Hier schreef ik over een schokkend onderzoek dat aan het licht bracht dat opvoeders zich over opvoedkundige zaken in eerste instantie wenden naar de partner (wat een schok). Inmiddels heeft een ander uitgebreid onderzoek een nieuwe didactische storm veroorzaakt. Leerkrachten uit alle windrichtingen van Nederland hebben het over de uitkomst van dit geruchtmakende onderzoekswerk. Dit zagen we niet aankomen. Niemand had dit kunnen voorzien, maar de conclusies van het onderzoek liggen koud en hard op tafel. Wie had dit ooit kunnen voorspellen?

‘Iedereen heeft het over quota voor vrouwen aan de top, maar het gebrek aan diversiteit in het basisonderwijs behoeft ook actie. Nog maar achttien procent van de studenten die aan een pabo-opleiding beginnen, is man, bleek onlangs uit onderzoek van het Sectorbestuur Onderwijsarbeidsmarkt.’

WAT!? Zijn er daadwerkelijk weinig mannen in het primair onderwijs? Maar… dit is volkomen nieuwe informatie! De goden zij gedankt voor Sectorbestuur Onderwijsarbeidsmarkt dat ze hier onderzoek naar hebben gedaan.

‘Onderwijskundige Gerda Geerdink, werkzaam aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, promoveerde in 2007 op een onderzoek naar sekseverschillen bij pabostudenten. Zij ontdekte dat de uitval van mannelijke studenten ook te maken heeft met de opleiding. ‘De didactische werkwijze, de inhoud, de organisatie en de toetsing van de opleiding sluiten beter aan bij wat meisjes prettig en interessant vinden. Meisjes kiezen voor een pabo-opleiding, omdat ze graag “iets willen doen met kinderen”. Jongens, als ze al voor de pabo kiezen, willen voor de klas om kinderen iets te léren. In het onderwijs en bij het werken op de basisschool missen jongens die zakelijkere benadering.’

Jongens missen een ‘zakelijkere’ benadering. Zakelijkere. Laten we hopen dat Gerda geen spelling en grammatica geeft aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Mevrouw Geerdink (een vrouw) brabbelt er overigens flink op los in het artikel. Gelukkig krijgt ze tegengas van gedragsdeskundige Laut Woltring (een man). Je moet het maar eens lezen, het is best een vermakelijk stukje.

Dan ga ik nu bijkomen van het onderzoek, het is me nogal iets om zomaar even te verwerken. Daarna ga ik koffie zetten en genieten van mijn Beste Weblog Onderwijs nominatie. Daarna ga ik proberen tien keer achter elkaar ‘zakelijkere’ te zeggen.

*’Gebrek aan diversiteit in het basisonderwijs.’ Vrij Nederland, 11/11/09

11 Reacties op “Meesterstemmen Gelden”

  1. Jeroen zegt:

    Fijn dat jij je reactie op dit “nieuwtje” geeft Frank.
    Hoef ik dat niet (nogmaals, dubbel) te doen.

    Geld dat het onderzoek gekost heeft had vast ook niet gebruikt mogen worden om de positie van de leraar te verbeteren? Of mij een vaste aanstelling te geven? Of op een school in een wijk in een plaats in Nederland een een paar extra handen voor/ in de klas te bekostigen? …

  2. Frank Jongbloed zegt:

    Ik vind dat jij zo langzamerhand wel eens in aanmerking komt voor een vaste aanstelling. Het schokkende van alles is dat er sinds kort een langdurig invallende meester bij ons op school is, een LIO-meester en een stagelopende onderwijsassistent (minus de e). Dat heeft als voordeel dat ik de bril omhoog kan laten en nooit meer automatisch de schuld krijg. Handig!

  3. Jeroen zegt:

    Handig idd!
    Op de (grote) school waar ik momenteel (tijdelijk)werk (de toekomst is nog onzeker voor mij op dit moment) is zo’n 10% van de leerkrachten (mezelf meerekenend) man.
    En zo’n beetje na dit schooljaar loopt dat percentage drastisch terug; enkelen gaan immers over een tijdje genieten van hun welverdiende pensioen. Verhouding meester/juf komt dan wel heel scheef te liggen. Dan kan het gebeuren dat zo’n 66% van de kinderen nooit een meester gehad heeft in 8 jaar basisschool, aangezien er maar 1 meester overblijft op zo’n 22 groepen.
    En dan bedenkend dat deze meester ook niet ver van zijn pensioen verwijderd is. Wat laat hij achter, een grote basisschool waar 100% van de leerkrachten vrouw is…? Ongewenste situatie!

  4. Christien van Gool zegt:

    Ik las laatst ook een onderzoek waarin serieus werd gesteld dat er meer tafeltennistafels moesten komen op pabo’s om jongens te lokken. Weet niet meer waar. Er wordt wat onzinnigs onderzocht! Maar ja al die mensen die pedagogie of zoiets studeren moeten natuurlijk ook werk hebben. Zouden die wel een vaste baan hebben?

  5. Christien van Gool zegt:

    Wie ben jij op de foto?

  6. Frank Jongbloed zegt:

    Weet je wat ik heb gelezen, Jeroen? Dat volwassen mensen het meest wijzen naar de meester van de basisschool als ze gevraagd worden naar de favoriete onderwijzer van hun hele leven. Nu zeg ik niet dat het dan ook wel zo zal zijn (maar natuurlijk denk ik dat wel, hahaha).

    Nee toch, Christien? Tafeltennistafels? Hahaha. Wat een onzin. Eentje is toch voldoende?

  7. Frank Jongbloed zegt:

    ps Christien, jij bent bevoorrecht. Jij wéét hoe ik er in het echt uitzie omdat we samen in een bedompt kamertje hebben gezeten.

  8. Luc zegt:

    Het is inderdaad een feit dat er steeds minder mannen werkzaam zijn binnen het primair onderwijs. Of tafeltennistafels op de Pabo bijdragen aan meer mannen op deze opleiding, betwijfel ik.
    Ik ben er echter van overtuigd dat er door doordachte promotie meer jongens naar de opleiding getrokken kunnen worden. Het blijft echter ook heel belangrijk om te blijven werken aan het behoud van deze jongens, zodat zij niet voortijdig de opleiding verlaten.
    In het onderzoek van het SBO worden voor dit behoud voorbeelden/suggesties als het plaatsen van jongens bij elkaar in één klas, jongens betrekken bij schoolorganisatorische taken en het stimuleren van de informele ontmoeting van jongens genoemd.
    Op Pabo Groenewoud is hiervoor een Herendispuut opgericht. Voor dit dispuut heeft het bestuur de volgende doelstelling gecreëerd: ‘Behoud, promotie en het stimuleren van de saamhorigheid van mannen op de Pabo’.
    Dit sluit prima aan bij de suggesties die het SBO geeft.

    Overigens vind ik dat er over Mevr. G. Geerdink niet gesproken mag worden over ‘gebrabbel’. Mevr. Geerdink heeft een gedegen promotieonderzoek gedaan, waarin gezocht is naar verklaringen voor seksespecifieke studieresultaten bij Pabo-studenten.
    Onderzocht is of seksespecifieke studentfactoren in samenhang met sekseverschillen in curriculumperceptie van invloed zijn op de seksespecifieke studieresultaten.

    Kortom, een heel waardevol onderzoek om eens door te lezen.

    Luc Raket

  9. Frank Jongbloed zegt:

    Bedankt voor je reactie, Luc. Ik weet alleen niet wat ik ervan vind, dat idee van een klas voor toekomstige meesters (men only). En op de pabo zat ik (maar dat was ik) ook niet echt te wachten op informele ontmoetingen met andere jongens (er was een jongen met kort rood haar die ik daar wel van verdacht).

    En wat bedoel je precies met doordachte promotie?

    Natuurlijk heeft Geerdink een goed onderzoek gedaan. Met ‘brabbelt er op los’ bedoel ik dat ze zich niet overal even doordacht uitlaat. Voorbeeld: ‘Meisjes kiezen voor een pabo-opleiding, omdat ze graag “iets willen doen met kinderen”. Jongens, als ze al voor de pabo kiezen, willen voor de klas om kinderen iets te léren.’ Dat vind ik nu niet zo’n subtiele opmerking en vrij generaliserend bovendien.

    Maar ik waardeer je kritiek en bereidheid om je gedachten hier de vrije loop te laten. En je gebruik van het woord ‘seksespecifieke’ in één van je laatste zinnen.

  10. Christien van Gool zegt:

    Ik heb op dit moment twee jongens in mijn havo examenklas die naar de pabo willen! Goed he? Eén jongen wilde al als 8-jarig jongetje meester worden. Het komt volgens mij wel weer goed.

  11. Frank Jongbloed zegt:

    Fjieuw.

Reageer


+ 8 = twaalf