Het is herfst, het is koud en tegenwoordig doet de pleinwacht het bovenste knoopje van de winterjas ook maar dicht. Binnen kunnen we gezamenlijk onze handen warmen aan andermans burn-out (wees er vlug bij) en in de klassen is er nauwelijks nog een griep-resistent kind te bespeuren. De paar schaapjes die nog wel netjes klaarzitten met werkboek en liniaal worden levend opgevreten door grote hordes agressieve hoofdluizen. Kortom: als we het onderwijsnieuws moeten geloven, donderen de Nederlandse scholen van korsten en koorts uit elkaar. Natuurlijk valt het best wel mee. Sterker nog, leerkrachten hebben er een nieuw spelletje bij. Schuif de vergadernotulen maar aan de kant, maak plaats voor de Belgische ADHD-toolkit!

“Leerkrachten in het gewoon en buitengewoon lager onderwijs kunnen leerlingen met ADHD voortaan doelgericht begeleiden. De kinder- en jeugdpsychiatrie van het Universitair Psychiatrisch Centrum-K.U. Leuven ontwikkelde de ‘ADHD toolkit’. Het spel werd dinsdag tijdens een persconferentie voorgesteld. Op een positieve en speelse manier kan de leerling met ADHD samen met een leerkracht bepaalde werkpunten aanpakken.”

ADHD, u weet wel: ‘De beweeglijkheid (van een ADHD’er) kan in verschillende situaties ontstaan of verergeren. Over het algemeen zijn dat situaties met stress of een drukke omgeving, een situatie waarin veel prikkels moeten worden verwerkt’ (Wikipedia). De Belgen hebben dit puntje in het spel verwerkt.

“Door het spel moeten ADHD-leerlingen ‘geprikkeld’ worden.”

Oh. Ehm, okay. Het zal dan wel de nadruk leggen op het kweken van zelfvertrouwen bij de leerling.

“Bovendien benadrukt het spel dat de ADHD-kinderen beperkingen hebben.”

Ganzenbord. Ook leuk.

*’Leerkrachten krijgen ADHD-toolkit,’ Het Nieuwsblad.be, 10/11/09

Reageer


× 5 = dertig