Het gebouw was beangstigend groot, vochtig, hol en duister, maar dat en zijn medeschooiertjes was niet het ergste, – dat was het gepeupel van de hoogere klassen. Jongens van de soort als ook het hofje bewoonden, die straatlantaarns kapot smeten, die vloekten als volwassen dronkaards, die bij het uitgaan der school vlak om den hoek de kleintjes opwachtten om ze te mishandelen.” Klinkt als een groot liefhebber van school, die Ferdinand Bordewijk in zijn roman Karakter. En laat dat laatste nu net the latest trend in de onderwijscontreien zijn, de nieuwe rage op het schoolplein. Karakterontwikkeling.

Sandy McDonnel, een in 2010 overleden (succesvol) zakenman en ontwikkelaar van een ‘karaktermethode’ voor het Amerikaanse onderwijs zei er het volgende over; “Wij van de zakenwereld moeten samen met de gehele volwassen gemeenschap een bijdrage leveren aan het ontwikkelen van karakter bij jonge mensen. Het is het meest zorgwekkende probleem in ons hedendaags onderwijs.” Karakterontwikkeling, dus. Afijn. Doen we dat. Maar voordat u hieronder gaat lezen wat dat nu precies is, karakter, vraag uzelf het volgende af; is het wel de taak van het onderwijs om dit te doen? Mijn antwoord; graag. Lees maar mee:

Hoe ontwikkel je karakter bij kinderen? Door ze op onderstaande punten te wijzen, deze met ze te bespreken en ze toe te laten passen in het dagelijks schoolleven (en hopelijk ook daarbuiten). De tien punten komen van de Kawartha Pine Ridge District School Board.

Respect.

Ik ben beleefd, hoffelijk en zorgzaam. Ik waardeer mijzelf en anderen. Ik behandel alle mensen met waardigheid en handhaaf hun rechten. Ik bescherm eigendom en onze omgeving.

Verantwoordelijkheid.

Ik ben verantwoordelijk voor mijn gedachten, woorden en acties. Men mag mij aanspreken op mijn keuzes. Ik geef fouten toe en doe mijn best ze te corrigeren. Mensen kunnen op mij vertrouwen dat ik mijn beloftes nakom. Ik ben een actief lid van de gemeenschap.

Eerlijkheid.

Ik ben oprecht, waarheidlievend en betrouwbaar.

Integriteit.

Ik gedraag me op een ethische en eerzame manier, ook als er niemand om mij heen is. Ik ben onvervalst, mijn daden passen bij mijn woorden.

Empathie.

Ik respecteer de gevoelens van anderen. Ik doe mijn best te begrijpen wat anderen denken zodat ik hun perspectief kan waarderen. Ik luister en denk over andermans mening na, ook al zijn we het niet met elkaar eens. Ik handel met vriendelijkheid en medeleven.

Rechtvaardigheid.

Ik ben gevoelig voor de behoeftes van anderen. Ik sluit niemand uit en waardeer ieders unieke kwaliteiten. Ik juich diversiteit toe. Ik behandel mensen met waardigheid en een manier van overwegen waarmee ik zelf ook behandeld wil worden. Ik verzamel zoveel mogelijk informatie zodat ik op rechtvaardige wijze beslissingen kan maken.

Initiatief.

Ik doe graag wat gedaan moet worden zonder dat anderen mij daartoe aan moeten zetten. Ik grijp kansen en zet graag de noodzakelijke stappen richting het halen van een doel.

Doorzettingsvermogen.

Ik maak af wat ik gestart ben, zelfs als het moeizaam gaat. Ik geef niet op als er uitdagingen of obstakels op mijn pad komen. Ik voltooi mijn taken en opdrachten zo goed als ik kan.

Moed.

Ik stap direct op een uitdaging af. Ik kom voor mijzelf en anderen op, ook als dit mij niet populair maakt. Ik vraag hulp als dit nodig is. Ik herken risico’s en gevaren en ik neem geen onnodige risico’s om een ander te plezieren.

Optimisme.

Ik heb een positieve instelling. Ik zie uitdagingen als kansen. Ik denk, spreek en handel met als doel de wereld een betere plek te maken. Ik heb hoop voor de toekomst.

***

Meer schoolgerelateerde informatie over bovenstaande punten vind je via deze link.

Bijna iedere juf en meester ziet elk jaar een nieuwe groep plaatsnemen in de stoelen van het klaslokaal. Een groot gedeelte van deze kinderen krijgt thuis een prima begeleiding op deze tien punten. Sommige kinderen, laten we het maar zeggen zoals het is, vrijwel niet. Ik besteed veel aandacht aan rekenen, taal, wereldoriëntatie en creatieve vakken, maar ook veel aan bovenstaande zaken. En zie dat deze bestede aandacht zich uitbetaalt in kinderen die mij zo nu en dan verbazen met een schone handeling. Of ‘karaktervolle’ handeling, in het licht van dit onderwerp.

Rest mij u, Trouwe Lezer, nog het volgende te vragen: Is karakterontwikkeling iets dat school op het programma moet zetten? En aan welke van de tien punten hecht u de meeste waarde?

bronnen: Kawartha Pine Ridge DSB
foto

7 Reacties op “The Karakter Kid”

  1. Ans zegt:

    Zo, dat is een indrukwekkende leerlijn SoVa. Ik zie het als cement tussen de basisvakken. Alles wat je de kinderen tussen de regels door wil voorleven en doorgeven. Dus misschien niet allen op het programma zetten, maar zelf uitdragen.
    In onze groep zitten vrij jonge kinderen (6-7-8 jarigen SBO) en ik vind Respect wel het hoofdbestanddeel. De andere ontwikkelingen hangen daar mee samen. De eigen verantwoordelijkheid vind ik ook wel sterk. En het doorzettingsvermogen.

  2. Leerkracht PO » Blog Archive » The Karakter Kid | De Kleine Beer | Scoop.it zegt:

    [...] background-position: 50% 0px ; background-color:#38046c; background-repeat : no-repeat; } wp.digischool.nl – Today, 12:56 [...]

  3. ine zegt:

    Is karakterontwikkeling niet iets waar je de hele dag mee bezig bent ? Ook al geef je rekenen of taal als er een reactie van een leerling op een mede leerling komt die niet door de beugel kan dan doe je daar iets mee. Eigenlijk gaat dit de hele dag door. De ganse schooldag ben je bezig met karaktertjes. Vaak gaan die met je mee. Maar je hebt ook dagen of momenten er tussen zitten dat je alleen maar bezig bent met uitleggen waarom de zaken gaan zoals ze gaan. Respect voor elkaar en elkaars eigendommen is in mijn ogen het belangrijkste punt. Gisteren nog. Ik heb een jongetje in de klas dat net op voetbal zit. Dat jongetje komt uit een gezin van oog om oog tand om tand. Toen tijdens de pauze de jongens uit mijn klas zich opgesplitst in twee teams en hij in het team zat dat verloor schreeuwde hij : Alle joden aan het gas. In eerste instantie denk je : Dit hoor ik niet goed. Dan haal ik even diep adem tel tot 10 en vraag hem dan of hij weet wat hij zegt. Nou dat weet hij dus niet. In zijn team werd dat aan de kant bij het publiek ook geroepen. Kortom een heel gesprek waarom dat niet kan. Of een meisje uit je groep komt stralend naar school met een nieuwe trui. De trui wordt afgekraakt door de andere meiden uit de groep. Kortom weer diep ademhalen tellen tot 10 en weer uit leggen waarom dat niet kan. Iemand denkt het goede het antwoord te weten op mijn vraag. Diegene wordt bespot en uitgelachen omdat het antwoord niet klopt. Diep ademhalen tellen tot 10 en uitleggen waarom dit niet kan. Dit gaat de hele dag door. Maar juist de momenten dat ze er wel voor elkaar zijn laat al het andere weer minder zwaar wegen. Het meisje die in tranen vertelde dat haar ouders gingen scheiden. Waarop de grootste pestkop uit de klas haar beetpakt en meeneemt naar de gang. Haar zijn zakdoek geeft en zegt dat wie hij er ook maarop  betrapt dat ze haar hierom pesten hij ze wel een poepie zal laten ruiken. Ik denk dat een ieder van ons met legio voorbeelden kan komen. Dat maakt dit vak zo leuk. En als ze dan na een paar jaar weer eens langs komen en je ziet wat voor een pracht mensenkind het geworden is stiekem denken : Daar heb ik een klein stukje mee meegelopen. Weer een zucht slaken maar dan van opluchting. Het komt wel goed. Meestal dan toch. Meestal.

  4. Kristel zegt:

    Karakterontwikkeling integreren in de sova lessen! Ik ben voor. Zoals je ze beschreven hebt kun je samen met de kinderen heel bewust hier mee bezig zijn! In mijn groep 4 zou ik integriteit bovenaan mijn lijstje zetten, omdat ik denk dat ik daar met deze groep goed mee uit de voeten zou kunnen. Dat zou volgend schooljaar zo een andere kunnen zijn! 

  5. Joke zegt:

    Is dit een onderwijsconcept? Ik vind het meer een recept voor eenheidsworst uit een openbare, neutrale of christelijke onderwijsfabriek.
     
    Ik ga daarom voor eerlijkheid, omdat dit moed vergt en respect, integriteit, rechtvaardigheid en empathie omvat.Een goed leerkracht zal dit zelf al uitstralen en heeft het verweven en verwerkt in zijn lessen en – dat is het belangrijkste denk ik – zijn eigen voorbeeld. Van mij mogen leerlingen ook nog zichzelf zijn.

  6. Joke zegt:

    Is dit een onderwijsconcept? Ik vind het meer een recept voor eenheidsworst uit een onderwijsfabriek. Typisch Amerikaans.
    Ik ga voor eerlijkheid, omdat dit moed en verantwoordelijkheid vraagt en tevens respect, integriteit en empathie omvat. Maar laat een leerling ook nog zichzelf zijn alsjeblieft. Ik denk dat een goed leerkracht al deze punten in zijn eigen houding, lessen en corrigerende aanpak verwerkt en verweven heeft.

  7. Frank Jongbloed zegt:

    Bedankt Ans, Ine, Kristel, Joke en… ehm… Scoopit.

Reageer


acht − = 0