Zoals we inmiddels allemaal weten is de gemiddelde lerarenopleiding door de jaren heen gedegradeerd tot een veredelde LOI-cursus. De haperende stroom juffen (en een sporadische meester) die door de verschillende pabo’s wordt uitgebraakt kenmerkt zich door een gebrekkige taalbeheersing en het wiskundige inzicht van een kuifmakaak. Voormalig schooldirecteur Gerrit Lamberts is door onderwijsstichting Arcade aangesteld als opleidingscoördinator die ervoor moet zorgen dat er goede studenten naar de opleiding gelokt worden.

“Speciaal bedoeld voor leerlingen die het vwo hebben gedaan. “Die gaan normaal gesproken niet naar de pabo, maar naar de universiteit. Goede studenten komen niet naar de pabo, en toch willen wij ze graag hebben. Daarom is gekeken naar het verzwaren en verbreden van de pabo-opleiding en aantrekkelijke condities zoals een baangarantie en een premie van 300 euro in de maand naast de gebruikelijke studiefinanciering”, zegt Lamberts.”

Goede studenten komen niet naar de pabo. Waarom word ik nu zo droevig van zo’n opmerking? Het is toch niet alleen maar didactisch drek wat er voor het schoolbord staat te onderwijzen? Ik wil best toegeven dat er het een en ander schort aan de lerarenopleidingen, maar ik heb meer geleerd in mijn eerste jaar alleen voor de klas, dan in al die vier jaren op de opleiding. Omdat men mij vertrouwde, mij de ruimte gaf om me te ontwikkelen. Het ligt dus niet alleen aan de opleiding, maar ook aan het team waarin je terechtkomt.

Wat vinden we er nu eigenlijk van? Een goede leerkracht is trots op zijn of haar beroep en zorgt ervoor dat hij of zij bijblijft. Op het gebied van taal, van rekenen, van onderwijsactualiteit. En dat laatste kun je hier doen, trouwens. Bent u al lid van het berichtenabonnement? Nee? Schande! U bent didactisch drek! Gerrit Lamberts had gelijk over u. Wat vindt u er eigenlijk van?

*’Onvrede over pabo leidt tot nieuwe leraaropleiding,’ De Stentor, 11/04/09

7 Reacties op “Didactisch Drek”

  1. Dina zegt:

    Ik word er ontzettend kwaad over. We laten het gewoon maar weer over ons heen komen als een stelletje makke schapen. De Havo stelt niets meer voor blijkbaar, maar gelukkig het VWO blijkbaar nog wel. Op de Pabo in Haarlem moest je een acht halen voor je rekentoets, mensen die dat niet haalden (5 jaar geleden) gingen dan maar naar Alkmaar want daar hoefde je maar een voldoende te halen. Dat is wel raar. Ik was eerst trots op mijn diploma en ben met allemaal uitmuntende cijfers geslaagd, maar was er wel snel vanaf. Het stelde blijkbaar toch niets voor. Ik had zeker geleerd te knutselen op de pabo. Verder haalt deze teneur in de media de status van ons beroep nog verder naar beneden. Want we lezen nooit eens over goede projecten die op scholen worden gedaan, en goede leerkrachten.We lezen geen verhalen van hardwerkende idealistische mensen met kennis van zaken. Nee hoor, het is allemaal inderdaad “didactische drek”. Je bent toch, als je de media gelooft en de algemene mening van Nederland, eigenlijk toch wel een loser als je in het onderwijs zit. Dan kon je niets anders zeker….

  2. Frank Jongbloed zegt:

    Goed zo Dina, trap maar van je af! Dan gedragen we ons namelijk niet als makke schapen. Gelukkig kan ik hier (als ehm… ‘reguliere paboïst’) vaak genoeg schrijven over bijzondere situaties in het onderwijs en hopelijk de actualiteit op een ludieke manier doorspelen naar anderen die daar geïnteresseerd in zijn. Knutselen kan ik namelijk niet. Hee Dina, kom je vaker reageren?

  3. Jeroen zegt:

    Ik ben trots op mijn vak en ik vind dat we als meesters en juffen (over het algemeen) goed werk doen en een enorme bijdrage leveren aan de maatschappij e.d.

    Anderen hebben vaak geen idee wat ons vak inhoudt en baseren zich zoals zo vaak op vlot ‘scorende’ loze kreten, als ‘je doet het voor de vakantie’, ‘ach relaxed, de hele dag een aantal kinderen bezig houden, ik heb ook ooit meegeholpen met een jeugdweek’. Een aantal jaren terug (nog studerend) heb ik ook een moeilijke/ anderstalige/ duur aandoende term bedacht voor ons beroep om ook wat aandacht voor ons beroep te vragen onder kennissen met anders-gebekte-opleidingen-met-moeilijke-namen. Ik weet nu dat de term niet voldoet, maar toch voor de liefhebber:
    Personal Human Development Coach and Enviromental Effects Manager of Education.

    Trotse meester Jeroen!

  4. Frank Jongbloed zegt:

    Dat is een mooie reactie, Jeroen! Personal Human Development Coach and Environmental Effects Manager of Education. Dat is ook een mooie. Maar past het wel op het bordje van de koffiekamer?

  5. Jeroen zegt:

    Past inderdaad niet op het bordje van de koffiekamer en ook niet op mijn visitekaartje overigens…
    Maar zoals ik het ook altijd tegen de kinderen zeg. We zeggen niet te snel “dat kan ik niet”, maar “ik ga het proberen!”.

    Van de andere kant, waarom gaan we in op pogingen om ons uit te dagen en gaan we onszelf verdedigen? Laten we onszelf gewoon trots bij ons mooie vak houden!

  6. Frank Jongbloed zegt:

    Volgens mij heeft het onderwijs een goeie aan jou, Jeroen!

  7. Jeroen zegt:

    Frank, bedankt voor je opmerking.
    Laten we uitgaan van op zijn minst goede bedoelingen mijnerzijds, haha!

Reageer


zes − 4 =