Volgens het AD ‘puilen de schoolklassen uit’. En ‘barsten klassen uit hun voegen’. Men ‘vreest serieuze gevolgen voor de kwaliteit van het onderwijs’. Budgetten gaan ‘fors’ achteruit en hier en daar dient er ‘gesneden’ te worden. Het leest een beetje weg als een Tolkien-veldslag. De beschuldigende vinger wordt natuurlijk gewezen naar onze Marja.

Daarnaast keren veel leerlingen met een handicap of gedragsproblemen terug naar het reguliere onderwijs, een wens van onderwijsminister Van Bijsterveldt.

Ik snap haar wel een beetje. Voor de besluitvorming van nu kijken we allemaal vaak terug naar de eigen jeugd. En Marja zal wel gedacht hebben, als ík vroeger het reguliere onderwijs kon volgen, dan kunnen de hedendaagse kinderen met een handicap dat ook. Dus deed ze een wens, smeet er een pot geld tegen, nam twee potten terug en nu zitten wij allemaal te puilen en te barsten in de klas. Mooi is dat. Wat wordt er nog meer geschreven in het paniekerige artikel?

“In veel klassen wordt het dit schooljaar een stuk drukker en onrustiger. Door bezuinigingen op het basisonderwijs kunnen scholen zich minder onderwijsgevenden veroorloven, dus worden de klassen groter. Daarnaast keren veel leerlingen met een handicap of gedragsproblemen terug naar het reguliere onderwijs, een wens van onderwijsminister Van Bijsterveldt.

Beide ontwikkelingen hebben serieuze gevolgen voor de kwaliteit van het basisonderwijs, vrezen ouder- en onderwijsorganisaties. Klassen barsten nu al uit hun voegen omdat veel schoolbesturen moeten bezuinigen en het eerst schrappen in hun personeelsbestand.

Het AD schrijft vandaag dat het schrappen van personeel in heel Nederland leidt tot gemiddeld drie kinderen extra per klas. Dat is althans de verwachting van de PO-raad, de koepel voor het primair onderwijs. De PO-raad gaat uit van een groei van het huidige gemiddelde van 24 naar 27.

Die groei heeft direct te maken met het snijden in het personeelbestand. Dat is volgens woordvoerder Van Gerven van de PO-raad onvermijdelijk door de rijks-en gemeentebezuinigingen van de afgelopen jaren en het gebrek aan compensatie voor bijvoorbeeld gestegen energieprijzen. Maar ook het budget voor bijscholen van leerkrachten gaat bij veel scholen fors omlaag.

En daar zit nu net de pijn, voorspelt directeur Peter van Bergen van basisschool Gerardus Majella in Reeuwijk. ‘Het lijkt logisch, want je kunt niet bezuinigen op pennen en schriften. Dat merk je meteen. Maar te weinig nascholing merk je over twee of drie jaar. En dan is Leiden in last’, zegt hij in het AD.”

Ik heb sowieso te weinig bijscholing gehad want A: ik heb nog nooit gehoord van Gerardus Majella en B: ik heb nog nooit gehoord van de uitdrukking ‘…en dan is Leiden in last’. Gelukkig heb ik Internetwerk op mijn schootcomputer en weet ik nu álles van rooms-katholieke heiligen en zestiende-eeuwse stadsbesturen.

En ik zit trouwens één leerling boven het huidig gemiddelde. Moet ik me nu zorgen gaan maken? *kijkt plots verschrikt*

*bron

17 Reacties op “Klassengebarst en Uitpuilerij”

  1. Ine zegt:

    Joh maar een leerling. Ik heb er 32. Waarvan er 10 het zogenoemde “gemiddelde “zijn. Het zijn eigenlijk twee groepen maar die zijn dit jaar bij elkaar geplaatst vanwege vanwege afname van leerlingen in beide groepen. Dus zijn ze nu bij elkaar geplaatst. Ik geloof dat ik alle ( hoe zeg ik dat nu goed ) äfwijkende vormen van gedrag “wel in mijn klasje heb. Ik weet ook nog even niet hoe ik ze nu allemaal voldoende en de juiste aandacht moet gaan geven. Eerst maar even opstarten dan komen de problemen en oplossingen vanzelf wel aan het licht. Hoe ik daar mee om moet gaan ? Iemand tips ? De minister misschien ? Zou die dit ook lezen Frank ?

  2. Frank Jongbloed zegt:

    Je kunt maar beter geen onderwijsassistent inschakelen. In ieder geval niet voor begrijpend lezen.

    http://www.volkskrant.nl/vk/nl/5288/Onderwijs/article/detail/2810241/2011/07/19/Onderwijsassistenten-kunnen-niet-begrijpend-lezen.dhtml

    En of de minister dit leest, weet ik niet. Ik heb haar wel eens keurig een linkje gestuurd (zoals ik vaak doe bij de personen over wie ik schrijf), maar niks gehoord. Maar ja, ik ben nu eenmaal geen Pauw Witteman. Of hoe die man ook heet.

  3. Ine zegt:

    Heb je slechte ervaringen met onderwijsassistenten Frank ? Want als ik die ook niet meer mag inschakelen weet ik het helemaal niet meer.Heb over die van ons niks te klagen. Gewoon goede afspraken maken wat mag wel wat mag niet. Misschien moet je bij het linkje naar de minister een foto van jezelf toevoegen in je supermanpakje. In een grijs verleden heb je daar eens een stukje over geschreven. Als ze dan nog niks van zich laat horen is het een harde hoor!

  4. Frank Jongbloed zegt:

    Ik heb nog nooit een onderwijsassistent gehad. Dus ik mag er ook niets over zeggen. En het is een pak, geen pakje. Ben snotvergeme Frodo niet.

  5. jeanet zegt:

    Ja, het is wat. Grotere klassen met een grote variatie aan handicap of gedrag- en leerstoornissen. Daar zou je dan eigenlijk een opleiding, of in ieder geval een cursus, voor willen volgen. Helaas zit dat er dan weer niet altijd in. Natuurlijk gaan we allemaal ons uiterste best doen om ieder kind de aandacht te geven dat het nodig heeft en verdient, maar hoe zit het dan met de aandacht die wij als leerkrachten nodig hebben en verdienen? Want hoe leuk het ook allemaal gebracht wordt, het wordt er niet gemakkelijker op. Een onderwijsassistent in de klas zou al heel veel kunnen schelen maar ook daar is bijna geen budget voor. Hoe dan ook, het werken in het onderwijs blijft leuk, boeiend en waardevol.

  6. Frank Jongbloed zegt:

    Ik stel voor dat we voorzichtig beginnen met het eisen van TWEE theedoeken in het kerstpakket.

  7. Koert zegt:

    Niet meteen je hand overspelen Frank, twee theedoeken is wat overdreven.
    Zelf heb ik het voorrecht om 2 kinderen ‘boven het gemiddelde’ te zitten. Dat is best te doen, het overtrokken bericht in het AD ten spijt.
    Toch lijkt de lijn van bezuinigen én passend onderwijs erdoor drukken me niet heel wenselijk. Vooral startende leerkrachten (waar ik mezelf nog wel toe reken) kunnen behoorlijk verzuipen in een gezellig stuiterende, uitpuilende en hysterische klas. Deze laatste zin had overigens mooi in het AD-artikel gepast.

  8. Frank Jongbloed zegt:

    Alle hysterische, verzopen gekheid op een stokje, Koert, het valt natuurlijk niet te ontkennen dat er bezuinigd en vergroot wordt. Bij ons mag er maar heel weinig gedeclareerd worden…

  9. Koert zegt:

    Bij ons ook. Dat bezuinigen en vergroten is wat mij betreft een slechte ontwikkeling. Die gekheid op een stokje was om het geheel wat luchtig aan te kleden. Niet zo goed gelukt denk ik…

  10. Frank Jongbloed zegt:

    Prima gelukt, Koert! Ik doe al drie jaar onzinnig op deze plek en iedereen leest de ondertonen. Net zoals we dat bij u doen.

  11. Kristel zegt:

    Wat een geluk hebben wij dan toch als “zwarte” school dat we in aanmerking komen voor allerlei subsidies! Zo heb ik nu maar een groep van 15 leerlingen i.p.v. 30 als het toch één groep 4 was geworden. Helaas betreft het hier dan soms toch ook creatief omgaan met personeel, ongeacht de kwalificaties, wat ook niet altijd ten goede komt aan het onderwijs! We vullen het ene gat met het andere zullen we maar zeggen. Ook voor ons zullen die subsidies op den duur verdwijnen. Maar volgens onze “vriendin” Marja moet het gewoon kunnen!

  12. Frank Jongbloed zegt:

    Yep. Ze beweren dat juffen (leerkrachten) goed zijn in knippen en plakken. Dat klopt, maar dan hebben wij het formaties, taakuren, vrije dagen en vervanging. En daar wordt heel wat in geknipt en geplakt.

  13. Frank Jongbloed zegt:

    Ik ben het woordje ‘over’ vergeten. Vul zelf maar in waar hierboven.

  14. an zegt:

    Vorig jaar eindigde ik licht overspannen met 37 kleuters. Dit schooljaar start ik slechts met 30 kinderen……..maar het blijft leuk om te doen!

  15. Ine zegt:

    Is dat het dan
    Om dat ons hart er ligt het blijft zo leuk om te doen
    Soms moet ik even zeggen dat ik niet meer weet of het nog wel leuk is om te doen omdat ik even niet meer weet wat ik aan het doen ben. Gadvergeme de barikaden op voor die theedoeken. Al was het maar om mijn bezwete hoofd er eens mee af te nemen.
    En sorry Frank dat ik pakje en geen pak schreef. Het maakt denk ik niet zoveel uit. Het zal je allebei schitterend staan.

  16. Yvonne zegt:

    In het SBO starten we dit schooljaar met groepen van 17 leerlingen, zonder klassenassistent. Aan mij als IB-er de schone taak om de leerkrachten enthousiast te houden soms eerst nog te maken)en te ondersteunen in het realiseren van goed klassenmanagement en het benutten van kwaliteiten, om zo toch het optimale onderwijs te kunnen geven.
    Een aantal leerkrachten zullen hiervoor goed aan de bak moeten, anderen hebben het van nature in zich, of het gaandeweg verworven.
    Dat zal in het regulier onderwijs niet anders zijn!
    Want hoeveel leerlingen je ook voor je neus hebt…
    het zit ‘m in de leerkracht!

  17. Frank Jongbloed zegt:

    Amen, Yvonne.
    Amen, inderdaad.

Reageer


drie + 4 =