Negenennegentig procent van wat ik dagelijks meemaak als leerkracht blijft terecht onbesproken of onvermeld op deze site of op mijn twitteraccount. Kijk, schrijven over het onderwijs is leuk. Net doen alsof je een heftige mening hebt over een onderwerp uit de onderwijsactualiteit is ook leuk. Ik krijg er ook nog eens voor betaald. Maar voordat ik hier stukjes begon te tikken heb ik op mijn werk duidelijk gemaakt aan de leiding dat ik nooit iets zal schrijven waardoor ik mijn collega’s of mijn leerlingen in verlegenheid zou kunnen brengen.

Want ik ben er heilig van overtuigd dat een leraar een functie heeft met een hoge integriteit. En zich accordingly (een Engels woord dat deze zin zóveel interessanter maakt) dient te gedragen. En je derhalve dus heel voorzichtig moet zijn met wat je op het internet zet via sociale media als Hyves, Twitter, Facebook, enzovoorts. Ik trek een grimas als ik leraren op Twitter tref die berichten schrijven als: “Kut. De pizza is aangebrand!” Of in een andere categorie: “Ik wordt zo moe van Arie Boomsma.”

In de Verenigde Staten (The Land Of The Not Entirely Free) worden tegenwoordig beleidsplannen geschreven met betrekking tot leerkrachten en sociale media. Enkele voorbeelden! Bitte lesen Sie mit mir:

“If you feel angry or passionate about a subject, it may not be the time to share your thoughts in a post – you should delay posting until you are calm and clearheaded. Always remember that no e-mail is ever fully deleted.”

“By their very nature, social media websites and blogs are not private. Internet search engines can find information years after it was originally posted. Comments can be forwarded or copied and archival systems save information even if you delete a post.”

“Thoroughly spell and grammar check your content before you post. Citizens expect that education employees set a good example when they write and speak in public. It is important that you correct any errors as soon as you can. Since transparency is important, admit your mistake, apologize if necessary, correct it and move on.”

“Employees should be respectful and professional in all communications by word, image or other means. Employees should avoid use of obscene, profane or vulgar language on any social media network or engage in communications or conduct that is harassing, threatening, bullying, libelous, or defamatory or that discusses or encourages any illegal activity or the inappropriate use of alcohol, use of illegal drugs, sexual behavior or sexual harassment.”

Tja. Die Verenigde Staten. Wat vinden we ervan, lezers? Moeten wij ook beginnen aan zulke beleidsplannen? Of vertrouwen we op het inschattingsvermogen van de Nederlandse onderwijzer? Ik weet het zo net nog niet. Ik kan niet zeggen dat ik het compleet oneens ben met The Home Of The Never Very Brave. En wie wordt er nu niet moe van Arie Boomsma?

Lees meer hierover op Onderwijsethiek.nl, The Huffington Post en dit stukkie hier.
Foto.

20 Reacties op “99%”

  1. Debby zegt:

    Ach al die social media, wij leerkrachten zijn toch verstandig genoeg:-( om te weten wat we neerkalken. Beheersen, beheerzen, behersen de kunst om foutloos te schrijfen of is het nou schrijven. Hm , we houden ons bij jouw stukjes, lezen ze met veel genoegen en hopen gewoon dat we zelf ook in staat zijn op die manier anderen te boeien met onze stukjes.

    Voor mij hoeven de beleidsplannen zo niet. Laten we er van uit blijven gaan dat de Nederlandse onderwijzer wijs genoeg is om te weten wat hij/zj neer kan zetten en net zo belangrijk kan zeggen. Welnee. Zo nu weer een uurtje nakijken!

  2. Frank Jongbloed zegt:

    Dat is lief van je, Debby. Die complimenten. Maar misschien moet ik gewoon zeggen dat ik het aardig van je vind. Anders denkt men dat ik vrouwen probeer te versieren via deze site. En word ik ontslagen. Vanwege onbetamelijk gedrag op het internet.

  3. Frank Jongbloed zegt:

    En wie kijkt er nu na op vrijdagavond?!

  4. Kristel zegt:

    Ik vind het een erg lastige stelling!
    Had eerst al geschreven dat ik het totale onzin vond, omdat ik wel leerkracht maar bovenal mens ben.
    Maar we moesten eerst nadenken, afkoelen en dan pas schrijven toch!?
    Voor mij staat wel als een paal boven water dat je geen leerlingen toelaat op je hyves of facebook. Ze hebben niets te maken mijn de invulling van mijn vrije tijd en ik wil ook niet weten wat zij doen!
    Verder vind ik dat we inderdaad een voorbeeld functie hebben als leerkracht, dus wanneer je weet dat leerlingen en ook ouders je kunnen vinden op internet zul je toch moeten letten op je woorden.
    Feit blijft ook dat steeds meer bedrijven, maar ook scholen de hyves- en facebook pagina’s van hun sollicitanten bekijken voor ze een sollicitatiegesprek aangaan. Dit kan dus ook in je nadeel werken!

  5. meester Henk zegt:

    “tricky” :-) Vraag ik aan de kinderen of ik na schooltijd mezelf mag zijn : natuurlijk !
    Maar wanneer ik jullie voorhoud”, dat je je “hand”(lees arm) moet uitsteken wanneer je afslaat en jullie zien dat ik dat niet doe, wat dan ?
    Tja, u moet natuurlijk wel het goede voorbeeld geven !

  6. Frank Jongbloed zegt:

    Verstandige reactie, Kristel. En dat meen ik. Ik word ook wel eens ‘gevonden’ door leerlingen of ouders. Geen probleem, maar ik ben me van elk twitterbericht bewust, denk na voordat ik het het net opgooi.

    Gelukkig kom ik nooit op de fiets naar het werk, Henk. Hoef me daar dus niet druk over te maken. En ze hebben vandaag allemaal het verkeersdiploma gekregen, (theorie en praktijk).

  7. Charles zegt:

    Lijkt me zo heerlijk om te kunnen roepen wat je denkt, wat je hoopt, waar je moe van wordt….maar onderwijsmensen kunnen dat eenmaal beter niet doen. Sterker, ondanks dat het me heerlijk lijkt…ik kan /durf / wil het niet.

  8. WillemICT zegt:

    Voorbeeldfunctie of niet, onderwijzer(es) of niet, let op je taalgebruik. En dat geldt zeker voor je mail, je tweets en je blogs. Niets verlaat zo snel je pc, tablet of smartphone.
    En let eens op dat mooie en correcte taalgebruik van Arie Boomsma. Daar kan menig leerkracht nog wat van leren..

  9. Frank Jongbloed zegt:

    Ook niet wat je hoopt, Charles? Dat klinkt namelijk prettig positief. Doet me denken aan de eindscene van The Shawshank Redemption (zowel boek als film). “I find I’m so excited, I can barely sit still or hold a thought in my head. I think it’s the excitement only a free man can feel, a free man at the start of a long journey whose conclusion is uncertain. I hope I can make it across the border. I hope to see my friend and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.” Maar ik denk ook dat dit een wat overdreven reactie is op jouw reactie.

    Het taalgebruik van Arie Boomsma. Ik geloof niet dat het zijn sterkste punt is, Willem. Volgens mij is het zijn kaaklijn. Daar kun je je brood mee snijden. Maar dat ben ik weer, een en al jaloers.

  10. Charles zegt:

    Iets overdreven maar wel hilarisch. En over Arie zwijg ik maar even.

  11. Meester Emile zegt:

    Het is goed om duidelijke afspraken te hebben over je gedrag en dus ook dat op internet. Maar niet per se nodig als je het mij vraagt. Niet alleen leerkrachten maar iedereen dient erover na te denken wat hij/zij op het internet zet. Mediawijsheid noemen we dat. Dat je als leerkracht een voorbeeldfunctie hebt moge duidelijk zijn. Zeker op een plek waar ouders en zelfs leerlingen je zien gedraag je je zoals men van je verwacht. In de wijk van mijn school rijd ik geen kilometer te hard (daarbuiten trouwens ook niet hoor…. nee echt…….) en op internet zet ik geen kwetsende of ondoordachte teksten. Zo wilde ik vandaag wat twitteren over Audi-rijders en het gebrek aan inschattingsvermogen… niet gedaan. De gedachte dat een ouder mijn twitteraccount kent én audi rijdt gaven daarbij de doorslag.

  12. Frank Jongbloed zegt:

    Heel herkenbaar, Emile. Al moet ik toegeven dat ik mijn lunchende collega’s ooit eens een ‘kudde autistische havenarbeiders’ heb genoemd. Dat kreeg ik later te horen van mijn collega’s. Al moesten ze er hartelijk om grijnzen. En da’s heel bijzonder. Voor autisten.

  13. WillemICT zegt:

    Het mooie van taal is het gebruik van stijlfiguren. De hyperbool m.b.t. Arie B. Is er één van. Kan je dingen toch zeggen, al hoor je ze niet te zeggen.

  14. Hanneke zegt:

    Hoe vaak ik al niet een stukje heb gewist en me heb bedacht om het toch maar niet te twitteren of te reageren op een blog. Pffffff ga ik op reactie toevoegen klikken of wis ik dit weer? Ja, ik ga het doen:-)

  15. Frank Jongbloed zegt:

    “De hyperbool m.b.t. Arie B.”

    Willem, je bent een beetje de nieuwe Yvonne Keuls.

  16. Frank Jongbloed zegt:

    Toen ik dit stukje schreef, Hanneke, wist ik al dat het voor veel mensen herkenbaar zou zijn. Ik ken ze natuurlijk ook, de juffen die in hun badpak op Hyves in de camera staan te pruilen. Daarmee bedoel ik jou natuurlijk niet! Het idee.

  17. Theo 7/8 zegt:

    Ik stootte mijn neus zo erg met het internet. Heel idealistisch begon ik ermee.
    Op onze school heerst een cultuur waar je elke gedachte kwijt kunt. Ik richtte een ‘internetcafé’ op voor alle personeelsleden, meteen maar voor de hele stichting.
    2 weken later: Ik mocht op schoot komen bij onze innemende algemene directeur. Het bleek een algemeen overrompelende directeur en met nog na-kniis het kkende knieën verliet ik zijn kasteel.
    Ik heb het op deze harde manier geleerd.
    Nu lees ik de Amerikaanse gedragscode en ik snap dat zo goed. Misschien wel über-politiek-correct, maar toch.
    Heb ook maar de cursus Mediacoach gevolgd.
    En verdomd: ook de vrijheid die je neemt op het internet moet niet in conflict komen met de vrijheid van de lezer of geadresseerde. Hoe belangrijk is mijn mening dat ik de gemoedsrust van anderen op een of andere manier mee om zeep help? Toch goed om je dat zo nu en dan even te realiseren.
    Het allerbelangrijkste vind ik dat we de ons toevertrouwde kinderen er van bewust maken dat alles wat ze op het internet zetten ( in hun lekker naïeve levenswijsheid van 12 jarige / bij mij duurde het vele jaren langer..)zooo lang tegen hun gebruikt kan worden.
    Wie kleedt zich al om op de Dam??

    Prettig en zonnig weekend!!

  18. ine zegt:

    Ahum

    Vaak wil ik ergens antwoord op geven. Toch kwam ik er na veel keer mijn neus stoten uit dat niks zeggen maar vragend de wenkbrauwen optrekken beter werkt. Maar dat was nog voor het tijdperk van de mobiele telefoon het internet en twitters enz.
    Wat nu ?

  19. Ruth zegt:

    Ik ben iemand die een serieus als-dan probleem had. Ik gebruikte het altijd fout.
    En Hyves, Facebook en Twitter is leuk, zo lang je inderdaad eerst minstens drie keer nadenkt over wat je schrijft en hoe het overkomt op ouders, leerlingen en de rest van de mensheid. Maar ik ben van mening dat niet alleen mensen in het onderwijs dat moeten doen. Sommige mensen zetten hun hele dagplanning en alle frustraties op hun prikbord. Geheel onnodig, vind ik.
    En een spellingsfout moet een keer kunnen hoor. Over het algemeen kan ik beter nederlands dan de rest van ‘mijn soort’. (zie je? Het als-dan probleem is opgelost. Met dank aan een paar V6 leerlingen.)

  20. Frank Jongbloed zegt:

    Bedankt voor jullie reacties, Theo, Ine & Ruth. Gelezen en gewaardeerd. Grappig dat zowel Theo als Ine kozen voor de uitdrukking ‘de neus stoten’. En Ruth, de rest van ‘jouw soort’? Foei, toch.

Reageer


− drie = 4