Minister van Bijsterveldt is druk bezig om een pilot in elkaar te draaien die ervoor moet zorgen dat de sociale veiligheid van LHBT-jongeren wordt bevorderd. Ze heeft al aangekondigd de kerndoelen voor het primair- en voortgezet onderwijs hierop aan te passen. Maar voor we met dit onderwerp verder wandelen; u vraagt zich vast af wat dat eigenlijk is, een LHBT-jongere. Laten we duidelijk zijn, het is in eerste instantie een potsierlijke benaming. En verre van lauw. En lauw is weer goed. In jongerenlingo. Afijn. Ik dwaal af. LHBT. Lesbiennes en homoseksuelen. Dat is het LH-stuk. En dan zijn er natuurlijk ook nog de transgenders en de biseksuelen. Zij vormen BT. En omdat ook juf Geraldine (Oudehaske, 1949) dit leest; een transgender is iemand wiens ‘geslachtsidentiteit’ niet overeenkomt met het fysieke geslacht. (Geeft niks, Geraldine, ik snap die zin zelf ook niet.) En deze jongeren ervaren onvoldoende veiligheid, tolerantie en respect op school. Daar moeten we dus wat aan doen. En laten we maar beginnen met een betere omschrijving dan LHBT-jongere, want die term klinkt als het resultaat van een mislukt medicijnenexperiment uit 1963. Lees alstublieft mee:

***

"Elke jongere heeft het recht op een veilige school. Een veilige school waar je mag zijn wie je bent. De minister van OCW heeft aangekondigd de kerndoelen voor het primair en voortgezet (speciaal) onderwijs op het gebied van seksualiteit en seksuele weerbaarheid aan te passen. Aandacht hiervoor is nodig omdat LHBT-jongeren (lesbiennes, homoseksuelen, biseksuelen en transgenders) onvoldoende veiligheid, tolerantie en respect ervaren.

De minister nodigt u uit om met onderbouwklassen (klas 1 en 2) deel te nemen aan een gesubsidieerde pilot waarin u aan de slag gaat om:

•    meer aandacht te geven aan seksualiteit en seksuele diversiteit

•    de sociale veiligheid van LHBT-jongeren te bevorderen

De voortgang en de uitkomsten van de pilot worden gemonitord door het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) en dienen als handreiking voor andere scholen die hiermee aan de slag willen. In de toelichting van DUO leest u aanvullende informatie. Met het aanvraagformulier kunt u zich aanmelden en de subsidie aanvragen."

***

En zo komen we aan het einde van dit stukje, dat ik eigenlijk niet voornemens was te schrijven. Een stukje over dikke kinderen stond in de planning. Want dikke kinderen, die schrijven zo lekker weg. “
Van de 180.000 12-jarigen is 1,7 procent ‘obese’ (ruim 3.000 kinderen), volgens de definitie van TNO.

Transgenderkinderen, obesitaskinderen, bangalijstkinderen. Het tijdperk van Ot en Sien ligt nu wel heel ver achter ons. Hoewel. Dik Trom zou anno 2012 vanwege zijn vette toges gelijk door Bureau Jeugdzorg onder toezicht van een voogd worden gesteld. Bijzondere kinderen, dat zijn ze. En onze bescherming waard. Dat ook.

bron
foto

7 Reacties op “Een Bijzonder Kind”

  1. margareth weijers zegt:

    prachtig verhaal frank, compliment!

  2. Ine zegt:

    Even tussen het CITO maken en rapporten schrijven en oudergesprekken en bureua jeugdzorg en maatschappelijk wer en de O.A en weet ik veel wat nog meer . ( IK GELOOF DAT IK GEK AAN HET WORDEN BEN !!!)
    Bijzonder is ieder kind dat het genoegen of juist ongenoegen smaakt in mijn klasje te komen. Ik zal er ook alles maar dan ook alles aan doen zodatze  zichzelf een kind noemen dat er mag zijn. Ongeacht let op : Dikke buiken , E scores, ouders met sores, dunne kinderen, allergische kinderen, snotapen, geschaafde knie kinderen, homo kinderen, grote (bek ) mond kinderen, lachebekjes, huilebalken, kort lontje kinderen, speciaal geval ( volgens ouders kinderen, grote kinderen, kleine kinderen. Ik ben er vast nog wat vergeten.
    Maar ze zijn naar mijn mening allemaal leuk en ze verdienen naar mijn mening allemaal de grootst mogelijke aandacht. Laten we de school houden waar deze voor is. Daar leer je lezen , schrijven, rekenen enz. Maar je leert vooral respect op te brengen voor andere mensen  om je heen. Ongeacht al de kinderen die ik hierboven heb genoemd. Het is absoluut niet nodig een bepaalde groepering in een hokje te zetten met extra aandacht. Er moet aandacht zijn voor alles wanneer dat ter sprake komt met welke les je ook bezig bent. Dat is kinderen helepen een mening te vormen en die pas te laten uitspreken als ze erover nagedacht hebben. Dat wil niet zeggen dat je het met alles eens moet zijn maar wel dat je hier een ander niet mee hoeft te kwetsen. Zo ik heb gezegd.
    Potdorie ben ik  brillemans, roodharige en beugelbekkie vergeten. Hup en door met het afbouwen van het jaar.

  3. Joke zegt:

    En onze bescherming waard. Dat zeker! Of je nu H, L, H, B. of T-jongere bent. 

  4. Joke zegt:

    Of het nu H of LHBT-jongeren zijn, altijd geldt: onze bescherming waard. Dat zeker!

  5. Frank Jongbloed zegt:

    test

  6. Frank Jongbloed zegt:

    Bedankt voor de reacties iedereen! Beetje laat, maar wat WordPress-problemen. Jaja, dat WordPress.

  7. Anja zegt:

    Dan is dat het waarschijnlijk waarom mijn reacties niet meer overkomen.

Reageer


+ 9 = zeventien