Omdat ik door een gelukkige samenwerking van mijn compensatieverlof- en vakantiedagen een poosje niet hoef te werken, ben ik in de stemming voor een spelletje. Het heet “Ik Citeer Een Actueel Onderwijsbericht, Voeg Daar Een Leugen Aan Toe & Jij Moet Raden Wat De Leugen Is”. Het gaat als volgt: ik citeer een actueel onderwijsbericht, voeg daar een leugen aan toe en jij moet raden wat de leugen is. Okay, wie snapt het niet? Oh, you again. Weet je wat, ik zal een voorbeeld geven. Opgelet!

“Kinderen beoordelen spreekbeurten van sociaal angstige leeftijdgenoten negatief. Sociaal angstige kinderen hebben vaak een starre houding en stem, en durven hun publiek niet aan te kijken als ze een spreekbeurt geven. Als je kind sociale angst heeft, wat kun je daar als ouders dan aan doen? Ontwikkelingspsycholoog professor Michiel Westenberg, een van de onderzoeksleiders van het Leiden Social Anxiety Network, legt uit hoe je die kinderen kunt genezen door ze op maandag- en woensdagavond met een rabarber op hun harses te turven.”

Als je goed hebt opgelet weet je waar de leugen zich in bovenstaand stukje bevindt. Zo niet,dan moet je het onderwijs uit en kun je beter voor een euro per voet teennagels gaan knippen achter Amsterdam Centraal dan kom je er vast zo vanzelf wel achter. Vær opmærksom nu!

“Steeds meer kinderen kunnen niet goed zwemmen. Bezuinigingen leiden tot sluiting van zwembaden en het afschaffen van schoolzwemmen. Daardoor doen kinderen te weinig zwemervaring op, schrijft het AD vandaag. De noodkreet is afkomstig van de Reddingsbrigade Nederland en het Nationaal Platform Zwembaden. Om ouders bewust te maken van de risico’s, begint de stichting Consument & Veiligheid deze week een campagne bij zwembaden, stranden en recreatieplassen.

In 1991 kreeg nog 90 procent van de basisschoolleerlingen zwemles via school, in 2005 was dat nog maar 57 procent. Ouders nemen vaker genoegen met alleen zwemdiploma A. Bovendien lukt het ze niet altijd om tijd vrij te maken om hun kinderen naar zwemles te brengen. “Toen ik en mijn man kinderen namen, dachten we dat we er tijd aan gingen besteden. Maar meestal zit ik te surfen achter de computer en mijn man Teun probeert tevergeefs de buurvrouw te ketsen,” aldus Joke Vanhemelenburg uit Arnhem en ze voegt eraan toe: “Dus de zwemles schiet er zo’n beetje bij in.”

“Er is te weinig oog voor hoogbegaafde leerlingen. Dat stelt de Zwolse Rineke Derksen. Ze begeleidt hoogbegaafde leerlingen, van wie er drie thuis zitten omdat ze zijn vastgelopen in het gewone onderwijs. Voor hen is geen plaats in een Leonardoschool of Kwadraatschool. “Die hebben een wachtlijst.”

[...] Speciaal onderwijs is voor kinderen met een verstandelijke of fysieke beperking: daar past een ‘Leonardo’-leerling al helemaal niet. Derksen blijft hopen dat een dergelijke voorziening in Zwolle komt. Twee jaar geleden werd er over gesproken, maar het onderwijsveld zag het niet zitten. Voor een Leonardo- of de gelijksoortige Kwadraatschool is veel geld nodig: de overheid draagt slechts een deel bij. “Deze kinderen leren op een andere manier. Vaak denken mensen dat je ze meer moet aanbieden. Maar als je al kunt afwassen, wil je niet nog meer afwas.” Voor meer stompzinnige vergelijkingen kunt u Rineke Derksen bereiken op 0800-APPELSMETPEREN.

“Het Nijmeegse project SchoolsOUT over homo- en biseksualiteit wordt uitgebreid naar de basisscholen en het ROC. Het college van B en W (Bitches & Wijfies) van Nijmegen heeft de subsidie voor het project verlengd tot en met 2012; daarna wordt het zo goed als zeker voortgezet. Nijmegen hecht groot belang aan het project dat de tolerantie en verdraagzaamheid moet vergroten en vooroordelen en discriminatie moet tegengaan. Alle middelbare scholen verbonden zich in 2008 aan het plan. Voor het basisonderwijs komt een speciaal programma.

De GGD Regio Nijmegen voert het project uit in nauwe samenwerking met onder meer het COC Nijmegen. Landelijk vindt het project navolging, bijvoorbeeld in Amsterdam en Utrecht.”

“Frisse lucht, voldoende ruimte en een prettige sfeer zijn voor een schoolgebouw belangrijker dan veel faciliteiten. Dat blijkt uit een enquête in Amsterdam onder gebruikers van basisscholen. Uit de enquête van de gemeente Amsterdam en de plaatselijke krant Het Parool kwam naar voren dat de gebruikers van basisscholen gemiddeld een rapportcijfer 6,3 geven aan de gebouwen.

Een opmerkelijk resultaat, aangezien vorig jaar nog uit dezelfde enquête naar voren kwam dat leerkrachten veel waarde hechten aan bedompte lucht, krappe lokalen en een ambiance van haat en nijd.”

“Minister Marja van Bijsterveldt (Onderwijs) onderkent het belang van conciërges op scholen en moet de voorgestelde bezuinigingen op de beroepsgroep herzien. Dat stelde PvdA-Kamerlid Metin Çelik donderdag tijdens een debat in de Tweede Kamer over veiligheid op scholen.

Volgens Çelik zijn conciërges van groot belang bij de veiligheid in en om scholen. ,,Ze zijn veelal de oren en ogen van de school die leerlingen door en door kennen”, zei hij. ,,Het zijn onmisbare posten die in stand moeten worden gehouden. Niet alleen in het voortgezet, maar zeker ook in primair onderwijs. Wie anders moet de schoolkranten kopiëren? Of de koffie kopen? Frank heeft wel wat beters te doen. Met de bezuinigingen geeft de minister een verkeerd signaal.”

Van Bijsterveldt gaat het budget voor conciërges structureel terugbrengen van 30 miljoen naar 19 miljoen euro per jaar. Volgens haar zal de voorgenomen bezuiniging van 11 miljoen euro op conciërges geen vat hebben op die beroepsgroep in het voortgezet onderwijs.”

Dat was het, Trouwe Lezer. Ik hoop dat je goed je best hebt gedaan. De antwoorden worden volgende week gepubliceerd in de Mijn Geheim, net ná het verhaal van de Volendamse Trudy die zich ‘weinig zorgen maakte’ om de nagellak van haar man, maar ‘nattigheid voelde toen hij thuiskwam in een kittig mantelpakje van Donna Karan.’

bron 1, 2, 3, 4, 5, 6

23 Reacties op “De Meester Is Een Jokkebrok”

  1. Debby zegt:

    Doet je goed Frank die paar vrije dagen, je wordt er scherp van.
    Betekent dat nu dat wij eigenlijk allemaal vaker een paar vrije dagen moeten hebben?

  2. Frank Jongbloed zegt:

    Vul het in zoals je zelf wilt. Maar… mijn vrije dagen moeten nog beginnen. Betekent dat dat ik al scherp was?

  3. jeanet zegt:

    Ik lees dat je helemaal klaar bent voor een paar dagen ertussen uit. Heerlijk om zo mijn vrije lange weekend te beginnen. Maar je weet: Al is de leugen in het onderwijsland nog zo snel, de waarheid achterhaalt hem wel. Geniet lekker van je vrije dagen.

  4. Erwin Dekker zegt:

    Zo, er gaat er nogal wat om in ons brave landje, dan hebben we het nog niet eens gehad over HGW, mediawijsheid… Wat dacht je van bezuinigingen in het pgb?

    We kunnen nog wel even doorgaan! toch zijn er nog dagelijks mensen die de uitdagingen blijven zien chapeau!

  5. Frank Jongbloed zegt:

    Dank je wel, Jeanet. Ik ben op het schrijven van dit stukje na dan ook al fijn de hele avond niets aan het doen. Nou ja, niets, ik verlekker me aan plaatjes van een Macbook Air. *twijfel twijfel – want duur*

    Bezuinigingen genoeg, Erwin. Zo mag ik waarschijnlijk geen nieuwe computer op het werk, ook al duurt het drie minuten voor Word is opgestart. Dat noemen ze nu met een net woord een ‘investeringsstop’.

  6. Erwin Dekker zegt:

    Ik heb nog een typemachine voor je.. Of een pc met de nieuwste wordperfect ;) .
    Helaas zeer herkenbaar….

  7. Frank Jongbloed zegt:

    Ik heb af en toe het idee met computers te werken die mijn moeder nog een tulbandcake hebben gestuurd toen ik geboren werd.

  8. Erwin dekker zegt:

    En dan de volgende opdracht: tafels op tijd maken……

  9. Annemarie Winnink zegt:

    Drie minuten! Dat is snel zeg! Twijfel niet Ik ben heel tevreden met de mac book. Denk aan de korting voor leerkrachten! Alle beetjes helpen nietwaar!

  10. Ruth zegt:

    Ik vind het leuk.
    Op die teennagels na dan.

    Fijne vrije dagen. Deze oop’er (schrijven we dat zo wel goed?) mag vrijdag lekker gaan werken. Dom!

  11. Frank Jongbloed zegt:

    Goede tip, Annemarie.

    Toevallig wist ik het zelf ook,
    maar een heleboel mensen niet.

    Scheelt in dit geval 70 euro!

    Ha, daar hebben we onze Ruth weer.
    En afkortingen met het achtervoegsel -er
    krijgen een apostrof, ja.

    Samenstellingen een streepje.

    Vrijdag werken?
    Zit ik dan op Vlieland?

    JA.

  12. Lisette zegt:

    Hè weer een heerlijk stukje! Kom net thuis van een heftige MR. Ja idd het is bijna half 12!! Pffff! Wilde nu nog notulen uitwerken en overdracht naar collega typen, want… morgen vrij! Eerst nog even je column/stukje lezen. Lig weer te brullen van het lachen. Ik ben erg visueel ingesteld, Frank. Ik zie het allemaal weer gebeuren. Wat is dat toch met jou en die buurvrouwen…?
    Zo… en nu de notulen.

  13. Frank Jongbloed zegt:

    Buurvrouwen, buurvrouwen, buurvrouwen.
    Maar geen woord over de man van Volendamse Trudy.

    Het erme menske.

    Ga naar bed, Lisette!
    Doe de notulen morgen tijdens de koffie.
    Al lijk je me meer een thee-mens.

  14. Ingrid Op de Laak zegt:

    Frank e.v.a. Het wordt tijd voor b&b. Borrel en bezinning.. Besef.. We zijn de laatste der Mohikanen. Plan een datum en we zullen er zijn. Ik heb morgen nog vakantie.. Maar ga een lokaal opnieuw inrichten voor een collega . Ik ben eigenlijk Gé.. Euh .. Prettig gestoord.

  15. theo zegt:

    Mooi gevonden.
    Je hebt je vrije dagen eigenlijk helemaal niet nodig: geestelijk nog zo fit als een hoentje ;-)
    Geniet ervan.

  16. Lisette zegt:

    Tjemig, jij bent goed. Idd een echte thee-doos! En dol op nagellak! Hahaha.

    En die notulen van gisterennacht hebben wel vanmorgen de bovenschools directeur doen besluiten om de inkrimping van formatie een jaar uit te stellen. De MR rules!

  17. Frank Jongbloed zegt:

    Leuk, Ingrid. Vreemd genoeg doe ik dat ook graag. Op de Pabo heb ik nog een scriptietje (?) geschreven over klasseninrichting. En ik ben eigenlijk niet zo van de borrels. Ik weet het. Ik ben een enorme miet. Krijg dan gelijk hoofdpijn.

    Dank je, Theo.
    En onthoud: volgende
    week in de Mijn Geheim!

    Nou Lisette, dan mag je voor onze onderwijsstichting ook wel eens de notulen komen schrijven.

  18. ine zegt:

    Moeten we nu ook al lessen gaan geven over het leuk vinden van onze homofiele medemens ? Is dat niet iets waar je het als het goed is toch al eens over hebt met je klasje ? Vooral omdat het zeer populair is als scheldwoord. Waar krijgen we dan nog meer les in ? Naaktzwemmen, teennagels knippen in de klas, taalles uit Mijn Geheim, verschillende theesoorten. Hou toch op zeg ! Er komt van alles voorbij in je schooljaar. Meestal wordt dit ook door je leerlingen zelf aangedragen. Daar speel je op in. Daar ga je mee aan de slag . De belevingswereld van een kind toch ? Kun je de hele methodes in kwijt alleen geef je het didactisch anders.
    Het voetbalstuk kan ik in meegaan Frank. Alleen de borrel niet. Lekker met een stukkie kaas.

  19. Frank Jongbloed zegt:

    Bijna niets moet in het onderwijs, Ine. En veel mag. Dat is de grootste kracht van de leerkracht en helaas ook zijn grootste zwakte.

    En met die cryptische uitspraak trek ik me terug om te knagen aan mijn mueslicracker met kartoffelsalat.

  20. ine zegt:

    Nou Frank. Dat ben ik toch niet helemaal met je eens. Er moet heel veel in het onderwijs. Denk maar eens aan de hele papierwinkel die je steeds weg te werken krijgt. Maar je kunt wel het een en ander naar je hand zetten. Dat is inderdaad wel mijn valkuil. Er is zoveel leuks wat mijn klasje meemaakt.
    Aan een mueslicracker moet ik al helemaal niet denken.
    Vanavond zalm met krieltjes op het menu. Lekker wit wijntje erbij. Hopla.

  21. Frank Jongbloed zegt:

    Haha. Je hoeft het ook niet met me eens te zijn. Alsjeblieft niet. Daarom hebben ze mij ook niet gevraagd voor deze site. Om zaken te debiteren waar iedereen het mee eens is.

    En zal ik je eens wat zeggen?

    Ik eet al zo’n 12 jaar geen vlees of vis meer.

  22. Erwin dekker zegt:

    Ik stel voor dat we het ww moeten veranderen in willen! moet kunnen toch?

  23. ine zegt:

    Nou we lopen inderdaad op veel punten uiteen. Geen wijn geen vlees geen vis. Gelukkig wel het hart op de goede plaats als het over onderwijs gaat. En ja het zijn juist de dwarsliggers die het spoor doen recht lopen toch. Dus lekker blijven doen het niet eens zijn altijd met andermans mening.
    Goe gedaon menneke.

    Ine

Reageer


− zes = 3