Ik ben er weer. En dat na een verandering van functie op mijn werk (nog steeds groepsleerkracht volgend jaar, plus extra), een verhuizing waarbij 450 kilo troep naar de afvalstort werd gebracht, een periode zonder internetaansluiting én de serieuze overweging of ik ging stoppen met deze site vanwege de bezuinigingen bij De Digitale School. Maar nu heb ik zomervakantie. En het regent. Hard. (En ik lag net in mijn boxershort Boston Legal te kijken toen er een glazenwasser in een mechanisch kraantje aan mijn woonkamerraam voorbij kwam stommelen, maar dat geheel terzijde.) Dus waarom maken wij het ons niet gemakkelijk, Trouwe Lezer, en prikken we wat onderwijsnieuws aan onze stok om dat op luie zomervakantiewijze te voorzien van wat snedig commentaar? ¿Está de acuerdo? Goed. Tenslotte moeten we het ons niet te moeilijk maken. En ik moet zo naar de Karwei voor wat gordijnroedes. Lees maar mee dan:

***

Het achterblijven van jongens in het onderwijs wordt nog wel eens geweten aan het groot aantal vrouwelijke docenten. Dat lijkt onterecht, vrouwen in het basisonderwijs kunnen beter overweg met de jongens, dan hun mannelijke collega’s, blijkt uit onderzoek van UvA en VU.

Daarvoor hebben Jantine, Helma en Suzanne 649 leerkrachten ondervraagd. Opvallend is dat vrouwen in alle opzichten betere relaties met leerlingen ervaren dan mannen. Volgens mij zegt dat meer iets over vrouwen en relaties in het algemeen dan over jongens en de relatie met hun leerkrachten. Maar hee, wat weet ik ervan, ik ben de eeuwige vrijgezel.

Relaties met zowel jongens als meisjes zijn nabijer, minder conflictueus en worden ook minder gekenmerkt door afhankelijkheid. Relaties met jongens blijken, ongeacht het geslacht van de leerkracht, meer conflictueus dan die met meisjes.

Hier komt mijn lage intelligentie de hoek om kijken. Want ik snap dit niet. ‘Relaties met jongens zijn minder conflictueus.’ En verderop: ‘Relaties met jongens blijken meer conflictueus.’ Ja, zeg! Neem een standpunt, Wetenschap! Ik tracht deze materie te doorgronden, maar uiteindelijk zit ik aan de woonkamertafel drie keer het woordje conflictueus snel achter elkaar te zeggen omdat mijn concentratie is verdwenen. Typisch, meneer Wetenschap, typisch.

Ander nieuws:

Een 5-jarige leerling van de Montessorischool Apollo in Leiden is vorige week dinsdag tweemaal met een injectienaald in zijn arm geprikt door een zwerver. De man is nog voortvluchtig.

Het jongetje was in de schooltuin met andere kinderen verstoppertje aan het spelen. De zwerver bevond zich aan de andere kant van een hek, op een verwilderd terrein naast de school. ,,De man voelde zich kennelijk verstoord en trok hem naar zich toe'', zegt René Rigter, directeur-bestuurder van de stichting ProoLeiden die onder andere de Apolloschool onder haar hoede heeft.

Verre van geestig, dat hoef ik u niet te vertellen. De reacties onder het nieuwsartikel zijn opmerkelijk.

“Waar was de pleinwacht?”
En dan te bedenken dat de school het pas gisteren (een week later!) nodig vond om de ouders duidelijke informatie te geven.
Dan zal dat blaag wel heel vervelend zijn geweest. Voor sommige kinderen daar is dakloosje treiteren een sport.

Natuurlijk pik ik wel weer de meest prikkelende reacties uit het stuk, er zijn gelukkig ook andere replieken. De pleinwacht kun je niet verantwoordelijk stellen voor zo’n incident. Of wel?

Wat een gemiste kans is, zeker in deze tijden van “Wij Doen Aan Ouderbetrokkenheid!”, is dat de school zo lang heeft gewacht met het op de hoogte stellen van de ouders. Niet erg handig.

***

Dat was het, Trouwe Lezer. Hier en hier staan de originele artikelen, hier komt de foto vandaan en dit ben ik bij Machu Picchu naast een meisje uit Zweden met een gemene blik.

Rest mij u nog te vragen: Wat gaat u in de zomervakantie doen aan school?

17 Reacties op “Uw Zomervakantie Onderwijsnieuwsbulletin”

  1. Leerkracht PO » Blog Archive » Uw Zomervakantie Onderwijsnieuwsbulletin | De Kleine Beer | Scoop.it zegt:

    [...]   [...]

  2. Kristel zegt:

    Wat ga ik doen aan school? De komende twee weken in elk geval helemaal niets! Ik lig hier heerlijk aan het zwembad met 40 graden op Malta en school is even heel erg ver weg! Daarna ga ik mijn hoofd breken over mijn nieuwe groep. Na de vakantie draai ik groep 5/6 en ik ben er nog helemaal niet uit hoe ik dat wil gaan organiseren! Maar zo te lezen heb ik daar met al die regenachtige dagen straks genoeg tijd voor! 

  3. an zegt:

    Wat ga ik allemaal doen aan school in de vakantie?
    euh…groepsplannen maken natuurlijk en groepsoverzichten. De jaarplanning in elkaar breien , logboeken updaten, verlengde schooldag bijwerken, werkkaarten maken, allerlei andere organisatorische handelingen zoals naamkaartjes maken met foto's  en de nieuwe kleuterklas inrichten. Dat was het wel denk ik…. oja, ook nog wat schoonmaakwerk. Gelukkig hebben we 6 weken!!
    Ps; kom .. we doen net of het de zomer is…die met bakken uit de lucht valt!

  4. Koert zegt:

    Eigenlijk zo min mogelijk. Wat kleine klusjes die vooral leuk zijn. Op dit moment tracht ik een kindplan te ontwerpen voor onze school. Maar de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat het wielrennen op tv meer voorgrond dan achtergrond is geworden. Ach, we hebben nog even de tijd!

  5. Erik zegt:

    Die gemene blik beeld je je maar in. Zij die Zweedse kon niet goed tegen de hoogte. Of.. vertel je niet het hele verhaal ;-)

  6. Frank Jongbloed zegt:

    Kristel, ik vind je opeens een stuk minder sympathiek.
    Malta. En 40 graden. Nou, hier is het anders ook goed toeven hoor! Ik heb koffie. En kaas. En… nieuwe lampjes voor m'n spotjes. Dus. Maar serieus; een fijne vakantie gewenst met Eddy! Geniet ervan.
     
    An. Dat klinkt helemaal niet leuk en vakantie-ish. Als er al bakken uit de lucht vallen, komt dat omdat jij als een halve wilde je kleuterklasje aan het inrichten bent. Mensch, durf te vakantiën!
     
    Kijk, Koert, dat is het verschil tussen ons meesters en die juffen. Wij doen zo min mogelijk. Je bent zo vlak na je trouwen een kindplan aan het ontwerpen? Amai! Dat klinkt als een goede vakantiebesteding…
     
    Ik vertel zelden het hele verhaal, Erik. Maar over die Zweedse de waarheid. En het was mijn type niet. Volgens mij was het niemands type. Vandaar de blik.

  7. Ine zegt:

    Ik zit nog bij te komen van het afgelopen jaar. Heb hard doorgewerkt om alle handelingsplannen ( en wat daar zo allemaal nog meer bij komt kijken ) netjes up to date te maken voor de collega die mijn klasje over gaat nemen. Dit was een jaar van vallen en opstaan veel schipperen ( binnendsmonds vloeken ) en weer doorgaan. De kroon op mijn werk kreeg ik van een leerling waar ik heel wat mee ( #^*+=0) heb. Die gaf me een hand en zei : Je bent een superjuf.
    Voor het komende jaar ziet het er wat rustiger uit. Ik krijg een klasje van 24 kinderen ( was 33 ) Daarbij krijg ik groep 5. Is weer nieuw voor me Ik draai meestal hogere groepen. Veel ga ik even nog niet doen. Eerst op vakantie. Dat zal zeker niet op die bergen zijn waar jij was Frank. Was de heer naast je aangesloten op de elektriciteit ? Of zijn de haren hem ter berge gerezen ? Fijne vakantie allemaal.

  8. Frank Jongbloed zegt:

    Dat was een Canadees, Ine. Zegt genoeg, denk ik. 
     
    Ik had het afgelopen jaar een combigroep van 27. Nu krijg ik een enkele groep 8 van 11 leerlingen. Geen klachten uit mijn hoek dus. Maar, ik ben nu ook de locatieleider dus ik krijg het druk genoeg. 
     
    Fijne vakantie, back atcha. (Dat is hippe taal voor: "Jij ook een fijne vakantie").

  9. Ans zegt:

    Morgen eerst het huidige schooljaar even gezellig afronden…. Maar ik heb wel wat puzzelwerk voor in de vakantie meegenomen: roosters, algemene gegevens van de nieuwe leerlingen, plannetjes om een vaste themajaarplanning te maken…. Na een paar weekjes rust komen de kriebels meestal weer en borrelen er nieuwe ideeën op. Heerlijk om daar eens even de tijd voor te hebben. Goede zomer allemaal!

  10. Cecile zegt:

    Ik schep er genoegen in om alle teken- en knutselboeken van de bieb uit te pluizen en voorbeelden te maken voor mijn combi 3/4 voor komend schooljaar.  Het is het 2e jaar dat ik ze mag onderwijzen dus “moet” er wat origineels gepresenteerd worden. Ook  heb ik al een mooie tafelkaart gemaakt, tafelspelletjes gelamineerd,  mijn klassenmap vernieuwd,  leesspelletjes verzameld voor mijn klas  die onze eigen kinderen niet meer nodig hebben…mijn werk lijkt mijn hobby wel! Dit is nog maar week 1, dat belooft wat…

  11. Frank Jongbloed zegt:

    Ik zag vandaag ook een leuk idee, Ans. Een schema voor aan de muur waar de kinderen op moeten schrijven waar ze allemaal goed in zijn. En gedetailleerd ook. Leuk positief begin van het jaar. 
     
    Mijn hemel, Cecile. Jij hebt eind augustus vakantie nodig. Ik heb mijn vloer "gelamineerd", telt dat ook. (Eigenlijk heb ik dat door een bedrijf laten doen, ik speel nog vals ook.)

  12. Birgit zegt:

    Ik mag nog een week werken voor mijn vakantie begint. Ik ga van lokaal wisselen en moet de hele boel dus verhuizen. Hopelijk lukt dat voor het grootste gedeelte op de laatste schooldag met hulp van de kids. Dan in de eerste week een dag naar school met een nieuwe paralel collega en daarna kan het grot genieten en uitrusten beginnen. Duurt waarschijnlijk niet heel lang, in huis is ook genoeg te doen met onze aanstaande gezinsuitbreiding. En tegen de tijd dat ik gewend ben aan niks moeten, begint het nieuwe schooljaar.

  13. Nicole zegt:

    Frank, waar is dat schema voor dat positieve begin van het jaar?
    Is dat ook in te vullen door leerkrachten…
    Verder heb ik eindelijk de tijd genomen om te niksen, d.w.z. beetje surfen en eindelijk eens te lachen om onderwijs. Niet in de laatste plaats te danken aan jouw berichtjes.

  14. Joke zegt:

    Wat gaat u in de zomervakantie doen aan school?
    Niets, helemaal niets. Nooit meer trouwens, i.i.g. niet in school. Maar ik wil jullie allemaal een hele fijne vakantie toewensen vanuit een regenachtig Noord-Brabant.

  15. Frank Jongbloed zegt:

    Ik lees het al weer, Birgit. Maar die gezinsuitbreiding is natuurlijk wel leuk. Wanneer is het zover?
     
    Ehm. Joke. Ik durf het bijna niet te vragen…

  16. Frank Jongbloed zegt:

    Graag gedaan, Nicole. Dat schema vond ik via twitter. Maar of ik het kan terugvinden?
     
     
    (Lees: te lui om te gaan zoeken.)

  17. Joke zegt:

    Wat durf je niet te vragen, Frank? Waarom ik nooit meer iets 'in' school doe? Ik ben met FPU.
    Bedoelde je de 'All-about-me-robot' , zo niet dan is hij iig ook erg geschikt voor een positieve start van het schooljaar. Tim Gearz heeft hem vertaald en op zijn site gezet.
    http://timgearz.site90.com/?tag=seo-2
    (Sorry, weer een link, maar geen reclame voor mezelf.)

Reageer


2 × zeven =