Op de website van Nu.nl staat een bericht over kinderen en gezonde voeding. De toon is een beetje negatief, want we leven nu eenmaal in een maatschappij waar je op elke straathoek achter elk beeldscherm een moddervet chipsvretend blaag kind met overgewicht kunt aantreffen. Tenminste, dat lijkt het algemene oordeel te zijn. Nu.nl gebruikt de volgende woorden; “Een groot gedeelte van de 12-jarigen heeft weet van gezonde voeding. Toch brengen zij dit niet dagelijks in de praktijk.” “Meer dan de helft eet niet elke dag genoeg groente en fruit.” “Tien procent ontbijt niet doordeweeks.” Ook scheppen ze te weinig groente op hun bord ‘s avonds. Ik deed dat vroeger als klein Frankie natuurlijk wel. Als je mij destijds de keuze gaf tussen een zak chips en een fikse stronk broccoli, nou dan duurde het niet lang of ik lachte mijn groengestukadoorde tandjes gelukzalig naar je bloot. Of niet. In ieder geval, op de site van het Voedingscentrum (de bron van Nu.nl) staat het allemaal wat koolkleuriger. Lees maar even mee:

“Opvallend veel kinderen uit groep 8 van de basisschool kennen het belang van ontbijt, weten wat de Schijf van Vijf is en wat je moet doen als je honger krijgt tussen de maaltijden door. Dit blijkt uit een quickscan die het Voedingscentrum heeft laten uitvoeren. Het Voedingscentrum ziet het goede onderwijsaanbod over voeding als mogelijke verklaring voor de kennis van deze groep scholieren.

Maar liefst 92% van de groep 8-ers weet hoe belangrijk het ontbijt is en een ruime meerderheid weet ook hóe je gezond ontbijt. Meer dan 90%  kent de Schijf van Vijf en 70% weet dat je het best een boterham kunt eten als je tussen de hoofdmaaltijden door trek hebt. 763 kinderen die representatief zijn voor de groep 8-ers in Nederland vulden online een enquête in van 20 vragen.    

Het Voedingscentrum is blij verrast door deze resultaten. Niet alleen de gezondheidsaspecten blijken bekend, maar bijna ieder kind weet waar yoghurt van wordt gemaakt en driekwart snapt waar de aanduiding ‘biologisch’ op duidt. Kinderen zijn nog wel onzeker over de hoeveelheid groente en fruit die zij dagelijks nodig hebben en de helft kent niet de betekenis van de houdbaarheidsdatum.

Het Voedingscentrum vermoedt dat de kennis van deze groep leerlingen de laatste 2 tot 4 jaar sterk is verbeterd door het aanbod van extra voedingsonderwijs. Een overgroot deel van de 7000 scholen geeft naast de reguliere lespakketten vrijwillig extra voedingsles. Zoals de door het Voedingscentrum ondersteunde pakketten als ‘Ik eet het beter’ van Albert Heijn  (3.800 scholen), ‘Smaaklessen’ van de Wageningen University (2.600 scholen), ‘Lekker Fit’ van de Nederlandse Hartstichting (1000 scholen), ‘SchoolGruiten’ (1000  scholen),  en ‘EU Schoolfruit’ (4.500 scholen).

Mooie resultaten, maar kennis leidt niet automatisch tot vaardigheden en gezond gedrag. Oefenen met gezond gedrag in een gezonde omgeving leert kinderen hun kennis in de praktijk te brengen.”

‘Kinderen – uit groep 8 – zijn nog wel onzeker over de hoeveelheid groente en fruit die zij dagelijks nodig hebben.’ Ja, dat is in mijn groep 8 vaak ook pijnlijk zichtbaar. De een smeert zich spekglad aan antipuistenmiddel, de ander ontdekt met gêne de mogelijkheden van maandverband, maar ALLEMAAL tonen ze onzekerheid en een gevoelige broosheid als het op twee mandarijnen per dag of eentje aankomt. Arme McGeneratie.

Rest mij u nog te vragen: Polst u wel eens wat de kinderen in uw klas thuis te eten krijgen?

Bron
F
oto

5 Reacties op “Vetpuisten & Mee-eters”

  1. Joke zegt:

    't Is rustig Frank en ik kan je helaas geen antwoord meer geven op je eindvraag van deze blog met de onsmakelijke naam. Die tijd is voorbij. Er is trouwens wel een tijd geweest dat  ik me zorgen maakte óf ze eten kregen:
    http://www.positiefleren.nl/jufjedermann/een-zomerjurk-in-de-winter

  2. Kristel zegt:

    Mijn kinderen eten elke dag op school dus ik werp wel eens een blik in de broodtrommels. Ik moet zeggen dat het me helemaal niet tegenvalt. Wij zijn een zogeheten "lekkerfit" school. Naast 3x per week 45 min. gym is er ook aandacht voor gezonde voeding. Dit werkt! Sinds de invoering van de fruitkaart in mijn klas hebben alle kinderen in de kleine pauze fruit bij zich. Tussen de middag heeft iedereen tegenwoordig brood bij zich en dat is echt al een hele vooruitgang. Daarnaast beschikt onze school, vanwege de lekkerfit stempel, over een diëtist! De kinderen worden jaarlijks gescreend bij de lekkerfit test. Als hier uitkomt dat een kind te zwaar is of neigt te zwaar te worden dan worden de ouders op school uitgenodigd voor een gesprek. De diëtist bespreekt dan met ouders hoe ze hun kind op een gezonde manier op gewicht kunnen brengen! Het heeft wat tijd nodig gehad om ouders hier aan te laten wennen, maar inmiddels kunnen we zeggen dat het zijn vruchten afwerpt ;-)

  3. Frank Jongbloed zegt:

    Bedankt voor de reacties, ik loop weer achter met mijn snode commentaar. Wat je zei, Joke, 't is rustig. 
    Jouw school, Kristel, klinkt echt als een leuke school die goede, stevige afspraken maakt. 

  4. Anja zegt:

    Regelmatig hebben we het in de kleine pauze over gezond fruit en wat een ieder meeneemt. In de lunchpauze kijk ik ook regelmatig wat de kinderen meehebben. En we hebben het ook regelmatig over wat er thuis gegeten wordt. Ouders en kinderen en hebben daarbij ieder een eigen invalshoek. Volgens ouders word er gezond gegeten. De kinderen hoor ik vervolgens over pizza, spaghetti, patat etc. Over groente hoor ik ze nooit. Wat me opvalt is dat de kinderen op mijn nieuwe school dikker zijn. Van mollig tot stevig overgewicht.

  5. Frank Jongbloed zegt:

    Mensen zijn sowieso dikker geworden. Veel ongezond eten (kant & klaar), weinig beweging, veel computeren, etc. 

Reageer


drie − 1 =