We kennen het allemaal wel. Je wilt even de niettang van je collega lenen en je loopt haar lokaal binnen om vervolgens bijna fysiek teruggeduwd te worden door de meur. Kuchend en tranend bereik je haar bureau en je deelt haar het volgende mee: “Het stinkt hier.” Je collega kijkt je verbaasd aan, snift wat links en rechts en haalt haar schouders op. Terwijl je met de niettang weer terugstrompelt vraag jij je af hoe het komt dat zij niet doorheeft dat haar groep schijnbaar collectief aan het ontbinden is tijdens de rekenles. De Gezondheidsraad heeft er een 144 pagina’s dik advies over geschreven. Daaruit blijkt dat de geurhinder in basisscholen slechts merkbaar is ‘bij het binnengaan’. Het peperdure verslag geeft ons dan ook het volgende intelligente advies: ventileer je lokaal. En even voor collega Natalie in groep 6/7: na de meivakantie krijg je je niettang weer terug.

“In Nederlandse schoollokalen blijkt de gemiddelde CO2-concentatie (kooldioxide) rond de 2.000 ppm te liggen. Voor wie niet thuis is in de milieuregelgeving; dat is aanmerkelijk hoger dan de norm van 1.200 ppm die is vastgelegd voor gebouwen. Er gaan ook stemmen op om het CO2-gehalte nog meer te verlagen, naar 800, maar dat is volgens de Gezondheidsraad niet nodig.

„Geurhinder”, zoals de Raad het eufemistisch noemt, komt bij 1.200 ppm voor bij „het binnengaan van de klas”. En dan hebben we het ook alleen over „geringe geurhinder”. Met andere woorden; alleen als je de klas ingaat, ruik je de dampen van twintig, dertig actieve kinderlichamen. Daarna ben je gewend aan de lucht. „Een gevoelig kind kan daar nadelig effect van ondervinden”, schrijft de Raad. Dan bedoelen de raadsleden vooral astma en luchtwegaandoeningen.”

Zweetvoeten, rokende ouders en ontsnappende scheten. Als leerkracht ontkom je er soms niet aan. En dan heb je ook nog het euvel rondom leerlingen!

Lees hier wat over de stank in NRC Handelsblad.
En als je je verveelt kan je hier de 144 pagina’s doorbladeren.

6 Reacties op “Hoe Ruikt Jouw Lokaal?”

  1. elke zegt:

    ‘Oeh! Blijdorp!’ berichten we bij ons op school vrolijk, als we bij het binnenkomen bijna achteruit wankelen. Voor de kinderen klinkt het gezellig en juf doet, volkomen ongerelateerd aan het compliment, raam en deur wat verder open.

  2. Frank Jongbloed zegt:

    Hahaha, Blijdorp. Ja, children smell like the darndest things.

  3. Jeroen zegt:

    Mijn standaard ritueel bij binnenkomst in mijn lokaal, bovenramen open. En dat blijven ze de gehele dag. Afhankelijk van de situatie (adaptief) ook nog de gewone ramen open erbij.
    Maar ik ken het volgende ook uit eigen ervaring tijdens de afgelopen jaren: Verwarming die staat te loeien en niet zachter gezet kan worden omdat het centraal wordt geregeld, té koud bij het openzetten van ramen in de winter of juist te warm in de zomer, tocht… Klimaatbeheersing laat soms te wensen over, lijkt me. Maar wel reuze belangrijk om daar als leerkracht in jouw lokaal verantwoordelijkheid voor te nemen!

  4. Frank Jongbloed zegt:

    Bij mij staan de schuifjes altijd open, ook als de school gesloten is. Bij binnenkomst gaan de ramen ook op een kier, of eentje (als het erg koud is). Verder heb ik de deur van het lokaal ook altijd open staan, waardoor het flink ventileert. En gelukkig geef ik les aan groep 4, daar stinkt het nog niet zo.

  5. Carin Jongma zegt:

    ‘s nachts moeten verplicht alle ramen dicht, en als ik dan ‘s ochtends mijn lokaal binnenkom, snuif ik het heerlijke aroma op van… Knaagdieren! Ik ben ervan overtuigd dat er muizen wonen op het zoldertje van mijn lokaal. De hele dag de ramen maar tegenover elkaar open.

  6. Frank Jongbloed zegt:

    Knaagdieren? Oh. Dat kom je ook niet vaak tegen. Maar wat ik nog veel bijzonderderder vind; een zoldertje? Welk lokaal heeft er nu een zoldertje? Ik wil ook een zoldertje.

Reageer


acht − = 7