Er is een aantal zaken in de klas waar ik absoluut niet tegen kan. Bijvoorbeeld als kinderen door mij heen kletsen. Of iemand vraagt me wat, ik begin antwoord te geven en het kind draait zich om naar een ander kind dat ook antwoord begint te geven. Instant Moody Teacher Syndrome. Maar wat ik écht gruwelijk vind, zijn kinderen uit wiens lichaamstaal spreekt dat ze doodvermoeid zijn. En daar moet je mee uitkijken als leerkracht, want je weet niet waarom een kind zo moe is. Misschien hebben de ouders wel de hele nacht met spullen naar elkaar staan smijten. Of is er een ander probleem waardoor de jongen of het meisje de slaap niet heeft kunnen vatten. Maar ik denk dat de meeste kinderen eenvoudigweg veel te laat naar bed gaan. En dan beginnen ze ongeveer tijdens de rekenles met gapen. En dramatisch uitrekken. En hangen op de armen. En op de tafel. En aan elkaar. En als meester maak je dan wel eens grapjes tegen zo’n gapend kind, zo van: “Om je amandelen te laten knippen, moet je een paar kilometer verderop zijn.” Of ik doe mijn mond ook wagenwijd open en slaak een operakreet: “OOEOEOEOEOEOEOEOEOEOE!” Zijn ze gelijk lekker wakker. Maar ik word er ook wel eens moe van. En de kinderen blijkbaar depressief. Lees maar eens mee:

“Kinderen tussen de 7 en 12 jaar die te laat gaan slapen, hebben een veel grotere kans op een depressie. Vooral als ze pas na tienen naar bed gaan, blijkt volgens het AD uit een Aziatisch onderzoek onder bijna 700 kinderen.

„We wisten al dat schoolprestaties lijden onder het slaaptekort van kinderen, maar nu wordt bevestigd dat tekort ook leidt tot een hogere kans op depressieve klachten en angstklachten”, vertelt psycholoog Caroline Kluft van het slaapcentrum bij het Medisch Centrum Haaglanden.

„Het gaat om Aziatisch onderzoek, dus je kunt die vergrote kans niet een op een vergelijken met Nederland, maar het is wel heel duidelijk dat er een verband bestaat.””

En ook:

“Basisschoolleerlingen hebben tenminste negen uur slaap nodig om goed te kunnen leren. Een slaaptekort beschadigt de basisvaardigheden die nodig zijn voor leren, zo stellen onderzoekers van de Universiteit van Barcelona.

Volgens de onderzoekers moeten ouders meer gewezen worden op het belang van slapenvoor het welbevinden van hun kinderen. Uit het onderzoek kwam naar voren dat zelfs kinderen die acht tot negen uur slapen per nacht meer moeite op school hebben dan kinderen die negen tot elf uur slaap krijgen.

Deze minimale drempel van negen uur is gebaseerd op de slaappatronen van 142 6- en 7-jarigen in Spanje. Een slaaptekort of een onregelmatig slaappatroon verstoorden zowel het geheugen, de motivatie als het leervermogen. Bij taal en schrijven werden ook specifieke problemen waargenomen.

“De gemiste slaapuren vervormen de prestaties van de kinderen op het gebied van taalkennis, grammatica en spellingregels, maar ook bij bijvoorbeeld begrijpend lezen.”, zegt onderzoeker Ramon Cladellas. “Dit zijn basisvaardigheden. Een achterstand leidt dus tot problemen bij alle vakken.”

Uit eerdere onderzoeken bleek ook al dat pestende en agressieve leerlingen vaak niet genoeg slaap krijgen. Een slaaptekort lijkt ook gepaard te leiden tot gedragingen die vergelijkbaar zijn met ADHD. Vooral kinderen die minder dan acht uur per nacht slapen vertonen verstoord gedrag.

Volgens Cladellas worden ouders vooral bewust gemaakt van de ‘gevaren’ van ‘verlijmd’ zijn met de televisie, computer en videogames. Een regelmaat in het slaappatroon is echter van even groot belang.”

Kinderen die minder dan acht uur per nacht slapen vertonen verstoord gedrag. Ik ga het morgen gelijk met de kinderen bespreken. Dan vertel ik ze dat ze door slaapgebrek minder goed rekenen. En spellen. En pesters worden. En dat ze grote kans maken op Ebola en veranderen in een geit. En dán eens zien wie er heeft opgelet wat ik zei.

Bronnen: hier en hier.

22 Reacties op “Een Klas Vol Operazangers”

  1. Anoniem zegt:

    Er IS een aantal zaken…

  2. Frank Jongbloed zegt:

    Mea culpa. Ik ging gisteren veel te laat naar bed.

  3. Debby zegt:

    Eh, gokje? “Meester, wat gebeurt er als we teveel slapen?”.

  4. Frank Jongbloed zegt:

    Dan word je zonder pardon op de absentielijst geslingerd. Het is ook nooit goed.

  5. Maud zegt:

    Het gebruik van ‘gelijk’ waar meteen wordt bedoeld is helaas een oprukkend fenomeen in de Nederlandse taal. Het woord gelijk heeft veel betekenissen maar betekent geen enkele keer : meteen, heel gauw of iets dergelijks. Buiten dit kleine puntje van kritiek kan ik me helemaal vinden in je verhaal. Ouders willen frisse en fitte leraren, leraren willen wakkere kinderen! Ik zou zeggen: “in de nieuwsbrief van komende maand. Met de onderzoeksresultaten erbij”.

  6. Frank Jongbloed zegt:

    Dat heb je dan lekker fout. Maud.

    http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/322/

    Bij de les blijven!

  7. Maud zegt:

    Check de Van Dale, meneer!

  8. Maud zegt:

    Stijlboek NRC Handelsblad (2000), p. 114 In de betekenis ‘meteen’ opgevat als een germanisme. Dus liever niet: “ik doe het gelijk”, maar: “ik doe het meteen, direct”. -
    De taalgids (1999), p. 168 Hij kwam gelijk. Wordt weleens als een germ. beschouwd voor direct, meteen, onmiddellijk, maar is dat niet; Gelijk is niet onjuist, maar direct, meteen heeft enige voorkeur.
    En niet om meteen mijn gelijk te willen halen! Dank voor je linkje.

  9. Theo 7/8 zegt:

    Goed als ouders dit ook onder ogen krijgen.

    We gaan kinderen niet meer in een groepsplan stoppen als ze geen bewijs van uitgeslapenheid kunnen tonen!
    Gaat ook gelden voor ouders: hebben jullie genoeg met je kinderen gedaan, gezorgd dat ze niet teveel tv keken etc? Dan pas kunnen we verder met ‘de behandeling’.

    Tjonge, dat worden rustige jaren voor leerkrachten!

  10. Frank Jongbloed zegt:

    Grappig, Maud. Je aangehaalde teksten geven mij geen ongelijk en spreken jouw eerste reactie tegen. ‘Meteen’ heeft de voorkeur, maar is nergens fout. Geef het op, Maud. Je moet ook kunnen toegeven als je fout zit.

    Een bewijs van uitgeslapenheid. Ik typ dit om 06:35 uur. Misschien niet de beste tijd om erover na te denken, Theo.

  11. ine zegt:

    Wat is dat toch met die leerkrachten onderling dat we elkaar steeds moeten verbeteren ? Volgens mij werd er ons een zeer de moeite waard stukje tekst aangeboden om op te reageren. Wat gebeurde er vervolgens ? Hele boekwerken worden erbij gehaald om te laten zien dat er een woord of zin of zelfs een letter al dan niet verkeerd geschreven zou zijn. Wie is er nu beter uitgeslapen ? Enfin ik denk zeker dat het er toe doet hoe laat een kind naar bed gaat. Maar nog meer dat ouders grenzen stellen. Of dat nu de tijd om naar bed te gaan is of de hoeveelheid snoep die naar binnen gewerkt mag worden of gewoon je er bij neerleggen dat iets niet mag. Feit is dat het me steeds meer opvalt dat kinderen vaak het laatste woord krijgen omdat ouders het vaak niet aandurven simpelweg nee te zeggen en daaraan ook vast te houden. Jammer want dit is vaak behoorlijk eng voor een kind. Net zoals thuis sta je ook voor de klas wel eens te twijfelen : zal ik nu wel of niet. Vooral als je vele zaken op je bordje hebt liggen. Toch blijkt iedere keer maar weer bij mij dat als je zelf helder en duidelijk bent met wat er wel en niet kan een klas daar wel bij vaart. Het geeft veiligheid. In deze veiligheid kan een kind beter leren. Misschien zelfs wel als het wat te kort geslapen heeft!

  12. Frank Jongbloed zegt:

    Helemaal mee eens, Ine. Met alles. Ik ben zo’n leerkracht die maar weinig grensoverschrijdend gedrag duldt. Dult. Duld. Dullet.

  13. Kristel zegt:

    Herkenbaar dat gapen in de klas! Bijkomend feit is ook nog eens dat het te laat naar bed gaan vaak gepaard gaat met het kijken van tv programma’s die niet passen bij de leeftijd van de kinderen. Als er kinderen uit mijn groep 4 vragen of ik gisterenavond nog naar “Gtst” of “ohh ohh Cherso” gekeken heb sta ik toch even vreemd te kijken. Soms vraag ik me ook af of de ouders wel weten wat hun kinderen kijken!

  14. Frank Jongbloed zegt:

    Ook zoiets; vandaag, net na de rekenles, kreeg ik opeens een flinke hoofdpijn. Op dat moment kwam een leerling een paracetamolletje vragen vanwege hoofdpijn. Ze had een feestje gehad. Stonden we samen bij de gootsteen een paracetamolletje weg te slikken. Dat voelde ook een beetje vreemd.

  15. Kristel zegt:

    Naar wat voor soort feestjes gaan jouw leerlingen?? ;-)
    Lijkt zo wel of jullie allebei een flinke kater hadden!

  16. Frank Jongbloed zegt:

    Nee, het is een heel onschuldig meisje. Anders zou ik het hier nooit geschreven hebben. Ze heeft een bijzonder druk familieweekend achter de rug. En ik? Slecht op mijn hoofdkussen gelegen.

    Tja. Saai, he?

  17. Kristel zegt:

    In dit geval is saai wel prettig! Stel je voor!

  18. Evelien zegt:

    Ik ben het wel eens met Kristel, toen ik laatst aan een aantal kleuters vroeg wat hun lievelingsprogramma/film was kreeg ik meerdere keren Harry Potter te horen. En dan niet alleen de eerste film.. en ze wisten me ook echt te vertellen wat dan die titel was en wat er gebeurde..

  19. Frank Jongbloed zegt:

    Ik vrees dat mijn ouders mij vroeger ook altijd mee lieten kijken naar horror- en actiefilms (ik ben de jongste van vier). Ben er nog steeds dol op.

    Voor de rest ben ik redelijk normaal. *kuch* Vind ík.

  20. Kristel zegt:

    Bij de jongste is alles altijd makkelijker! Dat zie ik ook bij mijn broer(tje)

  21. Frank Jongbloed zegt:

    Pff. Je lijkt wel een van mijn broers of zus. Jaloerse!

  22. Kristel zegt:

    Hahaha ja dat is waar! Ik ben de 2e van vier dus dan moet je wat meer moeite doen om iets te mogen!! ;)

Reageer


zes × = 48