Ik begin ook een vervelende zeur te worden. Dat u het even weet. Het onderwijs doet dat blijkbaar met je. Het zal het aspartaam in de vele zoetjes wel zijn of het geheime ingrediënt in de Completa. Klagers worden we er van. Een voorbeeld: ik blader door het onderwijsnieuws en lees daar dat er ‘een hetze tegen het realistisch rekenonderwijs’ aan de gang is. Een hetze. Een heuse hetze. Nu moet ik bij het gebruik van zo’n woord altijd denken aan brandstapels en guillotines, maar we kunnen het dus ook toepassen op het rekenonderwijs. Ik zie haar al zwetend in bed liggen, hoogleraar Marja van den Heuvel-Panhuizen. Plots wordt ze wakker, trekt een grimas en gilt: hetze, hetze! En wie belanden er uiteindelijk op de brandstapel? Precies. De juf en meester.

Volgens critici moeten scholen weer terug naar het rijtjes stampen. ‘Erg onverstandig,’ zegt hoogleraar Marja van den Heuvel-Panhuizen in het septembernummer van J/M. ‘Je zet 40 jaar verbetering van het rekenonderwijs toch niet bij het oud vuil?’

Het realistisch rekenonderwijs ligt onder vuur. Critici vinden het te talig; vooral zwakke leerlingen zouden hiervan de dupe zijn. Daarnaast zou het aanbieden van verschillende oplossingsstrategieën verwarring in de hand werken. Gevolg van dit alles: de rekenvaardigheden van kinderen hollen achteruit. Volgens hoogleraar Van den Heuvel-Panhuizen is de meeste kritiek onzin. ‘Er is een hetze tegen realistisch rekenen aan de gang.’

Aanhangers van het realistisch rekenen maken zich wel degelijk zorgen. Van den Heuvel-Panhuizen vindt dat vooral de kwaliteit van leraren verbeterd moet worden. ‘Je moet als leraren de stof beheersen en kunnen analyseren waar het bij een leerling fout gegaan is. [...] Ik vraag me af of alle leraren dat kunnen.’

‘Ik vraag me af of alle leraren dat kunnen.’

Oh ja, Van den Heuvel-Panhuizen, oh ja?! OH JA??!! Nou. Ik ook.

Shit. Ze heeft nog gelijk ook.

*’Er is een hetze tegen realistisch rekenen aan de gang,’ Kinderen Leren Rekenen, 3/9/9

4 Reacties op “Hetze!”

  1. tineke zegt:

    Je brengt het erg leuk.
    Ik heb gisteravond op de voorlichtingsavond een spervuur van vragen gehad over het rekenonderwijs, met als gevolg dat een vader zei”:”Ik leer het mijn kind wel, desnoods met de zweep erover. Gewoon alles onder elkaar zetten en tellen maar”. Hoe het dan met hoofdrekenen moest wist hij niet precies, maar daar was ik voor.
    Tja ik begrijp de voor en tegenstanders wel van het realistisch rekenonderwijs, ik denk dat we een middenweg moeten bewandelen, alleen moeten de meesters en juffen dat waarschijnlijk zelf uitdenken.
    Want geld voor een nieuwe methode, zo die al bestaat, is er niet.
    Ach ja we hebben toch al bijna niks te doen.
    Tineke

  2. Frank Jongbloed zegt:

    Ik denk dat er heel veel in het onderwijs neerkomt op hoe de juf of meester het in de klas aanpakt, Tineke. Hoe ze het ook bespreken in de Tweede Kamer, uiteindelijk worden de echte beslissingen gemaakt in de Lerarenkamer.

  3. Martin Berends zegt:

    Mijn ervaring is dat “zwakke” lezers heel veel moeite hebben met de ‘leessommen’ en zijn dan ook de dupe bij de huidige Cito-toetsen. Het aanbieden van verschillende oplossingsstrategieën is voor minder goede rekenaars ook zeer verwarrend. Voor elk probleem is wel een oplossing te bedenken, maar de belangrijkste vraag is: ‘Waar is het probleem ontstaan?’ Eerst intern analyseren en indien nodig bijsturen. Roepen om een nieuwe rekenmethode is het probleem van je afschuiven. Ik zet zelf grote vraagtekens bij de didactische vaardigheid van de huidige leerkrachten. Zijn we wel zo didactisch vaardig als we denken? Enige vorm van zelfreflectie is op dit gebied zeer wenselijk. Maak als school, groep 1 tot en met 8, een rekenscan van je rekenonderwijs en ga dan je rekenen verbeteren. Verbeter het rekenonderwijs en begin bij jezelf.

  4. Frank Jongbloed zegt:

    Ik ben het met je eens, Martin. Ook ik denk dat er veel onderwijzers lesgeven bij wie de didactische vaardigheden een upgrade kunnen gebruiken. Of bij wie de vaardigheden zich nooit goed ontwikkeld hebben.

    Vanmiddag heb ik een tijdje in huis gezeten met verschillende nieuwe handleidingen om mij heen en ik was verbaasd over de dingen die ik allemaal nog meer in de klas kan doen.

Reageer


2 − een =