De onderwijsstichting waar ik voor werk moet flink bezuinigen. Laat ik daar maar niet teveel over schrijven, want dan staat morgen het bestuur voor de deur om mij met allerlei persprotocollen en mediadraaiboeken dreigend op m’n kop te slaan. Bezuinigen dus. En fors ook. Iedere leerkracht hoopte aan de ‘afvloeiingsvolgorde’ te ontsnappen. Als het niet zo treurig was geweest, had ik er een leuke vergelijking over geschreven. Een pre-apocalyptische afvloeiingsthriller. Met griezelige dienstjaarbrieven en leeftijdscohorten. En Brad Pitt die mij speelt in de verfilming. Inmiddels is de schade bekend en zijn de meeste mensen de dans ontsprongen. Inclusief ondergetekende. Een bijna vergeten sollicitatieprocedure werd afgestoft en nieuw leven ingeblazen en zie daar; ik kreeg zelfs promotie.

Ook bij De Digitale School moet er fors bezuinigd worden. En nu moet ik kiezen; doorschrijven op deze site voor een kwart van het geld of stoppen. Heeft u er ooit wel eens aan gedacht om een reactie te schrijven waarin u mij overlaadt met complimenten? Ja? Wel, ik houd u niet tegen. Nee? Pleur op. Hoe dan ook, binnenkort laat ik het de bazen van De Digitale School weten of ik hier stop met typen of voor veel minder doorga.

Ondertussen blijkt dat wij als leerkracht ook niet zo veel meer uitmaken voor de kinderen. Huil maar even mee:

***

“Het huidige onderwijssysteem slaagt er niet in om leerlingen te motiveren. Althans, dat beweren onderwijsinnovators Sal Khan (Khan Academy) en dr. Sugata Mitra in de video ‘Future Learning. Ook vakinhoudelijk mag het onderwijs op de schop: samenwerking is veel belangrijker dan kennis die altijd en overal online beschikbaar is.

Volgens Mitra kunnen kinderen zichzelf vrijwel alles leren, zolang ze maar connected zijn met het internet en met andere leerlingen. Dat in combinatie met de afwezigheid van de docent is volgens hem een krachtige pedagogische tool om educatie te hervormen. Dit is de uitkomst van verschillende experimenten die hij uitvoerde onder kinderen die zonder toezicht toegang kregen tot het internet.

Een ander concept waarbij het ‘online zijn’ centraal staat is het flipping the classroom-concept, maar hier is de docent juist van wezenlijk belang. Alle theoretische kennis kunnen de leerlingen in hun eigen tijd – bijvoorbeeld door middel van video’s – tot zich nemen. De duiding en verwerking vindt echter plaats in het klaslokaal onder begeleiding van de docent: “Leerlingen zijn tegenwoordig zo digitaal, dat het voor hen heel natuurlijk is om op deze manier lesstof te leren. In de les kan ik nu veel meer een-op-een bezig zijn en extra tijd steken in activerende didactiek,” aldus Jelmer Evers, docent op UniC in Utrecht.

Het valt dus te betwijfelen of leerlingen gebaat zijn bij het wegvallen van een docent. Maar de leerling die zichzelf alles kan leren is hoe dan ook een interessant uitgangspunt in de discussie over de toekomst van het onderwijs en de veranderende rol van de docent. Als het zo zou zijn dat leerlingen zichzelf vrijwel alles kunnen leren, waar vallen dan de gaten? Oftewel: wat kunnen ze zichzelf juist niet leren en waar blijft de docent broodnodig? De antwoorden op deze vraag zouden weleens een verassende visie op de toekomst kunnen vormen.

Ook zien Kahn en Mitra een centrale rol weggelegd voor veel meer onderlinge samenwerking tussen leerlingen. Een al bestaand voorbeeld daarvan is de ‘collaborative classroom: een onlineruimte waar leerlingen onderling of met de docent communiceren buiten de contacturen om. Leerlingen durven zo eerder vragen te stellen en werken op deze manier ook buiten de klas samen aan opdrachten of door elkaars vragen te beantwoorden.

Hun visie komt in grote lijnen overeen met het concept van The Studio School: een school waar je – dan wel middels projecten – werkt door te leren en leert door te werken. Niet het opdoen van theoretische kennis, maar de ervaringen door écht meewerken aan échte projecten vormen de spil van het onderwijs.

Natuurlijk zijn er veel verschillende visies, trends en ideeën over de toekomst van het onderwijs. Leerlingen zijn de toekomst, maar we weten niet hoe de toekomst er voor hen uitziet. Om die reden is het van belang om te blijven discussiëren en om uw mening en ideeën te laten horen. Wat vindt u van de uitspraken en visies in de video? En waar zijn volgens u docenten broodnodig als leerlingen zichzelf grotendeels zouden onderwijzen?”

Lees het artikel van Renée Conradi en de reacties hier (link).

 ***

Al dat gebezuinig ik schrijf mijn voltooid deelwoorden zoals ik dat wil, ja! heeft dus een goede reden; we zijn niet zo nodig als dat we denken. We zijn in sommige ogen inwisselbaar. En gemakzuchtig in mijn geval. Gemakzuchtig genoeg om de laatste vraag van Conradi schaamteloos te jatten. Dus: Waar zijn volgens u docenten broodnodig als leerlingen zichzelf grotendeels zouden onderwijzen?

Foto

15 Reacties op “Niet Te Zuinig”

  1. Joke zegt:

    De eerste drie dingen die boven komen drijven zijn: Toezicht houden, ruzies oplossen en administratie controleren. :)

  2. Frank Jongbloed zegt:

    In de lerarenkamer, Joke. Maar bij de leerlingen?
     
    ;)

  3. Christien van Gool zegt:

    Het klinkt allemaal heel mooi en ik denk dat het voor een groep leerlingen aardig zou kunnen werken: de slimme, intrinsiek gemotiveerde leerlingen die het in elk systeem goed doen. 
    Maar wat gebeurt er met de zwakkere leerlingen, de leerlingen die chaotisch zijn, de leerlingen die alleen die dingen gaan doen waar ze goed in zijn en de rest mijden, wat gebeurt er met het uitwisselen in de groep: het van elkaar leren, wat gebeurt er met het sociale leren?
    Verder is internet een grote vergaarbak van van alles en nog wat waar je geen wijs uit wordt als je geen sturing hebt en niet beschikt over kennis: de kennis is nodig om het internet op waarde te kunnen schatten.
    Internet is een middel en geen doel

  4. Ans zegt:

    Volgens mij moet de basis (in de breedste zin van het woord) eerst gelegd worden, voordat kinderen kunnen leren leren. Zeker als je ziet hoe sommige leerlingen de school binnen komen, zijn zelfs de elementaire handelingen nog niet aangeleerd: je jas en je tas opbergen, groeten bij het binnenkomen, zitten op je plaats, luisteren, op je beurt wachten, netjes omgaan met je spullen, afblijven van andermans spullen, netjes en gezond eten en drinken, hygiëne, een gesprek beginnen, een gesprek voeren, omgaan met teleurstellingen, samen spelen, samen werken, enz. Dan komen de basisvaardigheden: lezen, rekenen en schrijven, en ict (mogelijkheden en gevaren), en dan zou het leren leren kunnen beginnen. Het primair onderwijs moet dus zeker blijven, met goede pedagogen als docenten, die kunnen zorgen voor een menselijke basis voordat de kinderen het virtuele oerwoud ingestuurd worden.

  5. Frank Jongbloed zegt:

    Mee eens, Christien. Neem nu mijn verhuizing. Alles ligt klaar. Kwasten, verf, ladder, zelfs verfpakken. Vrienden bellen aan en we hijsen ons in de pakken. En drinken een biertje op het balkon. 
     
    Sturing is soms noodzakelijk. 

  6. Hartger Wassink zegt:

     
    Persoonlijk zou ik jammer vinden als je stopt met schrijven, omdat je zo scherp schrijft, en jezelf niet ontziet. Velen in het onderwijs weten het zo goed voor anderen (is inherent aan het vak waarschijnlijk), en dat komt de leesbaarheid van stukjes vaak niet ten goede.
    Wat betreft je laatste vraag: Sugata Mitra geeft het antwoord in de docu waar je naar verwijst: de leraar is degene die de leerlingen leert geloven. Niet in een doctrine, bedoelt hij. Maar (denk ik) in zichzelf en in degene(n) met wie de leerling wil samenwerken. Dat heeft de leerling nodig om goed van fout, en bruikbaar van rommel te kunnen onderscheiden. Moeilijke taak, des te uitdagender wordt het vak van leraar.


    groet Hartger Wassink

  7. Frank Jongbloed zegt:

    Ans, zeker met het internet. Mensen denken vaak dat kinderen veel vaardiger zijn op internet en met sociale media dan oudere mensen. Maar ze vergeten dat kinderen soms geen referentiekader hebben en soms niet goed om kunnen gaan met die "vaardigheden".
     
    ik vind het wel eens lastig, Hartger, van die Sugatra Mitra's. Dan is het weer Ken Robinson of een Japanner die ooit eens kinderen aan het huilen heeft gemaakt in een documentaire. Ook in het onderwijs worden mensen snel tot goeroe gemaakt. Sugatra Mitra klinkt trouwens als een zoetstof. Maar misschien ben ik nu niet zo geschikt voor een goede tegenreactie. 
    Anyhoe; bedankt voor de aardige woorden. 

  8. Kristel zegt:

    Kinderen kunnen helemaal niet zonder leerkracht! Wie leert ze dan de normen en waarden? Wie biedt hen het luisterende oor? De sociale kant verdwijnt zonder de leerkrachten. Natuurlijk moeten we bezuinigen en als het moet kunnen we allemaal met wat minder. Je past jezelf nou eenmaal aan! 
    Verder hoop ik dat je promotie de bezuinigingen bij de digischool kunnen compenseren, want ik zou het erg jammer vinden als dit het laatste stukje is! 

  9. Cecile zegt:

     
     
    Ik zeg: Doorschrijven op de site graag. Wil je dat we met de pet rondgaan?
    Kinderen willen OOK graag concreet materiaal, zintuiglijk te werk gaan. Ze zijn de computer ook wel eens gewoon zat. Waar blijf je dan met dit onderwijs?  Moet je weer wat anders bedenken om ze te motiveren. Zo gingen mijn dochters van 8 en 10  “Angry Birds” naspelen met een stellage van bekertjes en een rol cadeaulint e.d. terwijl de touchpad, laptop en computer altijd ter beschikking staat. Doceren blijft doseren.

  10. miriam zegt:

    Goed idee, zeg, bedankt. Ik zal maandagmorgen tegen mijn werkster zeggen dat ik haar met ingang van diezelfde maandag nog slechts een kwart zal betalen. Ik denk dat zij dan vast met veel energie aan de slag gaat, en dezelfde kwaliteit zal leveren. Iedereen blij: zij dat zij dat kwart heeft, en ik dat ik de dienst geleverd krijg tegen een loontje dat in geen enkele verhouding staat. Wat je noemt win/win.
    pffft.

  11. Frank Jongbloed zegt:

    Zo'n vaart zal het niet lopen, Kristel. (Laatste stukje, ik houd wel van wat drama.) Overigens ken ik kinderen die vele malen socialer zijn dan sommige leerkrachten die ik ken. 
     
    Petten staan mij niet. Cecile. Daarom liep ik afgelopen zomer in Australië rond met een malle hoed. Maar thanks anyway. Ik heb nog nooit in mijn leven een Angry Birds spel gezien. Er zit hier wel altijd een ekster op het parkeerterrein gekke bekken te trekken naar mijn vensterbankkat. 
     
    Miriam, in mijn nieuwe huis krijg ik ook een werkster. Tenminste, nu zal ik even moeten kijken of het budget dat toelaat. Heh, verdorie. En ik had haar in gedachten al Consuela genoemd. 

  12. Anja zegt:

    Ik hoop dat de mensen van Kennisnet goed kijken naar wat ze weg willen bezuinigen. Staan de communities ook onder druk? Gaat de hoofdprijs weer naar het VO? Frank, blijf je stukjes schrijven. Ik geniet ervan en je zet me soms aan het denken…

  13. Joke zegt:

    Ik vergeet je helemaal aan te prijzen, al riekt het een beetje naar 'vissen naar complimentjes. Maar zelfs dan …. Doorgaan Frank, anders laat je mij als  trouwe fan in de kou staan.

  14. Ine zegt:

    Met stijgende verbazing heb ik de filmpjes bekeken. Vooral door het kapsel van Dhr. Sugata Mitra. ( heb altijd nogal wat moeite met mannen die jonger willen lijken dan ze zijn en dan hun haar alla Ivo Niehe over het hoofd darperen ) Maar dat terzijde. Dit hele gebeuren wordt dus opgezet omdat de leerlingen niet meer gemotiveerd zijn en school en de leefwereld van het kind niet op elkaar aansluiten. Ik moet er nog even van bekomen. Is dat ook niet juist een onderdeel wat we de kinderen moeten leren. Dat niet alles gaat zoals ze het wiillen ? Dat de wereld uit meer als IK bestaat ? Dat ook als je straks ( hopelijk ) een baan hebt je ook dingen zult moeten doen waarvoor je niet echt gemotiveerd bent. Moeten we er nu een omgedraaide wereld van maken ? Kinderen motiveren is een van de belangrijkste dingen die je doet voor de klas. Als je een dyslect laat lezen in een AVI uit boek zul je ze frustreren in plaats van motiveren. Daar ben je voor om dat te bewaken. Maar zeker ook om je lessen didactisch gezien zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Zo had ik vandaag geschiedenis. We hadden het over de eerste maanlanding. Kan ik het boek erbij pakken. Voor een deel doe ik dat ook. Maar ik laat er ook een filmpje van zien. We proeven astronautenvoeding. We springen op de trampoline. We bouwen een raket na. Hoe moet dat allemaal als je alleen achter de computer zit ? Wie geeft je even een aai over je bol als je het even niet meer ziet zitten omdat je ruzie hebt. Ik geloof niet dat ik al mijn reacties op je stukje hier moet plaatsen Frank. Want dan wordt het stuk te lang en zijn mijn collega s niet meer gemotiveerd verder te lezen.  Het hele gedoe mag zo in de afvalemmer als het aan mij ligt.
    Met de pet rondgaan voor jou hoeft niet Frank. Je hebt immers een hoed. Met de hoed in de hand komt men door het ganse land. Mocht je toch nog weg bezuinigd worden dan kun je altijd nog verhalenverteller worden. Je hebt laten zien dat je dit goed kunt.
    Maar ik zou je wel gaan missen als de knuppel in het hoenderhokgooier. Blijf dus nog maar even schrijven jongen. Zo hou je ons "gemotiveerd " !

  15. De retoriek van de consensus | Hermitage 'Laudate' zegt:

    [...] kunnen we allemaal met wat minder.” (Reactie van “Kristel” op een stukje op de Digischool-website, 24 juni [...]

Reageer


vijf × 3 =