Inmiddels is het herfstvakantie hier in ‘Midden’ en een uitgelezen kans om het met u te hebben over gereformeerd primair onderwijs en homo’s. En nee, dit stukje gaat niet over Jacques d’Ancona. Al snap ik zelf ook niet helemaal wat ik daarmee bedoel. Afijn. Homo’s dus. Die kom je wel eens tegen in het onderwijs, net als op elke andere plek in Nederland. Nou ja, bijna op elke andere plek. Namelijk niet op het gereformeerd primair onderwijs (en het Nederlands voetbal).

“Wanneer ook een man bij een manspersoon zal gelegen hebben, met vrouwelijke bijligging, zij hebben beiden een gruwel gedaan; zij zullen zekerlijk gedood worden; hun bloed is op hen!”

Van dattum. Nu heeft het gereformeerd onderwijs anno 2011 ongetwijfeld een moderne blik op de maatschappij, maar homo’s als leerkrachten op hun scholen; daar staan ze nog niet welwillend tegenover. De leraar die voor groep 4 stond op de Dr. K. Schilderschool in Oegstgeest is dan ook geschorst. En, Trouwe Lezer, is dat nu zo vreemd? Lees mee!

“De homoseksuele docent die door de dr. K. Schilderschool in Oegstgeest is geschorst, kan volgens zijn werkgever de identiteit van de school niet meer geloofwaardig uitdragen.

Dat betoogde advocaat mr. S. Voogt namens de betreffende school vrijdag voor de kantonrechter in Leiden. De docent eiste dat zijn schorsing onmiddellijk ongedaan wordt gemaakt en hij weer voor zijn klas kan gaan staan. De school, onderdeel van een vereniging op gereformeerde grondslag met 25 basisscholen in West-Nederland, vroeg de kantonrechter van haar kant de arbeidsovereenkomst met de docent te ontbinden.

Met het oog op de grondslag mag de school van leerkrachten verwachten dat zij de gereformeerde identiteit in woord en daad en op een geloofwaardige wijze aan de leerlingen overdragen, stelde Voogt tijdens de zitting.

Als onderdeel van de grondslag wordt volgens de school aan leerlingen geleerd dat seksualiteit een gave van God is, die volgens de gereformeerde leer verbonden is aan een duurzame relatie tussen man en vrouw, gebaseerd op onderlinge trouw en liefde. „De docent heeft in zijn leven keuzes gemaakt die met deze grondslag niet verenigbaar zijn. Daarbij kan de school er ook niet omheen dat de door hem gemaakte keuzes –die hij in het openbaar verdedigt– tot in detail ter kennis zijn gebracht aan de ouders en inmiddels in de media door hem breed zijn uitgemeten.”

De school benadrukt de persoonlijke keuzes van de docent te respecteren. „Maar we moeten in alle nuchterheid constateren dat een vruchtbare samenwerking in het licht van de grondslag niet meer tot de mogelijkheden behoort en dat hij daarom inmiddels niet meer op een geloofwaardige wijze kan optreden als identiteitsdrager van de grondslag.”

Volgens Voogt maakt –anders dan in de media door de docent is verdedigd– de school geen onderscheid wegens het enkele feit van de biseksuele geaardheid of zijn burgerlijke staat. „De Algemene wet gelijke behandeling (AWGB) laat bijzonder onderwijs uitdrukkelijk de ruimte om de arbeidsovereenkomst met een leraar te beëindigen wanneer door de leefwijze van de betrokkene en uit zijn uitlatingen blijkt dat hij de grondslag van de school 
–waaronder ook de seksuele moraal die daar deel van uitmaakt– niet meer geloofwaardig kan uitdragen. Die situatie doet zich in dit geval voor.”

Volgens het Leidsch Dagblad vandaag zijn de afgelopen jaren diverse leraren van de vereniging waarbij de dr. K. Schilderschool is aangesloten, gescheiden of ongehuwd zwanger geraakt. Deze zijn echter niet ontslagen.

De docent heeft zijn zaak ook voorgelegd aan de Commissie Gelijke Behandeling. De kantonrechter doet op 2 november uitspraak.”

Tja. Dat is me weer wat. Toch vind ik het opmerkelijk dat een homofiele leerkracht wil werken op een gereformeerde school. Dat vind ik net zo vreemd als de islamitische vader die een poosje geleden in het nieuws kwam omdat hij niet wilde dat zijn dochter mee moest doen met het gebed op een christelijke school. Beide voorbeelden hadden van tevoren kunnen bedenken dat er botsingen zouden komen tussen de eigen identiteit en die van de school.

Nu was mijn bijbelcitaat uit de opening van dit stukje een beetje flauw, maar er zijn voldoende mensen die elke zin in de Bijbel tot op de letter volgen. Misschien moeten die het bovenstaande citaat eens opzoeken en dan een paar regels hoger kijken. “Als er iemand is, die zijn vader of zijn moeder zal gevloekt hebben, die zal zekerlijk gedood worden; hij heeft zijn vader of zijn moeder gevloekt; zijn bloed is op hem!”

De doodstraf als je op (of over) je ouders vloekt. Ik hoop niet dat die met terugwerkende kracht geldt, want dan val ik ter plekke dAARGHURGHH-

Update: het gaat al weer, bedankt voor de bezorgde e-mails. Het bleek de tapas van gisterenavond te zijn, geen Gramschap Gods. Rest mij u nog te vragen:

Wat vindt u van het bovenstaande verhaal? Heeft de school gelijk of de leerkracht?

Bron

31 Reacties op “Gereformeerd Onderwijs versus Homo’s, Plaats Uw Weddenschap”

  1. Annemiek zegt:

    Pittig dilemma, Frank. Persoonlijk ben ik van mening dat alle kinderen tot minstens hun 18e beschermd moeten worden voor de religieuze ideeën van pap en/of mam, totdat ze oud genoeg zijn om hun eigen beslissingen te maken. Maar dat terzijde. Misschien wilde de leerkracht de boel eens flink opschudden om deze kwestie onder de aandacht te brengen? Het is wel logisch dat het voor hem nu een beetje lastig wordt om weer fluitend naar zijn werk te gaan. Ontslag dus maar, met flinke oprotpremie. Is er op jouw school geen plaats voor een leuke homoleerkracht met bijbelse ideeën?

  2. ine zegt:

    Frank

    Daar stel je een voor mij zeer gevoelige vraag. Daar ik zelf een zeer mooie gay zoon heb mogen baren ben ik in deze geheel niet objectief. Ik zal toch een poging wagen.

    Heel idealistisch heb ik jarenlang het geloof mogen belijden met God is liefde. Inmiddels ben ik wakker geschud nadat ik bemerkte dat God die liefde alleen had volgens de bijbel voor mensen die in zijn straatje pasten. Dit zijn dan geen gay mensen. Of mensen die samenwonen. Of nog erger; degene die samenwonen met kind(eren). Degene die BOM moeder zijn. Raar genoeg mag een moordenaar wel terug in de moederschoot van de kerk terugkomen mits hij of zij maar eerst het spijt me gezegd heeft.

    Persoonlijk word ik zeer onwel bij het zien van de paus en het lezen van de persberichten die al het leed dat de kerk dat deze mensen ze heeft aangedaan doordat ze de richtlijnen van het celibaat moesten volgen. Zeer onwel bij het horen dat de paus het niet goed vindt dat mensen een condoom gebruiken. Zeer onwel dat de paus een abortus afwijst. Ik kan nog wel even zo door gaan. Het heeft echter geen enkele zin. Deze mensen zijn alleen maar in voor hun gelijk.

    Misschien kun je je inderdaad de vraag stellen of deze meneer wel op deze school had moeten solliciteren. Ik denk dat de vraag eerder moet zijn: Mag een school zover gaan met de eisen die gesteld worden? Worden de eisen dan ook strak gehandhaafd? Of werken er ook leerkrachten die gescheiden zijn? Eigenlijk zou deze vraag er helemaal niet mogen zijn.

    Voor mij is een geloof liefde. Jammer dat ik al lang geleden van mijn geloof gevallen ben. Door mijn zoon heb ik hier in mijn huis nu regelmatig kinderen die door hun christelijke ouders de deur uit getrapt zijn omdat ze gay zijn. Is dat naastenliefde? Hoe meer ik zit te typen hoe bozer ik weer word. Terwijl ik weet dat ik hier niets mee opschiet. Het enige dat ik kan doen en dat in de lengte van dagen zal blijven doen is de kinderen in mijn klas bij te brengen dat houden van geen misdaad is. Of dat nu van een man of een vrouw is. Daarbij de kinderen die ik in een hopeloze situatie tijdelijk opvang geef ervan te doordringen dat ze mogen zijn zoals ze zijn.

    Ik geloof niet dat ik ooit zo een lang antwoord op je vraag teruggegeven heb, Frank. Kan alleen maar hopen dat ik duidelijk was en iemand al is het er maar een de ogen geopend heb wat voor een leed een gelovig iemand een kind kan aandoen als het afgewezen wordt. Wat voor een leed een gelovig iemand een persoon kan aandoen als deze ontslagen wordt omdat hij of zij iemand liefheeft.

  3. Frank Jongbloed zegt:

    Je laatste vraag doet me eraan denken dat ik ergens gelezen heb dat er op de gereformeerde school wel plaats is voor een homoleerkracht met bijbelse ideeën. In de kast.

  4. Frank Jongbloed zegt:

    Dat is een mooie reactie, Ine. En heel duidelijk. Ik denk dat een school best eisen mag stellen aan het personeel. Maar ik vind je andere boodschap veel mooier;

    Respect voor elkaar. Handelen uit naastenliefde.

    Bedankt voor je persoonlijke verhaal. Ik hoop dat er nog reacties van anderen op volgen!

  5. sheila visser zegt:

    Duidelijk. Volgens de wet heeft de leerkracht gelijk!

  6. Joke zegt:

    „De docent heeft in zijn leven keuzes gemaakt die met deze grondslag niet verenigbaar zijn.

    Ik kan me nog steeds kwaad over zo veel onbegrip maken! Net als een gewezen vriendin mij vertelde dat we maar eens een goed gesprek moesten voeren, dan zou ze mij wel overtuigen voortaan anders te handelen dan ik nu doe met ADD. Keuzes, jaja.

  7. Frank Jongbloed zegt:

    Misschien bedoelden ze met keuzes dat de leerkracht als homofiel ervoor gekozen heeft op een gereformeerde school te werken, Joke?

  8. Frank Jongbloed zegt:

    Maar waarschijnlijk niet, bij nader inzien. Ach welja.

  9. peer zegt:

    Een lastig onderwerp. Gecompliceerd vooral. Twee toevoegingen:
    _ de ouders zijn de school. Klanten bepalen?!
    _ is het in een systeem ban onderwijsvrijheid, goed dat scholen hun identiteit bewaken?

    Ps erg betrokken bij dit onderwerp

  10. Frank Jongbloed zegt:

    Ik ben benieuwd wat anderen van je toevoegingen vinden. Ik denk:

    1) Nee. In principe niet, al moet er ruimte zijn voor uitzonderingen. Een groot protest van de ouders in dit geval zou doorslaggevend kunnen zijn. Maar de ‘klanten’ bepalen niet wie er voor de groep staat.

    2) Ja. Al voer ik er liever een andere discussie over, namelijk het afschaffen van (blablabla – iets voor een andere keer).

  11. Kristel zegt:

    Een lastige kwestie die bij mij aller eerst de vraag oproept; waarom wil een homoseksuele leerkracht op een gereformeerde school werken. Volgens mij is algemeen bekend hoe streng het gereformeerde geloof is. Hierin is duidelijk geen plek voor een andere gedachtegang dan die van de Bijbel. Hier wordt zelfs vaak gedacht dat homoseksualiteit een ziekte is. Een denkbeeld dat volgens mij absoluut niet meer past in de tijd van nu. En tegelijkertijd zorgt het ervoor dat homoseksualiteit nooit gewoon zal worden in onze samenleving. Overigens zijn er meer geloofsovertuigingen die deze ontwikkeling in de weg staan. De leerkracht had kunnen verwachten dat zijn geaardheid uiteindelijk tot onderwerp van gesprek zou gaan behoren. Zeker wanneer de leerkracht zijn geaardheid uitdraagt binnen zijn werkzaamheden. Wanneer je op een school gaat werken die een bijzondere identiteit met zich meedraagt wordt je geacht om deze identiteit uit te dragen en te onderschrijven. De leerkracht is hierin niet helemaal eerlijk geweest naar zichzelf. Verder kan ik me niet voorstellen dat ik als leerkracht nog terug zou willen naar deze school. Je moet niet vergeten dat de ouders op deze school vaak ook de gereformeerde identiteit dragen en dus hetzelfde denken over de geaardheid van deze man. Natuurlijk is het belachelijk in de huidige maatschappij dat je nog steeds niet helemaal mag zijn wie je bent, maar het is wel hoe het in werkelijkheid gaat.

    Ik werk zelf op een katholieke school waar 90% van de kinderen Islamitisch is. Mijn parallel collega is homo. In mijn ogen absoluut geen probleem voor de manier waarop hij voor de klas staat en de identiteit van de school uitdraagt. Helaas ben ik wel bang dat zijn plek binnen de school gevaar loopt wanneer ouders en leerlingen weten dat hij op mannen valt. De Islamitische identiteit heeft namelijk in de meeste gevallen ook geen ruimte voor een andere geaardheid.
    De discussie in de bovenbouw over dit onderwerp zijn ook altijd behoorlijk pittig, maar er wordt tenminste over gepraat. Een eerste stap in de goede richting.

    Vreselijk om te horen dat er ouders zijn die hun kinderen de deur wijzen vanwege hun seksuele voorkeur. Wel heel fijn om te horen dat er dan nog mensen zijn die deze kinderen een warm nest bieden en er voor hen zijn in zo’n moeilijke tijd en verder! Heel veel respect daarvoor!

  12. Birgit zegt:

    Hoi Frank,

    Ik ben het nog het meest met jouw opmerking eens:
    “Toch vind ik het opmerkelijk dat een homofiele leerkracht wil werken op een gereformeerde school.”
    Als beginnende leerkracht (niet dat ik nu zo ervaren ben) heb ik ingevallen op een Islamitische basisschool. Ik kwam er al snel achter dat ik mij daar niet prettig voelde. De keuze om er niet meer in te vallen was dus snel gemaakt.
    Het lijkt mij, dat als je op een gereformeerde school gaat werken, je weet wat de school van je verwacht met betrekking tot je geloofsovertuiging en je invulling daarvan. Nu kan ik natuurlijk alleen voor mezelf spreken, maar ik zou niet voor een bestuur willen werken dat denkt mij te kunnen vertellen hoe ik moet leven. Ja ik ben gelovig, maar ik geloof echt niet dat ik een minder goede christen ben omdat ik samengewoond heb voor ik ging trouwen, of doordat ik ook best af en toe op zondag een was draai o.i.d.
    Daarom vind ik het best opmerkelijk dat een homofiele leerkracht op een school wil werken die hem eigenlijk niet accepteert zoals hij is.
    Ik heb het geluk dat ik op 2 scholen gewoon lekker mezelf kan zijn. Na je stuk gelezen te hebben is dat weer extra duidelijk geworden en neem ik de ongemakken van op 2 scholen werken graag voor lief.

    Ine, jij verwoordt precies wat geloof in mijn ogen is: geloof is liefde. En in mijn ogen is liefde niet iemand uitsluiten of buitensluiten omdat hij/zij anders is, maar juist respecteren wie hij/zij is. Iedereen mag er zijn!

  13. lucia zegt:

    Dit is een hele tere discussie.

    Ouders hebben denk ik wel recht van spreken.

    Door gereformeerde ouders is in de geschiedenis hard “gevochten” voor onderwijs waar zij achter konden staan. Zwaar weegt het antwoord dat ouders voor God en Zijn heilige gemeente hebben afgelegd bij de doop van hun kindje: “Belooft gij dit kind, als het tot verstand zal zijn gekomen, waarvan gij de vader en de moeder zijt, in de voorzeide leer naar Uw vermogen te onderwijzen en te doen en te laten onderwijzen?”

    Lang geleden zei Groen van Prinsterer al: “Ouders mogen niet worden verhinderd hun kinderen zulk een onderwijs te doen geven, als zij menen te kunnen verantwoorden voor God.
    Die dwang, ik zeg het ronduit, is ondragelijk en behoort een einde te hebben.”

    Ik begrijp de angst van gereformeerde christenen dat deze leraar zijn denkbeelden over “het goedvinden van God van zijn homosexuele relatie en het verbreken van een eerdere trouwbelofte ” ook aan kinderen zal doorgeven. Dit is niet de “voorzijde leer” waar zij achter staan. Ze willen God gehoorzamen boven alles.(God liefhebben/gehoorzamen boven alles is het grote gebod)

    Ik vind je titel niet sterk! Ik denk persoonlijk dat het gereformeerde onderwijs niet versus homo’s is. Integendeel ook daar leren ze juist “Heb je naaste lief!!” Maar tegen het “praktiseren van homofilie” zijn ze wel, deze mensen met zulke gevoelens (die volgens de bijbel na de zondeval zijn gekomen) moeten hier tegen vechten…net zo goed als ze zelf en alle mensen moeten vechten tegen de verleidingen die zij in hun leven ervaren. Zo heeft ieder mens zijn eigen kruis te dragen. Wanneer ze toch verkeerde dingen hebben gedaan moet je die schuld belijden en vergeving vragen aan God (en aan de persoon die je benadeeld hebt.) Dagelijks moet je om kracht vragen om te vechten tegen zondige verlangens. Iets wat “zondig” is mag je in ieder geval niet goed praten, hoe lief en aardig iemand verder ook kan zijn. Ze denken dat dit echt niet mag van hun God.

    Ik vind dit dus echt een dilemma, moeilijk voor de rechter!

  14. Frank Jongbloed zegt:

    Bedankt voor je reactie, Kristel, as usual. Je haalt aan dat binnen de gereformeerde kerk homoseksualiteit vergeleken wordt met een ziekte. Zelf werk je op een katholieke school. Laten we niet vergeten dat het hoofd van de katholieke kerk, de paus, Ratzinger, homoseksualiteit een “moreel kwaad” noemde en “een op feiten gebaseerde aandoening”. Het kan dus geen kwaad eerst de pijlen te richten op het katholicisme voor men de islam op de korrel neemt. Niet dat ik vind dat jij dat doet. Ik lees uit je reactie een goed gevoel voor rechtvaardigheid en een manier van denken die ik vaak met je deel.

    Mee eens, Birgit. Iedereen heeft het immens belangrijke recht om te leven op zijn of haar eigen wijze. Niemand heeft het recht om dat voor een ander te bepalen.

    Bedankt voor je uitgebreide reactie, Lucia. Die zie ik hier graag! Voor ik wat opmerkingen bij je reactie zet, wil ik eerst duidelijk krijgen dat ik nooit heb beweerd dat ouders geen recht van spreken hebben. Ouders moeten altijd recht van spreken krijgen. Het is alleen de vraag of er altijd een verandering in schoolbeleid op moet volgen.

    Groen van Prinsterer zei overigens wel meer. Hij was een groot voorstander van gesubsidieerd bijzonder onderwijs, maar hij veranderde ook drie keer van mening over dit onderwerp (wat kan en mag, natuurlijk) en sloot zijn politieke loopbaan af als een einzelgänger, een “roepende in de woestijn”. Niet iemand wiens woorden we als zoete koek moeten slikken, denk ik, hoeveel scholen er ook naar hem vernoemd zijn in Nederland.

    Je uitleg over hoe gereformeerde scholen denken over homoseksualiteit is helder (zij het wat aan de prekerige zijde, maar ook dat mag – natuurlijk), maar ik ben eigenlijk veel meer benieuwd wat de leerkracht bezielt om op die school te willen blijven.

    En inderdaad, Lucia, het zal moeilijk worden voor de rechter. En de leerkracht. En het schoolbestuur. Niet zozeer voor God. Vermoed ik.

  15. Duran Renkema zegt:

    Tja, hoewel ik me had voorgenomen de komende twee weken geen letter meer te wijden aan de hele zaak (die komt me inmiddels bijna de neus uit) laat ik me toch wee verleiden om te reageren…. Leuke tekst uit Leviticus. Heel Leviticus staat vol met geboden en verboden. Als je als man alleen maar naast een vrouw ligt die menstrueert, dan ben je een gruwel in Gods ogen (net als een homo dus). Datzelfde geldt voor het eten van schaaldieren, en ongehoorzame kinderen verdienen de doodstraf. Vreemd genoeg zijn al die andere geboden en verboden verdwenen onder het kopje “tijdgebonden”, waar ze m.i. ook thuishoren. Alleen de tekst over homoseksualiteit is gebleven. Waarom? Niemand kan me het vertellen. Ze vertellen me alleen dat ik een gruwel in Gods ogen ben omdat ik van een man houd. Ikzelf voel het heel anders. Ik voel me gedragen door God. Ik voel me zijn kind. Daar heeft mijn relatie met mijn vriend niets aan veranderd.
    Wat wel is veranderd is de manier waarop ik me gedragen voel door mijn broeders en zusters in de kerk. Ik ben van een gerespecteerd, geliefd en gewaardeerd kerklid in een nanoseconde getransformeerd in de verpersoonlijking van het kwaad in de wereld. Degene die erop uit is om de christelijke kerk onderuit te halen en het christelijk onderwijs een hak te zetten. Waarom? Omdat ik er tegen in ga dat ik opeens door mijn werkgever voor de rechter gesleept wordt. Ik had zelf ontslag moeten nemen. Ik had het hoofd moeten buigen voor de blinde haat die mijn kant op geslingerd is. Ik verlies familie, vrienden, collega’s en kerkgenoten. Omdat ik van een man houd. Een hele mooie, prachtige, integere en lieve vent overigens. Die hier helemaal niks van begrijpt. Net als ik. En daarom ga ik er tegen in. Omdat ik vind dat het niet kan bestaan dat dit gebeurt in Nederland. Het onbegrijpelijk vind dat christenen, die zichzelf het visitekaartje van God op aarde noemen, zo omgaan met een kind van God. En het volkomen verdedigbaar vinden dat zij hem middels een rechtszaak zonder enige compassie de tent uitwerken. Zonder vergoeding natuurlijk. De rotte appel is weg, de gelederen sluiten zich weer en de volgende zondag zit iedereen weer in de kerkbank te zingen dat iedereen welkom is in het huis van God. Alsof er niks is gebeurd.
    Maar er is wel iets gebeurd. Er is gewroet in levens, er zijn mensen beschadigd. Er zijn slagen toegebracht met een Boek dat niet als wapen is bedoeld. Er is gelogen en misleid. Het doel heiligt de middelen blijkbaar. Ik snap er niks van.
    Als laatste nog dit: waarom ik als bi/homoseksuele man op een geformeerde school werk? Ik werk er al een hele tijd. Toen ik er aangenomen werd, had ik nog geen relatie met mijn huidige vriend en was mijn situatie van dien aard, dat ik niet kon vermoeden dat ik ooit in deze situatie terecht zo komen. Ik was toen nog werkelijk gelukkig getrouwd met mijn vrouw. Bovendien is het tegen de nederlandse wet om iemand te ontslaan vanwege een homoseksuele relatie, zijn de meningen over homorelaties in de gereformeerde kerken zeer divers en had ik dus geen enkele reden om aan te nemen dat ik mijn baan zou verliezen als ik ooit in deze situatie zou komen. De kans dat ik hierna echter weer bij een gereformeerde werkgever ga solliciteren is vrij klein, dat zul je begrijpen. Ik ben niet masochistisch…..

  16. Frank Jongbloed zegt:

    Ik ben blij dat je hier toch van je laat horen. Er is veel moed en (het tonen van) kwetsbaarheid voor nodig om je openlijk uit te spreken over waar je voor staat, als je omgeving je, plots en onverwacht, vijandig gezind is.

    Belangrijk dat je benadrukt dat er binnen de gereformeerde kerk verschillend wordt gedacht over homoseksualiteit.

    En dat je gelukkig getrouwd was met een vrouw toen je werkzaam was (of ging werken) op de basisschool. Mensen zullen zich ongetwijfeld afvragen waarom je in eerste instantie op een gereformeerde school ging werken, maar dat is dan duidelijk.

    Sta me toe nog op te merken dat ik je verbijstering over het onbegrip en de vijandigheid van je omgeving een beetje naïef vind. Ik ben zelf niet gereformeerd en ik ben geen bi- of homoseksueel, dus kan ik maar tot op bepaalde hoogte mezelf inleven in je verhaal, maar de geschiedenis staat vol met soortgelijke ervaringen.

    Een van de leerstellingen van de christelijke (lees: katholieke) kerk is: Extra Ecclesiam nulla salus, wat je mag vertalen als ‘buiten de kerk bestaat geen verlossing’ (al struikelen woordvoerders over verschillende – meer ‘tolerante’ – interpretaties).

    Gelukkig vinden veel gelovigen, net als jij, bepaalde gedachtegangen tijdgebonden. Maar dat de gereformeerde gemeenschap zo zou reageren, vind ik niet zo’n verrassing.

    Ik hoop dat de rust snel weer voor je terugkeert. En dat je uit de strijd komt met familie, vrienden en kerkgenoten die achter je leefwijze staan. En laat de rest maar zingen op zondag.

  17. peer zegt:

    Ik werk ook op gereformeerde school. Bij ons is homofiel zijn geen nare ziekte. Even een toevoeging.

    Verder super Duran dat je reageert, ik ken je nog van de Pabo, ik heb lol met je gehad.

    Kan nu niet veel typen met mijn mobiel. Ik reageer later nog eens.

  18. Kristel zegt:

    Wat een prachtige aanvulling op de discussie dat Duran zelf een reactie plaatst. Ik vind het knap dat je zo open en eerlijk durft te zijn om je verhaal met ons te delen. Dat zet het hele verhaal toch weer een beetje in een ander daglicht!

  19. Sabine zegt:

    Jeetje Frank, wat weet je weer een emoties los te trekken!
    Erg fijn dat mensen in hun reactie ook hun persoonlijke verhalen delen, Ine, ik ben erg onder de indruk, geeft de mens hoop! Vooral erg tof dat Duran zelf reageert.
    Ik vind het een heftige discussie en heb deze menigmaal gevoerd met een oud-huisgenoot. Ergens snap ik beide kanten van het verhaal, dat maakt het zo heftig.
    Ik denk dat dergelijke discussies moeilijk te sluiten zijn en nog erg lang door zullen gaan. Ik ben blij dat ik die rechter niet ben!
    Duran, veel sterkte in deze tijd en ook ik hoop dat de rust snel terugkeert en je daar kunt werken, waar je jezelf kunt zijn.

  20. Sabine V zegt:

    Ik ben voor een scheiding van kerk/school en seksualiteit.

  21. Frank Jongbloed zegt:

    Wat bedoel je precies, Sabine V?

  22. ine zegt:

    Dank voor alle lieve reacties op mijn “verhaal “. Na het uittikken hiervan op mijn pc ben ik een heel eind gaan wandelen aan de zee. Ik had het werkelijk even nodig de rust weer in mijn kop te krijgen. Soms wordt ik zo verschrikkelijk moe en gefrustreerd van alle onbegrip. Dan is het fijn te weten dat ik geen roepende in de woestijn ben en te lezen dat er mensen zijn die ook zo denken als ik. Raar dat mensen zich afvragen waarom dat Duran op een gereformeerde school werkte. Als je in een bepaald geloof bent opgegroeid bestaat daar je leven uit. Je sociale milieu is daarop opgebouwt. Je leven draait daarom. Of Duran nu eerst getrouwd was of niet doet er niet toe. Hij voelt ( voelde ) zich een lid van de kerk waar hij van houdt ( hield ). Waarom dat ineens opgeven omdat je van een ander gaat houden ? Dat is ook precies waarom de jongeren die bij me komen zo in de knoop komen met zichzelf. Waarom houdt God niet meer van ze omdat ze van een ander houden ! Je mag er wel aan denken maar er niks mee doen. Dat is hetzelfde als een moeder een kind laten krijgen en dan zeggen je hebt het alleen maar gekregen maar je mag er verder niet van houden of er iets mee doen. Dat is toch niet verenigbaar ? Duran wat ben je een sterk mens. Niet alleen omdat je voor jezelf opkomt maar ook omdat je vele mensen met jou die in dezelfde situatie verkeren een hart onder de riem steekt. Ook al zal de moed je wel eens in de schoenen zakken omdat iedereen hier een mening over heeft die je vast niet altijd gemakkelijk zal vallen. Ik wens je samen met je partner een ring toe van liefde. Deze heeft namelijk geen einde. Ik hoop dat de rechter die zich over deze zaak buigt zal inzien dat er voor de liefde geen strafzaken nodig zijn. Hou je hoofd recht en je hart open. Je bent een parel in de hand van degene die je geschapen heeft.
    Liefs Ine

  23. Frank Jongbloed zegt:

    Het is niet raar dat mensen zich afvragen waarom. Het is raar dat mensen het veroordelen zonder zich eerst af te vragen waarom. Waarom, in dit geval, is goed. Toch?

    Bedankt voor je reactie, Ine. Het is duidelijk iets dat jou raakt. Maar dat, in dit geval, is ook goed.

    Dan ga ik nu mijn erwtensoep afmaken. Want dat is ook belangrijk.

  24. ine zegt:

    Dank voor het terugfluiten Frank. Waarom moet inderdaad kunnen. Al is het alleen maar om begrip te krijgen. In mijn passie om dit voor elkaar te krijgen sloeg ik een stap over. Toch kan ik het niet laten nog even te trappen. Heb daarom vanavond vis gegeten i.p.v. vrijdag. Beviel de snert ?

  25. Babe zegt:

    ‘Wie zonder zonde is werpe de eerste steen’.
    Mijn favoriete vers uit de bijbel, want mensen zijn zo goed in het veroordelen van alles en iedereen. Ik geloof dat God wél liefdevol is, in tegenstelling tot veel mensen. En dat Jezus aan het kruis is gestorven voor íedereen: homo’s, hetero’s, rokers, alleenstaande moeders (like me) enzovoort.

    Ik heb een aantal homofiele collega’s. Wat dat betreft is het qua personeel wel een goede afspiegeling van de maatschappij. Je kunt je kinderen niet voor altijd en eeuwig beschermen tegen dat wat niet in je straatje past!

  26. Frank Jongbloed zegt:

    De snert was fenomenaal, Ine. Inclusief vegetarische rookworst. Halverwege het koken liet ik per ongeluk een schuursponsje in de soep vallen, maar ik heb het verschil niet geproefd.

    Mijn vader, Ruth, had er vroeger nogal een handje van om op dramatische toon, tijdens het avondeten, de volgende zin luidkeels te debiteren: “Let niet! Op de splinter! In de ogen van een ander! Als! Bla! Bla! Balk enzo!” Maar, en dat moet ik hem toegeven, ik luisterde wel.

    Ik ben niet gelovig. Nou, laat ik het nuanceren, niet zoals jij. Maar ik ben het helemaal met je eens. Zelfs als ik een rokende, bewust ongetrouwde, lesbienne zou zijn.

  27. Duran Renkema zegt:

    Goed om alle reacties hier te lezen. Begrip, hier en daar een spiegel (kan nooit kwaad), geen botte trappen… Bedankt! Was net nog een reactie van een moeder van een van mijn ex-leerlingen het lezen op mijn Facebookpagina. Ze vond de reacties uit de gereformeerde hoek ontzettend naar, en vroeg zich hardop af wie zich over 20 jaar nog deze strijd zou herinneren… Mijn antwoord was heel simpel. Ik.
    Over 20 jaar, als niemand zich meer kan voorstellen dat (kerk)mensen ooit zo moeilijk en afwijzend tegenover homoseksuelen hebben gestaan, herinner ik me iedere minuut ervan nog. En dat is juist wat mensen de afgelopen weken soms uit het oog verliezen. Ik ben niet slechts een discussie-onderwerp. Ik ben een mens van vlees en bloed, met gevoelens, met een soms te groot ego en dito mond, maar net zo makkelijk te kwetsen als ieder ander.
    Soms lijkt het me aantrekkelijker dat mensen me met een stuk hout op m’n kop rammen, want dat geneest wel weer. De littekens die achterblijven van afwijzing, liefdeloosheid en dichtslaande deuren zal ik nog heel lang in de spiegel zien. Volgende week weet niemand meer wie ik ben (gelukkig). Gaat iedereen weer door met z’n leven. Ik vraag me af of er ook mensen zijn die dan de moed hebben achterom te kijken naar de troep die ze hebben achtergelaten in een paar kleine levens. Mijn gezin, mijn vriend, ik… Kinderen op de dr. K. Schilderschool, waarvan sommigen (nu nog onwetend) een homoseksuele geaardheid zullen hebben en dit jaar iets verschrikkelijks hebben geleerd wat ze met zich mee zullen dragen. Mijn ouders die op hun 74e getuige mochten zijn van hoe een voltallige kerkgemeenschap zich als 1 man tegen hun zoon keert en hem bestempelen als de duivel zelf. En als melaatsen gemeden worden en in een isolement raken. Op hun 74e…..
    Over een paar weken herinnert men zich het niet meer. Maar wij wel.
    Zou iemand de moed hebben om over 20 jaar, wanneer niemand meer opkijkt van homoseksuele mensen in de kerk, ‘sorry’ te zeggen?

  28. Elizabeth zegt:

    Ik ben zelf geen leerkracht maar wel nauw betrokken bij de (katholieke)school van mijn kinderen. Ik draai al jaren mee in OR en MR en heb regelmatig discussies meegemaakt over de identiteit van de school. De laatste jaren is het aantal islamitische leerlingen op deze school flink gestegen en dat levert af en toe botsingen op. Daar staat tegenover dat de kinderen nu wel elkaars geloof leren kennen en elkaar leren waarderen. Ikzelf zat vroeger op een protestants christelijke school waar totaal geen ruimte was voor andere geloven. Ik wist amper dat er iets anders bestond!
    Het belangrijkste standpunt van de school waarop mijn kinderen zitten is: we laten iedereen in zijn waarde. Iedereen mag zichzelf zijn! In mijn ogen zou dat voor elke school moeten gelden. Respect voor elkaar is een van de eerste dingen die de kinderen op school zouden moeten leren. Nu vraag ik mij steeds vaker af of de manier waarop het onderwijs nu is gesplitst op basis van religie nog wel van deze tijd is. Ik persoonlijk vind dat er op school een open communicatie tussen diverse geloofsovertuigingen moet kunnen plaatsvinden. Zou het de tolerantie in Nederland niet enorm ten goede komen als de kerk uit de school gehaald wordt? Dan hoeven we ook nooit meer mee te maken dat een leraar ontslagen wordt omdat hij van iemand houdt!

  29. Sari zegt:

    Christenen tegenover niet-christenen, twee meningen/visies. Wie is er nu eigenlijk intolerant?
    De christen, die volgens Gods normen en waarden leeft, die weet dat God van alle mensen houdt en Die zegt dat je iedereen moet liefhebben, maar wat niet betekend dat alles goed is wat een mens doet of vind. Of de niet-christen die vind dat alles mag en goed is , die vind dat hij/zij zelf mag bepalen wat goed is en fout; die andere meningen dus net zo sterk afwijst als de christen dat doet?
    Ik ben zelf een christen,uit de evangelische hoek. Niet , zoals in de traditionele kerken , vastzit aan allerlei wetjes en regeltjes, maar wel Gods genade kent en daarom volgens Zijn wil wil leven. Homofilie wordt bij ons ook niet goedgekeurd, maar de mens zelf wel, die zal niet afgewezen worden, wel het praktiseren. Als iemand een andere mening heeft respecteren we dat, respecteren jullie dan ook de mening van anders-denkende?
    Ik werk op een christelijke school met vooral Islamieten , ik respecteer hun mening, maar dat wil niet zeggen dat ik het er mee eens moet zijn !
    Het is erg als je afgewezen wordt , zeker als mens.
    Het is jammer dat de traditionele kerken veel dingen
    verkeerd hebben aangepakt en niet goed de ware God laten zien.

  30. Frank Jongbloed zegt:

    Ik struikel nog een beetje over je definitie van een niet-christen, maar misschien is er iemand anders die daar een reactie over wil geven? In ieder geval, Sari, bedankt voor je waardevolle mening!

  31. Leerkracht PO » Blog Archive » It’s A Kind Of Magic zegt:

    [...] van Satan of des duivels descendent. Of leerling van een homoleerkracht (die vuige Perkamentus). Want we weten allemaal dat orthodox-christelijke scholen daar niets van moeten hebben. Expecto patronum! Da’s duivels voor: lees maar even [...]

Reageer


− 3 = vier