“De leraar stond geestdriftig op. Hij fietste opgewekt naar school, want hij ging interesse wekken. Dat was zijn vak.” Aldus Guus Kuijer een paar dagen geleden via zijn Twitter-account. Guus zelf was een jaar of zes leraar en toen stopte hij ermee. Erg geestdriftig zal hij dus wel niet geweest zijn. Hoe dan ook, hij had wel gelijk. Interesse wekken is ons vak, al moet ik ‘s ochtends ook wel eens kinderen wekken tijdens de les. Zal er ook wel bij horen. Toch doen we het met plezier, nietwaar? Iedereen antwoordt: ‘Ja, meester!’ Goed zo.

Toch schrok ik me een poosje terug een lamme kluiveduiker toen er opeens en vanuit het niets ‘HET KAN!’ in mijn oor werd geschreeuwd. Verwilderd draaide ik me om en wat denk je? Het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Zal ook eens niet. Want dat rent tegenwoordig door de scholen van het primair onderwijs tegen iedereen te bulken dat HET KAN! Met een gejatte leus van Barack Obama (Yes, we can! – want die is er tenslotte ook president mee geworden).  Carrière als leraar? HET KAN! Meer geld verdienen? HET KAN! Promotie voor leraren? HET KAN! Onderwijstalent belonen? HET KAN! Eén van de Grote Drie van het Nederlandse cabaret? WIM KAN! En hoe dat allemaal KAN? Ren naar de eerste de beste functiemix-ambassadeur! *pijnlijke stilte* Toe maar, ga naar je functiemix-ambassadeur. *gelatenheid en onzekerheid*

Geeft niks hoor. Het is geloof ik nog niet de ingesleten term als het Ministerie ons wil doen geloven. Functiemix-ambassadeurtje. Het heeft ook wel iets malligs. Nou, lees maar even mee en laat je inlichten:

“Het onderwijs barst van het talent. Van leraren die met passie en betrokkenheid hun kennis en kunde overbrengen aan leerlingen. Dat talent moet de ruimte krijgen. Ruimte om te groeien. Of dat nu gaat om verdieping in het vakgebied of om expertise in het begeleiden van (zorg)leerlingen. Het kan!

Elke school krijgt sinds kort extra middelen om leraren carrièrekansen te bieden. Zo kunnen zij doorstromen naar een hogere beloningsschaal met bijpassend salarisstrookje. De invoering van de nieuwe functiemix maakt het mogelijk. Nú is de tijd om de kansen te grijpen.

Begin 2011 zijn er functiemix-ambassadeurs gestart om scholen op maat ondersteuning te bieden bij de invoering. Het zijn collega-bestuurders, directeuren, schoolleiders, MR-leden of leerkrachten die al ervaring hebben met de invoering van de functiemix op hun school. Via deze site kunt u een ambassadeursbezoek aanvragen.

Het ministerie van OCW en de sociale partners informeren u met de campagne ‘Het kan in het onderwijs!’ over de mogelijkheden van de nieuwe functiemix. Er is al veel informatie beschikbaar. Deze site biedt een overzicht van alle belangrijke informatie en houdt u op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen. Iedereen die betrokken is bij het invoeren van de functiemix kan hier terecht: leraren, schooldirecties, MR-leden en bestuursleden.”

HET KAN! En ik al die tijd maar geen krent interesse hebben in dat hele functiemixverhaal. Ik maar denken dat het voldoende was om ‘s ochtends geestdriftig op de fiets in de Jeep te stappen. En nu blijkt dat HET gewoon KAN. Behalve vloeibare koffiemelk, werkend licht in het lerarentoilet, een fatsoenlijke gymleraar en op schoolreis gaan zonder een boterhamzakjesbudget. Dat KAN voorlopig nog NIET.

Wat jij? Knabbel jij binnenkort genoeglijk aan een zakje functiemix of Kuijer jij gelijk Guus het onderwijs uit, moe van de veranderingen en aanpassingen?

*bron
*foto
*rita corita

36 Reacties op “Ik Ken Een Leuk Woord Voor Galgje”

  1. meester Henk zegt:

    Bottom line : het is een sigaar uit eigen doos !Zoals altijd.

  2. Sabine zegt:

    Uberhaubt een (bij voorkeur vaste) baan in het onderwijs? KAN NIET: of kan die functiemix ambtenaar daar wat aan doen?

  3. Miriam zegt:

    O, het kan nu ineens?
    Was mij toch even ontgaan….*zucht lusteloos*.
    Nou, vooruit dan nog maar even….

  4. Frank Jongbloed zegt:

    Grappig, meester Henk. Ik begin over een Amerikaanse president en jij over een sigaar uit eigen doos. “I did not have…”

    Dat schijnt moeilijk te zijn tegenwoordig, als ik jou zo mag geloven, Sabine. Dat was ‘in mijn tijd’ eigenlijk niet anders. Gelukkig ben ik een man en dat scheen/schijnt/schijnde nogal te helpen.

  5. Frank Jongbloed zegt:

    Niet zo lusteloos zuchten, Miriam. Dat vindt de functiemix-ambassadeur niet leuk. Dat KAN NIET.

  6. Miriam zegt:

    Haha *zucht vrolijk lusteloos door tot voorbij pensioen*

  7. Jeroen zegt:

    Het zakje functiemix-cement is dezelfde als waarmee de basis van het onderwijs verstevigd had kunnen worden…
    Verschillen LA of LB schaal zijn overigens minimaal (http://www.straksvoordeklas.nl/index.php/mijn%20baan/dossier/29).
    Ik blijf overigens vol enthousiasme “gewoon” meester. Daar hebben de kinderen immers wat aan!

  8. meester Henk zegt:

    Ik ben eigenlijk benieuwd of er al veel van de negatieve verschijnselen die genoemd worden hebben plaatsgevonden: -ruzie op de werkplaats – gedwongen naar andere school binnen het bestuur ?? Misschien al “normaal” in het bedrijfsleven, maar niet in het onderwijs.

  9. Frank Jongbloed zegt:

    Ik voel me altijd wat dommig als ik me weinig aantrek van al die veranderingen en vernieuwingen in het onderwijs. Maar ik heb er ook nooit serieus hinder van gehad.

  10. Frank Jongbloed zegt:

    Meester Henk; daar kan ik je al een paar verhalen over vertellen hoor.

  11. WillemICT zegt:

    Voor een Lerarenbeurs kom ik niet in aanmerking. Voor de Functiemix kom ik niet in aanmerking. Voor het Fietsenplan kom ik niet in aanmerking. HET KAN NIET. want ik ben een BIC-er (Bovenschools ICT-er) Mijn functie? Leraar met bizondere taak. Maar ik heb geen klas. Dus KAN ER NIKS.

  12. Frank Jongbloed zegt:

    Troost je, Willem. Ik kwam ook niet voor het fietsenplan in aanmerking. Dus kocht ik maar een vouwfietsje. Voor in de kofferbak.

  13. Maud zegt:

    Ik ben voor een flinke bonus voor die leerkrachten die het verschil maken voor hun klas en hun team. Die zich scholen en die kennis delen. Die kinderen op maat bedienen omdat ze de verschillen tussen kinderen daadwerkelijk zien en erkennen. Team, ouders en leerlingen bepalen de hoogte van de bonus. Daar hebben we geen functiemix-ambassadeur voor nodig. Geef scholen die zak met geld en ze regelen het zelf wel lijkt me.

  14. meester Henk zegt:

    @maud Maar daar komen nu juist die ruzies van. Team beslist over eigen mensen, dan kun je meteen een docu soap beginnen.
    Geef de school geld en het gaat naar de dingen waar het juist niet naar toe moet gaan !
    Wat zijn echt objectieve criteria ?

  15. Frank Jongbloed zegt:

    Ik zou me doodschamen in het onwaarschijnlijke geval dat ik word gekenmerkt als zo’n leraar en mijn collega’s niet. Gebruik die zak met geld liever voor verplichte taalbijscholingscursussen. Of rekenvaardigheidsworkshops voor alle leerkrachten. Samen uit, samen thuis.

  16. Frank Jongbloed zegt:

    Hee Henk. Je haalt me de woorden uit het toetsenbord.

  17. Theo 7/8 zegt:

    Vooral niet toehappen.
    Met LA kun je je ei al genoeg kwijt, kun je enthousiast blijven zonder allerlei ‘verplichtingen’ erbij…die doe je waarschijnlijk toch wel/al.
    Ga je er te serieus op in dan raak je al gauw de grenzen die je kunnen demotiveren: groeiende klassengrootte, kinderen met steeds meer problemen; onderwijsassistenten die ontslagen worden.
    Werkdruk stijgt, handen verdwijnen.
    En dan de cijferterreur van de inspectie erbij, die je dwingen tot nog meer toetsen. Ik toets nu al drie van de 10 schoolmaanden per jaar , bah..
    Arme kinderen die graag gezien worden, nieuwsgierig gemaakt, ook meer willen dat het vak waar ze niet zo goed in zijn, samen leuke -dus leerzame ?- dingen doen.
    Gelukkig krijgen nu alle kinderen 2 weken vakantie!
    En daarmee hun sterk overvraagde, matig betaalde leerkrachten ook 2 weken om de laatste weken van het schooljaar ook weer inspirerend, stimulerend het verschil voor alle kinderen proberen te maken.
    LA = ja!
    LB = wat moet ik ermee…..

  18. Kristel zegt:

    Nou nou mensen wat een negativiteit over de functiemix! Dit moeten wij als leerkrachten toch juist enorm waarderen?! Volgens de minister is dit DE grote zak met geld die ons werk aantrekkelijker maakt!

    Helaas is de functiemix alleen aantrekkelijk wanneer je nog jaren voor de klas hebt! Mijn bestuur vond dat ik voldeed aan alle eisen die zij stellen aan de functiemix: HBO+ opleiding, taaltoets goed doorstaan, ik sta meer de 50% voor de klas en ik sta al langer dan 3 jaar voor een groep . Ik moest op een sollicitatiegesprek komen bij mijn directeur, bovenschools manager en directeur van een andere school uit ons bestuur. Alle drie de heren vonden me geschikt en vanaf augustus ben ik dus LB-er, zoals mijn directeur dat noemt.
    Hij meldde daarbij dat het gaat om een paar euro per maand netto extra. Tja nu is het nog niet veel, maar ik moest me richten op de groei in de loop der jaren en doorstroom mogelijkheden. Ik vind het prettig dat ik op deze manier waardering krijg vanuit mijn bestuur, maar ik vind het ongelooflijk dat onze minister werkelijk denkt dat dit de manier is om mensen in het onderwijs te houden en dat ze denkt dat op deze manier de kwaliteit beter wordt. Carrière maken in het onderwijs kan tegenwoordig ,in mijn ogen, alleen als je de ambitie hebt om adjunct- of directeur te worden. IB en RT is namelijk nog steeds officieel een taak en geen functie. Hieraan is dus ook geen hoger salaris gekoppeld.

    Helaas wordt nog vaak vergeten dat een goede leerkracht nog geen goede manager is.
    Carrière maken kan in het onderwijs op dit moment alleen nog maar op kleine schaal! Dus vier je eigen kleine successen bouw zo aan je eigen kleine carrière!

  19. Sigrid zegt:

    Lekker Belangrijk..
    Ik wil vooral een Goede Juf zijn, mag dat nog tegenwoordig? Kán dat nog tegenwoordig? Wanneer het halve SBO, MLK, LOM zich in mijn dertigtellende kleuterklas heeft verzameld? En ik met mijn hbo+ omkom in GHP’s, HP’s en gesprekken met IZC, EZC, CJG ow ja en ouders natuurlijk..
    Nee, laat mij maar een Goede Juf zijn.
    Zonder die paar euro’s.
    Lekker Belangrijk!

  20. ine zegt:

    Tjeetje

    Ik loop toch wel achter hoor als ik dit zo allemaal lees. Wat een cursussen workshops en mooie zaken krijgen we toch allemaal aangeboden in het onderwijs. Natuurlijk volgen daar behoorlijk pittige discussies op in de koffiekomer met de poedermelk en boterhamzakjes als decor. Het heeft nooit genoeg mijn interesse gewekt om er daadwerkelijk wat mee te gaan doen. Alleen dan als ik verplicht werd he. Een succes zie ik als ik eindelijk een ingang gevonden heb bij een kind die van pure frustratie zelf niet meer weet wat het moet omdat iedereen toch zegt dat het een rotkind is. Een succes zie ik als ik na een aantal weken ploeteren een groep kan maken van groepjes die niet met elkaar willen samenwerken. Nee de lol en de zin in mijn werk komt zeker niet van allerlei prietpraat van bovenaf. Wel in de lol die een leerling me kan geven met bv de zin dat hij een biefstuk had bestelt extra large omdat de ober hem had gevraagd of hij de biefstuk medium wilde.

  21. Frank Jongbloed zegt:

    Theo, Ine en Sigrid zeggen min of meer hetzelfde en van Kristels ‘bonuspakket’ moet ik nog even bijkomen. Wat een voordeel! Maar het punt van waardering kan ik begrijpen, al zoek ik dat liever elders in plaats van bij de bovenschoolse afdeling.

    Ik denk te lezen dat leerkrachten hun successen liever halen bij de kinderen, dan bij hun salarisstrookjes.

  22. Frank Jongbloed zegt:

    Van mijn Twitter:

    Via diverse bronnen: “A moment with a good teacher can give a lifetime of hope.” Iets te USA naar mijn smaak, wél mooi: http://ow.ly/1sIHKE

  23. Kristel zegt:

    Wat mij heel erg opvalt door al deze stukjes is dat iedereen voldoening haalt uit successen in de klas en de kleine dingen die kinderen doen die je een goed gevoel bezorgen. En ik deel dat gevoel. Natuurlijk vind ik het ook prettiger om waardering te krijgen van collega’s, ouders en kinderen dan van het bovenschools management. Maar wanneer we dan de kans krijgen om meer te verdienen, al is dat misschien maar heel weinig dan hoeft het ineens niet zo nodig. En dat terwijl het de leerkrachten zijn die altijd vinden dat ze te weinig verdienen voor al het werk dat ze doen!

  24. Frank Jongbloed zegt:

    Goed punt, Kristel. Het is inderdaad leerkracht eigen om intern weinig nadruk te leggen op het relatief lage (HBO-) salaris, maar dit extern luidkeels te onderstrepen.

  25. Anja zegt:

    Laat ik nu al die tijd van de functiemix gedacht hebben dat die bedoeld is om meer inhoud en kwaliteit aan het onderwijs te geven. Bij ons was er afgelopen schooljaar veel discussie over de mix. Er is gekeken naar wat we in het profiel van de school nodig hebben. Waar willen we in verdiepen en verbreden. Ons motto is: De school waar taal beweegt. Dit proberen we in de te vullen door een breed aanbod aan taal. Nu hebben we daarvoor een LB taal- leesleerkracht (ondergetekende) die dit extra kan ondersteunen en uitbouwen. Voor komend jaar gaan we bezig met een LB leerkracht voor kunstzinnige vorming, omdat we dat een ook wezenlijk onderdeel vinden van de uitingen van kinderen.
    Dat het financieel tegenvalt is jammer. Voor jongere mensen is er (uiteindelijk) een grotere doorgroei mogelijk. Voor leerkrachten die al aan de eind van de LA-schaal zitten is het financieel gewin zeer gering omdat de bindingstoelage vervalt en het weer een paar jaar duurt voordat je die ingelopen hebt.

  26. Ruth zegt:

    Bij mij gaan er, als OOP-er in het voortgezet onderwijs, gelijk allemaal vriendjespolitiek en gunfactor toeters en bellen rinkelen. Doorgroeien in het onderwijs is gewoon lastig, net als doorgroeien in de zorg, omdat je nog altijd met mensen te maken hebt. Dus behalve toetscijfers en NLT heb je geen statistieken van hoe een leraar het doet. Dus… hoe wordt dat gemeten? Ik vraag me nog steeds af waarom die 3 docenten van hun LC naar LD schaal zijn gegaan, hoe hebben ze bedacht dat juist die drie dat kregen. De beste docent die ik 10 jaar geleden heb gehad en er nog steeds lesgeeft kreeg niet die LD schaal. En over (te) weinig verdienen kan ik meepraten. Ik heb meerdere malen per dag 80 leerlingen in de mediatheek zitten. Doe werk op HBO niveau (met een mbo-functie) en ben een halve maatschappelijk werker. Waardering? Weinig. Ook docenten kijken weinig om naar het OOP. Maar uiteindelijk zit ik er voor de leerlingen. En zit ik me ‘s ochtends op de fiets fluitend voor te nemen dat ik die dag alle leerlingen aan het lachen ga maken. Want zonder deze (ontzettend leuke) tieners, had ik niet deze (ontzettend leuke maar onderbetaalde) baan gehad.

  27. ine zegt:

    Wat gaaf Anja dat jullie de taal op deze manier aan gaan pakken. Kijk daar heb ik wel cursussen in gevolgd. Rappen met leerlingen. Kun je als groep 8er toch beter mee aan komen als : we gaan gedichten schrijven. Ze kunnen daar heel hun frustraties in kwijt. Als je ze daarna deze tekst ook nog laat omzetten in muziek wordt het geweldig. Heb dat al diverse malen gedaan. Hoe het “rotkind “zich dan laat zien als een fantastisch mensenkind. Puur genieten.

  28. Frank Jongbloed zegt:

    Bedankt, Anja/Ine/Ruth, voor de mooie inhoudelijke reacties. Ik zou er graag inhoudelijk mee aan de slag gaan, maar dat hebben jullie al een beetje bij elkaar gedaan en hee; het is nog steeds Koninginnedag. En mijn fiets is gejat.

  29. ine zegt:

    Fiets gejat ? Zoals Theo Maasen in zijn act zei : En waar heb je hem voor het laatst gezien dan ? Na een dagje stappen op koninginnedag zie je de wereld wel eens voor een doedelzak aan. Weet je zeker dat je hem kwijt bent ? Heb zelf wel eens een halve dag lopen zoeken waar ik mijn auto nou toch neergezet had. Jij had toch een opvouwbaar fietsje dat achter in de kofferbak kon ? Nou dan ! Toch maar even kijken.

  30. Monique Verhage zegt:

    Ach, werk pas 14 jaar in het onderwijs. Heb al vele dingen zien komen en GAAN. Functiemix? Dat zal ook wel een stille dood sterven.

  31. Frank Jongbloed zegt:

    We zullen zien, Monique. Tenslotte heb ook ik nog wel wat kilometers te gaan.

  32. Lin zegt:

    Leuk hoor zo,n functie mix er vallen enorm veel ontslagen en niet alleen in sbo .Helaas moeten wij hetvolgend jaar met 6 mensen minder doen op onze school het geld is op. Stop dat geld in het behouden van personeel .

  33. Yvonne Smit zegt:

    Ik reageer even op de volgende opmerking:
    Sigrid zegt:
    april 28th, 2011 at 09:29
    “Lekker Belangrijk..
    Ik wil vooral een Goede Juf zijn, mag dat nog tegenwoordig? Kán dat nog tegenwoordig? Wanneer het halve SBO, MLK, LOM zich in mijn dertigtellende kleuterklas heeft verzameld? En ik met mijn hbo+ omkom in GHP’s, HP’s en gesprekken met IZC, EZC, CJG ow ja en ouders natuurlijk..
    Nee, laat mij maar een Goede Juf zijn.
    Zonder die paar euro’s.
    Lekker Belangrijk!”
    Ik werk nu bijna 11 jaar op een SBO. Met hart en ziel werkt ons(deskundige)team (zonder functie mix)zich volledig uit de naad. Omdat er steeds minder kinderen worden doorverwezen hebben we 4 jaar geleden een hele groep moeten opheffen. Nu met nog maar 75 kinderen in 5 groepen heeft de school bijna geen bestaansrecht meer. Hoe kan het dat basisscholen zo veel SBO kinderen hebben en de “echte” de kinderen maar niet binnen krijgen?

  34. Frank Jongbloed zegt:

    Daar zit wat in, Lin. Bij ons is het ook puzzelen, schrappen en opnieuw plaatsen.

    Bedankt voor je reactie, Yvonne. En een goede vraag. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet genoeg verstand van heb. Wat ik wél weet is dat een verwijzing naar het speciaal onderwijs enorm veel haken en ogen heeft.

  35. Yvonne Smit zegt:

    Hoi Frank, Ik ben benieuwd welke haken en ogen jij allemaal bedoeld. Het is mijn persoonlijke ervaring dat veel leerkrachten in het bao gewoon geen idee hebben hoe het is voor kinderen op een sbo. Hierbij nodig (daag) ik iedereen uit; kom eens kijken en sfeer proeven. Onbekend maakt onbemind! Het is super leuk! In het AD Haagsche courant van gisteren staat een mooi artikel over onze school ivm het 50 jarig jubileum. 10 leerlingen zijn geïnterviewd en vertelden enthousiast over hun school.

  36. Frank Jongbloed zegt:

    Ik ben er wel eens geweest, op het speciaal onderwijs. Heb er in het verleden ook nog een half jaartje stage gelopen. Maar ik heb dan weer ervaring met aanmeldingen, langdradige rapporten, wachtlijsten en niet te vergeten; ouders die er niet aan willen. Over het enthousiasme van leerkrachten in het speciaal onderwijs maak ik me geen zorgen/illusies; dat zal hetzelfde zijn als in het reguliere basisonderwijs.

Reageer


− een = 6