Deze week was er genoeg nieuws in de media om een lichte consternatie te veroorzaken in de lerarenkamer. Liepen de kindertjes vanwege Sinterklaas al met schuimbekkende mondjes rond te razen op het schoolplein, binnen zaten de meesters en juffen op hun comfortabele (en opvallend vaak blauwe) bureaustoelen te fluisteren over de aangekondigde taal- en rekentoets. Of taalenrekentoets. Taal-en-reken-toets. Toets voor taal en rekenen.

En dan ook nog de mededeling kinderen vanaf hun tweede naar school te sturen. Driftig werd er gediscussieerd en op pepernoten gekauwd. Maar niemand die aandacht had voor Chris van Bruggen en zijn liederencanon. Want naast spelling, grammatica en vaardig kunnen optellen en aftrekken schijnt er ook dringend behoefte te zijn aan het automatisch kunnen zingen van ‘Al die willen te kaap’ren varen’.

“Er is dringend behoefte aan een liederencanon voor het onderwijs, zodat kinderen weer bijvoorbeeld het Wilhelmus en klassieke kerstliederen leren zingen. Deze oproep doet kerkmusicus Chris van Bruggen.

Volgens Van Bruggen holt het muziekonderwijs op scholen achteruit. Steeds vaker gebruiken leerkrachten karaoke cd’s van louter moderne liedjes. Het gevolg is dat kinderen vaak liederen die tot het collectieve geheugen horen, niet meer kunnen meezingen.”

Weet u wat? We doen even een testje. Ik noem de titels van drie kinderliedjes van weleer en u aan de andere kant van het beeldscherm zingt ze zachtjes even voor. Okay? Daar gaan we dan:

1) Al van de droge haring.

2) Het fiere schooiershart.

3) Meester, mag ik maandag vrij?

Nou, dat viel me nog niet tegen. Maar er waren een paar stemmen die opvallend stil bleven. Dat zijn waarschijnlijk de leerkrachten die ook niet kunnen spellen en rekenen. Geeft niks hoor. Klik HIER maar even.

*Liederencanon nodig voor jeugd, Leeuwarder Courant

2 Reacties op “Ben Ick van Duytschen Bloet”

  1. merel zegt:

    Laat onderwijs toch met rust; in welke sector wordt vrijwillig onbetaald, structureel 30 % uren overgewerkt?
    Van Dijk en Dijksma pretenderen veel, idiote plannen, wakkeren het vuurtje ‘slechte imago onderwijs’nog eens lekker aan met al dit ongein.
    Zolang ik gummetjes moet doorknippen wegens bezuinigingen, hoeven ze bij mij niet aan te komen met een proeve van bekwaamheid voor rekenen.
    Weer weggegooid geld.
    Sinds het realistisch rekenen en na 20 jaar gewerkt te hebben in de onderbouw zal ik heus niet slagen voor die rekentoets.
    Bovendien heb ik een sterk vermoeden dat ik een dyscalculie-probleem heb(maar dat bestond nog niet in mijn studietijd); maar geen kind(bij mij in de klas) heeft nadelige gevolgen daarvan aan overgehouden; voel me enigszins een ervaringsdeskundige en kan ‘beroerde’rekenaars uitstekend helpen.
    Ik weet niet hoe het met denkniveau en vaardigheden van pabo-afgestudeerden gesteld is , de laatste 10 jaren; kan er niets zinnigs over zeggen.
    Mag wel hopen dat de mijne HBO is; anders zijn ze te laat!!;ik ga niet met terugwerkende kracht een hertoetsing rekenen doen.
    Ik heb wel wat anders te doen ; 30 % overwerken bijvoorbeeld.
    Groet,
    Merel

  2. Frank Jongbloed zegt:

    You tell ‘em, Merel.

    Gummetjes doorknippen? Nee!

Reageer


+ 7 = twaalf