Even een woordje over de Eindtoets Basisonderwijs, also known as Citotoets of de cito-eindtoets (het vinden van de juiste naam is al een meerkeuzevraag studievaardigheden op zich). Hoe meer je over deze toets nadenkt, hoe meer je ervan in de war raakt. Laatst vond ik een leuke oefensite en deze plaatste ik op Twitter (misschien weet u niet wat Twitter is, in dat geval wijzen we u allemaal even aan en drijven we neerbuigend de spot met u). De reacties die ik kreeg waren… veelal hysterisch interessant. Veel leraren lieten enthousiast weten blij te zijn met het linkje. Ik neem aan dat ze de site gaan gebruiken. Andere leerkrachten lieten verontwaardigd weten dat oefenen voor de Citotoets “het beïnvloeden van het resultaat” genoemd mag worden. En sommige juffen en meesters begonnen moord en brand te krijsen, want de eindtoets is zoals we allemaal weten het werk van de duivel. Of van Marja van Bijsterveldt. Al ziet niet iedereen het verschil tussen die twee.

De ene groep 8 oefent dus hard voor de Citotoets. De andere doet dat in het geheel niet, maar werkt zich door de reguliere lesstof heen. Sommige leerkrachten worden van bovenaf aangesproken op de cito scores en bij andere scholen geven ze er a rat’s ass & some flyin’ shit om. Mijn globale conclusie over dit alles luidt dan ook voorzichtig; men heeft niet veel aan de gemiddelde cito scores, omdat de wegen ernaartoe verschrikkelijk uiteen lopen.En dat brengt mij op het Oud-Hollandsche Cito Stellingen Spel. Leuk! Lees maar even verder:

Ik plaats hieronder enkele opmerkingen over de Citotoets (niet per se de mijne). En dan mag u er op eentje of meerdere reageren. De beste reactie wint een cruise via een Italiaans cruisebedrijf. Die zijn namelijk spotgoedkoop de laatste tijd.

1. Bij ons op school hechten we veel waarde aan de Citotoets. De score speelt een doorslaggevende rol bij de overgang naar het voortgezet onderwijs.

2. Ik oefen met mijn groep 8 voor de Citotoets. Maar al dat afgebakende gestamp op het gebied van taal, rekenen en begrijpend lezen; ik voel me er niet helemaal prettig bij.

3. Oefenen voor de Citotoets? Ja, dat doe ik. Maar vaak om de ouders tevreden te houden. Zoveel nut zie ik er niet in.

4. Wij doen niet aan de Citotoets. Dat zenuwachtige gedoe om drie ochtenden van toetsen. Een te verwaarlozen momentopname is het, meer niet.

5. Hoe kan het toch dat Frank Jongbloed vrijgezel is? Zo’n leuke jongeman, maar hij woont alleen. Misschien moet ik hem eens een mailtje sturen. Maar dat doe ik alleen als ik tussen de 25 en 35 jaar ben, een slank postuur bezit en bij voorkeur lange haren heb. Spelfouten in mijn e-mail zorgen gelijk voor verwijdering uit het bestand. En een lelijke harses gaat me niet meehelpen.

6. Mensen moeten niet zo zeuren over de Eindtoets. Het is maar zo belangrijk als je het zelf maakt. Een toets krijgt pas ‘macht’ als jij als leerkracht je besluitvorming uit handen geeft aan een toetsfabriek uit Arnhem.

7. Ik doe dus wel moeite voor goede cito scores. Want als ik die niet krijg, staan zowel de directie als het bestuur bij mij op de stoep. “Waarom is ons gemiddelde gekelderd?” Daarom laat ik ‘zwakke’ leerlingen ook liever niet meedoen.

8. Wij doen mee aan de Citotoets. Maar we doen er geen moeite voor. Het leeft eigenlijk niet zo bij ons op school.

Kom op, jongens. Na zoveel jaren stukjes typen weet ik dat er hier zeer boeiende reacties te vinden zijn. Dus. Schieten maar. Shoot! Fire!

©foto

Met dank aan Trixie, die een cito score had van 549 en nu kaassoufflé’s bakt in haar tantes frituurkot, maar nooit het accent aigu vergeet op het reclamebordje naast het kot.

21 Reacties op “Het Oud-Hollandsche Cito Stellingen Spel”

  1. Debby zegt:

    Ja gelezen, mag ik even nadenken over een passende reactie. Ik leef namelijk eventjes in de CITO-wereld.

  2. Frank Jongbloed zegt:

    *kuch*

  3. Joke zegt:

    5: Ik kan alleen zorgen voor een foutloze e-mail, dus daar heb je niet veel aan, haha.

  4. Frank Jongbloed zegt:

    Bedoel je daarmee te zeggen, Joke, dat je wel in het bezit bent van een lelijke harses? Oh. Ach. Ik vind je vaak wel aardig. En je kan mooi … ehm lopen.

  5. Debby zegt:

    Misschien een ideetje om die te verzamelen Frank? De foutloze mailtjes. Ook ik voldoe verder aan geen van de voorwaarden, in geval van nood is natuurlijk ook die foutloze mail nog bespreekbaar ;-)

  6. Frank Jongbloed zegt:

    Ik merk het alweer. Het bespreken van de Citotoets is enorm populair.

  7. Debby zegt:

    De wat?

  8. Joke zegt:

    Haha. Ja Frank, ook die harses.

  9. Kristel zegt:

    In elk geval antwoord 1. Vanaf de kleuters worden al onze groepsplannen deels gemaakt op de CITO scores en deels op de scores van de methodegebonden resultaten. Dus ik vind dat je dan na 8 jaar niet kunt ontkennen dat je score een doorslaggevende rol heeft.
    Verder heb ik dit jaar voor het eerst het CITO hulpboek begrijpend lezen gebruikt en ben daar zeer tevreden over. De leerlingen zijn dan bekend met de vraagstelling die CITO gebruikt. Wel handig want Nieuwsbegrip gebruikt een heel andere vraagstelling. Dit noem ik geen CITO oefenen. Ik heb dan ook niets op met al die CITO haters!

    Verder wil ik nog ingaan op antwoord 5. Want ik heb me inderdaad al eens afgevraagd hoe het toch kan dat zo’n leuke vent alleen is. Ik heb je site en wat foto’s op google daarom vorige week doorgestuurd naar een heel erg leuke collega. Vlotte meid, blond lang haar, slank, intelligent, singel en nog knapper dan Wende!! Ze was alleen wat huiverig om een “vreemde” zomaar te mailen! Ik zal haar zeggen dat je ervoor open staat! ;)

  10. Ingrid zegt:

    Lees ik dat nu goed? Zit meester Frank ongegeneerd te flirten onder de vlag van de citotoets? :-D

  11. Frank Jongbloed zegt:

    Duidelijke cito taal, Kristel. En met kleutercito’s heb ik eigenlijk geen ervaring. Met kleuters eigenlijk ook niet. Wat je andere antwoord betreft; ik sta met m’n mond vol t- Wacht. Ik sta eigenlijk met mijn mond vol spaghettisaus. Want ik heb daar altijd moeite mee. Het correct eten van spaghetti. Dus nu zie ik eruit alsof ik een blik verf tegen m’n gezicht heb gekregen. Nou en?! Ik heb niks op met spaghettisaushaters!

    Ingrid. Niets menselijks is mij vreemd. Behalve TVOH. Die shit snap ik niet.

  12. Henk zegt:

    Jammer dat de inspectie scholen afrekent op CITO Eindtoets. Je kunt dat niet belangrijk vinden, maar als je school als zwak of erger nog als zeer zwak wordt beoordeeld is de werksfeer gauw naar de knoppen. Dus belangrijk of niet belangrijk is eigenlijk niet aan de orde.

  13. Frank Jongbloed zegt:

    Zouden er ook scholen zijn met een leerlingvolgsysteem waaruit blijkt dat de resultaten van de kinderen (ruim) voldoende zijn, maar die door de inspectie slecht worden beoordeeld louter vanwege de cito-eindtoets?

  14. Kristel zegt:

    Op dit moment ben ik me voor een studie aan het verdiepen in de inspectie eisen. Wat ik daarvan kan zeggen is dat de inspectie een school niet als zwak kan beoordelen louter op de CITO eindtoets. De inspectie kijkt tegenwoordig wel veel meer naar de administratieve kant van het onderwijs dan vroeger. Het zou kunnen dat een school op een bepaald onderdeel een zwak krijgt maar als eindoordeel toch een voldoende. Dan word je geacht deze zwak weg te werken. Wanneer de scores van de CITO eindtoets te laag zijn en er geen aantoonbare plannen gemaakt zijn in het verleden (groepsplannen, individuele hp’s ontwikkelingsperspectieven e.d.) dan zal de inspectie inderdaad verhaal komen halen. Dan zou het kunnen zijn dat je als zwak uit de bus komt, maar dat is dan niet louter op CITO scores.

  15. Frank Jongbloed zegt:

    Helder. Bedankt voor je antwoord.

  16. an zegt:

    Mensen, we weten toch zeker wel dat de Citotoetsen momentopnames laten zien en ons vaak bevestigen in wat we al wisten over onze leerlingen?
    Dat de inspectie de resultaten misbruikt wisten we natuurlijk toch ook al lang.
    Ik ben trouwens gestopt met het aantoonbaar maken van mijn handelen louter en alleen voor de wantrouwende inspectie.
    Verder heb ik misschien goed nieuws voor je Frank.
    Ik voldoe geheel aan je eisen,een prachtig lijf, lange golvende blonde haren, lonkende wimpers. eindeloze benen en een vlammend rood badpakje…..maar euh… ben jij die goddelijke adonis met een stralende lach, romantische ogen, avontuurlijke inborst met altijd een luisterend oor??????? Die regelmatig een bloemetje meebrengt????…………………..

  17. Theo 7/8 zegt:

    Schot in de roos.
    Ik probeer spellingsfouten te vermijden, maar je wilt geen oudere man, toch!?! (en anders wil ik niet…;-)
    Cito speelt niet heel erg bij ons, mar wel vandaag een bijeenkomst gehad met alle collega’s van ons bestuur ( + 500 leerkrachten) en het thema was hartverwarmend: tijd en aandacht voor de pedagogiek! Eindelijk niet weer scores, getalletjes, inspectie-wurg-modellen of wat dan ook. Gewoon: terug naar kinderen in hun kracht: bevorderen waar ze goed in zijn. Echt, een cadeautje op mijn eigen vrije dag. Ik heb ervan genoten en er veel inspiratie aan over gehouden.
    Hulde aan mijn werkgever: Prodas!

    Sorry dat ik aan geen enkele eis van jou heb voldaan :-(

  18. Frank Jongbloed zegt:

    Hoe ben je dan gestopt met het aantoonbaar maken, An? Wat moet ik me daarbij voorstellen? Ik ben blij dat je aan mijn eisen voldoet. Ik heb het altijd verzwegen, maar ik heb al heel lang een oogje op je. En ja; ik ben die goddelijke adonis. Net als de Griekse god kom ook ik voort uit een incestueuze relatie en word ik net als hij elk jaar doodgetrapt door een wild zwijn. En dan zeggen ze dat romantiek dood is.

    Een collega vroeg mij vandaag, Theo, of er nog liefdesreacties binnen waren gekomen naar aanleiding van bovenstaand stukje. Jazeker, zei ik, er zat zelfs een Theo bij. Je had de lachers weer op je hand, Theo. Jij ouwe duivel.

  19. ine zegt:

    Op ieder potje past een dekseltje toch Frank ? Waar zou die vegetarische supermanoufitdragende liefhebber van Down under niet wetende wat te doen met kleuters om zo maar eens wat te noemen eigenschappen bezittende vrouw nu toch zijn ?
    In China moet je in ieder geval niet gaan zoeken. Ze hebben daar al vrouwen tekort voor de eigen populatie.
    En cito blij dat het er weer bijna op zit voor deze keer. Heb dit jaar al genoeg moeite de klas draaiende te houden met de “gewone leerstof ” Zal ik je opgeven bij Robbert ten Brink Frank ?

  20. Okke zegt:

    Misschien moet Cito eens (laten) onderzoeken hoeveel invloed een goede/minder goede/zwakke/jonge/oude/knappe/charmante leerkracht heeft op het eindresultaat, hoeveel invloed oefenen voor de eindtoets heeft, hoeveel invloed een drukke lln op het eindresultaat heeft, hoeveel invloed een twitterend vogeltje op de dakrand op het resultaat heeft, misschien…
    moeten we nog veel meer toetsen, er is nog zoveel ‘methodetijd’ over…

  21. Frank Jongbloed zegt:

    Go Okke.
    You tell ‘em.

Reageer


+ twee = 7