Het is weer lachen met de onderwijsberichtgeving. Neem nu Ferry Haan in de Volkskrant. Over de vermeende jongenscrisis in het onderwijs. Nee, het gaat eens niet over het gebrek aan meesters (hoewel er in het stuk wel melding van wordt gemaakt), maar het betreft een nerveuze column over de slechte internationale prestaties van jongens in het onderwijs. Hoewel. “Zwitserland en Turkije zijn de enige van de 26 OESO-lidstaten waar meer jongens dan meisjes de hoogste niveaus in het voorgezet onderwijs volbrengen. Het is natuurlijk niet toevallig dat beide landen niet bepaald bekend staan als feministische bolwerken.”

Oftewel: zo slim zijn de jongens daar ook niet, het is alleen dat de meisjes er druk bezig zijn met het verbranden van hun vingers als ze de baklava, lahmacun of apfelkugeln uit de oven halen. Het stukje is aan de bovenkant versierd met een foto getiteld “Jongens op het schoolplein”, waarbij drie van de vier afgebeelde jongens grijnzend chips naar binnen zitten te kaggelen en de vierde eruitziet alsof hij aan het bijkomen is van een fiks pak puberrammel. Enfin, uw leesvoer voor vandaag:

“De verklaringen voor de slechte prestaties van jongens in de ontwikkelde landen liggen voor hand. Mannelijke kwaliteiten komen niet tot hun recht in ontwikkelde diensteneconomie├źn. Het onderwijs is internationaal gefeminiseerd. Hierbij worden methoden gebruikt waarin meisjes floreren. Tegelijkertijd heeft nagenoeg elke jongen in dit deel van de wereld onbeperkt toegang tot internet en computergames. Afleidingen genoeg.

Sax, auteur van Boys Adrift, wijst ook op de ADHD-medicatie die nagenoeg alleen aan jongens gegeven wordt. De diagnose ADHD wordt bij meisjes immers veel minder vaak gesteld. Hier bovenop is ons milieu vervuild met stoffen die lijken op het vrouwelijke hormoon oestrogeen. Hierdoor zou onze ontwikkelde samenleving letterlijk ‘giftig’ zijn voor jongens, aldus Sax. De jongenshersens worden beschadigd door Ritalin; de hormonenspiegels worden geraakt door oestrogeen, aldus de Amerikaanse wetenschapper. Dit laatste punt gaat misschien wat ver, maar het is wel zaak om goed uit te zoeken waar het mis gaat met de jongens. Gelukkig springt de wetenschap er nu bovenop in binnen- en buitenland.

Op 1 oktober opent het Studiecentrum ‘JongensTalent’ bij het onderwijsadviesbureau APS. In dat centrum moet alle kennis over de verschillen in lesgeven aan jongens en meisjes worden samengebald. Zelf zal ik mij vanaf 1 januari met de Universiteit van Amsterdam storten op experimenten waarmee we de jongens hopelijk aan de praat krijgen.”

Het artikel sluit met het volgende zinnetje: “Ferry Haan was jarenlang redacteur bij de Volkskrant en geeft nu les op een middelbare school.” Maar we moeten dit niet zien als een beroepsmatige degradatie. Nee. Hij wilde het zelf. Echt. En Sabrina had genoeg hits voor een Greatest Hits album. Echt.

bron

9 Reacties op “Boys, Boys, Boys”

  1. Joke zegt:

    Hallo Frank,
    Ik heb in alle artikelen die ik de laatste tijd onder ogen kreeg niet gelezen dat de jongens slechter presteren dan voorheen. Ik lees steeds dat de meisjes een inhaalslag slaan. Daardoor wordt het verschil steeds kleiner. Misschien door de ‘vervrouwelijking’ van het onderwijzend personeel, veranderde onderwijsmethodes of wat dan nog meer bedacht kan worden. Je zou ook gewoon kunnen zeggen dat er eindelijk uit gaat komen wat er altijd al ingezeten heeft. Zonder de jongens te benadelen, want die blijven zo’n beetje gelijkwaardig presteren. Of heb ik me zand in de ogen laten strooien?

  2. Ine zegt:

    Jeetje wat zielig voor de jongens. Ik weet niet wie onderzocht heeft of er meer jongens of meisjes aan de ritalin zitten maar ter uwer informatie bij mij in de klas lopen die gelijk op. Zijn ze jaren bezig geweest meisjes ook door te laten studeren aan de techniek te krijgen of in het management en wat krijgen we nu ? Is het weer niet goed. Je zou er toch een puntje op je hoofd van krijgen. Al dat geld voor die onderzoeken kunnen naar mijn idee beter uitgegeven worden naar het verschil in niveau dat er kwam door de wet weer samen naar school. Dan zie je pas verschillen. In de loop der tijd heb ik aardig wat ervaring opgedaan in het onderwijs. Ik sta open voor alle vernieuwingen. Maar als ik nu kijk naar mijn eigen klas met 33 kinderen waarvan ( echt waar ) ik er 22 heb met een handelingsplan dan zakt de moed me wel eens in de schoenen. De rapporten zijn vorige week mee naar huis gegeven. Bij 8 ouders tijdens de 10 minuten gesprekken kwam onze r.t er zitten omdat er zoveel te bespreken was en in gang gezet moest worden dat je door de bomen het bos niet meer zag. O en ook daarbij waren dit zowel jongens als meisjes. Om maar even in de Sinterklaassferen te blijven: O kom er eens kijken. Wat ik in mijn klasje vindt. Alles gekregen van die lieve ministersint !

  3. Frank Jongbloed zegt:

    Ook ik denk dat het allemaal wel meevalt, een beetje de gedachtegang van Joke. De diagnosetrend van Ine is een ander, niet minder triest, verhaal. (22? Pff. Wat zul jij blij zijn als december achter de rug is…)

  4. ine zegt:

    Helemaal waar Frank. Maar of het rustiger wordt na december……………..
    Ik durf er mijn hand niet voor in het vuur te steken.

  5. Gretha zegt:

    Ik denk dat na jaren, decennia, eeuwen vrouwen eindelijk weer in hun kracht gaan staan. Mannen raken daar van in de war. Zie het wereldwijd gebeuren: Egypte, Jemen, Libie, de mannenmanier werkt niet meer. De balans tussen man en vrouw moet weer worden hersteld. Ieder in zijn eigen kracht. Wat ik in de klas zie is dat kinderen het heerlijk vinden om erkenning te krijgen voor wie ze zijn en niet voor wat ze zijn. Daarmee is het beslist niet zo dat iedere school geschikt is voor ieder kind, absoluut niet. Hulde aan het speciaalonderwijs en passend onderwijs voor wie is dat passend voor de begroting lijkt mij. Het is niet voor niets dat leerlingen en leerkrachten weer aan de medicatie gaan om te overleven… in en in triest.
    Onderwijs een roeping? Zo zijn de meesten van ons wel begonnen maar of we het vol houden? Het lijkt mij een goed ding dat alle scholen van Nederland een week te staken. Waarschijnlijk is heel Nederland ontregelt en misschien snappen we dan waar we mee bezig zijn.

  6. Frank Jongbloed zegt:

    Wij, mannen. Raken altijd zo snel in de war. Ehm. Gretha was het toch?

  7. Rene zegt:

    Er wordt binnen het Rots en Water programma al jaren lang uitgegaan van de verschillen tussen jongens en meisjes, dus testosteron en oestrogeen. Ter info: Rots en Water is een sociale competentie training die uitgaat van een psychofysieke didaktiek.

  8. Frank Jongbloed zegt:

    Psychofysieke didaktiek. Sounds awesome.

  9. Leerkracht PO » Blog Archive » Sufgejufte Jongens zegt:

    [...] heb hier veel over drukke en domme jongens geschreven. Hier, hier, hier en nu heb ik geen zin meer om mijn archief door te spitten. Ik heb namelijk wel eens [...]

Reageer


7 − = vier