En zo zat ik op oudejaarsavond met een oliebol in mijn linkerhand en een glas moscato voor mijn neus en opeens dacht ik: het zal toch niet zo zijn dat er dit nieuwe jaar wéér structurele aansluitingsproblemen zijn tussen het breukenonderwijs in groep 8 en de onderbouw van havo/vwo! En ik had het nog niet gedacht of iemand in het beschonken gezelschap duwde mij het promotieonderzoek van Geeke Bruin-Muurling in het gezicht. “HIER,” werd er gebruld waardoor er stukjes aardappelsalade op mijn hippe blouseje belandden, “moet je maar eens lezen!” En terwijl de klok twaalf keer sloeg en men natte champagnezoenen uit begon te delen, dacht ik voornamelijk aan oplossingsstrategieën, begrijpelijke redeneringen en standaardprocedures bij breuken. En besloot ik: het gat tussen het primair en het voortgezet onderwijs moet dit jaar worden gedicht! Het MOET! Al is het het enige wat ik dit jaar voor elkaar krijg! De volgende ochtend was ik het echter allemaal weer vergeten. Ook nu interesseert het me weinig, maar als jij daar anders over denkt; lees maar even verder dan:

“Het onderzoek wijst op drie belangrijke punten in de doorlopende leerlijn. Als eerste is er een gat ontstaan tussen basisschool en voortgezet onderwijs. In basisschool gaan de rekenboeken niet verder dan het werken met specifieke oplossingsmethoden, terwijl de leerboeken van het voortgezet onderwijs zonder veel omhaal een algemene oplossingsmethode introduceren. Van een opbouw waarbij de algemene methode op een voor de leerlingen begrijpelijke wijze voortvloeit uit de vertrouwde methoden is geen sprake. Noch in de basisschool, noch in het voortgezet onderwijs wordt geprobeerd deze verschillende manieren van denken bij elkaar te brengen. De grootte van dit gat blijft over het algemeen onopgemerkt door de verschillen in vakdidactische uitgangspunten en tradities tussen beide schooltypen. Bij de één start het leren in de context, bij de ander is dit het einde van het leerproces; bij de één gaat de aandacht uit naar de informele oplossingsstrategieën, bij de ander zijn contextloze opgaven en formele oplossingsmethoden de norm. Concreet leidt dit er bijvoorbeeld toe dat er in het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs dezelfde visuele modellen worden gebruikt, terwijl de leerlingen geacht worden deze verschillend te interpreteren.

Ten tweede wordt er in de basisschool flink geoefend met de getal-specifieke oplossingsstrategieën, in plaats dat wordt geprobeerd om de leerlingen in te laten zien dat de verschillende methoden op hetzelfde neer komen. Hierdoor krijgen leerlingen een veelheid aan regeltjes aangeleerd, en blijft de onderliggende getalsstructuur onderbelicht.

Ten derde is er geringe aandacht voor het verder ontwikkelen van het formele rekenen met breuken in het voortgezet onderwijs en de structuur van het rekenen met breuken als basis voor algebra. Dit leidt ertoe dat de bagage van de leerlingen in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs tekort schiet.”

Ik denk dat er wel meer grote gaten in de weg tussen het primair en het voortgezet zitten. Van groep 8 naar de brugklas gaan lijkt wel een beetje op uit huis gaan. Van begeleid en veilig naar individueel en grootschalig. Of is dit een tikkie kort door de bocht? Hoe dan ook; de beste wensen, Trouwe Lezer!

*Lees hier het hele artikel.
*Foto.

9 Reacties op “The Yellow Breuk Road”

  1. meester Henk zegt:

    Laat ik nou net een digitale bordles hebben gemaakt (voor HD bord) !

  2. Frank Jongbloed zegt:

    En die vinden we door te klikken op je naam. Bedankt voor de tip, meester Henk.

  3. meester Henk zegt:

    nee, staat nog niet on-line ! Maar wil dat komende week wel doen !

  4. Frank Jongbloed zegt:

    Ja zeg! Net nu we állemaal enorm enthousiast geworden zijn.

  5. Erwin Dekker zegt:

    Ja en ik wil deze wel graag linken op de site van kennisnet (bij uwe goedvinden natuurlijk :P )

  6. meester Henk zegt:

    Jullie zetten me wel onder druk. Moet hetgeen ik met de hand op m’n laptop geschreven heb nog omzetten in getypt schrift. Is toch beter leesbaar denk ik.
    Help me herinneren !!!!!!!!! Ik zit al weer diep in de waan van de dag.

  7. meester Henk zegt:

    Slecht nieuws ! Ik dacht vandaag enthousiast m’n lesje te proberen. Wat blijkt ? Ik heb de les op een breedbeeldscherm gemaakt, terwijl het digibord geen breedbeeld heeft. Dat betekende veel geschuif en kinderen die niet het totaalbeeld zagen (óf het ene deel óf het andere) en dat werkt absoluut niet. Ik moet kijken of ik de les op het digibord kan bewerken, maar dat zal tijd kosten en jullie weten het : in het onderwijs …….
    Enfin, ik geef het niet op.

  8. Christien van Gool zegt:

    @Frank
    Zolang er verschillen zitten tussen basisscholen is de overgang sowieso lastig: de ene school behandelt iets zus, de andere zo. Die komen dan allemaal samen in het voortgezet onderwijs.
    Verder weten we natuurlijk niet echt van elkaar wat we doen. En is er een levensgroot verschil tussen leerlingen de hele dag voor je neus hebben en vakgericht onderwijs waar je leerlingen maar een paar uurtjes per week ziet zoals in VO.
    Niet echt op te lossen die kloof of wel?

  9. Frank Jongbloed zegt:

    Moeilijk op te lossen, Christien. Maar je weet; wie geen deel is van de oplossing, is een deel van … ;]

Reageer


2 + = zeven