Bij mij in de boekenkasten staat van alles en nog wat. Veel waargebeurde reisverhalen (en dan het liefst we-gingen-bijna-dood-maar-we-overleefden, zij-het-minus-drie-tenen-en-één-neus-epistels), Aziatische familievertellingen, oud-Engelse poëzie, fotoboeken, beduimelde Lonely Planets en Stephen King. Nou ja, niet Stephen zelf, maar zijn schrijverijen (al zou ik het enger vinden om hém op een ochtend in mijn boekenkast aan te treffen dan al zijn spookverhalen bij elkaar). Ik heb ook een plankje met Oosterse Wijsheden. Dat hebben ze in de bieb ook, te herkennen aan de bijbehorende roedel vijftig+ vrouwen met tie-dye gewaden, fietsmanden met Xenos-bloemen en zelfgemaakte juwelen waar je de gemiddelde sumoworstelaar mee kunt neerknuppelen. Eentje van mijn boeken heet ‘De lachende Boeddha’. En als je dat openslaat, staat er in de eerste alinea waar een leraar aan moet voldoen! Volgens de traditionele Tibetaanse leringen. Volgens eenieder met gezond verstand. En als je nu even meeleest, vertel ik je daarna iets over Straffen & Belonen. Lisez avec moi!

De traditionele Tibetaanse leringen bevatten een aantal eigenschappen die een leraar moet bezitten:

Hij moet meer weten dan jij. (Als een kind begint over de zin ‘hebban olla vogala’, dan weet jij natuurlijk allang waar het over gaat. *kuch* Google anders maar even.)

Hij moet zijn negatieve emoties hebben bedwongen. (Bewaar je snijdende opmerking als een kind niet oplet tijdens de rekenuitleg en later bij je komt met “Ik snap het niet!”)

Hij moet meedogend zijn. (Want een kind dat continu gaapt tijdens de les, kan dat wel eens doen omdat zijn ouders de avond ervoor een knallende ruzie hebben gehad.)

Hij moet oppassend en evenwichtig zijn. (Geen kind zit te wachten op juf Burn-Out en meester Overspanstra.)

Hij moet de leringen doorgronden en zelf hebben ervaren en ze op een heldere en begrijpelijke manier op leerlingen van verschillend niveau kunnen overbrengen. (Je moet dus niet alleen een staartdeling kunnen maken, je moet het ook nog eens op drie manieren aan de kinderen kunnen uitleggen. En dan ook nog in het Kindriaans, dus taal die ze begrijpen).

Hij moet zijn beweringen waarmaken. (Practice what you preach. Dus niet de kinderen aanspreken op onsportief gedrag en dan drie bejaarden snijden op de terugweg naar huis – “want de kids zien het toch niet meer”.)

Hij moet volhardend zijn. (Afmaken waar je aan begint bijvoorbeeld, ook als het een afschuwelijk moederdagcadeau-in-wording is. Sorry, moeders van de kinderen die bij mij in de groep zitten. Better luck next time.)

Hij moet kunnen incasseren. (Meester, u wordt kaal. En u bent ook niet zo groot. En heeft u die broek nu al drie dagen aan? Okay, die laatste heb ik niet gehoord. Die andere twee wel.) ”

Goed. Hoe doet u het volgens de traditionele Tibetaanse leringen? Bent u als juf of meester een beetje traditionele-Tibetaanse-leringen-proof? Of wordt dat extra bijles op het gebied van traditionele Tibetaanse leringen in de aankomende vakantie?

Dan nu het beloofde Straffen & Belonen. In bijna onleesbaar formaat.

Bron: De Lachende Boeddha – Mark Magill.

10 Reacties op “The Art Of OnderwijZEN”

  1. miriam zegt:

    Ach ach en zie ik nou goed dat dat 45 euro kost? Ja dat heb ik nog net over, nadat ik de volgende cursussen zelf gefinancierd & in mijn eigen tijd gevolgd heb:
    -neem de leerlingen in de houdgreep: veiligheid
    -moderne media in de klas: weg met de papiertroep
    -pensioengedoe, wat doe je d’r an?
    -werken tot je 68e, hoe lang duurt dat nog?
    -burn vooral niet out of down
    -bedwing de ouders
    -overmeester je baas en zonodig je collega’s
    -effectief onbevoegd lesgeven, de fijne kneepjes
    Maar ik zie dat de borrel incluis is.
    Vooruit met de geit dan maar!

  2. miriam zegt:

    en als ik daarna nog geld heb, en fut, ga ik naar Tibet en kom ik niet meer terug.

  3. ine zegt:

    Nog eens an toe zeg !

    Wat ik de laatste jaren niet aan workshops en trainigen voorbij heb zien komen.Helaas vele daarvan al dan niet verplicht moest volgen. Waarvan een paar leuke ( goede ) niet te na besproken.Hoe komt dit toch allemaal uit de lucht vallen ? Ik begrijp er niks van. Natuurlijk is het goed op de hoogte gehouden te worden met wat we allemaal meer en extra op ons bordje krijgen. Maar moet dit nu helemaal van de andere kant van de wereld komen ? Een beetje gezond verstand en emphatie voor je leerlingen en ouders doet wonderen. Zoals ik weleens in een eerdere reactie heb gezegd : duidelijk zijn. Aangeven hier is de grens. En soms het ook aandurven de grenzen te verleggen. Ik denk dat ik het leukste vak van de wereld heb. Het zou ook zo maar kunnen zijn dat dit ook een beetje helpt om de sfeer in de groep te houden en over te kunnen brengen op een leerling dat ongewenst gedrag niet leuk is. Helpt deze reactie of moet ik nu toch naar deze studiemiddag denken jullie ? Laat ik nu eerst maar een borrel gaan nemen.
    Doe ik daarna wat mantra yoga chakra visualisatie mindmapping oefeningen. Ik laat jullie nog weten of het beter gaat met of zonder borrel.

  4. ine zegt:

    Schrijf ik me daar van ingehouden frustratie empathie verkeerd. Sorry.

  5. ine zegt:

    Schrijf ik me daar van frustratie het woord empathie verkeerd. Sorry .

  6. Frank Jongbloed zegt:

    Ik ben vlakbij Tibet geweest, Miriam.
    Ze schijnen daar ook flink aan de borrel te zijn. Al maken ze het daar van yak-iets.

    En Ine ook al aan de borrel. Dat verklaart de spelfout en dubbele reactie. Ine! Je wordt toch wel naar huis gebracht, he?

  7. ine zegt:

    Na even verward nadenken werd beloten mij te laten blijven slapen aldaar.
    Kwam daar Stephen ook nog tegen trouwens
    Hij gaat binnnekort een boek schrijven over hoe je een goede docent wordt.
    Ik ga nu al smullen
    Die yak beviel trouwens prima
    Schijnt ook goed voor je huid te zijn
    Wordt ie nl veel dikker van !

    Proost Ine

  8. Frank Jongbloed zegt:

    Stephen is vroeger wel leraar geweest, maar dat wist jij natuurlijk al, Ine. Je bent me er eentje. Ohm Ine Padme Hum.

  9. ine zegt:

    Ja natuurlijk wist ik dat. Alleen weigerde hij ook na 6 glazen yak te vertellen in welk vak hij les had gegeven.Ben benieuwd in welke vak of over welke methode zijn boek zal gaan. Misschien wel in het goed uitspreken van de ohm omdat er anders vreselijke dingen gebeuren ? Tenslotte wil ik deze reactie afsluiten met u mijn werkelijke naam door te geven
    Leraresjemethetyakhesje
    Niet verder vertellen he ?

  10. Frank Jongbloed zegt:

    Hij gaf Engels, leraresjemethetyakhesje.

Reageer


× vijf = 40