Zijn we eindelijk gewend aan broeken die half op de kont hangen en veel meer ondergoed laten zien dan gewenst is (een ‘trend’ uit de gevangenis, waar men vanwege het ontbreken van een riem gedwongen is er zo bij te lopen), komt er een andere criminaliteitshype over de zee aanwaaien: MS-13.

Ik serveer u even wat Wikipedia: De Mara Salvatrucha, vaak afgekort tot MS-13 of MS is een mara (een jeugdbende) in Noord- en Midden-Amerika. … In 2005 werd de Mara Salvatrucha door de FBI aangemerkt als de gevaarlijkste bende in Noord-Amerika. … Het inwijdingsritueel wordt gevormd door een dertien seconden durende aframmeling van een nieuw lid door leden van Mara Salvatrucha. Een lid wordt geacht om nieuwe leden aan te brengen (bijvoorbeeld op basisscholen en middelbare scholen), …”

En aangezien onze jeugd gevoelig is voor rages (denk Flippo’s en AH-mini’s), is nu dus een dertien seconden durende aframmeling erg populair. Bijvoorbeeld in Den Bosch, waar blijkbaar al jarenlang intimidatie en geweld gebruikt wordt onder basisscholieren. Lees maar even mee:

“Ouders van basisschoolleerlingen in de Bossche wijk Kruiskamp zijn vorige week geïnformeerd over signalen dat kinderen gewelddadige rituelen van de gewelddadige Amerikaanse jeugdbende MS-13 kopiëren.

In een brief beschrijven schooldirecties en welzijnswerk het inwijdingsritueel van de jeugdbende. Een groepje kinderen slaat een kind 13 seconden in elkaar of dwingen om iets te stelen. Dit is een voorwaarde om bij de groep te horen. ''De kinderen passen deze methode toe als spel en noemen het MS-13'', staat in de brief.”

Elders op het internet:

“Nog voor het MS-13 geweld zich verspreidde onder kinderen van de Paus Joannesschool in Den Bosch, kwam het bendegedrag ook al voor op basisschool de Kruisboelijn in de Bossche wijk Kruiskamp. Dat schrijft het gemeentebestuur van Den Bosch in een brief aan de gemeenteraad.

Vanaf eind 2011 kwamen er signalen dat het probleem ook op de Paus Joannesschool speelde. Zo gaven alle dertien jongens uit groep zeven van die school aan met MS-13 in aanraking te zijn gekomen. Volgens de gemeente gaat het om zowel allochtone als autochtone kinderen, dus is het niet cultuurgebonden concludeert het gemeentebestuur.

Tijdens weerbaarheidstrainingen kwam naar voren dat kinderen van de Paus Joannesschool thuis niet durven praten over situaties die ze meegemaakt hebben. Een aantal kinderen zei dat ze gedwongen werden tot geweld en criminele handelingen. Drie kinderen gaven aan in elkaar te zijn geslagen. In maart kwam er een vader op school, omdat zijn kind in elkaar was geslagen. De vader heeft daar aangifte van gedaan.”

Is dit nu iets om de alarmbellen te doen luiden? Voor de betreffende scholen denk ik wel, die zullen flink aan de slag moeten. De rest van Nederland hoeft niet gelijk op te springen en paniekerig moord en brand te roepen.

Al denk ik dat het wel iets is om in de gaten te houden. Kijk maar eens op de Hyves- en Facebookpagina’s van uw leerlingen. De fascinatie voor criminaliteit is daar (vaker dan vroeger?) duidelijk te zien. Scarface, machinegeweren en pistolen, bendegebaren, agressieve rapteksten, stoere blikken en middelvingers.

Gelukkig heb ik het idee dat veel van die kinderen geen notie hebben waar ze zich mee identificeren en dat geldt ook voor het merendeel van de scholieren uit Den Bosch. Afijn. U bent weer op de hoogte gebracht dankzij mijn Frank R. de Vries-momentje.

Rest mij u nog te vragen: Bent u weleens geschrokken van wat u op internetpagina’s van uw leerlingen aantrof?

(Met dank aan Guido en zijn verhalen over zijn affiliatie met een jeugdbende waar intimidatie, agressiviteit en corruptie hoogtij vierden. Al bleek dit later de Scouting te zijn.)

Bronnen: NU.nl, Omroep Brabant, Wikipedia, Destiny’s Children.

7 Reacties op “Skool & The Gang”

  1. Kristel zegt:

    Geschrokken? Alleen van de spelling die de meeste kinderen online hanteren! Voelt toch als een persoonlijk falen van mijn spellinglessen! ;-) ik verbaas me over het online pesten! Dat is iets wat ontzettend snel en ver gaat. Verder denk ik dat we de kinderen vooral heel goed moeten scholen in het gebruik van internet! Wat daarvoor de beste manier is weet ik nog niet precies. Mocht iemand goede tips hebben dan hoor ik ze graag! 

  2. Frank Jongbloed zegt:

    Binnenkort komt er een leuk boek uit over sociale media in het onderwijs. Misschien staan daar goede tips in, Kristel. *kuch* Ik heb ook een hoofdstukje in dat boek. 
    En de spelling, hahaha, herkenbaar. 

  3. Annemiek zegt:

    Ik vraag me bij dit soort berichten af: hoe komen die kinderen eraan? Gaan ze op internet actief op zoek naar dit soort informatie? Hebben jullie een idee?

  4. ine zegt:

    Op de home pagina van Hyves is een gigantische hoeveelheid aan werkbladen filmpjes etc. te downloaden. Je kunt de werkbladen makkelijk aanpassen aan de leeftijd van je groep. Heb er al verschillende keren gebruik van gemaakt. Vooral als het digitale pesten weer in opkomst is. Over pesten gesproken ………. Laat nu ieder jaar het liedje Niemand zien van jurk. Gewoon intypen op You tube Jurk Niemand. Echt mooi. Steeds weer krijg ik dan na het zien van het clipje maar een opmerking. Namelijk  : wow.

  5. Frank Jongbloed zegt:

    Ik denk het, Annemiek. Internet, films, muziekclips. 'Jeugdbende' als zoekterm, dat soort dingen. 
    Dat liedje, Ine, dat vind ik vrij heftig. Ik wilde het eerst met de groep zingen, maar toen ging ik het luisteren en dacht ik dat het beter was om het niet te doen. 

  6. ine zegt:

    Tja de tekst kan beladen zijn. Maar juist dat moet besproken worden. Vooral omdat ook dit soort zaken in een klas gebeuren. Is het niet in schooltijd dan erna. Er zijn trouwens 2 versies van dit liedje op youtube. De een dat het jongetje een prachtige uitvinding tijdens zijn spreekbeurt laat zien. Dit geeft een aanzet tot als je anders bent wil dat niet zeggen dat je dom of gek bent. Ikzelf noem dan de voorbeelden van een Bil Gates ( die vroeger toch ook niet lekker in zijn velletje zat ). Jochem Meyer die zijn ADHD gebruikt in het theater. Jeroen van Koningsbrugge die vroeger een dik mannetje was met een moeder die veel dronk. In samenhang met dit filmpje kun je mooie zaken bespreken. In dit licht moet je het ook zien. Ook al is iemand "anders "ieder heeft zijn eigen talent.
    Trouwens het tweede filmpje laat ik ook niet zien dan stopt het liedje terwijl het jongetje een pistool onder zijn jas vandaan haalt……………
    Dat leek mij nou nie zo prettig om te laten zien. Dan doe je dit vanuit een ander gezichtspunt.
    Ik oogst er iedere keer weer succes mee. Het laat kinderen nadenken over hun gedrag. Een van de dingen die niet op het lesrooster staan maar waar ik iedere dag weer veel tijd insteek. Immers voel je je niet lekker in je vel dan kun je ook niet leren.Maar ieder kent zijn eigen groep het best. Als jij denkt dat het te heftig is voor je groep moet je het zeker niet doen. Enfin ik ga weer wat werkstukken nakijken. Tijdens het lezen hiervan denk ik maar zo heb ik het toch helemaal niet UITGELEGD ! Voor straf morgen geen liedje maar opnieuw uitleg. Hatsjiekiedee.

  7. Frank Jongbloed zegt:

    Hmz. Ik ken alleen dat filmpje met dat pistool. Er is dus een ander filmpje. Ik ga het gelijk opzoeken! Oké. Misschien niet gelijk. Maar zeker in de nabije toekomst. 

Reageer


+ 1 = zes