De laatste tijd word ik overstelpt met persberichten. Vreemd woord eigenlijk, ‘persbericht’. Klinkt als een roddel van een proctoloog. (Nu moet u opzoeken wat een proctoloog is, anders is mijn spitsvondigheidje niet geslaagd. Als u wel weet wat een proctoloog is; u heeft mijn medeleven.) Vandaag ben ik bijzonder gemakzuchtig en trakteer ik u op een van deze persberichten. Waarom? Omdat ik ook in de werkgroepen Schoolreis en Schoolkamp zit en ik tot aan de rand gevuld ben met kamplijsten, plakjes ontbijtkoek, vervoerschema’s en Levend Stratego (waarvan ik áltijd de spelregels vergeet – maar de kinderen gelukkig nooit). Afijn. Vraagt u zich ook wel eens af wat nu écht werkt, kijkend naar ict-toepassingen in het basisonderwijs? Nee? Dit persbericht hieronder wel. Lees maar even mee: 

***

“Succesvolle ict-toepassingen in het basisonderwijs. Wat werkt nu echt?

Welke ict-toepassingen zijn succesvol in het onderwijs en wat werkt er nu echt? Deze vragen worden beantwoord in de uitgave Onderzoek en praktijk: wat werkt nu echt? Experimenten met ict in het basisonderwijs (Expo 2) van Kennisnet. 11 experimenten op basisscholen laten zien waar ict wel en niet in slaagt bij het verbeteren van leerprestaties en motivatie van leerlingen.

Kritische blik op effecten van ict in onderwijspraktijk
Op woensdag 23 mei is de Kennisnetpublicatie Onderzoek en praktijk: wat werkt nu echt? Experimenten met ict in het basisonderwijs (Expo 2) uitgebracht. In deze publicatie zijn 11 experimenten gebundeld waarin kritisch naar de effecten van ict in de onderwijspraktijk wordt gekeken. Je kunt deze publicatie bestellen of downloaden om zelf een onderbouwde keuze voor ict-toepassingen te maken.

Bestel of download de publicatie
Download en lees de gehele onderzoeksrapportage

De 11 experimenten geven een gevarieerd beeld van de mogelijkheden van ict in het basisonderwijs. Zo zijn leerlingen vaak enthousiast over nieuwe vormen van ict in het onderwijs. Toch bestaat ook soms de indruk dat juist zwakke leerlingen meer moeite met de toepassingen hebben en minder gemotiveerd zijn. Leerkrachten zien dat de concentratie en betrokkenheid van de leerlingen daarentegen toeneemt. Ook hebben ze de indruk dat er meer discussie, overleg en samenwerking tussen de leerlingen ontstaat. De ict-vaardigheden van de leerlingen nemen toe, bijvoorbeeld in de onderbouw.

De experimenten lieten wisselende en weinig positieve effecten zien op de leerprestaties van de leerlingen, ook niet bij verlenging van de onderzoeken. Dit kwam niet altijd overeen met wat er door de leraren waargenomen werd en hoe het door de leerlingen werd ervaren. Laat je informeren en inspireren door de 11 experimenten. (Lees hier verder…)

***

Nou. Ik hoop dat u het eens even goed heeft doorgenomen. Ik namelijk niet zo. Maar hee, ik geef het ook eerlijk toe. Eens kijken, ik heb de schoolreisbrief voor ouders klaarliggen, de brief voor de collega’s is al verstuurd… Wat moest ik nu nog meer doen? Oh ja! De kinderen verdelen over de verschillende kampslaapzalen. En niet vergeten mijn schoolshirt klaar te leggen voor morgen, de laatste avond van de vierdaagse.

Rest mij u nog te vragen:
Kent u dat? Van die schoolperiodes waarin alles tegelijk op je afrent, gillend en op de borst kloppend en met hysterische blik?

10 Reacties op “De Laatste Loodjes (En Die Oud-Collega van Groep 5) Wegen Het Zwaarst”

  1. Lisette zegt:

    Groepsindeling voor volgend jaar, overdracht van de kleutergroepen naar mij, overdracht van mij naar de volgende leerkrachten in groep 4, eindcito's afnemen, nakijken, invoeren en evalueren, leesdossier van (waarschijnlijk) dyslectische leerling liefst gisteren afronden, 2 rugzakaanvragen voor de deadline de deur uit, rapporten schrijven, printen en ondertekenen, groepsplannen evalueren, boodschappen doen voor de juffendag, laatste oudergesprekken plannen, notulen van de MR-vergadering uitwerken, afscheidsboekje maken voor leerling die naar het sbo gaat, helpen bij ouderbedankavond, schminken bij de musical van groep 8, stukje verzinnen voor de afscheidsavond van groep 8, m'n lokaal grondig soppen (daar heeft de werkster immers geen tijd voor…), horen welke groep ik volgend jaar les mag geven en me daar op voorbereiden…

    O ja… En dan geef ik ook nog gewoon les!

  2. Lisette zegt:

    Ai… vergeet ik nog, dat er ook nog een vaderdagcadeautje geknutseld moet worden. 

  3. Frank Jongbloed zegt:

    Shit.
     
    Het vaderdagcadeautje. 

  4. Kristel zegt:

    Ik heb me dit jaar voorgenomen dat ik een keer niet mee ga doen aan de einde-schooljaar-stress! Dus ik neem fluitend de E4 CITO toetsen af. Ga met een goed humeur langs de ib voor de groepsplan evaluatie. Verdiep me vol overgave in een switch van groep 4 naar een 5/6! Stoor me vooral niet aan alle werkgroep zaken die nog gebeuren moeten. Ik erger me absoluut niet als mijn collega voor de 4e keer komt vragen hoe de jaarbestelling ook alweer in elkaar zit. En het meest van alles verheug ik me vol overgave op mijn laatste CV dag van dit schooljaar!! Nog maar 7 weken toch? Succes allemaal!

  5. Frank Jongbloed zegt:

    Hmz. 
    Kristel. 
    Ik ben nog niet helemaal van je anti-einde-schooljaar-stress overtuigd. 
     
    ;)

  6. Kristel zegt:

    Haha dat begrijp ik wel! Maar ach ik kan het allicht proberen ;-)

  7. Joke zegt:

    Leve de Bapo moeten ze op school gedacht hebben toen ik er voor in aanmerking kwam, want naast de meeste van Lisettes activiteiten, kon ik die vrije dagen mooi gebruiken voor de organisatie rond de Ouderbedankkrant en het feest eromheen organiseren en inkopen doen, de laatste schoolkrant in orde maken, meehelpen om het Zomerfeest uit te denken en op poten te zetten, de leerkracht van groep 8 helpen door 'vos' te spelen, decors schilderen voor de musical, een afscheidsblad voor groep 8 maken en altijd wel iets organiseren of maken voor een collega die vertrekt. Menig blog getuigt er al van, zoals
    http://www.lerarenblogs.be/V2/index.php?page=blog&on=262 en
    http://www.positiefleren.nl/jufjedermann/de-brug-smurfen en
    http://www.positiefleren.nl/jufjedermann/de-juf-als-bruid
    En het ergste is, dat ik het mezelf elk jaar weer aandeed. Sint er Kerst organiseren was niets voor mij, met Pasen begon ik meestal om het alleen maar drukker te krijgen naar mate het einde van het jaar dichterbij kwam. Ik ben namelijk zo verschrikkelijk dol op het bedenken van leuke activiteiten dat ik elke keer weer toehap. En omdat iedereen het al zo druk had en ik een duo-baan met bapo had dacht ik elke keer 'straks gelukkig een paar weken om bij te komen'.

  8. Frank Jongbloed zegt:

    Ik moet jouw reacties altijd goedkeuren van WordPress, Joke, vanwege de vele linkjes. Ze denken vast dat je traffic naar je eigen site wilt krijgen. 
     
    Ik natuurlijk niet. Ik ben altijd blij met je reacties!

  9. Joke zegt:

    Het is niet bedoeld om traffic naar mijn blogs te krijgen of zo. Maar het geeft vaak beter weer wat ik zeggen wil als je ze leest. Als je het vervelend vind, doe ik het niet meer. :-) Reageren doe ik toch wel als ik wat te zeggen heb (en soms zelfs als ik niets te zeggen heb, haha).

  10. Anja zegt:

    Frank, heb je die spelregels nog van dat Levend Stratego? Ik ben ze namelijk ook vergeten en op mijn nieuwe school kennen de kinderen ze niet.

Reageer


vier + 7 =