Amerikaanse speelfilms over het onderwijs gaan vrijwel altijd over hetzelfde onderwerp; naïeve onderwijzer gaat lesgeven op ghettoschool, verliest gaandeweg enkele leerlingen aan het verval van de samenleving, maar triomfeert op het einde met een kudde geslaagde jongvolwassenen (waarvan er eentje zwanger is en een ander op het állerlaatste moment voor de juiste weg koos). Volgens deze verhalen is hedendaags onderwijs een warzone en is alleen een ludiek schrijfproject over Shakespeare de weg naar een diploma. Robin Williams, Michelle Pfeiffer, Hilary Swank, Morgan Freeman; ze kunnen je er van alles over vertellen. James Belushi niet, die schoot z’n leerlingen gewoon dood. Fuk passend onderwijs. Maar we leven niet in de Verenigde Staten. En Hollywood is nep.

Voordat ik net begon te typen, ging ik even na wat ik allemaal al heb meegemaakt in het primair onderwijs aan agressiviteit. En schrok daar wel een beetje van. Ik ben geslagen, bedreigd, uitgescholden en beschuldigd. Mijn hemel, ik geef les in Gangsta’s Paradise! *steekt een joint aan en zingt: “been spendin’ most their lifes, livin’ in a gangsta’s paradise”* Afijn. Het “verval en verloederingsproces van de samenleving.” En dat is een citaat uit een onderzoek over ons onderwijs. Is het nu echt zo erg, collega’s? Lees het volgende onderzoek maar:

“De docent staat voor de klas met hart en ziel de lesstof over te dragen, terwijl de leerlingen onderuit gezakt met hun smartphone rondtwitteren dat ze een tyfuswijf en een fucking overspannen stresskip is. De berisping die de docent de leerling daarvoor later geeft, komt haar op een agressief bezoekje van een vader te staan. Waar ze het fucking lef vandaan haalt? Dit maken leraren gelukkig niet elke dag mee, maar hun gezag is wel tanende en dat komt volgens het onderwijspersoneel vooral door de ouders, zo blijkt uit een groot onderzoek van CNV Onderwijs waar dik 4.000 leden aan deelnamen.

Het interview met Kanjertrainingdirec- teur en psycholoog Gerard Weide in Schooljournaal 17 – ‘Leraar moet weer de baas durven zijn’ – maakte heel wat los in de achterban van CNV Onderwijs: brieven, discussie in de Schooljournaal LinkedIn-groep. Tegelijkertijd deed zich het incident in Nieuwegein voor – de adjunct die afgevoerd werd door de politie omdat hij een leerling in de kraag had gevat – en speelden er wat dreigkwesties en vergiftigingspogingen. Minister Van Bijsterveldt riep ouders op zich meer betrokken te tonen bij hun kinderen en respect te hebben voor de leraar. Voor Schooljournaal reden genoeg een groot on- derzoek uit te zetten onder de leden van CNV Onderwijs. Belangrijkste conclusie: het gezag van docenten krijgt in 2011 een lager cijfer dan in 1991 gegeven zou zijn. Nu ligt het zwaartepunt van de gegeven cijfers op een 7 en 8 (elk ongeveer 34 pro- cent), twintig jaar geleden was het vooral een 8 en 9 (beiden ongeveer 28 procent). Het gezag van docenten zou in 1991 van 6 procent nog een 10 krijgen, nu ligt dat op nauwelijks 1 procent. Uitgesplitst naar sectoren zien we dat naar het oordeel van de respondenten het gezag het grootst is in het basisonderwijs en het hbo en het kleinst in vmbo, havo en mbo.”

Lees het hele onderzoek via deze link (klik).

Interessant is een van de laatste kaders, waarin unitleider (werkelijk, jongens? Een unitleider?) en leerkracht van groep 8 Ruud Leuverink uitlegt dat je niet meer moet willen dat leerlingen ‘u’ tegen je zeggen. Niet meer van deze tijd en je vergroot de afstand tussen jou en de leerlingen. Leerlingen hoeven van mij geen ‘u’ te zeggen. Geen probleem als ze dat niet doen. Maar die afstand houd ik goed in de gaten. En ik weet zeker dat meer leerkrachten dat zouden moeten doen. Kinderen hebben sturing nodig, hoe vroegrijp of jongvolwassen ze zich ook gedragen. Maar ze hebben ook een prettige leeromgeving nodig en die ontstaat niet als er continu een juf of meester staat te brullen voor de groep. Wees duidelijk, streng als je moet, maar ook geduldig. En vriendelijk. Tegenover kinderen. Maar ook jegens ouders. En schaf de term ‘unitleider’ af. Ik werk verdomme niet bij Shell.

Rest mij nog u te vragen; wanneer werd er bij u een grens overschreden omtrent het gedrag van leerlingen en/of ouders?

7 Reacties op “Het Verval en Verloederingsproces van De Samenleving, Zoals Opgemerkt in Het Primair Onderwijs”

  1. Kristel zegt:

    Toen ik in mijn eerste jaar op mijn “beruchte” binnenstadschool ineens een gorilla van een moeder de klas binnen zag stormen. Die mij even haarfijn uitlegde ,in het bijzijn van de kinderen, wat voor soort “wijf” ik was.
    Gelukkig had ik al wat tips van mijn super duo gehad en heb ik de moeder de deur gewezen waar de directeur haar al op stond te wachten. Toen had ik wel even last van knikkende knietjes! Maar dat zal me niet snel meer gebeuren!
    Bij ons is de afspraak dat de kinderen ons met u aanspreken. In het begin moest ik hier aan wennen, maar nu vind ik het de normaalste zaak van de wereld. Het creëert een bepaalde afstand/ sfeer die ik als prettig ervaar.
    Verder merk ik dat het helpt als je ouders goed op de hoogte houdt van de ontwikkelingen die betrekking hebben op hun kind. Zo ontstaan er minder snel onverwachte situaties die voor een boze/ agressieve reactie zouden kunnen zorgen.

  2. Frank Jongbloed zegt:

    Bedankt weer voor je reactie, Kristel. Uw reactie. *kuch* Ben het helemaal eens met dat laatste. Openheid en eerlijkheid. Je moet ouders op de hoogte houden. Nadeel daarvan is dat ouders dan soms het idee krijgen dat ze over alles een vinger in de pap hebben.

  3. Theo 7/8 zegt:

    Het gezag ligt denk ik niet in u of jij. Het ligt in een consequente en duidelijk gedrag. Duidelijk, voor iedereen gelijk. En ook weer mogelijkheden voor nuancering als het moet. Maar wel open en eerlijk. Als je afwijkt van het ‘normale’en je kunt dat ook goed uitleggen, dan is dat geen probleem.
    Wat Kristel zegt over goed en duidelijk zijn klopt ( in voorlichting wat je gaat doen met de klas, agenda, afspraken, lopende zaken). Daarvoor kun je bijv. ook heel goed de website gebruiken, krijgt die ook een goede functie, die wèl gebruikt wordt.
    Ik was enkele jaren geleden heel aangenaam verrast door het ziekenhuis: ze gaven me in een één op één gesprek alle informatie ( werd ingepland zonder te vragen), ik kreeg een boekje mee en de raad om beter een keer te veel dan te weinig te bellen.
    Die instelling, dat lijkt mij een heel erg gezonde voor het onderwijs. Voor mij is het in ieder geval een voorbeeld gebleven, waar veel scholen een dikke punt aan kunnen zuigen. Niet klagen maar communiceren!

    Ik wens iedereen de grootste oliebollen toe die je maar kunt verdragen!

  4. ine zegt:

    De afstand bepaal je volgens mij door je houding. Die moet duidelijk zijn maar ook veilig. Kijk zoals een leerling zich eens uitdrukte naar een medeklasgenoot toen hij niet in de gaten had dat ik achter hem stond. Die juf Ine is best te nassen maar je moet haar niet fucken want dan krijg je een heel vat shit over je heen. ( voor de niet straattaal beheersenden onder ons ) Die juf Ine is best aardig maar maak haar niet boos want dan ben je nog niet jarig. Ik beschouw dit als een compliment. Heb hem maar even niet laten weten dat ik hem gehoord had. Toch overkwam het mij een half jaar geleden dat ik beticht werd van het slaan van een leerling uit mijn klas. Ik stuurde hem het lokaal uit omdat hij bleef donderen. Dit weigerde hij. Waarop ik hem kenbaar maakte dat al moest ik de brandweer bellen het mij niet uitmaakte maar als ik zei dat hij de klas te verlaten had hij ook zou gaan. Moeder kwam op hoge poten ( inderdaad waar de hele klas bij zat ) verhaal halen. Ik was even perplex. Dit had en heb ik nog nooit meegemaakt. De volgende dag wist hij zelfs twee klasgenootjes onder betaling van geld zover te krijgen dat ze gezien hadden dat ik deze leerling geslagen zou hebben. Ben in gesprek met alleemaal geweest. Hierbij gaven de “omgekochte “leerlingen al gauw toe wat er gebeurd was. De leerling die over mij gezegd had dat ik hem gelagen had bleef echter bij zijn verhaal. Ouders bleven hem geloven. Tot 3x toe heeft moeder dreigend en gillend voor me gestaan. Toen deed ik iets waarvan ik nooit verwacht had dat ik dit ooit zou doen. Ik vertelde haar dat als ze haar zoon echt wilde blijven geloven ze naar de politie moest gaan om aangifte van mijn “mishandeling “te gaan doen. Maar dat ik dan tegerlijkertijd een bezoekje bij het politiebureau af zou gaan leggen waarvan ik haar zou aangeven met bedreiging en smaad. Er gebeurde dus niets omdat moeder inmiddels zoveel tegenreacties had gekregen van diverse mensen van school. Daarom haalde ze haar kind van school en liep dit met een sisser af. Het gebeurde heeft me diep geraakt. Nog niet eens dat de leerling me hiervan beschuldigde maar de reactie van de moeder. Je zou haast een camera in je klas willen laten hangen om alles op te nemen gedurende een dag. Het is dat mijn haar niet altijd goed zit anders zou ik het zeker overwegen. Duidelijkheid en veiligheid bieden lijkt me de eerste stap om toestanden zoals deze te voorkomen. Maar je ziet dat het je zelfs dan nog kan overkomen. En die camera doe bij nader inzien toch maar niet. Ik ga het eerst wel proberen bij Holland got talent !

  5. margareth weijers zegt:

    Beste frank, graag zou ik dit verhaal willen plaatsen op http://www.veiligleefbaar.nl met link en verwijzing. Ik nodig je uit te kijken op mijn site!

  6. Ine zegt:

    Beste Frank

    Ik heb dit liever niet. Deze site waarop ik kan reageren ( zo je wilt hoog van de toren kan blazen ) zie ik vooral als een veilig iets waarop ik reacties krijg en reacties kan geven op allerlei gebied omtrent het onderwijs. Als mijn verhaal voor een of ander politiek gebeuren gebruikt gaat worden ga ik hier toch een vervelend gevoel van krijgen. In die context heb ik dit verhaal helemaal niet geschreven. Ik schreef dit verhaal als reactie op jouw stukje en wil het daarbij ook laten. Alles wat daarop komt als reactie van medecollegae zijn natuurlijk welkom. Al is het maar om tips op te doen.
    Dus sorry Frank doe maar niet.

  7. Ine zegt:

    Pak van mijn hart Frank.
    Mijn haar zit over het algemeen wel goed alleen niet als ik hoog van de toren blaas. Die wind he !

Reageer


× 2 = tien