een tijdperk van razendsnelle technologische ontwikkelingen leven hoef ik hier niemand uit te leggen. Hoop ik. (Stiekem weet ik best dat er nog een handjevol juffen en meesters is dat strak de hakken in het zand blijft zetten.) Maar de eerste golven zijn al over ons heen geslagen, dus de meeste leraren weten nu wel hoe ze zich staande moeten houden. En wat ben ik nu voor schijnheilige schoolmeester als ik kinderen nog steeds ten strengste verbied om hun mobiel mee naar school te nemen als mijn eigen broekzak om de vijf minuten piept, trilt, fluit en who-put-the-bomp-in-the-bomp-bah-bomp-bah-bompt? Precies. Een behoorlijk schijnheilige.

Dus heb ik me onlangs verdiept in de manieren waarop je mobieltjes met je leerlingen kunt gebruiken in de klas. En wat blijkt? Daar is nog aardig wat winst te behalen. En denk eens aan de leerlingbetrokkenheid als ze erachter komen dat ze hun mobieltje mogen gebruiken tijdens de les! Nee, het is niet allemaal zonder regels, de kinderen mogen niet tussendoor bellen met mama die dan in de pauze nog even het invulstrookje moet komen inleveren. En ja, de leerlingen van juf Fannie hebben pech. Juf Fannie doet niet aan mobiele telefonie. Juf Fannie denkt nog steeds dat ‘e-mail’ de beschermlaag van gesmolten glas is, aangebracht op voorwerpen van metaal of aardewerk om deze te beschermen, te isoleren of om deze te versieren.

De hoogste tijd voor een masterclass ‘Mobieltjes en schoolbeleid’. Dat is een training, maar ze vragen er €165 euro voor, dus dan noem je het een masterclass. Lees maar even mee:

De meeste kinderen en jongeren hebben tegenwoordig een mobieltje op zak, en vaak is dat zelfs een smartphone. De masterclass 'Mobieltjes en schoolbeleid', op 16 november in Utrecht, gaat in op de gevolgen hiervan voor het onderwijs.

Meer dan de helft van de basisschoolleerlingen heeft anno 2012 een mobiele telefoon. En 40 procent van de 8-12-jarigen heeft zelfs een smartphone op zak. Van de jongeren van 15 tot 29 jaar bezit zelfs 60 procent een smartphone. En die percentages nemen razendsnel toe. Elke school heeft ermee te maken. Het onderwijs verandert erdoor, en de mobieltjes brengen ook nieuwe dilemma's met zich mee, zoals concentratieverlies, digitaal pesten en ongewenste contacten. 

De masterclass van de Nationale Academie voor Media en Maatschappij helpt de scholen om te gaan met de mogelijkheden en moeilijkheden van mobieltjes op school en een goed 'mobieltjesbeleid' op te stellen. De presentatie van deze training is in handen van Ivo Wouters. Doelgroep: professionals uit primair én voortgezet onderwijs. Locatie: Utrecht, tijd: 13.30 tot 17 uur. De kosten zijn 165 euro per persoon. Zie ook
www.mediaenmaatschappij.nl.


Dat sommige scholen al actief bezig zijn met het 'mobieltjesbeleid', blijkt uit een artikel in het eerstvolgende nummer van het magazine School!, dat op 31 oktober verschijnt. Dat gaat over obs De Zevensprong in Almere. Niet alleen worden de leerlingen daar mediawijs gemaakt, maar ook maken ze zelf (instructie)filmpjes met QR-codes, die ze met hun smartphone kunnen scannen. 
Magazine School! wordt gratis aan de leden van VOS/ABB en VOO toegezonden. U kunt ook een persoonlijk abonnement nemen voor slechts 18,50 euro per jaar. Niet-leden betalen 24,50 euro.”

Bent u al aan het denken gezet wat u met die mobieltjes kunt doen? Google het maar eens. Je kunt er stemkastjes van maken, quizjes organiseren met bijvoorbeeld spellingapps en wikipediaspeurtochten organiseren (wel via draadloos internet – maar daar heb je alleen een router voor nodig).

Rest mij u nog te vragen: Wat zijn bij u op school de regels wat betreft mobieltjes?

Bron: VOS/ABB
foto: Google Creative Commons

 

13 Reacties op “Gedwongen Mobiliteit”

  1. Kristel zegt:

    Bij ons mogen de leerlingen hun mobieltje meebrengen. Tijdens schooltijden moet het mobieltje uit staan. Als het mobieltje afgaat tijdens lestijd moeten ze hem inleveren bij de leerkracht en krijgen ze hem na schooltijd terug. Verder is de school niet aansprakelijk voor verlies, diefstal of schade aan de telefoon. Het blijft een discussiepunt dus zo'n cursus is niet eens verkeerd! Daarbij moet het gebruik van de mobiele telefoon van de leerkrachten ook onderwerp van discussie zijn vind ik. 

  2. Frank Jongbloed zegt:

    Met dat laatste ben ik het ook zeker eens, Kristel. "Ik kom wel eens op scholen…" waar leerkrachten tijdens de pauze vaker naar hun beeldschermpje staren dan naar hun collega's. Ik merk een groeiende ergernis bij mezelf hierover. Ik let er tegenwoordig scherper op dat ik dit niet doe. 

  3. Jannie zegt:

    Bij mij was het andersom, Ik las in een winkel een kaartje waarop email stond en ik dacht meteen aan mijn inbox terwijl het over een mooi schaatje met zo'n gesmolten glaslaag ging. Leuk geschreven Frank, en fijne vakantie! (of ga je weer beginnen morgen?)

  4. Frank Jongbloed zegt:

    Ik heb datzelfde ook wel eens meegemaakt, Jannie (email). En mijn vakantie is afgelopen. Je strooit zout in mijn wond. 

  5. Geartsje zegt:

    Hartstikke goed om wat met die mobieltjes te doen. Het is alleen zo jammer voor de kinderen van ouderwetse ouders die denken dat hun kinderen ook zonder telefoon hun basisschooltijd wel doorkomen. Of kinderen die opgescheept worden met een mobiel die nog van oma is geweest.

  6. Patrick Vaanhold zegt:

    Zo'n Masterclass is helemaal niet nodig. Je kunt daar ook gewoon je eigen gezonde verstand voor gebruiken. Het is een goede zet om goed om je heen te kijken/vragen en natuurlijk om op het internet te snuffelen naar de mogelijkheden die er zijn met mobieltjes. En op basis daarvan bepaal je dan wat je wel of niet wilt. Maar je begint je blog terecht met de constatering dat het een feit is dat we te maken hebben met technische vooruitgang in een enorm tempo.
    Ook wij hadden vorig jaar de regel; geen mobieltjes in gangen of lokalen. Gelukkig is dat dit jaar al bijgesteld en mogen leerlingen de mobieltjes 'stil gebruiken'. Als er mogelijkheden zijn dan zet ik het in en er zijn ook andere leerkrachten die dat doen. Maar er is nog veel meer mogelijk. Daarom organiseer ik 30 oktober vanuit The Crowd (een netwerk van mensen in het onderwijs) een event rondom de mogelijkheden van Sociale Media in het onderwijs. Kosten 0,-. Opbrengst: praktische voorbeelden en ideeën voortkomend uit je eigen gezonde verstand.

  7. Cees Mulder zegt:

    En of mobieltjes in de les bruikbaar zijn: http://biologiedocent.weebly.com/1/post/2012/10/socrative-in-de-klas.html

  8. Cees Mulder zegt:

    En of mobieltjes in de les nuttig zijn: http://biologiedocent.weebly.com/1/post/2012/10/socrative-in-de-klas.html

  9. Leerkracht PO » Blog Archive » Gedwongen Mobiliteit | De Kleine Beer | Scoop.it zegt:

    [...]   [...]

  10. Tessa zegt:

    Ik denk dat een deel van het probleem er in zit dat mensen een smartphone als een telefoon benaderen. Ja, je kunt er inderdaad ook mee bellen maar ik zie het toch meer als een mini-computer die extra mogelijkheden voor het onderwijs biedt wanneer ze in het klaslokaal toegestaan zouden zijn.Wij hebben ze een tijdje toegestaan maar zitten nu weer in de fase van wie er verantwoordelijk is voor verlies of diefstal. Dank voor je blog Frank!

  11. Frank Jongbloed zegt:

    Haha, een omafoon, Geartsje. Da's voor mijn oma's tijd, vrees ik. Die lag al onder de zoden toen de mobiel z'n intrede deed. Mijn moeder (ook oma) krijgt meestal mijn oude telefoons. 
     
    Ik ben het met je eens, Patrick. Ook ik vind zo'n masterclass onzin. Maar hee; ik moest toch ergens mijn stukje tekst aan hangen? The Crowd ken ik wel (volgens mij hebben 'ze' eens contact met me opgenomen – bij de oprichting), misschien heb je nog een linkje met specifieke info over 30 oktober?
     
    Bruikbaar én nuttig, Cees. 
     
    Je op-een-na laatste zin interesseert me, Tessa. Nu staan jullie ze niet meer toe?

  12. Sabrine Bouhuijs zegt:

    Een heel interessant thema. Een paar jaar geleden had ik een (basisschool)klas waar de Blackberries je om je oren vlogen. Toen kwam ik nog niet verder dan inleveren voordat je de klas in kwam, ondanks dat ik mezelf toch wel ICT-minded vind en graag nieuwe toepassingen inzet. Nu zie ik inderdaad de mogelijkheden, maar dan wel met zeer gerichte opdrachten. Vorig schooljaar heb ik ze met Pasen een animatiefilmpje laten maken en ook een keer tijdens drama mochten ze al de mogelijkheden van hun telefoon gebruiken om een hoorspel zo spectaculair mogelijk te maken. Het begin is er…. Op onze OGO-school met consequent te weinig computers zou het meer gebruik maken van de mogelijkheden die smartphones bieden een uitkomst zijn, hoewel ik dan toch denk dat voor het opzoeken van info een tablet handiger is ivm het grotere scherm. Maar die fase, die verwacht ik binnenkort ook wel.  

  13. Frank Jongbloed zegt:

    Mij valt het op dat veel kinderen hun telefoons de klas in smokkelen. Niet om te gebruiken (…), maar om in hun zak te hebben. Reken maar dat ze op het toilet mail checken of whatsappjes versturen. En zijn wij niet hetzelfde? Als ik ergens mijn telefoon uit moet doen, gaat 'ie ook 'slechts' op de trilstand. 
     
    Ik ben er wel van overtuigd dat kinderen "les" moeten krijgen in wat wel en niet kan. 

Reageer


drie + = 5