Terwijl wij domweg aannemen dat grote hoeveelheden leerlingen uit de groepen 1 en 2 thuis geveld op de bank liggen met de griep en een biscuitje, blijkt de werkelijkheid een stuk grimmiger in elkaar te steken. In de wandelgangen van school wordt op bezorgde toon gefluisterd dat jonge kinderen zich massaal schijnen te verzamelen op geheime vergaderplekken om de veiligheid van Het Vrij Spelen te waarborgen. Kleuters bereiden demonstraties tegen het ‘verscholen’ van de onderbouw voor, acties ten behoeve van de impulsieve taalontwikkeling tijdens Het Vrij Spelen worden rap door kleine handjes in elkaar gedraaid. Weg met beginnende gecijferdheid, oprotten met vroege geletterdheid, terug met de ouderwetse kleuterjuf!

Eerste wapenfeit van Het Verzameld Kleuterfront is het inhuren van Sieneke Goorhuis, hoogleraar spraak- en taalstoornissen aan de universiteit Groningen. Wat zij te zeggen heeft, kun je online beluisteren in een kort fragment van Radio 1. Daarvoor mag je op dit zinnetje klikken.

Andere aangekondigde acties zijn het massaal negeren van het kleutergebod ‘Gij Zult Niet In Uw Broek Plassen’ en het afschaffen van klittenbandschoenen (om vervolgens tegen het einde van de dag een rij te vormen bij de inmiddels dodelijk vermoeide leerkracht). Ook komt er een film, ‘De Ontdekking van Het Schoolplein’. Reinout Oerlemans doet de regie. Of zijn zoontje, de onderhandelingen zijn nog gaande.

* ‘Minder taal en rekenen, meer spelen,’ Radio 1, 18/11/09

18 Reacties op “Kleuters Moeten Vrij Spelen”

  1. Hanneke zegt:

    De echte kleuterjuffen, ze bestaan nog wel!!! Maar ze moeten heel hard vechten voor hun bestaansrecht! Ik ben ook nog een echte ouderwetse KLOSSER, en merk elke keer weer dat ouders en leerkrachten het heel geweldig vinden als een kind al kan lezen in groep 2. Je bent ook een ‘geweldige’ juf als je veel aandacht aan het lezen en rekenen besteed. Voorlezen, een verhaal vertellen een prentenboek, een versje uitwerken het is er niet meer bij. Nee, we gaan op zoek naar woorden die beginnen met de K of de S in groep 1. We gaan een woordveld maken. Juf schrijft alle woorden op een papier. Snappen de kinderen hier wat van? Of worden ze hier alleen maar onzeker van, omdat ze geen idee hebben waar juf mee bezig is. Ik probeer vast te houden aan wat ik vroeger heb geleerd. Ben gewoon een ouderwetse juf!! Maar………ik heb wel een SMART Board in de klas, sommige vernieuwingen daar wil ik als ouderwetse juf graag aan deelnemen. Hoe geweldig om een prentenboek op dat Board te tonen. Geweldig hoeveel meer de kinderen dan betrokken zijn en meer reageren! Interactief voorlezen, praten lachen met elkaar. Goede sfeer in de klas creëren. Een versje op het SMART Board met (alleen maar) plaatjes, de kinderen kunnen MEELEZEN. Op een speelse manier met taal bezig zijn, verhaaltjes bij tekeningen schrijven, die weer voorlezen in de kring, dat hoort bij kleuters.

  2. Susanne zegt:

    Toevallig gisteren ouderavond gehad.
    Waar ik mezelf iets te trots hoorde zeggen dat ‘ze al zo met lettertjes bezig was hè?’
    Ik werd, gelukkig, gedekseld door de juf.
    Nu geeft elk kind natuurlijk zelf aan waar zijn voorkeur ligt en ontwikkelt het zich in zijn eigen tempo.
    Maar op onze school wordt het kleuterzijn gekoesterd.
    Ik als initiatiefneemster van de actie ‘Complicated Clothes’ (het kind op gymdagen hullen in ingewikkelde blousejes met iets te nauwe knoopsgaten) juich dat alleen maar toe.

  3. Frank Jongbloed zegt:

    Hallo Hanneke, ik heb als invalleerkracht ook eens in een kleutergroep gewerkt. We gingen appels schillen, buiten opeten, daarna spelen en toen ik een leuk verhaal aan de kinderen vertelde, kroop er zo’n ding op mijn schoot. Schrik! Maar ook wel leuk. En waardevol. En kleuters die prentenboeken maken met foto’s en ingesproken teksten: helemaal goed.

    Zo, dat was weer genoeg pro-kleuter. Morgen staar ik ze weer bij me vandaan.

    Susanne, gedekseld worden door een juf is niet iets dat ik toejuich. Het is de reden dat er zo weinig mannen in het onderwijs zijn.

  4. lianne zegt:

    Jammer dat de indruk wordt gewekt dat alle oude “kleuterjuffen” met pensioen zouden zijn.
    Ik ben zelf een klosser en na mij is nog een lichting echte klossers afgestudeerd. Zoals het er nu uitziet zal ik nog minimaal 20 jaar meegaan in het onderwijs.
    Ik vind het wel belangrijk dat wij klossers blijven vechten voor de verworvenheden van het kleuteronderwijs. Ik hoor ook steeds van jonge collega’s dat zij zich niet zeker voelen bij de kleuters omdat er veel te weinig aandacht voor is op de PABO. Ik ben erg blij met deze ontwikkelingen!!!!!!

  5. Frank Jongbloed zegt:

    Ik neem aan, Lianne, dat we je laatste zinnetje moeten consumeren met een lepeltje zout?

  6. lisa zegt:

    Mijn kleuter mag geen kleuter meer zijn met alle gevolgen van dien.
    Wat ik vroeger op de kleuterschool kreeg moeten de ouders kinderen leren voor dat ze naar groep 1 gaan.Neem bv het strik diploma.Geweldig vondt ik dat.Nu moet ik het mijn kind leren en krijgt mijn kind de kat als hij veters aan heeft naar school omdat het te veel werk is om te strikken.
    Waar zijn we in nederland mee bezig.

  7. Frank Jongbloed zegt:

    Ik snap je gevoel, Lisa en weet je, ik ben het deels ook met je eens. Kleuters moeten wel kleuters kunnen zijn. Wat betreft het strikken van veters: vind je dat vervelend, dat je het je kind ‘moet’ leren? Lijkt me namelijk een goede taak voor een moeder.

  8. Miep zegt:

    Mag ik even een tegengeluid laten horen hier? Ik was zo’n kleuter die ver voor liep op de rest en verplicht die knutselhel moest doorstaan genaamd de kleuterklas. Je MOEST spelen maar geen seconde leek de juf te beseffen dat er kinderen zijn voor wie leren een vorm van spelen is, die het LEUK vinden om te leren en voor wie het gewone tempo veel te laag ligt.
    Mijn zoontje zit nu op een school waar gelukkig wel de mogelijkheid bestaat je te ontwikkelen op het niveau waar je aan toe bent. Dus niet knutselen en tekenen en uren het cijfer 1 bestuderen terwijl je al kan rekenen, maar gewoon doen waar je aan toe bent en ook nog spelen als je wil. Kinderen worden niet langer tegengehouden in hun ontwikkeling en dat is, wat mij betreft, een grote stap vooruit!

  9. Frank Jongbloed zegt:

    Tegengeluiden zijn we hier dol op, Miep. Op wat voor een school zit je zoontje? De aanwezigheid van uitdagend, educatief materiaal voor de onderbouw lijkt me op elke school een verplichting. Maar ik denk inderdaad dat het niet overal zo is.

    ps Deze site is opgezet om voors en tegens te laten horen. Kom maar op dus, met die Miepse tegengeluiden!

  10. Hanneke zegt:

    Lees ik hier nou uit dat knutselen alleen iets is voor kleuters???? Ik vind knutselen ook nog erg leuk en er zit voor mij nog genoeg uitdaging in. Ben de 40 gepasseerd:-). Het lijkt me erg verstandig om te kijken naar de ontwikkeling van een kind en waar de interesses liggen van een kind. Gelukkig kan dat in een groep 1-2.

  11. Joke zegt:

    Ik word erg moe van die ‘verontruste kleuterjuffen’. Ik ben er zelf ook één (een ‘klosser’van 1979) maar absoluut niet verontrust.
    Gelukkig is er sinds een bijscholingstraject ‘adaptief onderwijs’ zo’n jaar of 15 geleden heel veel veranderd in mijn klas.
    Het is een uitdagende leeromgeving geworden die d.m.v heel veel hoeken en werkplekken aansluit bij de ontwikkeling van álle kinderen. Ook bij de ontwikkeling van kinderen die kunnen lezen. Ik hoef ze dat niet te leren, dat doen ze zichzelf wel, D.m.v. betekenisvolle activiteiten en uitdagende materialen sluit ik hierbij aan. Moet ik tegen een kind dat wil lezen, zeggen wacht maar een half jaartje tot in groep 3?
    Hoe zit het dan met aansluiten bij de onderwijsbehoefte van kinderen?
    Te weinig spelen? Wat een onzin! We doen niet anders!

  12. Sandra zegt:

    Ik ben het eens met Miep. Ik heb nu ook zo’n kleutertje op school zitten, begin van het schooljaar 4 geworden en kan al wat lezen en redelijk goed rekenen. Maar hij moet nog 2 jaar kleuteren.
    Gevolg van te weinig uitdaging (juf probeert het wel, maar hij lijkt tot nu toe sneller te gaan dan zij kan aanbieden, na 2x ergens mee spelen is de lol er af en kijkt hij uit naar het volgende) is dat hij bij tijd en wijle alles in zijn broek doet. En waar dat vroeger bij mij (ben pas 28) nog als redelijk normaal werd beschouwd, wordt er nu echt reactie op gegeven dat dit echt zo niet kan. Maar ja, ik kan moeilijk een stop in zijn…….(vul zelf maar in, ik hou het netjes).
    Qua lesmateriaal vind ik dat je kinderen die willen spelen lekker moet laten spelen, en dan dat kleine groepje die extra uitdaging bieden. Ze worden allemaal al snel genoeg groot.
    En de “ouderwetse” zorgzaamheid, a.u.b. zo snel mogelijk weer terug, dit geeft onze kleuters zo’n gevoel van veiligheid in deze drukke wereld. Ze moeten al zo snel zo veel.

  13. Frank Jongbloed zegt:

    Ik denk dat je bij jonge kinderen die veel cognitieve uitdaging nodig hebben de nadruk het best kunt leggen op zaken als bijvoorbeeld samenwerking. Anders krijgen ze het daar later nog moeilijk mee.

  14. Sandra zegt:

    Ben ik het niet helemaal mee eens. Als ze cognitief voorlopen, betekent dit ook vaak dat ze op sociaal vlak voorlopen. Als van ons gevraagd wordt om samen te gaan werken (en niet leiding geven, maar echt samenwerken en dus ook samen overleggen over ideeën waarvan je al weet dat dat niet kan) met gemiddelde kinderen, of leden van de Josti-band zouden wij al snel geïrriteerd worden. Een kind wat je welkom wil heten door zand te gooien, wordt door een kind met een ontwikkelingsvoorsprong niet begrepen. Deze is al voorbij dat stadium en vraagt zich af waarom het wordt gepest.
    Je kan niet op gelijk niveau communiceren. Dit is een veelvuldig gezien probleem, waardoor vaak de fout wordt gemaakt om te zeggen dat dit soort kinderen achter lopen qua sociale vaardigheden. Eigenlijk lopen ze niet achter, maar juist voor.
    Natuurlijk geldt dit niet in alle gevallen, maar in veel gevallen zie je toch dat dit de oorzaak is van de latere sociale problemen, die vaak spontaan verdwijnen bij gelijke peers.

  15. Frank Jongbloed zegt:

    Ik heb in mijn reactie op jou nooit beweerd dat deze kinderen achterlopen. Ik begeleid al vijf jaar meer- en hoogbegaafde leerlingen en weet wel beter.

    Maar ontwikkelingsgelijken kom je vaker niet tegen dan wel en daarom moet je vroeg beginnen met communicatieve vaardigheden. Want ook al lopen deze kinderen/volwassenen voor, zij zijn degenen met de problemen en niet andersom.

  16. Sandra zegt:

    Oke Frank, dan heb ik je verkeerd begrepen. Mijn excuses. Is gewoon het punt waar ik regelmatig tegenaan loop.
    En op de manier hoe jij het bedoelt had ik er eigenlijk nog nooit naar gekeken. Ik probeer ze wel te leren dat andere kinderen anders denken, maar nooit bewust over nagedacht.

  17. Frank Jongbloed zegt:

    Deze site is bedoeld om een mening te verkondigen, op te doen of te wijzigen. Een excuses is daarom absoluut niet nodig. Al siert het je wel natuurlijk.

  18. Do zegt:

    Ik heb een zoon die met 2 jaar al kon schrijven, met 3 al lezen. Hij zit op een school waar ze redelijk respect voor dit kunnen hebben. Toch vraag ik me af waarom hij pas in groep 3 de letters leert zoals ze horen. Ze zijn nu bezig om al het oude – zelfaangeleerde – schrijfgedrag af te leren. Waarom niet al in goep 1 aan de slag daarmee?

Reageer


3 + = acht