Een interessant berichtje vandaag in de Stentor over een groep basisscholen die zijn begonnen met een methode die het belang van complimentjes onderstreept en de nadruk op straffen wil verminderen. Het is een nieuwe methode, overgevlogen uit Amerika. Daar zitten de leerkrachten op zijn Amerikaans te juichen als de kinderen iets goed doen (bijvoorbeeld eerst je broekriem afdoen voordat je door het metaaldetectiepoortje gaat), maar dat is volgens drs. Margreet van Oudheusden iets dat hier niet aanslaat. “Wij zijn meer van: doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg.” In Nederland krijgt de methode de naam School Wide Positive Behavior Support. Want dat bekt zo lekker weg. “Pak je werkboek, jongens en meisjes.” “Welk werkboek, meester?” “Die groene, het is weer tijd voor School Wide Positive Behavior Support.”

“Het idee dat complimenten beter werken dan straffen, dat is niet nieuw, maar wel dat het met een systematische en planmatige wijze aangepakt op de hele school en bij de kinderen thuis”, zegt hoofddocente drs. Erica de Bruïne van Windesheim, die samen met drs. Margreet van Oudheusden en dr. Sui Lin Goei gisteren aan docenten van de drie scholen een toelichting gaf op de nieuwe methode.

“Het is nu zo dat leraren vaak 80% van hun tijd besteden aan 5% van de leerlingen in een klas die door hun gedragsproblemen voor overlast zorgen. En dat moet hierdoor veranderen.” Wat gedragsproblemen zijn, buiten kinderen met bijvoorbeeld ADHD, kan per leerkracht verschillen. “Hoe je omgaat met het gedrag van leerlingen, daar moet je als team dan afspraken over maken”. Om docenten bewust te maken van hun eigen gedrag is er als stelregel dat elke leerling elke dag eerst 4 complimenten krijgt en pas daarna (indien nodig)een bestraffing. “Als School of Education willen we zo bijdragen aan een goede kwaliteit van het onderwijs. Onze kennis verspreiden we na afloop in het hele land, samen met andere scholen en instellingen die elders in Nederland met SWPBS zijn gaan werken.”

De bedoeling is dat je een leerling eerst vier complimenten geeft en daarna pas straf. Dat kan een hele uitdaging zijn voor leerkrachten. Als de leerling daarentegen erg lastig is, is het vast geoorloofd om héél snel vier complimenten te maken (rap achter elkaar) en daarna uitgebreid de straf. Ik bedoel; het moet wel leuk blijven.

*Lees hier verder over het nieuwe wetboek van strafrechten.

6 Reacties op “De Strafweging Waard”

  1. an zegt:

    Complimentjes geven kan natuurlijk nooit kwaad maar toch moest ik even denken aan het volgende:
    Wanneer konijntjes op het hakblok worden gezet worden ze eerst meerdere keren (4x?) met een zachte borstel over het ruggetje gestreeld en aan de andere kant van het borsteltje zit een vlijmscherp mes!!

  2. Frank Jongbloed zegt:

    Hahaha, wat een briljante vergelijking.

  3. Judith zegt:

    Hoi,

    Hier in Noorwegen zijn we 3 jaar geleden met hetzelfde project begonnen. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat als iemand iets verkeerd doet, je dan vlug 3 – 4 positieve dingen bedenkt voordat je kunt gaan afstraffen. Je moet de kinderen die vaak dingen verkeerd doen al vooooooor die bekende momenten positieve aandacht hebben gegeven!

    Het konijntje heeft dus wel eerst een lieve en leuke eigenaar gehad, voordat ie met het vlijmscherpe mes in aanraking kwam!

  4. Frank Jongbloed zegt:

    Als je belooft om het niet door te vertellen, Judith, wil ik je best bekennen dat ik het helemaal niet zo’n verkeerde aanpak vind.

  5. Birgit zegt:

    Lekker late reactie, dat krijg je ervan als je niet netjes vanaf het begin mee bent gaan lezen…
    Op 1 van de 2 scholen waar ik werk zijn we vorig jaar begonnen met PBS, wij laten Wide School achterwege. Er zijn leerkrachten naar Noorwegen geweest, we hebben studiemiddagen gehad en met ingang van 5 september 2011 is PBS schoolbreed ingevoerd. De leerlingen van mijn groep 5 doen zo ongeveer alles voor een complimentje. Want dan kunnen ze een ‘muntje’ verdienen en als we er 300 hebben gaan we wat leuks doen met de groep. Mijn ervaring tot nu, na 6 weken PBS, zijn vooral positief. Het werkt zoveel prettiger als je de positieve dingen benoemt! Ik had verwacht dat het een hele omschakeling zou zijn. Maar gelukkig blijk ik van nature iemand die graag complimentjes geeft.

  6. Mujahid zegt:

    Beide gebruiken maar wel gplssitet. Klop je eiwitten em wat suiker stijf. in een andere kom slagroom. In een derde de eiwitten en doe bij alle wat suiker zodat het beter stijf wordt. Bij de dooiers bvb vanille toevoegen of een ander smaakje. Vouw alles door elkaar en vrias het zsm in! Zwaardere zaken als amarenen e.d. tijdens het laatste vouwwerk toevoegen!!!!!!!

Reageer


9 − vijf =