Gisteren sloeg ik met een luide klap het laatste boek dicht dat mijn groep 8 voorgelezen kreeg op de basisschool. “Dat was het dan,” voegde ik eraan toe. “Misschien dat jullie nog een ouder hebben die voorleest of zit je zo in de klas bij een docent die zich waagt aan het openslaan van een voorleesboek. Zo niet: you’re on your own.” En opeens (en nee, ik overdrijf een keertje niet voor het dramatische effect) voelde ik me er een beetje droevig bij. Ze gaan een heleboel mooie avonturen tegemoet, die tien eindeschoolsleerlingen van mij. Spannende vakken, cijferlijsten, survivalkampen, eerste zoenen, stages, breezercoma’s. Maar geen meester of juf meer die voorleest terwijl zij ademloos geboeid knagen aan een banaantje. Ach. Het zal de meesters opgeblazen romantische sentimentele ziel wel zijn geweest, die even om de hoek kwam kijken toen het boek van Dolf Verroen terug in de kast werd gelegd. Maar ik durf te zweren dat ik een paar kinderen zag die het gevoel (al was het maar heel eventjes) deelden. En op zulke momenten moet ik altijd denken aan de Zilveren Griffels. In ieder geval doe ik het nu voorkomen alsof ik op zulke momenten altijd moet denken aan de Zilveren Griffels. Want zo stuurloos en knullig als mijn leerlingen zo meteen het voortgezet onderwijs in kuieren, zo probeer ik dit stukje richting de Griffels te navigeren:

“De Griffeljury bekroont dit jaar het maximale aantal van tien kinderboeken met een Zilveren Griffel. Tijdens het Kinderboekenbal op 4 oktober wordt bekend welk van deze boeken bekroond wordt met de Gouden Griffel. Vanwege het grote aanbod van 12+ boeken is besloten een extra prijs toe te kennen in de leeftijdscategorie 12-15 jaar. De boeken die daarvoor in aanmerking komen worden later bekendgemaakt. De Zilveren Penselen gaan dit jaar naar drie buitenlandse illustratoren. Zij dingen alle drie mee naar het Gouden Penseel dat op 28 september wordt uitgereikt.

De Penseeljury, onder voorzitterschap van Wim Pijbes – directeur van het Rijksmuseum, vond het aanbod van buitenlandse boeken van het afgelopen jaar opvallend sterk. Zo sterk dat zij van mening is dat dit jaar een buitenlands boek in aanmerking moet kunnen komen voor het Gouden Penseel. De CPNB heeft besloten voor deze keer af te wijken van het reglement waarin is bepaald dat alleen een oorspronkelijk Nederlands boek deze prijs kan winnen. Op 28 september worden de Penselen uitgereikt en wordt bekend welke van de drie verguld wordt.

Zilveren Penselen
De met een Zilveren Penseel bekroonde boeken zijn:

Armandus de Zoveelste – Vanessa Verstappen, tekst Dimitri Leue (Terra Lannoo)
Kleuralles – Joëlle Jolivet (Harmonie)
Seizoenen – Blexbolex (Clavis)

Zilveren Griffels
De Griffeljury, onder voorzitterschap van Gerlien van Dalen – directeur van Stichting Lezen, roemt het rijke aanbod van 2010, met ‘originele bewerkingen van grote klassiekers, potentiële klassiekers en nieuw vakmanschap’. De met een Zilveren Griffel bekroonde boeken zijn:

Tot zes jaar
En? – Kitty Crowther (De Eenhoorn)
Het boeboek – Imme Dros (Querido)

Vanaf zes jaar
Roodkapje was een toffe meid – Marjet Huiberts (Gottmer)
Hoe oma almaar kleiner werd – Michael de Cock (Querido)

Vanaf negen jaar
Dissus – Simon van der Geest (Querido)
Vliegen tot de hemel – Michael de Cock (Davidsfonds)

Informatief
Ik! Wie is dat? – Kinderuniversiteit van Tilburg (Zwijsen)
Meneer Kandinsky was een schilder – Daan Remmerts de Vries (Leopold)

Poëzie
Ik leer liedjes van verlangen, en aan je apenstaartje hangen – Bette Westera (Gottmer)
Hoera voor Superguppie! – Edward van de Vendel (Querido) “

Dank je wel voor deze informatie, Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek. Misschien (en het is maar een suggestie) is het een grappig idee om eens van naam te veranderen. Ik bedoel, Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek dekt wel zo ongeveer de lading, maar ik krijg er ook het idee van dat jullie op het punt staan om Polen te veroveren.

Bron
Foto

De correcte vervoeging in de titel is niet ‘leesden’, maar ‘lazen’. Ik weet het, Beste Lezer Die Al Bezig Was Met Een Mailtje Vol Verontwaardiging. Het is dichterlijke vrijheid. En u stinkt naar poep.

17 Reacties op “En Ze Leesden Nog Lang En Gelukkig”

  1. Kristel zegt:

    Voorlezen, er is (bijna) niets wat ik leuker vind om te doen. Mijn kinderen genieten nu van “Otje”. Heerlijk om te merken dan mijn “taalzwakke” kinderen genieten van de moeilijke Nederlandse woorden van Annie! “Juf, Annie M.G. Schmidt is mijn favoriete schrijver!” “Wist u dat zij familie is van Bart Smit van de speelgoed winkel, dat is mijn favoriete winkel!” Geweldig toch?! Voorlezen, als we dat met zijn allen maar blijven doen! En wie de Griffel krijgt vind ik dan tamelijk onbelangrijk!

  2. Brigitte zegt:

    Ik heb je stukje weer met veel plezier geleest!
    Enne, mochten ze Polen binnenvallen, worden de boeken dan wel vertaald? Mijn Pools is niet zo best…

  3. Frank Jongbloed zegt:

    Precies, Kristel. En het fijne is; de kinderen gaan dan misschien wel weg, maar ik niet. Ik mag gewoon weer voorlezen.

    Ga gewoon naar het dichtstbijzijnde bungalowpark, Brigitte. Wedden dat je daar voldoende hulp kunt krijgen bij het vertalen?

  4. sanneke zegt:

    Ik had zo’n leraar Nederlands, meneer van Erp, ademloos luisterden wij brugklassers naar hem op vrijdagmiddag als we de rest van ons werk af hadden.

    Ik kom als tekendocent niet zo snel op het idee mijn leerlingen voor te lezen, maar hé, wie weet kan ik wel eens een illustratie-opdrachtje met ze doen mét voorlezen.

    (Prachtig boek trouwens, Meneer Kandinsky. Mijn Kandinsky-fans hier thuis van 8 en 6 zijn er hartstikke blij mee.)

  5. Frank Jongbloed zegt:

    In mijn groep vinden ze het fijn als ik voorlees tijdens het knutselen. Niet te lang, want er dient ook gekletst te worden. En muziek. Ook altijd goed.

  6. Christien van Gool zegt:

    @Frank
    Je vergist je: het hoeft niet over te zijn! Ik lees mijn havo en vwo examenleerlingen ook nog redelijk vaak verhalen voor, in het Engels weliswaar want dat is mijn vak, maar leerlingen/cursisten vinden dat nog steeds heel mooi – en ik ook! Ik vind het ontroerend als iedereen met volle aandacht naar een verhaal luistert (en dat doen ze als je goed voorleest!)

  7. Frank Jongbloed zegt:

    Gelukkig maar, Christien.
    Vertel eens, wat lees jij voor?

  8. Christien van Gool zegt:

    Meestal korte verhalen (Roald Dahl bijv.) of gedichten (Shakespeare sonnetten) of zomaar een verhaaltje ter introductie van de les (leuke stukjes uit een krant)

  9. Frank Jongbloed zegt:

    Goed zo. De volgende keer als ik je tegenkom zal ik vragen om een voordracht. Eens luisteren hoe jij Shakespeare reanimeert.

  10. sanneke zegt:

    Hela! Ik bedenk me ineens dat ik laatst nog voorlas in VWO 5! Het verhaal Erik van Shaun Tan. Ik liet ze de illustraties niet zien. De opdracht was dat ze die zelf gingen verzinnen bij het verhaal en dan een klein boekje zouden maken van het verhaal met hun eigen illustraties (zelf de opmaak verzorgen etc). Superleuk. Toen iedereen het ingeleverd had heb ik ze laten zien hoe Erik er volgens Shaun Tan uitzag. Ik had ze zo lekker gemaakt dat ze er echt razend nieuwsgierig naar waren. http://www.shauntan.net/books.html

    En inderdaad, kletsen tijdens het tekenen is een must. Muziek in mijn balzaallokaal is wat problematischer, slechte akoestiek, met dopjes in hun oren vind ik het geen probleem.

  11. Frank Jongbloed zegt:

    Schitterend, dat werk van Shaun Tan.
    Kende ik nog niet. Thanks.

    En ik heb nu ook oordopjes in.
    Ook al zit ik alleen thuis.
    Da’s wel vreemd, ja.

  12. sanneke zegt:

    Shaun Tan schept magische werelden. Hij bezit het talent om zowel prachtig te schrijven als schitterend te illustreren. Ga maar eens op zoek naar Verhalen uit een Verre Voorstad.

    En zo dringt je muziek beter binnen. Denk ik.

  13. Frank Jongbloed zegt:

    Ik was je voor, Sanneke.

    Heb The Arrival besteld via Bol en Verhalen uit een verre voorstad hebben ze in de bieb liggen.

    Vind ik ook, (muziek).

  14. sanneke zegt:

    Jij was gewoon heel snel. The Arrival wil ik ook nog graag (bijna jarig).

  15. ine zegt:

    Een boek kan nog zo mooi en goed geschreven zijn als het op een niet “levendige “manier wordt voorgelezen is er niks aan. Het is de bedoeling met voorlezen om de kinderen enthousiast te maken om zelf eens een boek ter hand te nemen. Even weg achter de p.c. en de games. Als een stagaire bij mij in de klas is vraag ik ze meestal in het begin : Joh wil jij voorlezen ? Als er dan een voordracht komt met verschillende stemmetjes en gebaren weet ik dit komt wel goed. Deze figuur durft in ieder geval voor de klas te staan. En zelf kan ik dan ook even genieten naturlijk. Toch eens aan mijn man vragen of hij vanavond ook even wil voorlezen voor het slapen gaan.

  16. Frank Jongbloed zegt:

    Ik houd ook van voorlezen, Ine. En dat van de stagiaires is een goed idee. Ik ga daarentegen niet aan jouw man vragen of hij vanavond gaat voorlezen.

  17. ine zegt:

    Goed idee Frank. Er zijn zaken die je niet wilt delen.

Reageer


8 − een =