Dus was er op een gegeven moment iemand in de Tweede Kamer die via haar Blackberry angstvallig de tijd in de gaten hield. Want haar zoontje moest opgehaald worden van school. Het kind zat de overige vier dagen al in de buitenschoolse opvang, maar ze had met haar man afgesproken dat zij die ene dag verantwoordelijk zou zijn voor een middagje ‘kwalitijd met mama’. Ze zuchtte, ze tikte met haar vingers, ze deed net alsof ze luisterde naar de voorzitter, maar eigenlijk dacht ze maar aan één ding; kinderen, was ze er maar nooit aan begonnen.

In gedachten verzonken speelde ze met het knopje van haar microfoon toen ze plots haar eigen stem knoerhard door de zaal hoorde gaan: ‘stomme schooltijden.’ De hele Tweede Kamer zweeg plotseling. Iedereen stopte met zenuwachtig naar de klok kijken en vanaf dat moment ging het als een opgeluchte zucht door tijdverslindend Politiek Nederland: die scholen van ons, die moeten hun tijden eens aanpassen aan ons!

En zo gebeurde het dat Sharon Dijksma met het achterlijke, stupide idee kwam van (en luister nu eens naar de klank hiervan): schooldagarrangementen.

‘Moeten jullie morgen alletwee werken aan die zaak van Thomassen? Maar wat doen jullie dan met kleine Jan-Pieter? Oh, maak je niet druk, we hebben een dagarrangementje voor hem gereserveerd bij juf Annegien.’

‘Meer kinderen tussen vier en twaalf jaar moeten in de toekomst zogenoemde dagarrangementen krijgen.

Ouders kunnen hun kinderen dan naar school brengen als ze naar hun werk moeten en ze weer ophalen als ze daarvandaan komen. De kinderen krijgen na lestijd muziek en sport.

Staatssecretaris Sharon Dijksma (Onderwijs) bestudeert hoe ze aan huisvestingsproblemen en te strakke regelgeving een mouw kan passen zodat basisscholen makkelijker kunnen samenwerken met andere organisaties om goede opvang te regelen. Het plan wordt na de zomer aan de Tweede Kamer gepresenteerd.’

En dan dit:

‘Het systeem met schooltijden van 8.30 tot 15.30 uur in combinatie met een lange lunchpauze is sterk verouderd. Werkende ouders komen in de knoop als ze hun kinderen moeten ophalen.’

Mijn ouders hebben vier kinderen. Beide waren ze ooit schoonmaker. Mijn vader werkte van zeven uur ‘s ochtends tot half vier ‘s middags. Mijn moeder was er voor ons tussen de middag (als we thuiskwamen van school) en als zij om vier uur naar haar werk ging, hoefde mijn vader alleen maar de aardappelen op te zetten. Om acht uur ‘s avonds zaten ze alletwee aan de koffie en brachten ze ons iets later naar bed. Waar dan voorgelezen werd. Ik heb een fijne jeugd gehad.

Een kind is geen vanzelfsprekendheid. Als je ‘er eentje neemt’, moet je er zorg voor dragen. En niet eventjes, maar jarenlang. Politiek Nederland moet zich dat eens realiseren en niet het probleem van werkende ouders bij de school neerleggen. Maar ja, werkende ouders = intelligente kiezers. Dus die moet je te vriend houden.

Dagarrangementen. Ze moeten zich schamen.

*’Nieuwe lestijden basisschool,’ BN De Stem, 19/05/09

8 Reacties op “Oudersdagvoorziening”

  1. Christien van Gool zegt:

    Ja, je kunt aan de discussies in de kamer en de besluiten die worden genomen zien, in welke fase van hun leven de kamerleden/kabinetsleden zitten. Hebben ze kinderen die niet willen deugen en stuklopen in het regulier onderwijs dan is er ineens veel aandacht voor het tweedekansonderwijs. Enige tijd terug zaten veel kinderen op het voortgezet onderwijs (toen er ineens maatschappelijke stages moesten komen en gratis schoolboeken). Op dit moment hebben we veel politici met jonge kinderen en dan staat kinderopvang ineens weer in de belangstelling. Bovendien was er ook nog wel eens een tijd dat politici verstand hadden van het vakgebied waar zij over gaan. Tegenwoordig kun je zo maar switchen van onderwijs naar economische zaken (Maria van der Hoeven).
    Ja, het woord ´dagarrangement´ alleen al! Hoe verzin je het!

  2. merel zegt:

    Ik heb al eerder gereageerd op ‘nieuwe schooltijden’ met de vraag; ‘Voor wie is dit nu interessant?”
    Kinderen komen van de voorschoolse opvang op school; hebben ontbijt gehad op de voorschoolse opvang, krijgen les aan 1 stuk door zonder een fatsoenlijke speel/rustpauze, (overigens zeer slecht voor concentratie en motivatie; op gegeven moment ‘zitten ze gewoon helemaal vol’).

    Dan is 15.30 uur nog vaak te vroeg voor werkende ouders om kinderen op te halen; daarvoor is de naschoolse opvang waar ook tegenwoordige een warme maaltijd wordt geserveerd…
    Dit dagarrangement moet nu uitgebreid worden met sport- en muziekles……
    Waar is de ontspanning voor de kinderen, mogen ze nog zelf thuis zijn, hoeveel minuten op de dag zien ze hun ouders?
    Het ouderwetse ‘afspreken’ met vriendjes is er niet meer bij.
    Zo ook het verenigingsleven zoals voetbalclub, korfbal of fanfare…wat meestal afspeelt na 18.30 uur omdat verenigingen ‘draaien’ op vrijwilligers.
    Na zo’n ‘werkdag’ van een kind, is het kind blij thuis te zijn voor de tv, computer of gewoon op zijn kamer te mogen zijn.
    Om bij te tanken voor de volgende dag….
    Nee, de zoveelste luchtballon om meer moeders aan het werk te krijgen ????
    Het probleem moet opgelost worden door de werkgevers (aanpassing werktijden), moet opgelost worden door ‘onderlinge teamwork’ van de ouders die zich ook moeten afvragen wat verantwoordelijkheid nemen betekent en bereid zijn tijdens de jonge jaren van hun kinderen ‘in te leveren’.
    De school en het kind hoeven dit probleem niet op het bord te krijgen.

  3. Frank Jongbloed zegt:

    Beide dames bedankt voor de goede bijdragen. Ik ben nog op zoek naar een voorstander van het dagarrangement. Wie? Hallo? Is daar iemand?

  4. Jeroen zegt:

    Dagarrangementen… Wat een onzin!
    Zo wordt het onderwijs in de ondergeschikte/ondersteunende/ weet-ik-veel-wat-voor-een rol geschoven, of beter… gestompt.
    Jammer, erg jammer!

  5. Frank Jongbloed zegt:

    Ik denk ook, Jeroen, dat het onderwijs zich dan aanpast aan iets waar het niet echt voor bedoeld is.

  6. Gerda Lawa zegt:

    Helaas Frank, ook ik ben een absolute tegenstander van “” een dagarrangement.Ik denk toch dat we al “” onze `” ontspoorde kinderen te danken hebben,aan veel te weinig aandacht van de ouders,waarvan de kinderen het toch moeten hebben.Ik durf zelfs de stelling aan dat;; deze hele generatie kinderen merendeels behoorlijk de draad kwijt is,en daarom allemaal zo schreeuwen om de niet gekregen aandacht.Deze generatie ouders zitten met zoveel “” moeten `” opgescheept,dat ze bekaf zijn als het avond is,en het energie potje helemaal leeg is. Met het gevolg dat het kind ECHT niet ook nog eens een keertje “” kan komen zeuren.”". Allemaal zitten ze in de val van dit werkzame leventje, en kom daar maar eens uit. Maar dit alles is geen reden om het dan maar weer eens op het bordje van de werkgever te leggen.! Je zult zelf je eigen leventje eens onder de loup moeten leggen,en kijken of dit jou het allemaal waard is.Alles eens halveren is tenslotte ook een optie. Gr Gerda

  7. Marielle Noordman zegt:

    Hallo Frank,
    Ik moet even stoom afblazen, ook wij kregen gisterenavond een zgn informatieveavond op de school van onze kinderen over volledige dagarrangementen. Indien de meerderheid van de ouders er niet voor te porren zou zijn, zou het hele verhaal niet doorgaan, een discussie was niet mogelijk want naar tegenargumenten werd niet geluisterd, op mijn vraag hoe het met kinderen met ADHD, Authisme, PPDNOS Dyslexie moet voor wie een normale dag al veel energie kost, moet gaan kreeg ik geen antwoord. Wie kan mij hier wel iets zinnigs over zeggen??? Maar goed vandaag kwamen wij er achter dat we zelfs al in de lijst voor komen van J.O.S. als school die per september VDA gaat invoeren, niks vrijblijvende info avond als ouder word je dus gewoon als een onmondig kind weggezet. Zijn er tips van ouders die het geheel met succes hebben kunnen tegenhouden op school.
    Dan hoor ik het graag, want kinderen zijn we allang niet meer en ik word ook niet graag monddood gemaakt
    Groeten,
    Marielle

  8. Frank Jongbloed zegt:

    Hoi Marielle, bedankt voor je mooie reactie. Ik hoop dat er meer ouders zijn die via Google op deze site terechtkomen. Zoals je merkt zijn er ook veel leerkrachten niet blij met de dagarrangementen (ik! ik!). Maar ik werk niet in een grote stad en wij hoeven dus niet per se voorop te lopen met deze ontwikkeling.

    Dan wat anders: ouders, daar moet je het als school van hebben. Ouders moeten leerkrachten vertrouwen (belangrijk), maar andersom geldt het ook. Geen ouders, geen school. Jouw school heeft hier maling aan. Dat is jammer. Overigens vind ik dat ouders ook aan het kortste eind mogen trekken hoor, die hebben namelijk soms ook geen idee waar ze het over hebben, maar er moet ALTIJD ruimte zijn voor een debat.

    Laat me/ons weten hoe dit afloopt!

Reageer


2 + = drie