Wees niet langer bevreesd, oh onderwijswereld. De redding is nabij. Voel de grond zinderen onder de voeten, hoor het hoopvolle bloed zingen door uw didactische aderen. Aanschouw de schitterende opleving van uw digitale schoolborden, proef de versgezette koffie weer op de drooggeprentenboekte smaakpapillen. Er gaat een frisse wind waaien door de verdorde gangen van Ne√™rlands grijze schoolgebouwen. Zet de schouders recht, trek het gelaat in een grijns en kijk omhoog. Is het een vliegtuig, is het een kogel? Nee. Het is Sharon Dijksma’s Vliegende Brigade. Ja. Ik kan er verder ook niks aan doen.

“Staatssecretaris Sharon Dijksma (Onderwijs, PvdA) gaat ‘vliegende brigades’ inzetten om zogenoemde ‘zeer zwakke scholen’ beter te maken. Dat heeft het ministerie vandaag laten weten.

De brigades beginnen in maart. Ze gaan naar scholen waar de vakken taal en rekenen, het onderwijskundig handelen van leraren en de leerlingenzorg door de inspectie als onvoldoende zijn beoordeeld. Het departement heeft er 1,7 miljoen euro voor uitgetrokken.

De teams gaan scholen in de praktijk bijstaan en worden bemenst door ex-inspecteurs, mensen uit de schoolbegeleidingsbranche en mensen van de landelijke pedagogische centra. Het ministerie hoopt dat met de hulp van de vliegende brigade de scholen binnen een jaar niet meer ‘zeer zwak’ zullen zijn. Ze blijven dan nog wel onder toezicht.”

Goed idee. Ik weet nog wel een plekje waar het past. Naast de opgerolde pannenkoekjes met suiker en kokoskoekjes die in de prullenbak verdwijnen na het schoolkerstdiner van aanstaande donderdagavond. Nee, ik maak maar een grapje. Die pannenkoekjes gaan altijd schoon op.

*Vliegende brigades tegen slecht onderwijs, NRC

8 Reacties op “Dijksma’s Vliegende Brigade”

  1. ReinBijlsma zegt:

    Haha, ook heel herkenbaar dit! Ik had er vandaag op mijn weblog ook al een stukje aan gewijd ( zie link ) . Veel sterkte gedurende de barre dagen dat we het nog zonder Vliegende Brigade moeten doen

  2. Frank Jongbloed zegt:

    ;) Bedankt voor je reactie, Rein. Ik zal je stukje zeker lezen.

  3. ReinBijlsma zegt:

    O ja, natuurlijk wel de link even: http://www.wauwel.nl

  4. Frank Jongbloed zegt:

    Gelukkig maar, dat bespaart me de schaamte van vragen via e-mail.

  5. teleurgesteld in de regering zegt:

    Het is te zot voor woorden: een vliegende brigade van bobo’s die de werkers in het veld gaan vertellen hoe ze het moeten doen. Prima! Ik ga met liefde achterin de klas zitten om deze prima donna’s van het onderwijs te zien lesgeven aan: 1 lief autistisch meisje, 3 Antilliaanse jongens met een alleenstaande werkende moeder, 1 ADHD’er, 1 ADD’er, 2 zeer moeilijk lerende leerlingen, 1 jongetje van poolse ouders, 3 kinderen van Vietnamese ouders, 1 meisje waar thuis wordt geslagen wordt …. enz.
    Allemaal mijn kinderen, lieve kinderen, maar dacht mevrouw Dijksma, dat deze kinderen geinteresseerd zijn in taal. Over 4 jaar schrijven ze nog steeds: het is me boek en ik vindt. Heb ik een oplossing. Nee, die heb ik niet. En ik weet haast zeker, dat de vliegende brigade van lady Sharon die ook niet heeft.
    Ik geef mijn kinderen wat ze nodig hebben en vaak thuis missen: liefde en veiligheid en voor de rest is alles wat ze leren meegenomen.

  6. Frank Jongbloed zegt:

    Je moet niet teleurgesteld zijn in de regering, je moet zelf het touw trekken. Genoeg kinderen om je daarbij te helpen, lees ik. Zet die Antillianen maar aan het werk.

    Haha, wat ben ik toch weer gruwelijk politiek incorrect. En natuurlijk meen ik er niets van. Sommige van mijn beste vrienden zijn Antilliaans. En Pools. En er is er eentje, die zou wel eens heel goed autistisch kunnen zijn.

    Bedankt voor je reactie. En ik snap je. Toch vind ik onze lesstof ook belangrijk. Ongeacht de achtergrond van de leerling en/of handicap.

  7. merel zegt:

    Pedagogisch optimisme, HGPD, aansluiten naaste zone van ontwikkeling, niet meer denken vanuit het probleem maar vanuit de mogelijkheden,het nieuwe leren, cooperatief leren waarbij ieders aandeel op watvoor niveau dan ook goed genoeg is; zaken waarin we toch moesten ‘omschakelen’?, en waarbij je zeer afhankelijk bent van “wat er aan kinderpopulatie binnenkomt’.
    Nee, de vliegende brigade gaat het anders doen?
    Ik ben benieuwd en hoop dat dit vervolgd gaat worden.
    Ik wil graag ervaringen van scholen horen die ‘bezoek’krijgen.
    Merel

  8. Manoel zegt:

    Kind uit de klas van ‘teleurgesteld in de regering’, terwijl hij zonder werk op de bank thuis zit…..

    ” Kennie schrijfe nie, ken ook niet leesen nie, maar ik hat wel een heele liefe juv.”

Reageer


een − = 0