Mensenkinderen! Het is alweer elf dagen geleden dat ik hier een stukje publiceerde. Misschien helpt het als ik zeg dat ik in mijn rechterpink gebeten/gestoken ben door een mysterieus, bloeddorstig beest en dat mijn rechterhand en stuk rechterarm nu voor de helft uitgeschakeld zijn. En dat dat moeilijk typt. U gelooft het niet, he? Nee. Maar u bent niet degene met een Roma-tomaat op de rug van zijn hand. Maar maakt u zich verder geen zorgen, over precies een uurtje ga ik naar de huisarts. Net tijd genoeg om met u het onderwijsnieuws door te nemen! Uiteraard op de vertrouwde, oerflauwe, sarcastische wijze die u van mij gewend bent. Zoals oma dat vroeger ook deed. Lees maar eens eventjes mee:

Een groot deel van de leerlingen uit groep 8 van de basisscholen weet te weinig van natuurkunde en techniek. Slechts twee op de tien leerlingen halen het gewenste niveau van techniek en bij natuurkunde gaat het om ongeveer 42 procent van de kinderen die voldoende kennis heeft. Dat blijkt uit cijfers van Cito over 2010 die dinsdag naar buiten gebracht zijn. Kinderen uit groep 8 zouden bekend moeten zijn met bijvoorbeeld de basis van het hefboomprincipe. Ook de werking van een tandwiel moet duidelijk zijn.”

Dit moet makkelijk op te lossen zijn. De juf gooit met gym een dik touw over het wandrek. Eén van de kinderen klimt bovenop het wandrek en neemt het touw in handen. Aan het andere uiteinde bindt men een gemakzuchtig kind. Dan moedig je de leerling bovenop het wandrek aan om eraf te springen en zie: de basis van het hefboomprincipe. De week daarna; men neemt die leerling die nooit zijn vinger opsteekt en gewoon de antwoorden door de klas roept en men legt de werking van het tandwiel uit. Next.

Christelijke basisschool Het Talent in Emmen introduceert woensdag (vandaag) voor het eerst de iPad tijdens de lessen. De kinderen hebben het dinsdagmiddag gehoord. De iPads zijn met gejuich ontvangen. De ouders hebben ‘s avonds een voorlichtingsbijeenkomst gehad over het gebruik van tablets op de basisschool. Volgens directeur Bertie Vink wil de school vernieuwend en uitdagend onderwijs bieden.”

Het schijnt dat één van de ouders het concept “vernieuwend en uitdagend onderwijs met behulp van tabletten” verkeerd begreep. Hij is vandaag op het schoolplein gearresteerd toen hij een zakje met pillen aan een groep 3 leerling probeerde te verkopen.

Het geld voor leerlingen met achterstanden gaat nog steeds nauwelijks naar plattelandsscholen. Nieuwe regels om dat geld te verdelen hebben er niet toe geleid dat dat nu ook terecht komt bij witte achterstandsleerlingen, en niet alleen bij allochtonen in de steden. Dat was wel de bedoeling toen de regels vijf jaar geleden werden veranderd.”

Een verslaggever van Leerkracht PO ging op pad en vroeg aan één van de plattelandskinderen wat hij ervan vond dat al het extra geld naar zijn donkere landgenootjes ging. “Ik bid nie veur bruune boon’n.” Aldus Bartje Bartels uit Assen.

Kleuters hebben direct na het kijken naar de tekenfilmserie Spongebob meer moeite met moeilijke opdrachtjes, dan kinderen die kijken naar meer ingetogen tekenfilms. De onderzoekers weten niet of het kijken naar Spongebob langdurig effect heeft op de prestaties van kleuters. “Het zou kunnen dat de kinderen snel herstellen. Onmiddelijk na het kijken was er echter een sterke (negatieve, z24) invloed merkbaar, vooral bij de moeilijkste taken”, aldus onderzoekster Angeline Lillard.”

Ik schrik hier erg van. Al sinds eind jaren 90 heb ik de vermeende intellectuele vooruitgang van onze jeugd toegeschreven aan een heftig giechelende gele zeespons die in een ananas in het stadje Bikinibroek woont, samen met zijn huisdier, de zeeslak Gerrit. Nu dat niet zo blijkt te zijn, dien ik al mijn onderwijsmeningen bij te stellen en kan ik driekwart van mijn universitaire proefschrift wegmieteren. Je wordt bedankt, Spongebob Squarepants.

“Het voortgezet onderwijs zit in de gevarenzone, concludeerde de Onderwijsinspectie onlangs. Dat komt vooral door het belabberde niveau van de basisscholen. En dat komt weer doordat onderwijzers al hun tijd kwijt zijn aan onnozele vernieuwingen, zegt Jeanet Meijs van Beter Onderwijs Nederland.”

Het belabberde niveau van de basisscholen. Je wordt nogmaals bedankt, Spongebob Squarepants.

“Basisschool de Marang in Angeren heeft zaterdagmiddag haar nieuwe schoolbel gepresenteerd. Het is de roep van een pauw. De gekleurde vogel is het symbool van Angeren. De nieuwe schoolbel werd geluid nadat net daarvoor het bijbehorende kunstwerk was onthuld. De bel is de stem van een van de kinderen die als een soort pauw de kinderen roept en aanmoedigt ‘gauw, gauw!’. Bij de tweede bel klinkt ‘nou, nou!’.”

Dat is leuk. Maar het onderwijs is ongetwijfeld van een belabberd niveau. Nou, nou!

Dat was het weer, Trouwe Lezer. Meer weten over onderwijsnieuws? Lees eens een boek. Ik blijf niet aan de gang.

UPDATE 17.34 UUR:

Au.

13 Reacties op “Ik Bid Nie Veur Bruune Boon’n”

  1. Evelien zegt:

    haha, ik moet zeggen na weer een dagje hard werken met collega’s die nu al op hun tandvlees lopen is het fijn om dan op deze site weer een nieuw stukje te kunnen lezen..

  2. Frank Jongbloed zegt:

    Precies. Zo zijn wij leerkrachten. We kunnen uiteindelijk overal om lachen.

  3. Kristel zegt:

    Ik heb onze vakleerkracht gym meteen even dit stukje laten lezen! Hij wist er wel raad mee zei hij! Dus ik kijk erg uit naar de gymles van morgen!

  4. Frank Jongbloed zegt:

    Andermans good practice, ook zo’n term die je tegenwoordig vaak hoort. Graag gedaan, Kristel!

  5. Charles zegt:

    Het duurde 11 dagen maar het is weer een hilarisch stukje. Morgen even de dvd van Spongebob Squarepants verstoppen op school:) Whahahahha

  6. Frank Jongbloed zegt:

    Welke zelfrespecterende school heeft een dvd van Spongebob liggen? Charles?

  7. Rein Kroon zegt:

    Belabberd niveau van de basisscholen? Een belediging voor al die hardwerkende leerkrachten! En ja, ……. die bezuinigingen, dat helpt! Is er niet een spreekwoord over? Iets met een paard en een wagen? ;-)

  8. Frank Jongbloed zegt:

    En dat van iemand die van een instelling komt die zich Beter Onderwijs Nederland noemt. Trés motiverend.

  9. Charles zegt:

    GEEN, mag ik hopen! Of zijn er echt scholen die voor de werkles van de kleuters een dvd-tje draaien van Spongebob Squarepants

  10. Frank Jongbloed zegt:

    Ik kom opeens op een idee. Ik ga de spons van het krijtbord (dat ik naast mijn dure digibord ook nog vaak gebruik) eens voorzien van ogen, broek en stropdas. Kijken hoe de kinderen reageren, haha.

  11. ine zegt:

    Ach arme jij Frank met je verband om je hand. Hoe is het afgelopen met je bezoekje aan je huisarts ? Moest je hand eraf ? Je kunt ook met je tenen schrijven hoor al vergt dit enige oefening. Maar ja na beroerd lesgeven kan beroerd schrijven er ook nog wel bij denk je niet ? Ik zie alleen maar lijstjes met wat we verkeerd doen. Wat doen we nog goed vraag ik me af. Moeten we niet gewoon de hele boel opdoeken en ze allemaal lesgeven vanachter de pc thuis ? Niemand om ruzie mee te maken , geen belabberde leerkracht voor je neus , drinken en plassen wanneer je maar wil. Laat me ze horen mevrouw de minister. WAAR ZIJN DE GOEDE DINGEN DIE WE DOEN ! En doe daar eens wat mee.
    Ik heb gezegd.

  12. Leen zegt:

    even heel wat anders
    hoe is het nu met je hand?
    of is het in de gezondheidszorg net zo beroerd als in het onderwijs?

    het is al weer even geleden dat er een stukje van je gepubliceerd is.

  13. Frank Jongbloed zegt:

    Dank voor je ‘zeg’, Ine. Als de Caps Lock aangaat, is het weer flink raak, he?

    Het gaat de goede kant op, Leen, bedankt voor het vragen. De infectie is opengemaakt en ik word dagelijks gebombardeerd met antibiotica. Morgen ga ik denk ik aan de pleister i.p.v. het verband.

Reageer


+ 4 = twaalf